Otobüs Taşımacılığı-Kent İçi Taşımacılık |
09-16-2009 | #1 |
Şengül Şirin
|
Otobüs Taşımacılığı-Kent İçi TaşımacılıkOtobüs Taşımacılığı-Kent İçi Taşımacılık Bütün kentlerde otobüs taşımacılığı, otomobillerin olduğu kadar, metro işletmelerinin de şiddetli rekabetiyle karşı karşıyadır Ne var ki, otomobiller yoğun trafik tıkanıklığına yol açarak otobüs hizmetlerini de aksatmaktadır Bütün dünyada kent yetkilileri toplu taşımacılığı daha çekici hale getirmenin yollarını araştırmaktadır; yalnızca otobüsler için ayrılmış yollar (tercihli yollar) bulunan çarelerden biridir Başka bir olanak, tramvaya eski yerini yeniden vermekti Tramvaylar 1970'lere gelindiğinde İngiltere ve Fransa'da olduğu kadar Türkiye'de de ortadan kalkmış ve yalnızca ABD'de Boston, Avustralya'da Melbourne ve Hong Kong gibi birkaç büyük kentte kalmıştı Almanya Federal Cumhuriyeti gibi bazı ülkeler ise tam tersine, tramvaylarını hurdaya çıkarmak yerine yenileştirmiş ve bu araçtan yararlanmayı sürdürmüştü Bunda, elektrikle işleyen tramvayların hava kirliliğine yol açmamasının da etkisi olmuştur ABD'de, 1981'de California'daki San Diego'da yeni bir tramvay sisteminin işletmeye açılmasıyla birlikte, tramvayları hurdaya çıkarma eğilimi tersine döndü; 1985'te de Fransa'daki Nantes' ta yeni bir tramvay sistemi kuruldu Bir başka olanak troleybüse geri dönmektir Bu, elektrik motoruyla işleyen ve gerekli elektrik enerjisini iki hava hattından alan bir otobüs türüdür Tramvaydan farklı olarak, troleybüs raylar üstünde gitmek zorunda değildir ve yolcu almak için kaldırım kenarına yanaştırılabilir Ama, İngiltere'de tamamen ortadan kalkan, ABD'de ise yalnızca birkaç kentte bulunan geleneksel troleybüs, ancak özel hava hatlarının bulunduğu yollarda işleyebilir Ankara'da 194781, İstanbul'da 196682 arasında kullanılan troleybüsler İzmir'de günümüzde de kullanılmaktadır Fransa'da yeni bir "melez" troleybüs türü geliştirilmiştir Bunun, biri dizel, öbürü elektrikli olmak üzere iki motoru vardır Bu otobüs, izlediği yolun kent merkezinde kalan ve hava hattı döşeli ana kesiminde elektrik motorundan; az yolcu bulunması nedeniyle hava hattı döşemenin ekonomik olmadığı banliyö kesimindeyse dizel motorundan yararlanmaktadır Ulaşımın Yalnızca Otobüsle Sağlandığı Yerler Demiryolu bağlantısının olmadığı ya da pek az olduğu ülkelerde, kentler arasında ya da kırsal kesimden kente ulaşımda halkın büyük çoğunluğu için tek olanak otobüsle yolculuktur Güney Amerika, Afrika, Güneydoğu Asya ve Hindistan'ın pek çok yerinde, kentler ile kırsal kesimler arasında ulaşım otobüsle sağlanır Dünyanın bazı yerlerinde, örneğin Endonezya'nın Sumatra Adası'nda olduğu gibi, tek ulaşım aracı otobüstür Yolların genellikle yetersiz ve bakımsız olduğu azgelişmiş ülkelerde ©tobüsler yavaş gitmek zorundadır, kalabalıktır ve rahat değildir Ama otomobil satın almaya, kiralamaya ya da bir yere uçakla gitmeye gücü yetmeyen halkın başka bir seçeneği de yoktur Bu tür ülkelerdeki otobüsler çoğu kez parlak boyalarla boyanıp süslenmiştir; içeride radyo ya da kasetçalar sonuna kadar açılmıştır, bazen film gösterildiği de olur İçleri, sebze, meyve ve hatta canlı tavuklannı satmak için pazara götürenler, civar kent ve kasabalardaki arkadaş ve akrabalarını görmeye gidenler; tepeleri de, çantalannı ve aldıkları hediyelikleri sırtlamış cesur turistlerle tıka basa doludur Otobüs gerçekten "herkes için" bir ulaşım aracıdır
__________________
Arkadaşlar, efendiler ve ey millet, iyi biliniz ki, Türkiye Cumhuriyeti şeyhler, dervişler, müritler, meczuplar memleketi olamaz En doğru, en hakiki tarikat, medeniyet tarikatıdır
|
|