Geri Git   ForumSinsi - 2006 Yılından Beri > Genel Kültür & Serbest Forum > ForumSinsi Ansiklopedisi

Yeni Konu Gönder Yanıtla
 
Konu Araçları
amaçları, enstitüleri, kuruluş, köy

Köy Enstitüleri Ve Kuruluş Amaçları

Eski 07-19-2009   #1
Şengül Şirin
Varsayılan

Köy Enstitüleri Ve Kuruluş Amaçları



Köy Enstitüleri ve Kuruluş Amaçları





Köy Enstitüleri, Türkiye'de yaşanmış ilginç ve önemli bir eğitim deneyidir Amacı köy kalkınmasına önderlik edecek becerilerle donatılmış öğretmenler yetiştirmek olan köy enstitüleri 1940'ta kurulmuş, 1947'de öğretim programlarında yapılan değişikle kuruluş amacından hayli uzaklaşmış, 1954'te de kapatılmıştır



Köy enstitülerinin kurulmasına yol açan gelişmelerin başlangıcı 1935'e kadar uzanır Bu tarihte Türkiye'nin 16 milyon olan nüfusunun 12 milyonu köylerde yaşıyordu 40 bin köye dağılmış bu nüfusun ancak yüzde 10'u okuma yazma biliyordu Okulu olan köy sayısı 4773'tü ve bu okullarda 6950 öğretmen görev yapıyordu Çoğu üç yıllık öğretim yapan köy okullarında, kent okullarıyla aynı öğretim programı uygulanıyor, öğretilen bilgiler köyün gereksinimlerine uymadığı gibi, günlük yaşamda kullanılmadığından zamanla okuma yazma bile unutuluyordu Bu gerçekler ilgili herkesçe kabul edildiğinden, Cumhuriyet Halk Partisi'nin 1935'te toplanan 4 Büyük Kurultayı'nda ilköğretimin hızla yaygınlaştırılması kararı alınınca Milli Eğitim Bakanlığı köyün gereksinimlerine uygun yeni tip öğretmenler yetiştirmek için hazırlıklara girişti





İlk kez 1936'da geçici olarak açılan eğitmen kurslarıyla kısa süreli bir eğitimle köy eğitmenleri yetiştirilmesine başlandı Bu deneyin olumlu sonuçları görülünce 1937'de yalnız köy çocuklarının alındığı ve köye yönelik bir öğretim programı uygulayacak köy öğretmen okullarının açılması kararlaştırıldı İlk örnekleri Kızılçullu (İzmir) ile Mahmudiye'de (Eskişehir) kurulan köy öğretmen okullarının sayısı 1938'de üçe (KaraağaçEdirne), 1939' da dörde (GölköyKastamonu) yükseldi 1939'da toplanan 1 Eğitim Şûrası bu uygulamanın daha da geliştirilip yaygınlaştırılması yolunda bir karar alınca, üç yıllık denemenin sonuçlarından da yararlanarak köylerin gereksinimleri ve köy öğretmeninin nitelikleri ayrıntılı olarak belirlendi ve 1940'ta çıkarılan bir yasayla köy enstitülerinin kurulmasına başlandı

20 bölgeye ayrılan ülkede her bölge için bir enstitü kurulması öngörüldü Daha önce açılan köy öğretmen okulları da köy enstitüsüne dönüştürüldü ve hızla yenilerinin kurulmasına başlandı Kent ve kasabaların dışında tarıma elverişli toprağı bulunan alanlarda kurulan enstitü binalarının büyük bölümü öğrencilerce yapıldı 1941'de 14'e varan enstitü sayısı 1946'da 20'ye, 1948'de de 21'e ulaştı 1942'de köy enstitülerine öğretmen yetiştirmek amacıyla Ankara Hasanoğlan'da bir de yüksek köy enstitüsü kuruldu





Öğrenim süresi beş yıl olan köy enstitülerine beş yıllık köy ilkokullarını bitiren kız ve erkek öğrenciler seçilerek alındı Bunun yanında üç yıllık köy ilkokullarını bitirenler arasından başarılı görülenler de iki yıllık hazırlık öğreniminden sonra enstitülere kabul edildi Enstitülerde kültür dersleri yanında tarım ders ve çalışmaları, teknik ders ve çalışmaları da yapılıyordu Bu ders ve uygulamalarda erkek öğrencilere tarla ve bahçe tarımı, sanayi bitkileri tarımı, hayvancılık, arıcılık ve ipekböcekçiliği, balıkçılık, demircilik, motorculuk, dülgerlik, marangozluk, duvarcılık, betonculuk, kız öğrencilere de biçkidikiş, el sanatları, örgü ve dokumacılık öğretiliyordu Eğitim ve öğretimde doğaya uygunluk,, kendi kendini yönetme ve kendi kendine çalışma ilkeleri temel alınıyordu Okulu bitirip öğretmen olanlar hemen köy okullarına atanıyor, aylık ücretten başka işlemesi için toprak ve tarım araç gereçleri de veriliyor, tarımsal kalkınmada köylüye önderlik yapması isteniyordu Yedi köy enstitüsünde açılan sağlık bölümlerinde de köy sağlık ocaklarında görev yapacak sağlık memurları yetiştiriliyordu Ayrıca enstitülerde 1936'da başlayan uygulamanın devamı olarak kısa süreli kurslarla eğitmen yetiştirilmesi de sürdürülüyordu

1946'da çok partili yaşama geçilmesinden sonra köy enstitülerine karşı hem iktidar partisi olan Cumhuriyet Halk Partisi'nin içinden, hem de muhalefetten çeşitli eleştiriler yöneltildi Bunlardan etkilenen hükümet de eğitim politikasında değişiklik yaparak önce 1947'de eğitmen kurslarına son verdi Enstitülerin öğretim programlarında değişiklik yapılarak uygulama dersleri azaltıldı Bunu 1948'de Hasanoğlan Yüksek Köy Enstitüsü' nün kapatılması, izledi 1950'de Demokrat Parti başa geçince ilk olarak sağlık bölümleri kapatıldı 1953'te programlan bir kez daha değiştirilerek öbür ilk öğretmen okullarına yaklaştırıldı 1954'te de ilk öğretmen okullarıyla birleştirilerek kapatıldı
Köy enstitüleri, ilk mezunlarını verdiği 1942'den nitelik değiştirdiği 1953'e kadar 1398'i kız, 15943'ü erkek olmak üzere toplam 17341 öğretmen yetiştirmiştir 193647 yılları arasında açık kalan eğitmen kurslarında da toplam 8675 eğitmen yetişmiştir Enstitülerin sağlık bölümleri ise toplam 1248 mezun vermiştir

__________________
Arkadaşlar, efendiler ve ey millet, iyi biliniz ki, Türkiye Cumhuriyeti şeyhler, dervişler, müritler, meczuplar memleketi olamaz En doğru, en hakiki tarikat, medeniyet tarikatıdır
Alıntı Yaparak Cevapla
 
Üye olmanıza kesinlikle gerek yok !

Konuya yorum yazmak için sadece buraya tıklayınız.

Bu sitede 1 günde 10.000 kişiye sesinizi duyurma fırsatınız var.

IP adresleri kayıt altında tutulmaktadır. Aşağılama, hakaret, küfür vb. kötü içerikli mesaj yazan şahıslar IP adreslerinden tespit edilerek haklarında suç duyurusunda bulunulabilir.

« Önceki Konu   |   Sonraki Konu »


forumsinsi.com
Powered by vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
ForumSinsi.com hakkında yapılacak tüm şikayetlerde ilgili adresimizle iletişime geçilmesi halinde kanunlar ve yönetmelikler çerçevesinde en geç 1 (Bir) Hafta içerisinde gereken işlemler yapılacaktır. İletişime geçmek için buraya tıklayınız.