07-08-2009
|
#1
|
Şengül Şirin
|
Havacılık Tarihi-Türkiye'de Havacılık
Havacılık Tarihi-Türkiye'de Havacılık
Türkler'de havacılık konusunda çalışmalar Osmanlı döneminde, askeri alanla sınırlı olarak başladı Daha önceleri, kanat takıp yüksek bir yerden atlayarak yapılan uçma denemeleri de olmuştu Bunlardan en ünlüsü 17 yüzyılda yaşayan Hezarfen Ahmed Çelebi'nin denemesidir Ahmed Çelebi kanat takarak Galata Kulesi'nden atlamış ve bir söylentiye göre de Boğaz'ı aşarak Üsküdar'a ulaşmayı başarmıştır
191112 Trablusgarp Savaşı'nda İtalyanların hava saldırısına uğrayan Osmanlılar havacılığın önemini kavrayarak askeri havacılık alanında ilk çalışmaları başlattılar
Sivil havacılığın başlangıç adımları Cumhuriyet döneminde atıldı İlk uçuş izni 1925' te İstanbulAnkara arasında uçan Junkers Marke ve Lufthansa şirketlerine verildi Aynı yıl, daha sonra Türk Hava Kurumu adını alan Türk Tayyare Cemiyeti kuruldu 1926'da
İstanbulBrindisi arasında yolcu ve posta taşıma işi İtalyan Havacılık Şirketi'nce yürütülmeye başladı 1933'te kurulan Hava Yollan Devlet İşletme İdaresi aynı yıl de Havilland modeli altı kişilik uçaklar satın alarak Ankaraİstanbul arasında yolcu taşımacılığını başlattı
Türkiye'de havacılığı yaymak, gençlere sevdirmek, pilot ve paraşütçü yetiştirmek gibi amaçlarla 1935'te Türkkuşu kurulmuştur
Türkkuşu, Türk Hava Kurumu'na bağlı bir kuruluştur Genellikle gençlere yönelik olan çalışmaları arasında, uçak pilotlarının ve planörcülerin yetiştirilmesi, paraşütle atlama ve model uçak yapımı eğitimi veren okullar sayılabilir Günümüzde de Türkkuşu her yıl yaz aylarında Eskişehir'deki tesislerinde gençler için paraşüt ve planör uçuş kursları düzenler Gene her yıl düzenlediği paraşüt ve model uçak yarışmaları sonucunda kurulan milli takımla uluslararası yarışmalara katılır
Sivil havacılığın asıl gelişimi II Dünya Savaşı sonrasına rastlar Bu dönemde hem uçakların modernleştirilmesine, hem de yeni havalimanlarının yapımına ağırlık verildi 1949'da Bayındırlık Bakanlığı'na bağlı Hava Meydanları Bürosu kuruldu Sekiz yıl içinde Atatürk (Yeşilköy), Esenboğa, Adana, Trabzon ve Van havalimanları işletmeye açıldı 1956'da çıkarılan bir yasayla Devlet Hava Meydanları İşletmesi kurularak, havalimanlarının işletilmesi ve uçuş güvenliğinin sağlanması bu kuruluşa bırakıldı
II Dünya Savaşı'nın hemen ardından kurulan Devlet Hava Yollan Umum Müdürlüğü DC3 ve C47 tipi uçaklar satın aldı Hava filosunun modernleştirilmesiyle, önce Atina, Beyrut ve Kahire olmak üzere dış ülkelere uçuşlar başladı 1955'te Devlet Hava Yolları yerine Türk Hava Yolları (THY) Anonim Ortaklığı kuruldu Günümüzde THY değişik tiplerde, toplam 32 uçakla yurtiçinde ve yurtdışında 50'den fazla kente yolcu ve yük taşımaktadır 1970'lerin ortalarında ve özellikle 1980 sonrasında THY'nin yanı sıra özel kuruluşlar da hava taşımacılığı alanına girerek "charter" ve tarifeli seferlere başlamışlardır
__________________
Arkadaşlar, efendiler ve ey millet, iyi biliniz ki, Türkiye Cumhuriyeti şeyhler, dervişler, müritler, meczuplar memleketi olamaz En doğru, en hakiki tarikat, medeniyet tarikatıdır
|
|
|