| 
 | |||||||
|    | 
|  | Konu Araçları | 
| gelişmeler, havacılık, sonrasındaki, tarihisavaş | 
|  | Havacılık Tarihi-Savaş Sonrasındaki Gelişmeler |  | 
|  07-08-2009 | #1 | 
| 
Şengül Şirin   |   Havacılık Tarihi-Savaş Sonrasındaki GelişmelerHavacılık Tarihi-Savaş Sonrasındaki Gelişmeler II  Dünya Savaşı'nda uçakların boyutları büyümüş ve gücü artmıştı  1945'e gelindiğinde, North American Mustang gibi avcı uçakları saatte 720 km hızla uçabiliyor ve boşalınca atılan dış yakıt depoları taşıyarak hiç durmaksızın 3  000 km yol alabiliyordu  Bombardıman uçakları 10 ton bomba taşıyabiliyor, keşif uçakları 12 bin metreye yükselebiliyordu  Jet motorları hem Almanlar, hem İngilizler tarafından geliştirilmişti  Ne var ki, ilk başarılı jet uçaklarını (Heinkel 178) 1939'da Almanlar yaptılar ve Messerschmitt 262 jet avcı uçakları, İngilizler'in Gloster Meteor'undan önce hizmete girdi  Almanlar pilotsuz bombardıman uçaklarının kullanılmasında da öncü oldular  Yaklaşık 300 kilometrelik menzile ulaşabilen ve dünyanın ilk uzun menzilli füzesi olan V2'leri ürettiler  Savaş sonrasında ABD ve SSCB'ye giden birçok Alman bilim adamı ve mühendisi, V2'lerden yola çıkarak uzay araştırma programlarına katkıda bulundu  İlk roket motorlu uçak 1938 yapımı Heinkel 196, 1944'te kullanılan roket motorlu ilk avcı uçağı olan (ve bugüne kadar da tek kalan) Messerschmitt'in geliştirilmesinin başlangıç noktası oldu  Savaş sonrasında, ABD roket motoruyla donatılmış, yukarı atmosfer araştırmalarında kullanılan uçaklar yaptı  1947'de fırlatılan Xl sesten daha hızlı yol alan ilk insanlı uçak oldu  İlk uçuşunu 1959'da yapan North American X15'in daha sonraki uçuşlarındaki hızı ses hızının altı katına ulaştı ve uçuş yüksekliği 80 kilometreyi aştı  Ses hızına yakın bir hızda, hava artık kanatların ve gövdenin çevresinden kolayca akamaz  Bu yüzden Xl'de ince, düz kanatlar kullanıldı; ama II  Dünya Savaşı'nda Almanlar'ın yaptığı araştırmalar en iyi çözümün, üçgen biçiminde (delta) arkaya eğimli kanatlar olduğunu ortaya koymuştu  İlk uçuşlarını 1947'de yapan, SSCB'nin MİG15'leri ile ABD'nin"F86 Sabre'leri ve B47'leri "hareketli kanatlarıyla" bu tür yeni avcı ve bombardıman uçakları kuşağının öncüleri oldular  F86 ve Hawker Hunter gibi ilk delta kanatlı avcı uçakları sesüstü hızlara ancak pike yaparken ulaşabiliyordu, ama İngilizler'in Lightning'i gibi, daha sonra geliştirilen tipler düz uçuşta saatte 2  400 kilometrelik bir hıza erişebiliyor ve 18 bin metreye tırmanabiliyordu  Bombardıman uçakları daha uzun bir süre sesaltı hızlarda uçtu  Nükleer silah taşıyan Avro Vulcan ve Boeing B52 gibi bombardıman uçakları 1970"lere kadar görevde kaldı  ABD'nin Convair B58 Hustler, Fransa'nın Dassault Mirage IV ve SSCB'nin TU22 gibi sesüstü hızlarda uçan bombardıman uçakları hız bakımından en üstün avcı uçaklarıyla yarışır duruma geldi  Günümüzün en başarılı modern askeri uçakları saldırma, düşman saldırısını önleme ve keşif yapma gibi birden çok görevi üstlenebilecek biçimde geliştirilen tiplerdir  Çok amaçlı uçakların en başarılıları arasında SSCB'nin MİG21'leri, Fransa'nın Dassault Mirage IIFleri ve ABD'nin McDonnell F4 Phantom'ları sayılabilir  1950'lerin sonuna kadar yolcu uçaklarının büyük çoğunluğu, 1930'larda ABD'nin tek kanatlı uçaklarında olduğu gibi pistonlu motorluydu  Daha sonra Douglas DC4, DC6 ve DC7'yle Lockheed Constellation serisinden dört motorlu daha büyük uçaklar yapıldı  1950'lerde türbinli motorla çalışan dev yolcu uçakları hizmete girdi  Jet yolcu uçaklarında hıza ve rahatlığa önem verildi  Bunların ilki İngiliz yapımı de Havilland Comet'ti; onu ABD'nin Boeing 707 ve Douglas DC8'i izledi  BAC OneEleven, Havvker Siddeley Trident ve Boeing 737 gibi daha küçük jet motorlu yolcu uçakları daha çok kısa ve orta uzaklıktaki yolculuklarda kullanılır  Bu uçakların çoğunda, ilk kez Fransızlar'ın Caravelle' inde denendiği gibi, motorlar gövdenin arka kesimine yerleştirilmiştir  Ağırlığı 300 tonun üzerinde olan dev Boeing 747 "jumbo jet"i 500 yolcu taşıyabilmektedir  Bununla eş büyüklükte bir askeri taşıma uçağı olan Lockheed C5A Galaxy, ön ve arka kapılardan ağır araçlar ve donatım yüklenebilecek biçimde tasarlanmıştır  Sesüstü yolcu uçakları daha hızlı yolculuk etme olanağını sundu  Bir İngilizFransız ortak yapımı olan BAC/Sud Aviation Concorde 1976'da ortaya çıktı  128 yolcu taşıyabilen Concorde ses hızının iki katı hızla uçmaktadır  SSCB'nin TU144'ünün hızı biraz daha yüksek, boyutları ise biraz daha küçüktür  Helikopterler bugün bütün dünyada kullanılmaktadır  Uçakların inemeyeceği yerlere inebilen bu taşıtlar, kurtarma işlerinde başka araçlarla karşılaştırılamayacak kadar değerlidir  İlk helikopterlerin kaldırma gücü çok sınırlıydı; ama SSCB 40 ton gelen Mİ10 gibi dev helikopterler geliştirdi  Daha büyük olan Mİ12 ise 200 ton ağırlığındadır ve 40 ton yük taşıyabilmektedir {bak  Helikopter)  Sınırlı, küçük alanlara ve engebeli yüzeylere inebilme özellikleri yönünden helikopterlere benzeyen, düşey kalkış ve inişli (VTOL) uçaklar da geliştirilmiştir  Dünyanın ilk işlevsel VTOL uçağı 1969 İngiliz yapımı Hawker Siddeley Harrier'dir  Bazı geleneksel uçaklar da kısa kalkış ve inişlere (STOL) uygun olarak tasarlanmıştır  Havacılıktaki başka bir gelişme de kanatları değişken geometrili olan ya da biçim değiştirebilen (hareketli kanat) türden uçakların yapılmasıdır  Bu uçakların kanatları yüksek hızlardaki uçuşlar için geriye doğru çekilebilmekte, normal uçuşlarda ve yavaş inişi sağlamak için alabildiğine açılmaktadır  Kanatları değişken geometrili ük işlevsel uçak General Dynamics Flll'di  ABD, X15 gibi roket motorlu uçaklardan elde ettiği bilgileri uzay mekiğini geliştirmekte kullandı  Yalnızca bir kez kullanılabilen daha önceki uzay araçlarından farklı olarak, uzay mekiği yeniden kullanılabilecek biçimde tasarlandı  Atmosfere girebiliyor ve delta kanatlarını kullanarak uçaklar gibi süzülerek yere inebiliyordu  1980'lerde uzay mekiği düzenli olarak kullanılmaya başladı  1986'da fırlatılan bir uzay mekiği havada parçalandı ve içinde bulunan yedi astronotun ölümüne yol açtı  Bu kaza mekikleri geliştirme çalışmalarını bir süre için durdurdu (bak  Roket)  Uzay mekiğinin getirdiği ilgi çekici bir gelişme de roket uçaktır  Günümüzde İngiltere ve ABD'de bilim adamları roket uçaklar üzerindeki çalışmalarını sürdürüyorlar  Bilim adamları, bir uçak gibi kalkıp inecek, ama uçuşunun bir bölümünde dünya çevresinde yörüngeye girecek bir roket uçağın 21  yüzyılın başlarında hizmete gireceğini umut etmektedirler  Böyle bir araçla İstanbul'dan New York'a uçmak yalnızca 22 dakika sürecektir   
				__________________  Arkadaşlar, efendiler            ve ey millet, iyi biliniz ki, Türkiye Cumhuriyeti şeyhler, dervişler,            müritler, meczuplar memleketi olamaz  En doğru, en hakiki tarikat, medeniyet            tarikatıdır   | 
|   | 
|  | 
|  |