|  | Hidrofoil- Hidrofoilli Tekneler |  | 
|  07-08-2009 | #1 | 
| 
Şengül Şirin   |   Hidrofoil- Hidrofoilli TeknelerHidrofoil- Hidrofoilli Tekneler Hidrofil gövdesinin altına takılı kızaklar üzerinde çok hızlı yol alabilen teknelerin genel adıdır  Gene hızlı bir tekne olan hidroplanlar da ise teknenin alt bölümü suyun üstünde kayarak ilerler  Hidrofoilli (sualtı kızaklı) teknelerde gövdenin altında, başa ve kıça bağlı kızaklar bulunur  Kızakların işlevi ve biçimi uçak kanatlarını andırır  Tekne su içinde hareket ederken kızakların yarattığı kaldırma kuvveti tekne gövdesini suyun dışına yükseltir  Belirli büyüklükteki bir kanatla sağlanan kaldırma kuvveti, havada sağlananın yaklaşık 800 katıdır  Bu nedenle hidrofoillerin tekne gövdesini suyun dışında tutabilmek için çok büyük olmaları gerekmez  Gövde suyun üstüne çıktığı zaman, özellikle de deniz dalgalıysa, daha hızlı kayar; çünkü harekete karşı suyun gösterdiği direnç azalır  Böylece hidrofoilli bir tekne saatte 75 kilometrenin üstünde bir hızla yol alabilir  Aracın manevra yeteneği de çok yüksektir; hızla dönebilir ve kendi uzunluğunun yaklaşık iki katı uzaklıkta tam hızdan duruşa geçebilir  Geleneksel teknelere göre, çok daha az dalga yapar  Bu özelliğiyle, yüksek hızda yol alırken bile ırmak kıyılarının daha az aşınmasını sağlar  Hidrofoilli teknelerin hafif olması gerekir  Bu da oldukça pahalı olan hafif alaşımların kullanılmasını gerektirir {bak  Alaşim)  Hafif yapısıyla hidrofoilli tekne yolcu ya da yük olarak kendi ağırlığının yaklaşık dörtte birinden fazlasını taşıyamaz  Teknenin hidrofoilleri ise çelikten ve sağlam olmalıdır; küçük bir teknede hidrofoillerin ağırlığı, bütün ağırlığın yaklaşık beşte birini bulur; büyük bir teknedeyse bu oran daha da yükselir  Hidrofoilli teknelerde de öbür gemilerde olduğu gibi, sualtında çalışan pervaneler vardır; teknenin yol almasını pervanenin doğurduğu itme gücü sağlar  Pervaneleri döndürmek için dizel motorları ya da gaz türbinlerinden yararlanılır  İlk başarılı hidrofoil İtalyan Enrico Forlanini tarafından geliştirildi  Bu tekne 1906'da Maggiore Gölü'nde saatte 71 kilometrelik bir hıza ulaştı  1907'de teknenin patentini {bak  Patent) Forlanini'den satın alan Alexander Graham Bell ve Casey Baldwin yaptıkları teknelerde merdiven biçimli hidrofoiller kullandılar  Bu hidrofoilli teknelerden biri, 1919'da, Nova Scotia'daki (Yeni İskoçya) Bras d'Or Gölü'nde saatte 114 kilometrelik bir hıza erişti  Hidrofoilli tekneler üzerinde çalışanlar arasında, 1930'larda Fransız V  Grunberg'in, II  Dünya Savaşı sırasında (193945) Alman Baron Hans Schertel von Burtenbach'ın adları sayılabilir  Hidrofoiller ırmaklarda, büyük göllerde ve kıyılarda yolcu taşıma, gümrük, kıyı koruma, liman ve kolluk hizmetleri ile kurtarma işlerinde kullanılır   
				__________________  Arkadaşlar, efendiler            ve ey millet, iyi biliniz ki, Türkiye Cumhuriyeti şeyhler, dervişler,            müritler, meczuplar memleketi olamaz  En doğru, en hakiki tarikat, medeniyet            tarikatıdır   | 
|   | 
|  | 
|  |