|  | Gemi-Buhar Makineleri Ve Buhar Türbinleri |  | 
|  07-06-2009 | #1 | 
| 
Şengül Şirin   |   Gemi-Buhar Makineleri Ve Buhar TürbinleriGemi-Buhar Makineleri ve Buhar Türbinleri İlk buharlı gemilerde pistonlu buhar makineleri bulunurdu  Bu makinelerde bir silindirin içine, hareket edebilecek biçimde ama sıkıca geçirilmiş olan piston, silindire giren buharın itmesiyle ileri geri hareket eder  Pistonun bu hareketi bir kol düzeneğiyle bağlı bulunduğu mili ve mil üzerindeki çarkları döndürür  Birçok büyük ve hızlı gemide ise buhar türbinleri kullanılır (bak  Türbin)  Pistonlu buhar makinesinden daha sarsıntısız ve daha sessiz çalışan buhar türbininin verimi de çok daha yüksektir  Türbinin çalışması, bir yel değirmeninin çalışmasına çok benzer  Türbinde buhar, türbin mili üzerindeki bir tamburun çevresine dizili olan kanatçıklar arasından büyük bir hızla geçer  Kanatçıklar tambur üzerinde birkaç sıra halinde dizilmiştir; buhar bir sıradaki kanatçıkların arasından geçtikten sonra bir sonraki kanatçık sırasına gelir  Buharın bu kanatçıkları itmesiyle tambur ve tamburu taşıyan mil döner  Tamburun kapalı bir bölme içinde olması buhar kaybını önler  Bir türbinden geçirilen buhar daha sonra ikinci ve üçüncü bir türbinden de geçirilebilir; türbinlerin hepsi aynı pervane milini döndürebileceği gibi, ayrı ayrı milleri döndürecek biçimde de düzenlenebilir  Türbinden ters yönde buhar geçirilerek türbinin dönüş yönü tersine çevrilemez  Bu nedenle pervaneyi ters yönde çevirmek (tornistan etmek) için gemiye ayrı türbinler konulabilir  Gemiyi geriye doğru hareket ettirmek istendiğinde o türbinlere buhar gönderilir  Türbin yüksek bir hızla (dakikada yaklaşık 4  000 dönüş) çalıştığı zaman verimi en yüksek düzeye ulaşır; pervaneler ise düşük hızla (dakikada yaklaşık 80100 dönüş) döndüklerinde iyi sonuç verirler  Türbinle pervanelerin hızları arasındaki fark iki biçimde giderilebilir  Bazı gemilerde türbin mili pervane miline, dönüş hızını düşürecek biçimde düzenlenmiş bir dişli çarkla bağlanarak pervanenin türbin miline oranla çok daha düşük bir hızla dönmesi sağlanır (bak  DİŞLİ Çark)  Bazı gemilerdeyse "türbinli üreteç" grubundan yararlanılır  Bu yöntemde buhar türbinleri elektrik üreteçlerini; üreteçten elde edilen elektrikle çalışan düşük devirli elektrik motorları da pervane millerini döndürür (bak  DİNAMO)  Bir gemide buhar türbini kullanılması ilk kez 1894'te gerçekleştirildi  İngiltere'de Spithead'deki donanma denetlendiği sırada, Sir Charles Parsons'ın türbinli gemisi Turbinia demirli savaş gemilerinin arasından saatte yaklaşık 65 km hızla geçerek büyük heyecan yaratmıştı  1910'a gelindiğinde okyanus hatlarında çalışan gemilerin çoğu türbinli gemilerdi  Çok geçmeden gemilerin ana yakıtı olan kömürün yerini akaryakıt almaya başladı ve Rudolf Diesel'in bulduğu dizel motorunun gemilerde kullanımı gittikçe yaygınlaştı (bak  DİZELMotoru)  Günümüzde kullanılan gemi motorlarının çok büyük bir bölümü buhar türbinleri ve dizel motorlarıdır  Bazı çok yaşlı teknelerde pistonlu buhar makinesine rastlanabilir  Savaş gemilerinin bazılarında ise gaz türbinleri bulunur   
				__________________  Arkadaşlar, efendiler            ve ey millet, iyi biliniz ki, Türkiye Cumhuriyeti şeyhler, dervişler,            müritler, meczuplar memleketi olamaz  En doğru, en hakiki tarikat, medeniyet            tarikatıdır   | 
|   | 
|  | 
|  |