|  | Gemi Yapımı |  | 
|  07-06-2009 | #1 | 
| 
Şengül Şirin   |   Gemi YapımıGemi Yapımı Günümüzde bütün gemileri sınıflandıran ve özelliklerini sürekli denetleyen kuruluşlar vardır  Gemiler bu kuruluşların koydukları kurallara uygun olarak yapılmak zorundadır  Bunların en önemlisi Lloyd's Register of Shipping'dir  Bu kuruluş, İngiltere'de, ABD'de, Japonya'da ve başka birçok ülkede gemi sahipleri, sigortacılar (bak  SİGORTA) ve gemi yapımcılarından oluşan kurullarca yönetilir  Gemi yapımcılığı bir montaj sanayisidir  Bu, geminin tersanelerde, başka kuruluşlarca üretilmiş çok sayıda parçanın bir araya getirilerek yapılması demektir  Tersane genellikle denize açılan bir ırmağın kıyısında kurulur  Tekneler kızaklar üzerinde ya da gemiler için özel olarak tasarlanmış havuzlarda yapılır  Gemiler, kesim yerlerini belirlemek için işaretlenmiş (markalanmış), kesilmiş ve kıvrılarak biçimlendirilmiş çelik levha ve çubuklardan yapılır  Hazırlanan bu parçalar önyapım (prefabrikasyon) bölümünde bir araya getirilerek geminin kaplama levhaları hazırlanır  Geminin gövdesi bölme perdeleriyle ayrılır  Bölme perdeleri, gemiyi enine kesen ve su geçirmez bölmelere ayıran sac perdelerdir  Bu perdeler hem yükleri bir arada tutar, hem de bir yere çarparak hasara uğrayan geminin batmasını önler  Omurga, gemi iskeletinde baştan kıça (önden arkaya) uzanan bütün bir parçadır  Gemiye biçim veren postalar omurgaya dik olarak sıralanmıştır  Postalar gemi gövdesinin kaburgasını oluşturan eğimli parçalardır  Bölme perdelerinin üzerinde güverte kemereleri bulunur  Güverteyi örtecek biçimde postalan birleştiren kemereler, boylan geminin eni kadar olan çelik parçalardır  Bir gemide birkaç güverte bulunabilir  Kızak denize doğru eğimlidir ve gemi kaydırılarak kıçtan denize indirilir  Daha sonra, römorkörlerin yardımıyla donanımının tamamlanacağı yere çekilir  Havuz içinde yapılan bir gemiyi yüzdürmek içinse havuz suyla doldurulur  Bazı gemiler denize yandan indirilecek biçimde kızaklanır  Denize indirildikten sonra gemi donatılır; gemiye gelen ustalar boru ve kabloları bağlar; dekorasyon ve döşeme işlerini tamamlar  Gemi daha sonra kuru havuza alınır; son boyası çekilir, yosun ve midye bağlamasına karşı koruyucu maddelerle kaplanır  Gemi artık denemeler için hazırdır  Hız, birim yakıt tüketimi (gemi makinelerinin yakıt tüketim hızı), denge durumu gibi birçok bakımdan bir dizi denemeden geçirilir  Dümen donanımı, çapası ve magnetik pusulası denenir {bak  Pusula)  Eğer her şey yolundaysa, gemi sahibince teslim alınır  Herhangi bir büyük sanayi kolunda olduğu gibi, gemi yapım sanayisi de ülke içi ve dışı ekonomik gelişmelerden etkilenir  Eğer bir ülkede hükümet, gemilerin ucuza üretilmesi için kendi yapımcılarına büyük parasal destek sağlamaya başlarsa öbür ülkelerdeki yapımcıların durumu tehlikeye girer  Onlar da kendi hükümetlerinden yardım alamazlarsa yardım alan şirketler karşısında varlıklarını koruyamayabilirler  Eğer, önemli bir yükün, örneğin ham petrolün fiyatı birden yükselirse; dünya petrol tüketimi düşer ve tanker yapımcılığı bundan büyük zarar görür  Ekonominin durgunluk dönemlerinde tersaneler kapanır ve çok sayıda kişi işsiz kalır  196773 arasında deniz ticareti iki kat arttı ve ticaret gemileri, özellikle de akaryakıt tankerleri için büyük bir talep artışı oldu  İsrail ile Mısır arasında 1973'teki savaştan sonra ise, ham petrol fiyatlarında büyük bir artış görüldü  Petrol talebi düşünce, tanker sayısı fazla geldi ve çoğu tanker boş kaldı  Ama her yıl 3 milyar ton yükün deniz yoluyla taşındığı düşünülürse, gemi yapımı sanayisinin geleceğinin parlak olduğu söylenebilir  Denizcilerce kullanılan çoğu sözcük, karada yaşayanlara oldukça yabancıdır  Örneğin, denizciler için "sol", "iskele"dir; "sağ" ise "sancak"  Gemide "arka" denmez "kıç" denir  Herhangi bir "duvar", "gemi bölmesi"dir  "Halat"a, "palamar" denir  "Yanda" olan herhangi bir şey, "kemere yönünde"dir  Geminin "kafları her zaman "güverte" diye anılır, "mutfak" da "kuzine"dir  "Aborta" teknenin yanaşması, "avara" ise yanaştığı yerden ayrılmasıdır  Geminin adından önce gelen SS harfleri buharlı gemi olduğunu; M/V motorlu gemi; VLCC harfleri ise bir ham petrol tankeri olduğunu gösterir   
				__________________  Arkadaşlar, efendiler            ve ey millet, iyi biliniz ki, Türkiye Cumhuriyeti şeyhler, dervişler,            müritler, meczuplar memleketi olamaz  En doğru, en hakiki tarikat, medeniyet            tarikatıdır   | 
|   | 
|  | 
|  |