07-01-2009
|
#1
|
Şengül Şirin
|
Dewey John (1859-1952)-Eğitimci
Dewey John (1859-1952)-Eğitimci

John Dewey 20 yüzyıl eğitiminde çığır açmış öncü eğitimcilerdendir ABD, Vermont'ta orta halli bir ailenin üçüncü çocuğu olarak dünyaya geldi Okumaya çok meraklıydı İlgisini çeken her şeyi okuyor, ana babası da onu hiç engellemiyordu Kitaplara olan ilgisinin yanı sıra yüzmeyi, balığa çıkmayı, dağlara tırmanmayı da seviyordu Ne var ki, annesinin evde uyguladığı sıkı disiplin, nereye gittiğini, ne yaptığını sürekli sorması, genç John'da suçlu olmadığını bilmesine karşın, suçluluk duygusu yaratıyordu Bu onun gençliğinde çekingen ve içine kapanık bir insan olmasına yol açtı
Dewey, Johns Hopkins Üniversitesi'nde felsefe doktorası yaptıktan sonra girdiği Michigan Üniversitesi'nde, çocuk psikoloj isindeki yeni gelişmelere karşın, bunlardan eğitimde yararlanılmadığını, hâlâ ezbere dayalı geleneksel öğretim yöntemlerinin sürdüğünü gördü John Dewey, okulu minyatür bir dünya olarak görüyor ve çocuğu bu küçük dünyada en demokratik koşullarda yetiştirmeyi amaçlıyordu Ona göre çocuğun fiziksel, duygusal ve zihinsel gelişmesi bir bütün olarak ele alınmalıydı
1896'da Chicago Üniversitesi'nde felsefe, psikoloji ve pedagoji dallarında bölüm başkanı olan Dewey, kuramlarının geçerliğini sınamak için deneme okulları kurdu Bu okullarda çocuklar ilgi duydukları konulara eğiliyor, Öğretmenler yaptırımcı olmaktan çok yönlendirici bir tutumla, çocukların ne öğrenmeleri gerektiğini değil, neyi merak ettiklerini keşfederek onlara yol gösteriyorlardı İlke, "yaparak öğrenmek"ti
John Dewey ve karısı Alice, güncel ve toplumsal sorunlarla da ilgilenmekten geri kalmadılar 43 yıl süren beraberliklerinde Chicago'nun yoksul mahallelerindeki göçmenlerin ve azınlıkların durumunu düzeltici, koruyucu yasaların çıkarılması ve işçi sendikalarının yasallaşması için çalıştılar
Çağının önde gelen düşünür ve eğitimcilerinden olan Dewey, mantık, bilgi kuramı, psikoloji, eğitim, toplum felsefesi, güzel sanatlar ve din gibi çok çeşitli konularda yüzlerce makale ve çok sayıda kitap yazdı Bunlardan The School and Society (1899; "Okul ve Toplum") ve The Child and the Curriculum (1902; "Çocuk ve Öğrenim Programı") adlı kitapları eğitim konusundaki temel görüşlerini içerir 25 yıl süren öğretim üyeliği sırasında binlerce öğrenci yetiştiren Dev/ey'nin ilerici eğitim programları yaşamının son yıllarında eleştirilere hedef
oldu Onun öğretisinin uygulandığı okullarda öğrencilerin temel bilgileri edinemedikleri ve disiplinsiz yetiştikleri ileri sürüldü Ne var ki, 20 yüzyılda eğitim konusundaki yeni arayışların hemen hepsinde Dewey gibi öncü eğitimcilerin kuramlarından ve uygulamalarından yararlanıldı Pek çok ülkede konferanslar veren John Dewey 1926'da Türkiye'ye de geldi Hazırladığı çalışma, The John Dewey Report ve Türkiye Maarifi Hakkında Rapor (1939, 1952, 1960) adlarıyla İngilizce ve Türkçe olarak yayımlandı
__________________
Arkadaşlar, efendiler ve ey millet, iyi biliniz ki, Türkiye Cumhuriyeti şeyhler, dervişler, müritler, meczuplar memleketi olamaz En doğru, en hakiki tarikat, medeniyet tarikatıdır
|
|
|