|  | Çocuk Edebiyatı |  | 
|  06-29-2009 | #1 | 
| 
Şengül Şirin   |   Çocuk EdebiyatıÇocuk Edebiyatı Günümüzde, güzel bir kitapçı dükkânına giren bir çocuk büyük bir olasılıkla dilediği kitabı bulabilir  Resimli, resimsiz macera romanları, peri masalları ve efsaneler, bilimkurgu, özyaşamöyküleri, tarih kitapları, doğayla ilgili kitaplar, şiirler, kısaca yeryüzünde var olan hemen her şeyle ilgili düzinelerle kitap rafları doldurur  Bugün kitap okuyan çocuk sayısı eskisine göre çok arttı  Satın almaya gücü  yetmeyenle re ise bunun için olanaklar sağlanıyor  Halk kütüphanelerinin çocuk kitapları bölümünden süreli olarak ödünç kitap alınabilir  Birçok okulun da kendi özel kütüphanesi vardır {bak  Kütüphane)  Günümüzde çocuk kitaplarının hem öğretici, hem de eğlendirici olmasına önem verilir  Ama eskiden böyle değildi, üstelik  çocukların okuyacak kitap bulmaları kolay olmuyordu  18  yüzyılın başında yaşamış bir çocukla bu konuda konuşabilseydiniz, okumuş olduğu kitapların azlığına ve bunların sadece birkaçının çocuklar için yazılmış olmasına şaşardınız  Bundan 150 yıl öncesine kadar kitap denince, çocukların aklına, baştan sona iyi davranış kuralları ile dolu ders kitapları gelirdi  Öğretici kitapların yanı sıra çocuklar için ilginç, eğlendirici kitaplar yazılmaya başlanalı çok olmadı  Tarih Çok eskiden öykü kitapları yokken, halk ozanlarının anlattığı destanlar, cin, peri masalları, yiğitlikleri dillere destan olmuş şövalyelerin, eşkıyaların maceraları, sözde konuşan hayvanların öyküleri dinlenir, bu öyküler anlatıla anlatıla ezberlenirdi  Çocuk edebiyatı batı dünyasında ancak 18  yüzyılın ikinci yarısında bağımsız bir edebiyat kimliği kazandı  18  yüzyıl başlarında Fransızca'ya, 19  yüzyılda İngilizce'ye çevrilen Binbir Gece Masalları da bütünüyle olmasa bile içinden seçilmiş bazı masallarla tüm dünya çocuklarının her dönemde vazgeçmeden okudukları yapıtlar olma özelliğini kazanmıştır  Alaeddin'in Büyülü Lambası,  Gemici Sinbad' in Serüvenleri, Ali Baba ve Kırk Haramiler gibi Binbir  Gece Masallarından alınıp çeşitli dillere çevrilen ve resimlerle süslenen seçme masallar doğu toplumları kadar batı toplumlarında da benimsenmiş ve yaşamın her alanında etkileri görülmüş örnekler arasındadır (bak  Bİnbİr Gece Masallari)  Gene 18  yüzyılın başlarında, bugün çocuk edebiyatı klasikleri arasına giren birkaç kitap yazıldı  Bunlardan ikisi, Daniel Defoe'nun Robinson Crusoe  (171920) adlı romanı ile Jonathan Svvift'in Güliver'in GezilerVdu  (Gulliver's Travels; 1726)  Bu yapıtlar son derece ilginç ve heyecan verici oldukları için hâlâ okunur  Oysa ikisi de özellikle çocuklar için yazılmamıştı  Güliver'in Gezileri zamanın düşünce ve adetlerinin saçmalığını göstermek amacını güdüyordu  Çünkü 18  yüzyılın ortalarına gelinceye kadar çocuklar büyüklerin küçük bir modeli sayılır, yetişmeleri için özel bir çaba gösterilmezdi  John Locke ve JeanJacques Rousseau gibi Aydınlanma Çağı düşünürlerinin öne sürdüğü tezler (bak  AYDINLANMA Çaği), Sanayi Devrimi'nden sonra orta sınıfların güç kazanması ve kadınların eşit haklar mücadelesi gibi bir dizi tarihsel olay sonucu, çocuklar büyüklerden değişik varlıklar olarak algılanmaya başlandı  Çocuk edebiyatının gelişmesi de çocuğun kendine özgü bir varlık olarak kabulünden sonra gerçekleşti ve William Blake, Lewis Caroll, Louisa May Alcott, Mark Twain, Carlo Collodi, Hans Christian Andersen gibi yetenekli yazarların katkılarıyla güçlendi  Günümüzde ise çocuğun kitap yapraklarını karıştırmaya başladığı ilk aylardan, 1415 yaşına kadar zevkle okuyacağı çeşitli boylarda, konularda, dillerde kitaplar var   
				__________________  Arkadaşlar, efendiler            ve ey millet, iyi biliniz ki, Türkiye Cumhuriyeti şeyhler, dervişler,            müritler, meczuplar memleketi olamaz  En doğru, en hakiki tarikat, medeniyet            tarikatıdır   | 
|   | 
|  | 
|  |