06-26-2009
|
#1
|
Şengül Şirin
|
Bellini Giovarıni (yaklaşık 1430-1516)
Bellini Giovarıni (yaklaşık 1430-1516)
"Venedik Okulu"nun en büyük ressamlarından Giovarıni Bellini'nin babası Jacopo (yaklaşık 140070) ve kardeşi Gentile de (yaklaşık 14291507) ünlü sanatçılardı Ne var ki, Rönesans döneminde Venedik'i İtalya'nın en önemli sanat merkezi durumuna getiren, herikisini de gölgede bırakan Giovarıni'dir (bak Rönesans) Giovarıni Bellini, renkleri ve
ışığı kullanmaktaki ustalığıyla, dönemin derinlik duygusu vermeyen resim anlayışını aşmıştır Ressamlığa babasının atölyesinde başlayan sanatçı, 1459'da kendi atölyesini kurarak genç ressamlar yetiştirdi Öğrencilerinden en ünlüleri Giorgione ve Tiziano'dur (bak Tiziano) Bellini, öğrencilerini eğitirken, kendisi de her zaman onlardan öğrenmeye açık oldu
15 yüzyılda, bölgenin en önemli liman kenti ve ticaret merkezi olan Venedik'e, lapis lazuli mavisi türünden pahalı boyalar doğu ülkelerinden getirilmekteydi Bu bakımdan, Venedikli ressamların, özellikle de Bellini' nin, kullarıdığı büyüleyici renklerden dolayı ünlenmiş olması bir rastlarıtı değildir O dönemde, resim çalışmak için Venedik'e İtalya'nın her yöresinden sanatçılar geliyordu Bunlardan en ünlüleri, İtalya'nın kuzeyinden gelen büyük Alman ressamı Dürer ve güneyden gelen Mantegna ile Antonello'dur Bu sanatçılar resme getirdikleri özgün üsluplarıyla Venedik'te resim sanatının gelişmesinde etkili oldular
Bellini, kızkardeşiyle evlenen manzara ressamı Andrea Mantegna'dan da pek çok şey öğrendi Ama, Bellini'nin manzara resimleri, Mantegna'nm, figürleri kartondan oyuncaklara benzeyen manzara resimlerinden çok daha gerçeğe yakındı Sanatçının 1460'larda yaptığı Bahçede Acı Çekme adlı ünlü yapıtı bugün,Londra'daki Ulusal Galeri'de bulunmaktadır Daha önce yağlıboya resim çalışmış olan Sicilyalı ressam
Antonello da Messina ise Kuzey Avrupalı Felemenk ressamların Roma ve Napoli'deki atölyelerinde yetişmişti 1475'te Venedik'e gelen Antonello, portre çalışmalannda Bellini ve öbür Venedikli sanatçılar üzerinde etkili oldu Bellini'nin Dük Leonardo Loredan adlı portresi Flaman resim geleneğinin belirgin özelliklerini taşır Bu portrede yüz hafif yana dönüktür Dük, raf görünümünde bir çıkıntının arkasında durmaktadır Çok canlı renkler içeren bu portrede, giysinin dokusu çarpıcı bir gerçeklik duygusu vermektedir
Bellini 1483'te Venedik Cumhuriyeti ressamlığına getirildi Ünü Venedik sınırlarını aşmış
olan sanatçıya ayrıca, İtalya'nın her yanından zengin sanatseverler resim ısmarlamakta yanşıyordu Bellini ustalığını küçük boyutlu resimlerde olduğu kadar, kiliselere yaptığı büyük mihrap resimlerinde ve fresklerde de ortaya koymuş yetkin bir sanatçıdır Bu tür yapıtlarının en güzel örneği, Venedik' teki San Zaccaria Kilisesi'nde bulunan, 1505'te yaptığı mihrap resmidir Ressam, Kutsal Alegori gibi başta dinsel ve mitolojik konular
olmak üzere, konularını çeşitli alanlardan seçmiştir Din dışı konuları içeren resimlerinin en ünlülerinden biri Ferrara Dükü Alfonso'nun isteği üzerine yaptığı Tanrilann Bayramı adıyla bilinen resimdir Bellini'nin 80 yaşlarındayken yaptığı ve sonradan Tiziano'nun tamamladığı, konusunu mitolojiden alan bu resimde, tanrılar, yarı tanrılar ve güzel kadınlar şiirsel bir anlatımla canlarıdırılmıştır
86 yaşında ölen Bellini'yi, ölümünden 10 yıl önce atölyesinde görmeye giden Dürer, sanatçı için şu sözleri söylemişti: "Yaşlı ama gene de resmin en büyük ustası "
__________________
Arkadaşlar, efendiler ve ey millet, iyi biliniz ki, Türkiye Cumhuriyeti şeyhler, dervişler, müritler, meczuplar memleketi olamaz En doğru, en hakiki tarikat, medeniyet tarikatıdır
|
|
|