|
![]() ![]() |
|
Konu Araçları |
gemisi, hilal, majestelerinin, sancağında, taşıyan |
![]() |
Majestelerinin, Sancağında Hilal Taşıyan Gemisi |
![]() |
![]() |
#1 |
KRDNZ
![]() |
![]() Majestelerinin, Sancağında Hilal Taşıyan Gemisi![]() İsveç, 200 yıl önce Ruslara karşı verdiği ölüm kalım savaşında, sancağında hilal bulunan bir tekne sayesinde yok olmaktan kurtulmuştu ![]() Günlerden 19 Ağustos 1809… Bir ulusun kaderinin belirlendiği gün ![]() ![]() İsveçlilerin işi çok zordu ![]() ![]() Kamenskiy, İsveçlilere yüzyıllarca unutamayacakları bir yenilgi yaşatmıştı ![]() ![]() ![]() Rus çarı Aleksander, o zafer günlerinde, İsveç kralına kendi “barış koşulları”nı da dayatmıştı: “Finlandiya’yı, Norveç’i ve Norland’ı (İsveç’in kuzeyindeki Laponya) Rusya’ya verirsen, ülkenin geri kalan kısmında yaşamanıza izin veririm!” 19 Ağustos 1809 günü, İsveç kralı IV ![]() Ertesi gün öğleden sonra Savar-Ratan hattı üzerinden hücuma kalkan İsveç askerlerini göğüsleyen Rus ordusu, beklenmedik bir sürprizle karşılaştı ![]() ![]() ![]() ![]() General Nikolay Mihayloviç Kamenskiy’nin tanımlayamadığı o motif, bir hilaldi! Jarramas firkateyninin gönderinde dalgalanan bu hilalli bandıra, İsveç’i yok olmaktan kurtarmıştı ![]() ![]() ![]() Peki, bu bayraktaki hilalin sırrı neydi? Bu sırrı çözebilmek için tam yüzyıl geriye, İsveç kralı XII ![]() ![]() Büyük Kuzey Savaşı’nın (1700-1721) ilk sekiz yılında üç saldırgan düşmanının; Danimarka, Saksonya-Polonya ve Moskova’nın (Rusya) ittifak halindeki ordularını başarıyla yenilgiye uğratan İsveç kralı XII ![]() ![]() ![]() 27 Haziran 1709’da, Poltava’da ordusu yok olan XII ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Başlangıçta, sadece beş gün kalacağını açıklayan XII ![]() Türklerin bildiği adıyla “Demirbaş Şarl”, Bender, Dimetoka ve İstanbul’da kaldığı süre içinde boş durmadı ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Cevap : Majestelerinin, Sancağında Hilal Taşıyan Gemisi |
![]() |
![]() |
#2 |
KRDNZ
![]() |
![]() Cevap : Majestelerinin, Sancağında Hilal Taşıyan Gemisi![]() ![]() ![]() Her neyse, İsveç kralının Bender’de başlayan konukluğu sırasında hoş olmayan olaylar da yaşanmıştı ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bu zorunlu ziyaretin öyle çok da “geçici” olmadığını anlaşılmış; “Demirbaş Şarl”ın, Bender’in hemen dışında Karlstad adıyla kurduğu yerleşim birimi zamanla giderek kalabalıklaşmıştı ![]() ![]() ![]() ![]() İsveç kralının uzayan konukluğu ve “devlet içinde devlet” kurması, Osmanlı’yı kızdırmaya başlarken, İsveç cemaatinin Bender esnafına ciddi bir borç takması da ortamı fena halde gerginleştirmişti ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İlk Jarramas’ın çok merak edilen planı ![]() Kaynak: Architectura Navalis Mercatoria (1768) Bu kitabın Türkiye’deki tek tıpkıbasımı sanırım bendedir, bunu da gururla söylerim:) “Türk donanması gibi donanmam olsa” “Demirbaş Şarl”, Dimetoka’da ev hapsinde tutulduğu dönemi iyi değerlendirmiş, İstanbul’daki günlerinde Marmara kıyılarında görüp hayran olduğu donanma gemilerinin planlarını çizmişti ![]() ![]() ![]() ![]() “Demirbaş Şarl”, 1714’te göz hapsinde bulunduğu Dimetoka’dan gizlice kaçmış; kaçmadan iki ay önce çizdiği planları da casusları aracılığıyla İsveç’e yollamıştı ![]() ![]() XII ![]() ![]() ![]() ![]() “Yaramaz” ve “Yıldırım” Demirbaş Şarl, Türkiye’de kaldığı beş yıl içinde Türkçe’yi epey öğrenmişti ![]() Kralın emriyle, Karlskrona Tersaneleri’nde yapımına başlanan “Yaramaz” ve “Yıldırım”, 1716 yılında bitirildi ![]() ![]() ![]() Yüksek hıza ve üstün manevra yeteneğine sahip bu iki firkateyn, suya indirildikleri andan itibaren Baltık Denizi’ni Ruslara dar etmişti ![]() ![]() ![]() Jilderim (Yıldırım), Prusyalılar ile yapılan bir deniz savaşında batırılmış; İsveçliler tarafından uğuruna inanılan Jarramas ise, her hizmetten çekilişinde inşa edilen daha modern bir tekneye adı verilerek efsanevi ününü sürdürmüş, İsveç donanmasında da bir geleneğin oluşmasına yol açmıştı: Hizmete giren her yeni Jarramas’ta, “Demirbaş Şarl”ın orijinal planlarına ve Türk teknelerinin o muhteşem çizgilerine sadık kalınması kaydıyla! Dördüncü kuşak son Jarramas, 1899’da yine Karlskrona Tersaneleri’nde inşa edilip denize indirildi ![]() ![]() ![]() ![]() Jarramas, bugün İsveç denizciliğinin gurur kaynağı olarak, 1944’ten bu yana okul gemisi olarak hizmet veriyor ![]() Sisli günlerde, Jarramas tüm yelkenlerini fora ettiğinde, İsveçli denizcilerin bağrışmalarına yabancı bir sesin daha karıştığı söyleniyor… Yolunuz Karlskrona’ya düştüğünde, belki siz de o sesi duyabilirsiniz ![]() |
![]() |
![]() |
|