![]() |
Anlatım Bozuklukları Ve özellikleri |
![]() |
![]() |
#1 |
Şengül Şirin
![]() |
![]() Anlatım Bozuklukları Ve özellikleriANLATIM BOZUKLUKLARI VE ÖZELLİKLERİ İLE İLGİLİ KONU ANLATIM KONUYA BAŞLAMADAN ÖNCE!!!: Anlatım Bozuklukları Konusunda başarılı olmak için bu konuyla ilgili çözebildiğimiz kadar soru çözmek en iyisi……… ![]() Dilin en önemli görevi onu kullanan insanlar arasındaki anlaşmayı sağlamaktır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Konuyla ilgili olarak Feyza Hepçilingirler’in Türkçe “Off” ve Dedim: “Ah” adlı kitaplarını tavsiye ederim ![]() Şimdi en çok karşılaştığımız anlatım bozukluklarını başlıklar hâlinde ve örneklerle görelim: Eş anlamlı kelimelerin bir arada kullanılması Bu konuda herkesin fikir ve görüşünü almalısınız ![]() Hava sıcaklığı sıfırın altında eksi sekiz derece imiş ![]() Yirmi dakika geçmesine rağmen program henüz, hâlâ başlamadı ![]() Güç ve müşkül zamanlarda üstüne düşeni yerine getirir ![]() Ben çok varlıklı, zengin biri değilim ![]() Neşeli, sağlıklı, şen bir görünüşü vardı ![]() Anlamı zaten diğer kelimelerde bulunan kelimelerin gereksiz yere kullanılması Şirketteki mevcut ikilik günden güne büyüyor ![]() Yaşanmış deneyimlerinden hareketle bu sonuca varıyor ![]() Millî maçın oynanacağı gün yaklaştıkça, ülkedeki heyecan gittikçe artıyor ![]() Yanına gidiniz, konuşarak derdinizi anlatınız ![]() Problemi çözmek için iki arkadaş üç saat süre ile uğraştılar ![]() Japonya’daki arkadaşıyla on yıl boyunca karşılıklı mektuplaştılar ![]() Az kalsın merdivenlerden düşeyazdı ![]() Çocukların davranış biçimlerinde gariplikler görüldü ![]() Takımın, boyu en kısa oyuncusu bendim ![]() Bir kelimenin yerine yanlış anlam verecek şekilde başka bir kelime kullanılması ![]() Bu iki sınıf arasındaki ayrıcalık tespit edilemedi ![]() Yeni kaydolan öğrenciler bu kadar çekimser davranması normaldir ![]() Petrol fiyatlarının ucuzlamasına halk olumlu tepki gösterdi ![]() Olayların gerçek yüzü araştırmalar sonucunda ortaya çıkacak ![]() Küçük kızın saçları hayli büyümüş ![]() Ormanda yetişen bir çam fidanını salonunuzdaki saksıya ekemezsiniz ![]() Son dakika içerisinde attığı golle takımının galip gelmesine yol açtı ![]() Başarısızlığını düzensiz çalışmasına borçludur ![]() Böyle hareketler ülkede demokrasinin işlememesini sağlayacaktır ![]() Yarın İzmir’e gidecek; buna zorunlu ![]() Elindeki bıçağı vücuduna batırmış ![]() Bu, Türkiye’ye özel bir durumdur ![]() Buradan gidersek yakalanma şansımız nedir? Birbiriyle çelişen sözlerin bir arada kullanılması ![]() Kesinlikle yarın gelebilirler ![]() Şüphesiz bu sözleri bütün öğrenciler duymuş olmalı ![]() Aşağı yukarı bundan tam yirmi yıl önceydi ![]() Sözünü ettiğiniz şairin herhâlde on altıncı asırda yaşadığını zannediyorum ![]() Eminim bu saatlerde eve gelmiş olmalı Mutlaka bir gün çocukluk arkadaşlarını belki yine arayacak ![]() Yanılmıyorsam, bu ikisinin aynı şey olduğunu tahmin ediyorum ![]() Eklerin yanlış kullanımı Öğrencilerin başarısına ilgilenmek gerekir ![]() Bizi en çok sevindiren onun bu sınavı kazandığıdır ![]() Bazı yolcuların giriş işlemleri yapmaya başlandı ![]() Dünkü toplantıda Ali bize sınıf arkadaşlarını tanıştırdı ![]() Biricik arzumuz sınavı kazanmak ve iyi bir bölüme girmemizdir ![]() Bu çocuklar, fakir bir ülkenin, savaş nedeniyle kendileriyle ilgilenilmeyen, gerekli eğitimi alamayan çocuklardır ![]() Yazarlarımızın köy yaşantısına ilgilenmeleri toplumumuz açısından çok yararlıdır ![]() Özne-yüklem uyumsuzluğu: Farklı yüklemlerin aynı özneye bağlanması ![]() Herkes ondan nefret ediyor, yüzünü görmek istemiyordu ![]() İkinci cümlenin öznesi eksik ![]() ![]() Hiçbiri anlatılanlara inanmıyor, kendi fikrinden ısrar ediyordu ![]() İkinci cümlenin öznesi eksik ![]() ![]() Nesne-yüklem uyumsuzluğu: Nesne eksikliği Bu konuda öğrenciler aralarında anlaşıp karar verecekler ve uygulayacaklar ![]() Söylenenlere hemen inanıyor ve her yerde savunuyordu ![]() Kendisine bütün sınıf adına teşekkür eder ve tebrik ederim ![]() Onlara niçin bu kadar yardım ediyor ve destekliyorsun? Büyüklere gereken saygıyı göstermeli, incitmemeliyiz ![]() Bize yardım edeceklerine inanıyor ve bekliyoruz ![]() Tümleç yanlışları Kayaya yaklaşıyor muyuz, yoksa uzaklaşıyor muyuz? Öğrencileri, teşvik etmeli, yüreklendirmeli, destek olmalıyız ![]() Olanları böyle değerlendirmek, bu gözle bakmak gerekir ![]() Öğrencileri rahat edecekleri odalara yerleştirmiş, bütün imkânları sağlamıştı ![]() Duvarları kirletmek,yazı yazmak kesinlikle yasaktır ![]() Bu güçlüklere nasıl göğüs gerdi, nasıl başa çıktı? Düşünme ve mantık hataları Problemleri karşılıklı anlayış ve birlik içinde çözeceğiz ![]() Yiyecek bir lokma ekmeğimiz hatta yemeğimiz bile yok ![]() Bu yazıyı değil okumak, anlamak bile imkânsız ![]() Bölgeyi iyi tanımasına rağmen her yeri gezdi ![]() Yarın mutlaka bir gazete almayı unutmayın ![]() Yarının mutlu günlerine özlem duyuyorum ![]() Fiilin veya yardımcı fiilin yanlış kullanılması Ben ona ağabey, o da bana kardeşim derdi ![]() Bazı yiyecekler sağlı yerinde ve yaşlı olmayan kişilerce özellikle yenmelidir ![]() Kitap için kendisine verilen paranın eksik ve yeterli olmadığını söyledi ![]() Ekşiyi az, acıyı ise hiç sevmezdi ![]() Gerekli yerlere başvuruda bulunmuş, ama bir sonuç almış değiliz ![]() Çorbaya biraz acı, biraz da tuz ve limon sıkılabilirdi ![]() Boyu kısa, bedeni de pek biçimli değildi ![]() Hangisinin başarılı, hangisinin başarılı olmadığını öğreneceğiz ![]() Çok az veya hiç çalışmadan çok para kazananlar var ![]() Tamlama yanlışları Verilen cümledeki özne ve zarf tümlecini bulun ![]() Bu ülkeye teknik ve bilgi yardımında bulunulacak ![]() Pasta ve meyve suyu ikram edilecek ![]() Son derste belgisiz ve sayı sıfatlarını öğrendik ![]() Siyasî ve ekonomi ilişkileri çıkmaza girdi ![]() Bu bölge coğrafî ve iklim açısından ilgi çekici özelliklere sahiptir ![]() Kar yüzünden tüm özel ve devlet okulları tatil edildi ![]() Ülkemiz Bosna’ya askerî ve gıda yardımı yaptı ![]() Şehrimizde çeşitli kültürel ve sanat etkinlikleri gerçekleştirildi ![]() Kelimelerin yanlış yerde kullanılması Yeni durağa gelmiştik ki otobüs de hemen geldi ![]() Bu toplantıda çekinmeden düşünceler dile getirilmeli ![]() Her yolda kalan insana yardım etmeliyiz ![]() İdare, henüz yarın ders yapılıp yapılmayacağını bildirmedi ![]() İzinsiz inşaata girilmez ![]() Birleşik cümlelerde yüklemler arasındaki uyumsuzluk Her ne kadar iyi hazırlanılmışsa da istenilen sonucu alamadı ![]() Bir yıl boyunca devamlı çalışarak kazanıldı ![]() Her ne kadar şehir dışına taşınmışsa da beklenen huzur bulunamamıştı ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Cevap : Anlatım Bozuklukları Ve özellikleri |
![]() |
![]() |
#2 |
Şengül Şirin
![]() |
![]() Cevap : Anlatım Bozuklukları Ve özellikleriANLATIM BOZUKLUKLARI Her cümle belli bir düşünceyi, duyguyu aktarmak için kurulur ![]() ![]() ![]() ![]() Bu konu ile ilgili, ÖSS’de 5 ya da 6 soru çıkmaktadır ![]() ![]() Bu alanda sorulan sorular değişik özellikler gösterir ![]() ![]() Anlatım bozukluklarını anlama ve yapıya dayalı bozukluklar olmak üzere iki grupta toplayabiliriz: 1 ![]() Bu bozuklukları birkaç bölüme ayırarak inceleyebiliriz ![]()
“Yaşlı adamın yüzüne dalgın dalgın baktı ![]() cümlesinde “dalgın dalgın” bakanın “yaşlı” olduğunu belirtmek için, “yaşlı” dan sonra virgül gelmelidir ![]() ![]()
![]() ![]() “Herkesi eleştirip tenkit etmek bize hiçbir yarar sağlamaz ![]() cümlesinde “eleştirip” sözcüğünün verdiği anlamla “tenkit etmek” sözcüğünün verdiği anlam aynıdır ![]() ![]() ![]() “İki kardeşten en küçüğü arkadaşımdı ![]() “Bilgili insanlardan yararlanmayı, istifade etmeyi bilmeliyiz ![]() cümlelerinde altı çizili sözcükler gereksizdir ![]()
![]() “Böyle yüksek sesle bağırmana gerek yok, sağır değilim ![]() cümlesinde “bağırmak” zaten yüksek sesle konuşmak anlamındadır ![]() ![]()
![]() Örneğin; “Geleceğini babamdan öğrendim ![]() cümlesinde “geleceğini” sözü belirsizdir ![]() ![]() ![]() ![]()
“Bana yardım ederek, işi kısa sürede bitirmeme neden oldu ![]() ![]() cümlesindeki “neden olmak” eylemi daima olumsuz anlamlar verecek biçimde kullanılır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]()
“Bırakın patates doğramayı yemek bile yapamaz o ![]() cümlesinde “bırakın” sözcüğünün cümleye kattığı anlamdan dolayı sanki patates doğramak yemek yapmaktan daha önemliymiş gibi görülüyor ![]() “Bırakın yemek yapmayı, patates bile doğrayamaz o ![]() şeklinde söylenmelidir ![]()
“Bu davranışıyla bize yarar mı sağladı zarar mı belli değil ![]() cümlesinde “yarar” ve “zarar” sözcükleri “sağladı” eylemine bağlanmıştır ![]() ![]() “Bu davranışıyla bize yarar mı sağladı, zarar mı verdi belli değil ![]() şeklinde söylenmelidir ![]()
“Ayağına ayakkabı, omzuna şal, üzerine pardesü giyip dışarı çıktı ![]() cümlesinde “ayakkabı, şal ve pardesü” sözcükleri “giymek” eylemine bağlanmıştır ![]() ![]()
![]() ![]() cümlesinde “kulak kabartmış” yanlış kullanılmıştır ![]() ![]() ![]()
“Çocukların birbiriyle uygunluk içinde olmaları beni sevindirdi ![]() cümlesindeki “uygunluk” sözü yanlış anlamda kullanılmıştır ![]() ![]()
“Yeni elbisemi giymiştim ki kapı açıldı ![]() Cümlesinde “yeni” sözünün yeri anlatımda bozukluğa yol açmıştır ![]() ![]() “Elbisemi yeni giymiştim ki kapı açıldı ![]() ![]()
“Onun beni sevmemesinin nedeni, fikirlerini benimsememiş olmamdandır ![]() cümlesinde “nedeni” sözcüğü bir olayın sebebini anlatıyor ![]() ![]() ![]() “Onun beni sevmemesinin nedeni, fikirlerini benimsememiş olmamdır ![]() şeklinde düzeltilebilir ![]() Anlatım bozukluklarının anlama dayalı olanlarını anlattık ![]() ![]() ![]()
![]() Cümlede, kullanılması gereken bir öğenin bulunmaması, anlatım bozukluğuna yol açar ![]() ![]() ![]() Örneğin; “Kardeşini yanına çağırdı, bir şeyler söyledi ![]() cümlesindeki öğeleri inceleyelim: “Çağırdı” ve “söyledi” yüklemdir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Başka bir örnek verelim: “Arkadaşlarını pek sevmez, hatta çoğu zaman nefret ederdi ![]() cümlesinde, sevmediği kişiler ile nefret ettiği kişiler aynıdır, yani “arkadaşları” ortak öğedir ![]() ![]() ![]() ![]() Görüldüğü gibi bu tür bozukluklar daha çok sıralı cümlelerde görülüyor, ancak bileşik cümlelerde de bu tür öğe eksiklikleri görülebilir ![]() Türkçe’de bazı özneler olumlu, bazıları olumsuz anlamlar verir ![]() ![]() Örneğin; “Hiç kimse okula gelmedi, geziye gitti ![]() cümlesinde gelmeyen ve gidenler aynı kişiler, ancak “hiç kimse” olumsuz bir öznedir ve yüklemi daima olumsuz çekimlenir ![]() ![]() ![]() ![]() Gerçi bu, sadece özneyle ilgili bir durum değildir ![]() ![]() Örneğin; “Öğretmenimiz hiçbirimizi azarlamaz, çok severdi ![]() cümlesinde, yine “hiçbirimizi” olumsuz olduğundan “hiçbirimizi severdi” şeklinde kullanılmaz; “hepimizi severdi” olmalıdır ![]() Cümlede öznenin ifade ettiği şahıslarla yüklemin bildirdiği şahıs arasında bir uyum olmalıdır ![]() Özne birinci tekil, ikinci tekil (ben, sen); birinci tekil, üçüncü tekil (ben, o); birinci tekil, ikinci çoğul, (ben, siz); birinci tekil, üçüncü çoğul (ben, onlar) şahıslardan oluşuyorsa yüklem, daima birinci çoğul şahısa göre çekimlenir ![]() “Bu işi ancak ben ve sen halledebiliriz ![]() “Dışarıda sadece ben ve o küçük çocuk kalmıştık ![]() “Ben ve siz yarışmada eşit durumda değildik ![]() “Ben ve birkaç yaşlı adam, kahvede uzun bir sohbete dalmıştık ![]() cümleleri buna örnek gösterilebilir ![]() Eğer özne ikinci tekil ve üçüncü tekil (sen, o); ikinci tekil ve ikinci çoğul (sen, siz); ikinci tekil ve üçüncü çoğul (sen, onlar); şahıslardan oluşuyorsa, yüklem ikinci çoğul şahısa göre çekimlenir ![]() ![]() “Sen ve annen burada ne yapıyordunuz?” “Sen hatta hepiniz bu konuda suçlusunuz ![]() “ Sen ve buradaki konukların, bize yarın gelebilirsiniz ![]() "Galiba sonunda senle biz aynı sonuca ulaştık ![]() cümleleri buna örnektir ![]() Öznenin insan ya da başka varlıklar olması da yüklemin tekil veya çoğulluğunu etkiler ![]() ![]() ![]() “Kuşlar dallara kondular ![]() ![]() “Sevgiler gizli kaldıkça güzelleşirler ![]() ![]() ![]() “Çocuklar geldi ![]() ![]() ![]() Bazen özneyle yüklem arasındaki uyumsuzluk, öznenin anlamından kaynaklanır ![]() Örneğin; “Nüfus sayımı bu yıl yapıldı, bir hayli artmış ![]() cümlesinde “yapıldı” yükleminin öznesi “nüfus sayımı”dır, “artmış” yükleminin öznesi ise “nüfus” olacaktır ![]() ![]() ![]() ![]() Sıfat ve isim tamlamalarının aynı tamlanana bağlanması anlatım bozukluğuna yol açar ![]() ![]() ![]() Örneğin; “Kaza yerine birçok askeri ve polis aracı geldi ![]() cümlesinde “araç” sözü hem “askeri” hem “polis” sözcüklerinin tamlananı durumundadır ![]() ![]() ![]() ![]() “Kaza yerine birçok askeri araçla polis aracı geldi ![]() şeklinde olmalıdır ![]() Burada ayrıca sıfat tamlamalarında görülen bir özelliği de ifade edelim ![]() ![]() ![]() Örneğin; “Geceye birçok davetliler katıldı ![]() cümlesinde “birçok” sıfatı çoğul bir anlam verdiği halde davetliler sözü de çoğul eki almıştır ![]() ![]() Cümlede eklerin eksik kullanılması cümlenin anlatımını bozar ![]() Örneğin; “Her ülke, dünya devletleri arasında önemli bir yer edinmek için, ekonomik açıdan gelişmesi gerekir ![]() cümlesinde “gelişmesi” sözcüğündeki iyelik ekinin, sözcüğü nereye bağladığı belli değil; “kimin gelişmesi gerekir?” diye sorarsak “ülkenin” cevabı gelir ![]() ![]() Bazen de bu durumun tersi görülür ![]() “Sanatçının, topluma yararlı bir kişi olmak için, eserinde mutlaka toplum sorunlarına yer vermelidir ![]() cümlesinde “yer veren kim?” sorusuna “sanatçı” cevap verir ![]() ![]() ![]() Bazı cümlelerde ise sözcükleri birbirine bağlayan ekler yanlış kullanılmıştır ![]() Örneğin; “Senin en beğendiğim yanın, derslerine düzenli çalıştığındır ![]() Cümlede öğeleri ortak olarak kullanan etken ve edilgen fiiller bir arada bulunmaz ![]() Örneğin; “Bütün yemekleri hazırlayıp bir kenara koyulmalıdır ![]() cümlesinde “hazırlamak” etken “koyulmalıdır” edilgen fiillerdir ![]() ![]() “Bütün yemekler hazırlanarak, bir kenara koyulmalıdır ![]() şeklinde düzenlenirse bozukluk giderilir ![]() Sıralı isim cümlelerinde ekfiilin kullanılması da bazen bozukluğa yol açar ![]() Örneğin; “O yaşlı şair geleneklere bağlı, ama yeniliklere kapalı değildi ![]() cümlesinde iki yargı vardır: Şairin geleneklere bağlı olduğu, aynı zamanda yeniliklere de kapalı olmadığı, oysa cümlede “bağlı” sözü yüklem gibi kullanılmadığından “değildi” edatına bağlanıyor ve böylece şairin geleneklere bağlı olmadığı anlamı çıkıyor ![]() ![]()
__________________
Arkadaşlar, efendiler ve ey millet, iyi biliniz ki, Türkiye Cumhuriyeti şeyhler, dervişler, müritler, meczuplar memleketi olamaz
![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Cevap : Anlatım Bozuklukları Ve özellikleri |
![]() |
![]() |
#3 |
ysnkrks
|
![]() Cevap : Anlatım Bozuklukları Ve özellikleriPaylaşım için Teşekkürler ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
|