Karaganda Musikisi |
|
|
#1 |
|
Şengül Şirin
|
Karaganda MusikisiKaraganda musikisi Gölge oyunu Karagöz´de musiki önemli bir rol oynar Karagöz´ün ayrılmaz birparçası olan musiki bu oyunlarda kendine özgü bir nitelik kazanmış, Osmanlı şehir eğlence musikisinin bir türü haline gelmiştir Musikinin yer almadığıbir Karagöz oyunu düşünülemez Musiki Karagöz´de Osmanlı-Türk musikisinindeğişik türleri ile beste şekillerini içinde toplar Klasik musikinin kâr,karçe, murabba, beste, semai, şarkı gibi beste şekilleri; gazel ve taksimler; şehir eğlence musikisinin köçekçeleri, tavşancaları ve oyunhavaları; Anadolu´nun ve Rumeli´nin türküleri dışında, oyunlarının konuları gereği olan Arapça ve Yahudice güfteli şarkılar, Çingene şarkıları, Rum ve Ermeni kültürlerine özgü ezgiler, vals, polka, opera aryası gibi batı müziği parçaları da Karagöz musikisinde yer almıştır Oyunların konularımusiki repertuarının gittikçe genişlemesini sağlamıştır Karagöz musikisinintesbit edilebilen repertuarı daha çok 19 ve 20 yüzyıl Türk musikisineaittir Ancak, bu repertuarda, Abdulkadir Meragi´ye mal edilen kârlar, SeyyidNuh, Itrî, Kassamzade, Ebubekir Ağa, Tab´î, Sadullah Ağa, Mustafa Çavuş gibi bestecilerin eserleri de bulunması, bu arada Batı müziği eserlerine de yer verilmesi Karagöz musikisinin sabit olmadığını, Türk musikisindeki ve Türk toplumundaki değişime uyum sağlamak amacıyla her dönemde değiştirildiğini gösterir Son dönemlerde doğrudan Karagöz oyunları için şarkı besteleyenbesteciler de çıkmıştır Karagöz musikisi şu üç bölümde elealınabilir:Semai, Gazel, Hayal şarkıları "Semai"nin klasik Türkmusikisindeki ağır, yürük ve saz semaisi şekilleriyle bir ilgisi yoktur ![]() Klasik musikiye özgü kâr, kârçe, murabba beste, semai, şarkı gibi beste şekillerinin toplu adıdır "semai" burada Semaileri hep Hacıvat okur Bunlardaha ağırbaşlı eserler olduğu için genellikle oyunun başında okunur Bueserlerin tamamı okunmaz, sadece zemin ve teslim bölümlerinin okunmasıyla yetinilir Gazel, bildiğimiz gazeldir Hayal şarkıları ise şarkı vetürkülerdir Günümüze kadar iki yüzü aşkın hayal şarkısı tespitedilebilmiştir Bazı hayal şarkıları oyunlarda sık sık okunduğundan buşarkılar oyun tipleriyle adeta özdeşleşmiştir Bu tür şarkılar oyuntiplerine uygun bir güfte ve ezgi yapısı içindedir Karagöz oyunlarındakullanılan çalgılar "perdedeki çalgılar" ve "perde gerisindeki çalgılar" olarak ikiye ayrılabilirler Perdedeki çalgılar bağlama, Karadenizkemençesi,davul, zurna, kabak, tulum gibi halk sazlarıdır Perde arkasındakullanılanlar ise kanun, ud, keman, zurna yahut klarnet, def gibi klasik musikide kullanılan sazlardır Zil, zilli maşa, nakkare kullanıldığı daolur Osmanlı toplumundaki etnik ve dîni cemaatlerin kültürleri Karagözmusikisine canlı bir şekilde yansımıştır "Kaminamoz elde aki, yo keroporaki" (Balat kapısından girdim içeri) Yahudice güfteli şarkı, "Çeribaşının gelini" adlı Çingene şarkısı, arapça "Befta hindi şeş harir" güfteli şarkı ile Laz, Ermeni, Kürt kültürlerine özgü ezgiler bu tür parçalardır Karagözoyunlarında zenneler de şarkısöylerlerdi Karagöz oyunlarında halk musikisi de imparatorluğun çeşitlişehir, kasaba ve yörelerinin kültürlerini yansıtır Oyunlarda Bolulu Bolutürküsü, Harputlu Harput türküsü, Arnavut ve Rumelili Rumeli türküsü söyler ![]() Böylece taşranın musiki kültürü ve zevki de hayal perdesinden payitahta girer Eski İstanbul´da padişahtan, okumuş çevrelerden en sade halkinsanına kadar herkes Karagöz oyunlarının tiryakisiydi Karagöz bu yönüylebirleştirici bir şehir kültürü ürünüydü Karagöz´ün bu yönü musikisine deyansımıştır Bu geleneksel oyunların ağırbaşlı klasik eserlerden hafifşarkılara ve oyun havalarına kadar genişleyen repertuarı İstanbul şehir musikisinin ve şehir zevkinin anlamlı bir ifadesidir **Yukardaki yazı *Kalan müzik* Karagöz Hacivat CD sinden alınmıştır ![]() Ortaoyunu <http://www karagoz net/ortaoyunu htm> ,Meddah<http://www karagoz net/meddah htm>veKaragöz <http://www karagoz net/karagoz htm> konusunda araştırma yapan bazıaraştırmacılar bir "Karagöz Musikîsi"'nden söz ederler fakat yukardaki yazıda da belirtildiği gibi, bir "TÜR" olarak karagöz musikisinden bahsetmek mümkün değildir Hayalî'ler musiki kabiliyetleri ve bilgileri oranındaKaragöz tiplemeleriyle ya da oyunlarıyla uyum sağlayabilecek ya da bu oyunlara yakışacak her tür musiki eserini zaman zaman karagöz oyunlarının içinde kullanmışlardır Oyunlar eskiden, şimdi olduğu gibi yazılı metinleriezberleyerek oynatılmazdı Geleneksel Türk tiyatrosunun en önemli özelliğiolan Tuluat "Doğaçlama" geleneğine uygun olarak oynatılırdı Tuluat geleneğibatı tarzı oyunlardaki gibi değişmezlik ilkesi yerine, her gün değişebilen ve güncel olayların perdede-sahnede canlandırılması temeline dayanır Oyununiçeriği değişir de oyunda kullanılan musiki eserleri değişmez mi, elbette ki oyun içinde kullanılan musiki eserleri de o günün beğenisine uygun olarak değişirdi Fakat sonradan bazı karagöz araştırmacıları "özellikle" HayâlîKüçük Ali'nin ses kasetlerindeki eserleri bir araya getirerek yapay bir karagöz musikisinden söz eder olmuşlardır Karagöz musikisinden sözedilebilmesi için sadece karagöz için yapılmış, karagöz oyunlarına has musiki eserleri olması gerekir Karagöz Musikisi vardır demek Tuluat"Doğaçlama" geleneğini yok saymak olur ki bu da karagözün gelişimini engeller Aşağıda eski karagöz ustalarının çok kullandığı bazı eserlerinhangi tiplemeler ile birlikte kullanıldığının listesi ve notaları verilmiştir Bu eserler incelendiğinde bir "TÜR" olarak karagöz musikisindensöz edilemeyeceği anlaşılır
__________________
Arkadaşlar, efendiler ve ey millet, iyi biliniz ki, Türkiye Cumhuriyeti şeyhler, dervişler, müritler, meczuplar memleketi olamaz
En doğru, en hakiki tarikat, medeniyet tarikatıdır |
|
|
|