![]() |
Bireysel Farklar Ve Sosyal Davranışlar |
![]() |
![]() |
#1 |
Şengül Şirin
![]() |
![]() Bireysel Farklar Ve Sosyal DavranışlarBireysel Farklar ve Sosyal Davranışlar Zeka Bireyin, gerek sorunları çözerken gerek çevreye uyum sağlarken var olan tüm yetenek ve becerilerini kullanması ile ortaya çıkan düzeydir ![]() ![]() ![]() Zekanın Sınıflandırılması Günlük yaşamda zeka, genelde tek bir yetenek veya becerinin sivrilmesi biçiminde anlaşılır ![]() ![]() ![]() ![]() Soyut Zeka : Sembol kullanarak düşünme yeteneğidir ![]() ![]() ![]() Mekanik Zeka : Araç, gereç ve makineleri yapıp kullanmada kendini gösterir ![]() ![]() Sosyal Zeka : Toplumsal çevreye uyum sağlamada, insanlarla iyi ilişkiler kurmada kendini gösterir ![]() ![]() Zeka Kuramları Psikologlar şu soruya yanıt arıyorlar: Acaba, üç zeka türünden birinin sivrilip, diğerlerinin geri kalması ne anlama gelir? Nitekim, soyut zekası gelişmiş bir matematikçi veya sanatçı, mekanik zeka açısından son derece sakar ve beceriksiz, sosyal zeka açısından da başka insanlarla geçimsiz olabilir ![]() Bu durumu açıklayan farklı kuramlar vardır : Yapısal Kuramlar : Zekanın yapısının nasıl oluştuğunu açıklayan bu kuramların görüşleri başlıca üç başlıkta toplanabilir: ü Tek Etmen Kuramı : Zekayı tek bir yeteneğin kendini göstermesi olarak gören psikologlar vardır ![]() ![]() ![]() ![]() ü Çift Etmen Kuramı : Spearman tarafından savunulan bu görüşe göre zihinsel güç, bir genel yetenek ile çok sayıda özel istidadın (yetenek) kullanılmasından oluşur ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ü Çok Etmen Kuramı : Zekayı, pek çok etmenin biçimlendirdiğini savunan psikologların görüşüdür ![]() - Sözel Anlayış : Sözcükleri tanıma, sözel benzerlikleri bulma, okuduğunu anlama ![]() - Sözel Akıcılık : Konuşurken ve yazarken uygun sözcük ve anlatmaları çabuk bulabilme ![]() - Sayısal Etmen : Basit matematik işlemleri çabuk ve doğru yapabilme ![]() - Mekan (uzay) ilişkilerini kavrama : Nesnelerin uzaydaki durum ve değişimlerini kavrama ![]() - Bellek : Geçmişte öğrenilen konularla, yeni durumlar arasında ilişki kurabilme, çağrışımlı düşünme ![]() - Algısal Hız : Görsel olarak nesne ve olayların ayrıntılarını görebilme, benzerlik ve farklılıklarını kavrama ![]() Bilgi İşleme Kuramları : Zihinsel gelişim sürecindeki aşamalarda çocuğun neleri yapabileceğini açıklayan bu kuramı Jean Piaget geliştirmiştir ![]() ü Duyusal - Devimsel Evre : Çocuğun doğuştan getirdiği fiziksel refleksleri tanıma ve geliştirme evresidir ![]() ![]() ü İşlem Öncesi Evre : Çocuğun nesneler ve nesnelere bağlı değişmeleri algılaması evresidir ![]() ![]() ü Somut İşlemsel Evre : 7-12 yaşları arasındaki bu evrede çocuk, mantık yürüterek nesneler arasındaki benzerlik ve farklılıkları sınıflandırır, zaman ve sayı kavramlarını edinir ![]() ü Formel İşlemsel Evre : 12 yaşla yetişkinlik arasında oluşan bu evrede de düşünme yetisi düzenlilik kazanır ![]() ![]() Zekanın Oluşumunda Kalıtım ve Çevre Etkileri Yeni doğan bir bebekte zeka, gizil güç (potansiyel) olarak vardır ![]() ![]() Yaygın kanı, zekanın oluşumunda kalıtımın daha etkili olduğu yolundadır ![]() ![]() Yapılan araştırmalara göre çocuğun zekası ile anne-babanın zekası arasında 0,50 civarında bir korelasyonun varlığı saptanmıştır ![]() Bu durumda doğuştan gelen zeka gizil gücü, iyi bir sosyo-ekonomik-kültürel çevrede bir miktar artmakta ancak belirli bir sınırın üzerine çıkartılamamaktadır ![]() Zekanın Gelişimi Zekanın bireyin yaşına bağlı olarak geçirdiği gelişim aşamaları da psikologların başlıca uğraştığı konulardan olmuştur ![]() Zekanın Ölçülmesi Zeka, zeka testleri aracılığı ile ölçülür ![]() ![]() ![]() Zeka Yaşı Zeka Bölümü (IQ) =Takvim Yaşı *100 Formülde geçen zeka yaşı, zeka testleri sonucu saptanan yaştır ![]() ![]() Örneğin bu formülü yıl olarak ele alırsak zeka testleri sonucu 10 zeka yaşına sahip 10 yaşındaki bir çocuğun zeka bölümü hesaplanırken, 10 Zeka Bölümü = 10 * 100 = 100 Formülüne göre çocuğun zeka bölümü 100 olarak bulunur ![]() Zeka Testinin Özellikleri : Zeka testlerinin sonucunda zeka bölümü değerlendirilirken testlerin şu özellikleri taşımasına özen gösterilir : Geçerlilik : Test neyi ölçmek istiyorsa onu ölçmek durumundadır ![]() ![]() Güvenirlik : Aynı testler aynı kişilere benzer koşullarda uygulandığında da aynı sonuçları vermelidir ![]() ![]() Normlar : Aynı yaş grubunda çok sayıda deneğe uygulanan çok sayıda sorudan en çok denek tarafından doğru yanıtlanan sorular o yaş grubunun zeka normunu oluşturur ![]() ![]() Standardizasyon : Test soruları hazırlanırken kültürel farklılıklar göz önüne alınmalı, her toplumun kendi kültürel özelliklerine göre sorular hazırlanmalıdır ![]() ![]() Öte yandan test uygulanan insanlar teste alınırken normal yaşam koşullarında olmalarına dikkat edilir ![]() Örneğin aşırı heyecanlı, aşırı aç, aşırı korkmuş, aşırı sevinçli insanları o durumları ile teste alırsanız sonuçları gene güvenilir değildir ![]() O halde sağlıklı bir test için; 1 ![]() 2 ![]() 3 ![]() 4 ![]() 5 ![]() 6 ![]() ![]() Zeka Testlerinin Sonuçlarının Değerlendirilmesi Zeka bölümü saptandıktan sonra elde edilen puanlara göre zeka sınıflandırması yapılır ![]() Puan Zeka Bölümü 140 - 160 Deha 130 - 139 Çok üstün zekalı 120 - 129 Üstün zekalı 110 - 119 İleri zekalı 90 - 109 Normal zekalı 80 - 89 Tutuk zekalı 70 - 79 Düşük zekalı 50 - 69 Moron - Debil 20 - 49 Embesil 0 - 19 İdiot biçiminde zeka sınıflandırılır ![]() Zeka Testlerinin Yararları Zeka testleri sonucu zeka bölümünün saptanması toplumsal ve bireysel anlamda son derece önemlidir ![]() - Geri ve üstün zekalıları erken saptayıp özel eğitime tabi tutmak - Zeka testleri de yetenek testleri gibi bireyi mesleğe yönlendirmede ve meslek seçmede kullanılabilir ![]() Zekanın Toplumsal Dağılımı Toplumda insanların büyük çoğunluğu normal zekalı ya da ona yakın niteliktedir ![]() ![]() Zeka Yönünden Özel Gruplar Zeka Geriliği : Zekası normalin altında olup, bunun davranışlarına yansıması sonucu davranış bozukluğu gösteren insanların durumudur ![]() Bunların içinde şunlar vardır : - İdiot (Aptal) : Yaklaşık 0 - 19 zeka bölümüne sahip insanlardır ![]() ![]() ![]() ![]() - Embesil (Budala) : Yaklaşık 20 - 49 zeka bölümüne sahiptirler ![]() ![]() ![]() ![]() - Moron (Debil-Ahmak) : Zeka bölümü yaklaşık 50 - 69 dolayında olanlardır ![]() ![]() ![]() ![]() Geri zekalılığın nedenleri : Doğuştan gelen geri zekalılık : Aile bireylerinden kalıtsal olarak geçen geri zekalılıktır ![]() Sonradan olan geri zekalılık : Çocuğun anne karnındayken yaşadığı olumsuz etkilenimler, doğumdan sonra özellikle bebeklikte geçirilen yüksek ateşli hastalıklar ya da doğum sırasında bebeğin oksijensiz kalması, kaza gibi etkenlerle beyinde oluşan hasarlar da geri zekalılığa yol açabilir ![]() Doğuştan gelen geri zekalılık genelde bireyin fizyolojik yapısına da yansır ![]() ![]() Üstün Zekalılık :Genelde Zeka Bölümü 130′un üzerinde olanlardır ![]() ![]() ![]() ![]() Özel Yetenekler : Bireyin herhangi bir işi başarabilme gücünü kullanmasına yetenek denir ![]() ![]() ![]() ![]() Genel yetenek testleri, bireyin çok sayıda yetenek alanlarından hangisine yatkın olduğunu ölçer ![]() ![]() Zeka ve Yaratıcı Düşünme : Yeni bir şey bulmaya ve keşfetmeye yönelik yaratıcı düşünme, zekanın etkin kullanımı ile gerçekleşir ![]() ![]()
__________________
Arkadaşlar, efendiler ve ey millet, iyi biliniz ki, Türkiye Cumhuriyeti şeyhler, dervişler, müritler, meczuplar memleketi olamaz
![]() ![]() |
![]() |
![]() |
|