![]() |
Sivil İtaatsizlik |
![]() |
![]() |
#1 |
yesimciwciw
|
Sivil İtaatsizlikI ![]() Sivil itaatsizlik (Civil Disobedience) gibi hukuk devletinde sınır problemi oluşturan bir konudan bahsedebilmek için, öncelikle Hukuk’un tanımını yapmamız gerekmektedir ![]() Genel olarak kabul gören tanımına göre; “Hukuk, adalete yönelmiş, toplumsal bir yaşama düzenidir ![]() Bu tanımdan hukukun, benzer toplumsal kurallardan ayırt edici fonksiyonlarını çıkartabiliriz ![]() Hukukun fonksiyonları; “Adalet”, “Toplumsal İhtiyaçların Karşılanması” ve “Düzen” dir ![]() Hukuku ancak, bu fonksiyonları bir arada ele alarak tanımlayabildiğimiz halde, her üç fonksiyon aralarında çelişik (antinomik, çatışık) bir ilişkiyi de taşımaktadırlar ![]() ![]() Toplumsal ihtiyaçların karşılanmasına yönelik her yaklaşım, adaletli ve düzene uygun olmadığı gibi, hukukun, normatif yanını gösteren düzen fonksiyonu da her zaman toplumsal yarara uygun ve adaletli sonuca ulaşmak için yeterli olmayacaktır ![]() Hukukun fonksiyonları arasındaki bu çelişik ilişki, bizi özellikle düzen fonksiyonu ile adalet ilişkisi açısından ilgilendirmektedir ![]() Çünkü, sivil itaatsizlik bu noktada ortaya çıkmaktadır ![]() II ![]() “Sivil itaatsizlik ya da dörtköşe bir delikte yuvarlak bir çivi olma serbestisi ![]() Sivil itaatsizlik, kavram olarak ilk kez 19 ![]() ![]() Bir tanıma göre sivil itaatsizlik; “Yönetim siyasetinin ya da yasaların değişmesini isteyen, aleni, şiddetsiz, vicdani, fakat aynı zamanda siyasi olan, yasa dışı bir eylemdir ![]() Diğer bir tanımda ise; “Hukuk devleti idesinin içerdiği üstün değerler uğruna, kamuya açık ve yasaya aykırı olarak gerçekleştirilen, bu sırada üçüncü kişilerin daha üstün bir hakkını çiğnemeyen, barışçıl bir protesto eylemidir ![]() şeklinde ifade edilmektedir ![]() Bu tanımlardan da anlaşılacağı gibi sivil itaatsizlik kavramı, yasanın özüne itaat çerçevesinde, yasaya itaatsizlik şeklinde bir paradoksu içermektedir ![]() Sivil itaatsizlik her şeyden önce bir “Siyasi İfade” biçimidir ![]() ![]() Demokratik Hukuk Devletinde, siyasi ifadeler ya sistemle bütünleşir, korunur, kurumsallaşır, ya da sistem dışında bırakılır, yasaklanır ![]() ![]() ![]() III ![]() Yukarıdaki tanıma bağlı olarak “Sivil İtaatsizlik” kavramının unsurlarını şu şekilde sayabiliriz;
1 ![]() ![]() ![]() Sivil itaatsizlik, doğrudan veya dolaylı olarak ortaya konabilir ![]() Doğrudan sivil itaatsizlikte, söz konusu pozitif hukuk normuna, bu kuralın getirdiği düzenlemeyi çiğneyerek yapılan bir protesto eylemi ile karşı çıkış sözkonusudur ![]() ![]() Dolaylı sivil itaatsizlikte ise, karşı çıkılan hukuk kuralı ile protesto eylemi aynı değildir ![]() ![]() ![]() Gandhi’nin pasif direniş tutumu da dolaylı protestonun tipik örneklerinden biridir ![]() 2 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 3 ![]() ![]() ![]() Sadece olaydan mağdur olanın değil, “her insanın böyle bir olguya karşı tepki duyması gerektiği” öngörüsünden hareket etmektedir ![]() Kişisel çıkar arayışlarının ötesinde, aynı durumdaki herkes için adalete yönelik bir çözüm arayışı olan sivil itaatsizlik, bu yönüyle kamusallığını da ortaya koymaktadır ![]() 4 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 5 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sokrates’in, kendisine verilen ölüm cezasına, kendini kurtarma olanaklarını redddetmek bahasına katlanması, bu unsura örnek olarak verilebilir ![]() ![]() IV ![]() Sivil itaatsizlik ilk olarak Eski Yunan uygarlığında Socrates ve Antigone olayıyla karşımıza çıkmaktadır ![]() 1 ![]() Sokrates olayı, bir felsefe hocasıyla o günkü Atina yönetiminin özgürlük anlayışları arasındaki çatışmadan doğan bir sivil itaatsizlik eylemidir ![]() Sokrates’in yargılamasında ortaya çıkan yasaya aykırılık, gençleri baştan çıkarma suçudur ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bu suça bağlı olarak başlangıcından itibaren Sokrates, hiçbir itirazda bulunmaksızın yargılanmaya razı olmuştur ![]() ![]() ![]() Sokrates’i bu yargılamaya götüren başlangıç aslında Delphoi’li bir kâhinin kendisi için söylediği bir sözden kaynaklanıyordu ![]() ![]() ![]() ![]() Sokrates aslında, kimsenin bir şey bilmediğini, oysa kendisinin “bir şey bilmediğini bildiğini”, bu nedenle de farklı bir konumda olduğunu mantıken ispatlıyordu ![]() ![]() ![]() Sokrates, kendisine verilmiş olan ölüm cezasının haksızlığını tartışmamaktadır ![]() ![]() Sivil itaatsizlik olarak değerlendirilen, sözkonusu suçun işlenmemiş olması ya da cezanın haksız oluşu değil, düşünce özgürlüğü karşısında Sokrates’in takındığı tavırla, Site’nin değerlendirmesi arasındaki farktan kaynaklanmaktadır ![]() 2 ![]() Tehebai kralı Kreon, Antigone’nin dayısıdır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bu olaydaki sivil itaatsizlik, yönetimin vermiş olduğu karardan çok, insan onuru kavramına Antigone’nin verdiği anlama ilişkin olarak ortaya çıkmaktadır ![]() Antigone, Kreon’un kardeşine ölüm cezası vermesine ve bunu yerine getirmesine karşı çıkmaksızın, sadece ölünün ortada bırakılmasının insan onuruna aykırı olduğunu savunmaktadır ![]() ![]() Antigone’nin eyleminde, hiçbir şiddet unsuru bulunmadığı gibi, davranışı nedeniyle verilen cezayı da göze almaktadır ![]() 1 ![]() 2 ![]() ![]() Devletin, dinin veya partinin kendi ülkülerine bağlı olup olmadıklarını, ancak onlara bağlı olan bu bilinç denetleyebilir ![]() ![]() ![]() 3 ![]() Sivil itaatsizlik kavramını teorik çalışmalarıyla ilk kez ortaya koymuştur ![]() ![]() Thoreau’nun sivil itaatsizlik hakkındaki fikirlerini şu sözleriyle özetleyebiliriz; “İyi ve kötü üzerinde, çoğunluğun değil, yalnız vicdanların karar verdiği bir hükümet olamaz mı ? Bir yurttaş, vicdanını bir an için dahi olsa yasa koyucunun eline bırakmalı mıdır ? Bırakmalıysa, neden bir vicdanı var ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Haksız bir takım yasalar vardır ![]() ![]() ![]() O halde, yarardan çok zarar meydana gelecekse, Yasa Koyucu, neden akıllı azınlığını dinlemiyor ? Niçin hep İsa’yı çarmığa geriyor ? Copernicus’u, Luther’i afaroz ediyor ? Ben şunu bilir, şunu söylerim; bir tek namuslu insan, Massachussets Eyaletinde köle kullanmaktan vazgeçse ve bu nedenle hapse atılsaydı; Amerika’da köleliğin köküne çoktan kibrit suyu dökülmüş olurdu ![]() ![]()
__________________
|
![]() |
![]() |
![]() |
Cevap : Sivil İtaatsizlik |
![]() |
![]() |
#2 |
yesimciwciw
|
Cevap : Sivil İtaatsizlik4 ![]() Gandhi, Thoreau’nun görüşlerini eski Hint düşüncesi ahimsa (şiddetsizlik, tüm sevgi) ile bağdaştırmıştır ![]() ![]() ![]() Gandi’nin uyguladığı yöntem, pasif direniş yoluyla eylem yapmaktır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Hermann Hesse, Gandhi için şu sözleri söylemiştir; “Sonsuz gibi görünen kimi gerçekleri bulduğu pek o kadar önemli değil ![]() ![]() ![]() ![]() Gandhi, determinist bir tarih anlayışını reddeder ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Ülkesinde süregelen İngiliz sömürgeciliğini yıkmayı başaran Gandhi, insanlık tarihi için “şiddetsiz siyasal istemin” bir anıtı olmuştur ![]() Gandhi’nin başarılarını şu şekilde özetleyebiliriz; 1 ![]() 2 ![]() 3 ![]() ![]() ![]() ![]() Gandhi’nin şu sözleri onun ilkelerini özetlemektedir; “…Satyagrahi toplum yasalarına aklını kullanarak, kendi özgür istemiyle boyun eğer ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Vicdani konularda çoğunluğun yasası yetkili değildir ![]() ![]() ![]() Gandhi’ye göre şiddetsizlik, hem onu kullananı hem de kendisine karşı kullanılanı kutsar ![]() ![]() 5 ![]() Amerika Birleşik Devletleri’nde ırk ve inanç ayrımına karşı büyük bir hareketin başlamasının öncüsü olan King, insanların içinde küllenmiş olan kardeşlik ve eşitlik ateşini yeniden yakmıştır ![]() ![]() ![]() King’in 1963 yılında Washington’da yaptığı “I have a dream”(bir hayalim var) adlı söylevi, mevcut düzende değişiklik yapabilmek için, yasal çerçeve içinde sürekli çalışmak gerektiğini belirten, sözlü bir denemedir ![]() ![]() “Bir düş kurarım ben hep ![]() ![]() Amerika’da siyah ve beyazların birbirini yediği, toplumsal hareketlerin tam ortasında söylenen bu sözler, sivil itaatsizliğin övgüsü niteliğindedir ![]() Baptist rahibi olan King, vaazlarında ve yazılarında şunları söylemektedir ![]() “Tüm insanlar, içinden kurtulmaları mümkün olmayan bir ortaklık ağına yakalanmış durumdadırlar; bir tek kader giysisiyle birbirlerine bağlıdırlar ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() V ![]() Dünya tarihi içinde savaşlarla geçen dönemler, ne yazık ki birer özgürlük arayışından çok, gündelik yaşamı sürdürebilme ve hatta yaşıyabilme mücadelesi ile geçen kayıp yıllar olmuştur ![]() ![]() ![]() Ortaya çıkan bu eğilim edebiyat, müzik ve sinema yoluyla coğrafi yakınlık çizgisinden başlıyarak dalga dalga tüm dünya ülkelerinde etkisini göstermiştir ![]() ![]() ![]() Zenginleşmenin ve sanayileşmenin insanların mutluluğu için yeterli olacağı yönündeki inançlar, çevre kirliliği, yabancılaşma ve yalnızlaşma şeklinde yeni sorunlar olarak insanların karşısına çıkmıştır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Çevre bilinci insanlarda o kadar etkili bir hal almıştır ki, bu amaç için oluşturulan teşkilatlar siyasi partiler olarak yönetime katılabilmişler, güç kullanabilen derneklere dönüşmüşler, neredeyse birebir uluslararası alanda devletlerle mücadele edebilecek güce kavuşmuşlardır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Balinaların, fokların ve diğer soyu tükenmekte olan hayvanların avlanması konusunda da etkili sivil itaatsizlik girişimleri vardır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Kaynak:hukuk ![]() ![]()
__________________
|
![]() |
![]() |
|