|
![]() ![]() |
|
Konu Araçları |
ilkeleri, iso, kalite, standardında, temel |
![]() |
ISO 9001:2000 Standardında Temel Kalite İlkeleri |
![]() |
![]() |
#1 |
Şengül Şirin
![]() |
![]() ISO 9001:2000 Standardında Temel Kalite İlkeleriISO 9001:2000 standardı, yapısal ve kavramsal olarak ilettiği bütün şartlarda Kalite yönetim ilkesini temel almaktadır ![]() · Tüm paydaşların ihtiyaç ve beklentilerin karşılarken öncelikle müşterinin ihtiyaç ve beklentilerine yoğunlaşmakta, · Uzun dönemde kuruluşun performansını sürekli olarak iyileştirmeyi hedeflemekte, · Kuruluşun işletilmesi ve liderliği gerçekleştirebilmesi, alanlarında kullanılan yaygın ve temel bir inanç veya kural'' olarak tanımlanabilir ![]() ISO 9001:2000 standardı, sekiz kalite yönetim ilkesine dayanmaktadır ![]() · Müşteri Odaklılık · Liderlik · Çalışanların Katılımı · Süreç Yaklaşımı · Yönetime Sistem Yaklaşımı · Sürekli İyileştirme · Verilere Dayalı Karar Verme · Tedarikçilerle İşbirliği 1 ![]() Kuruluşlar müşterilerine bağlı olarak hayatta kalacakları için müşteri ürün veya hizmetin kalitesinin son hakemidir ![]() ![]() ![]() Müşteri odaklılık ilkesine uygulayan bir kuruluş; · Müşterinin ürün, fiyat, teslimat, güvenilirlik ve diğer talep ve beklentilerini net bir şekilde anlamalı · Müşteriler ve paydaşların talep ve beklentilerini dengeleyici bir yaklaşım içinde ele almalı · Müşterilerin talep ve beklentilerini kuruluştaki ilgililere duyuracak iletişim kanalları oluşturmalı · Müşteri tatminini ölçmeli ve sonuçlarına göre tedbir almalı · Müşteri ilişkilerini yönetmelidir, İlkenin kuruluşun iş yapma biçimine entegre edilebileceği alanlar; Politika ve strateji oluşturma: Müşteriler ve diğer ihtiyaçlarını belirlenmesi ve bunun kuruluş çalışanları tarafından anlaşılmasının sağlanması Amaç ve hedef oluşturma: Amaç ve hedeflerin müşteri talep ve beklentileri ile ilişkili hale getirilmesi İşletmenin yönetimi: Müşterinin beklentilerinin karşılanması için kuruluş performansının iyileştirilmesi İnsan kaynakları yönetimi: Müşteriyi tatmin etmek için çalışanların bilgi ve becerilerinin yeterli olmasının sağlanması 2 ![]() Liderler davranışları ile kuruluşta ve çevresinde hedef birliği ve açıklığı yaratırlar ![]() ![]() ![]() Liderlik ilkesini uygulayan bir kuruluş; · Önleyici olmalı ve örnek bir liderlik sergilemeli · Kuruluş çalışma ortamında bir değişiklik meydana geldiğinde anlamalı ve bu ortamı iyileştirecek şekilde çaba göstermeli · Tüm paydaşların talep ve beklentilerini göz önünde tutmalı · Kuruluşun geleceği ile ilgili açık ve anlaşılır bir vizyon oluşturmalı · Kuruluşun tüm seviyelerinde etik bir model olmalı ve paylaşılan değerler oluşturmalı · Güven kültürü yaratmalı ve korkuyu ortadan kaldırmalı · Çalışanlara kaynak sağlamalı ve kendilerini gerçekleştirebilmeleri için sorumluluk vermeli · Çalışanlara ilham vermeli, onları yüreklendirmeli ve katkılarını tanımalı · Açık ve dürüst iletişimi desteklemeli · Çalışanları eğitmeli ve onlara önderlik etmeli · Heyecan verici amaçlar ve hedefler oluşturmalı · Bu amaç ve hedeflere ulaşabilmek için strateji oluşturmalıdır, İlkenin kuruluşun iş yapma biçimine entegre edilebileceği alanlar; Politika ve strateji oluşturma: Kuruluşun geleceğine ilişkin vizyon oluşturulması ve bu vizyonun çalışanlara yayılımı Amaç ve hedef oluşturma: Vizyonun kuruluşun ölçülebilir amaç ve hedeflerine dönüştürülmesi İşletmenin yönetimi: Kuruluşun hedeflerine ulaşabilmesi için çalışanların yetkilendirilmesi ve katılımlarının arttırılması İnsan kaynakları yönetimi: Çalışanların kararlı hale getirilmesi, bilgilendirilmesi, yetkilendirilmesi ve motive edilmesi 3 ![]() Çalışanlar bir kuruluş için zorunludur ![]() ![]() Çalışanların katılımı İlkesini uygulayan bir kuruluş; · Çalışanlarını sahiplendirmeli ve sorunlarını çözmeleri için onlara sorumluluk vermeli · Çalışanlarına aktif bir şekilde iyileştirme yapma fırsatı tanımalı · Ekip ve grup çalışmalarında bilgi ve deneyimlerini paylaşmalarını sağlamalı · Çalışanlarının müşteri için değer yaratmaya odaklanmasını sağlamalı · Kuruluş hedeflerinin yenilikçi ve yaratıcı bir biçimde geliştirilmesini desteklemeli · Müşterilerin, kuruluş çevresinde yaşayanların ve toplumun görüş ve düşüncelerinin dikkate alınmasını sağlamalı · İş tatmininin arttırılmasını desteklemeli · Çalışanların bu kuruluşta çalıştıklarından dolayı onur ve şeref duymalarını sağlamalı İlkenin kuruluşun iş yapma biçimine entegre edilebileceği alanlar; Politika ve strateji oluşturma: Çalışanların kuruluşun politika ve stratejilerinin iyileştirilmesine katılımlarının sağlanması Amaç ve hedef oluşturma: Çalışanların kuruluş hedeflerini sahiplenmesi ve paylaşması İşletmenin yönetimi: Çalışanların kuruluşa ilişkin kararlara ve süreç iyileştirme çalışmalarına katılımları İnsan kaynakları yönetimi: Çalışanların kuruluşun yararları doğrultusunda kişisel olarak gelişimlerinin sağlanması ile iş tatmininin ar tırılması 4 ![]() Kuruluş, birbirleriyle ilişkileri tüm faaliyetlerinin anlaşıldığı ve sistematik olarak yönetildiği, kararların var olan çalışmalarda ve planlanan iyileştirmelerde paydaşların algılamalarını da içerdiği ölçüde başarılı olur ![]() ![]() Süreç Yaklaşımı ilkesine uygulayan bir kuruluş; · Hedeflenen sonuçlara ulaşmak için süreçlerini tanımlamalı · Süreçlerin girdi ve çıktılarını tanımlamalı ve ölçülebilir hale getirmeli · Fonksiyon ve süreç arası ilişkileri ortaya koymalı ve açıklığa kavuşturmalı · Süreçlere ilişkin olası riskleri, süreç akışını, sürecin tedarikçisi, müşterisi ve diğer paydaşlarının sürece olan etkisini belirlemeli · Sürecin yönetimi için yetki ve sorumlulukları açık, anlaşılır ve dengeli bir biçimde dağıtmalı · İç müşteri ve tedarikçileri ile diğer paydaşları ve onların beklentilerini tanımlamalı · Beklenen sonuçlara ulaşabilmek için sürecin aşamaları, faaliyetleri, akışı, kontrol ölçümleri, eğitim, ekipman, malzeme, bilgi ve yönetim ihtiyaçlarını saptamalı İlkenin kuruluşun iş yapma biçimine entegre edilebileceği alanlar; Politika ve strateji oluşturma: Kuruluşlarda proses yaklaşımının uygulanması ile sonuçlara ulaşmada kolay kontrol, kaynak kullanımında iyileştirme, daha kısa çevrim süresi ve daha düşük maliyet eldesi Amaç ve hedef oluşturma: Süreç yaklaşımının kullanılması ile süreç kapasitelerinin bilinmesi sonucu daha ulaşılabilir hedef ve sonuç oluşturulması İşletmenin yönetimi: Tüm operasyonlar için süreç yaklaşımı uygulaması ile maliyette tasarruf, hatalarda azalma, değişkenliklerde kontrol, daha kısa çevrim süresi, daha tahmin edilebilir sonuç eldesi İnsan kaynakları yönetimi: İnsan kaynakları yönetiminde dışarıdan personel kullanımı ile maliyet tasarrufu ve eğitim öğretim sayesinde çalışanların işgücünün daha etkili ve verimli kullanılması ![]() 5 ![]() Yönetim sistemini "kuruluşun, amaçlarına erişmek için gereken tüm işleri yapabilmesini sağlamakta kullanılan süreçler ve prosedürler çerçevesi'' olarak tanımlayabiliriz ![]() ![]() Yönetim Sistem Yaklaşımını uygulayan bir kuruluş ; · Belirlenmiş bir hedefi etkileyen süreçleri tanımlamayı ve geliştirmeyi sistematik olarak gerçekleştirmeli · Sistemi, hedefe ulaşmada en verimli yolu kullanabilecek bir yapıda oluşturmalı · Sistemle süreçler arasındaki karşılıklı ilişkileri anlamalı · Sistemi ölçüm ve değerlendirme ile sürekli iyileştirmeli · Öncelikli faaliyetler için kaynak ayırmalıdır ![]() İlkenin kuruluşun iş yapma biçimine entegre edilebileceği alanlar, Politika ve strateji oluşturma: Fonksiyonlar ve süreçler arasında geniş kapsamlı ve motive edici planlar yapılması Amaç ve hedef oluşturma: Kuruluşun ana hedefleriyle süreçlerin amaç ve hedeflerinin birbiri ile uyumlu hale getirilmesi İşletmenin yönetimi: Sorunların nedenlerinin anlaşılması ve zamanında sorunların çözülüp iyileştirilmesi için süreç etkinliklerinin yönlendirilmesi İnsan kaynakları yönetimi: Fonksiyonlar arası engellerin azaltılması ve ekip çalışmaları yolu ile iyileştirmelerin desteklenmesi ile genel hedeflere ulaşmada roller ve sorumlulukların daha iyi anlaşılmasını sağlanması ![]() 6 ![]() Kuruluş performansı sürekli iyileşme, yaratıcılık ve öğrenme kültürü içinde bilgi paylaşımına dayalı bir yönetim biçimi ile maksimize edilir ![]() ![]() Sürekli iyileştirme ilkesini uygulayan bir kuruluş; · Kuruluştaki her bir birey; ürünleri, süreçleri ve sistemleri iyileştirmeyi hedef haline getirmeli · Kademeli ve sıçramalı iyileştirme kavramlarını temel iyileştirme kavramları haline getirmeli · Belirlenmiş potansiyel iyileştirme alanları için mükemmellik kriterlerini kullanarak periyodik değerlendirmeler yapmalı · Tüm prosesleri etkin ve verimli bir şekilde iyileştirmeli · Önleyici faaliyetleri desteklemeli · Kuruluşta çalışanların tamamına kendi çalışma alanları içinde kullanabilecekleri uygun sürekli iyileştirme yöntem ve araçlarına ilişkin eğitimler vermeli · İyileştirme hedefleri koymalı ve bu hedefleri ölçüp izlemeli · İyileştirmeleri tanımalıdır İlkenin kuruluşun iş yapma biçimine entegre edilebileceği alanlar; Politika ve strateji oluşturma: Stratejik planlarla sürekli iyileştirmeyi bütünleştirerek daha rekabetçi iş planlarının hazırlanması Amaç ve hedef oluşturma: Gerçekçi ve ulaşılabilir iyileştirme hedefleri koyarak bunlar için kaynak ayırılması İşletmenin yönetimi: Süreçlerin sürekli iyileştirilmesin kuruluş çalışanlarının katılımı İnsan kaynakları yönetimi: Kuruluştaki tüm çalışanların ürünleri, süreçleri ve sistemleri iyileştirmeleri için desteklenmesi, onlara fırsat tanınması 7 ![]() Etkili kararlar, bilginin ve verinin gerçekçi ve sağlıklı bir şekilde, bilimsel yöntem ve araçlar kullanılarak alınan kararlara dayanır ![]() Verilere Dayalı Karar Verme İlkesini uygulanan bir kuruluş; · Hedeflerle ilgili bilgi ve verileri toplamalı · Bilgi ve verinin yeterli, doğru, güvenilir ve ulaşılabilir olmasını sağlamalı · Geçerli yöntemler kullanarak bilgi ve veriyi analiz etmeli · Uygun istatistik tekniklerin bilgi ve veriyi değerlendirmede önemini anlamalı ve bunları kullanmalı · Önsezi ve deneyimini dengeleyerek mantıksal analiz sonuçlarına dayalı karar vermeli ve faaliyetlerde bulunmalıdır, İlkenin kuruluşun iş yapma biçimine entegre edilebileceği alanlar; Politika ve strateji oluşturma: Uygun bilgi ve veriye dayalı daha gerçekçi ve daha kolay ulaşılabilir strateji oluşturma Amaç ve hedef oluşturma: Uygun veri ve bilgi kullanılarak gerçekçi ve ulaşılabilir hedefler koyma İşletmenin yönetimi: Süreç ve sistem performansını iyileştirmek ve gelecekteki sorunları engellemek için veri ve bilgi analizi İnsan kaynakları yönetimi: Kuruluşun insan kaynakları politikalarını oluşturmak için çalışan tatmin araştırmaları, öneri sistemleri ve odak gruplarından gelen veri ve bilginin analiz edilmesi 8 ![]() Bir kuruluş tedarikçileri ile karşılıklı güvene, entegrasyona ve bilgi paylaşımına dayalı bir yarar ilişkisi ile daha etkin çalışır, hem kendisi, hem de tedarikçileri için katma değer yaratır ![]() Tedarikçilerle İşbirliği ilkesine uygulayan bir kuruluş; · Anahtar tedarikçilerini tanımlamalı ve seçmeli · Kısa ve uzun dönemli amaç ve hedeflerini dengeleyerek tedarikçilerle ilişki kurmalı · Açık ve dürüst bir iletişim ortamı yaratmalı · Ürün ve süreçleri geliştirmek için birlikte çalışmalı · Müşteri ihtiyaçlarının tedarikçiler tarafından anlaşılmasını sağlamalı · Geleceğe dönük planlarını tedarikçileri ile paylaşmalı · Tedarikçilerinden kaynaklanan iyileştirmeleri tanımalı ve takdir etmelidir ![]() İlkenin kuruluşun iş yapma biçimine entegre edilebileceği alanlar; Politika ve strateji oluşturma: Tedarikçilerle işbirliği ve stratejik ortaklıklar oluşturarak rekabet avantajı sağlanması Amaç ve hedef oluşturma: Tedarikçilerin katkısı ve katılımı ile büyük amaçlar ve hedefler konulması İşletme yönetimi: Tedarikçilerle iyi ilişkiler kurarak güvenilir zamanında ve hatasız girdi satınalınması İnsan kaynakları yönetimi: Tedarikçilerini eğitmek ve işbirliği yapmak yöntemleriyle tedarikçi kapasitesinin artırılmasını ve iyileştirilmesi ![]()
__________________
Arkadaşlar, efendiler ve ey millet, iyi biliniz ki, Türkiye Cumhuriyeti şeyhler, dervişler, müritler, meczuplar memleketi olamaz
![]() ![]() |
![]() |
![]() |
|