Şengül Şirin
|
Cevap : İbn Haldun
İbn-i Haldun
Tunus, Kuzey Afrika
14 y y Tunus'ta bir posta pulunda İbn Haldun Adı İbn Haldun Doğumu 27 Mayıs, 1332 Ölümü 19 Mart, 1406 Okul/gelenek İslam Düşünürü Etkiledikleri İslam, Yunan Düşünürleri Önemli katkıları ekonomi, sosyoloji, nufus bilimi, tarih, felsefe, siyaset bilimi, sosyal bilimler İbn Haldun, (Arapça: ولي الدين عبد الرحمن ابن محمد بن محمد بن أبي بكر محمد بن الحسن ; Walī ad-Dīn ʿAbd ar-Raḥmān ibn Muḥammad ibn Muḥammad ibn Abī Bakr Muḥammad ibn al-Ḥasan) 1332-1406 (Hicrî 732 / 808) yılları arasında yaşamış bir İslam bilginidir Tam adı Abdurrahman b Muhammed b Ebu Bekr Muhammed b Hasan’dır
İbn Haldun, 1 Ramazan ayında 1332 yılında Tunus’ta, nesli sahabilerdenArap bir ailede doğdu Aslı Yemen kabilelerinden Hadramut’a kadar uzanır Dedelerinden, ilk olarak Halid b Osman, Endülüs’teki Karmuna’ya hicret etti Endülüs halkının âdeti olarak Halid olan ismine u ve n harfleri eklenerek ismi Haldun’a dönüştü Vâil b Hacer’e uzanan,
Yaşam öyküsü
İbn Haldun'nun yaşamı çok iyi şekilde belgelenmiş ve özgeçmişini التعريف بابن خلدون ورحلته غربا وشرقا; at-taʿrīf bi-ʾbni Ḫaldūn wa-riḥlatu-hu ġarban wa-šarqan isminde anlatan bu kitab 1951 yılında Kahire'de Muħammad ibn-Tāwīt at-Tanjī tarafından yayınlanmıştır İbn Haldun banū chaldūnSevilla, Endülüsİspanyolca: Andalucía; Arapça: الأندلس Al-Andalus)'de yaşamışlardır Zaten Haldun aile ismi kökeni öncülleri Halid'ten gelir[1] Özgeçmişinde İbn Haldun, kökeninin İslam Peygamberi Muhammed bin Abdullah zamanında arap-yemen kabilelerinden Hadramut’a kadar uzandığından ve ailesinin İslami fetih başlarında İspanya'ya geldiğinden bahseder isminde asil bir aileden, birkaç kuşak Carmona ve (
Kendi deyimiyle;
“ "ve bizim ecdadımız, Hadramut'dan Yemen Araplarından Vail bin Hacer (Wa'il ibn Hajar), ünlü iyi tanınmış ve saygın Araplar " (sayfa 2429, Al-Waraq yayını) ”
Eğitim ve Öğrenim
Ailesi o zamanlar kuzey Afrika'da en iyi öğretmenlerden bir eğitim almasını sağlamıştır Kaliteli bir Arap eğitimi olan, Kur'an, Arap dilbilimi, Hadis ve İslam hukuk (Fıkıh) (Arapça: فقه) alır Ayrıca tasavvuf, matematikçi ve filosof al-Ābilī'den Matematik, Mantık (Greek: λογική) ve Felsefe eğitimini alır, İbn Rüşt (Arapça: أبو الوليد محمد بن أحمد بن محمد بن رشد, Abū l-Walīd Muḥammad bin Aḥmad ibn Muḥammad bin Rušd), İbn SinaArapça: ابو علی الحسین ابن عبدالله ابن سینا, Abū ʿAlī al-Ḥusayn ibn ʿAbd Allāh ibn Sīnā), Fahreddin Razi (Arapça: أبو عبدالله محمد بن عمر بن الحسین فخرالدین الرازي, Abu Abdullah Muhammad ibn Umar ibn al-Husayn al-Taymi al-Bakri al-Tabaristani Fakhr al-Din al-Razi) ve Şerafeddin al-Tusi (Arapça: شرف الدين الطوسي, Sharaf al-Dīn al-Tūsī)'nin eserlerini öğrenir İbn Haldun 17 yaşında iken üç kıtada tabiki Tunus şehirinide etkisi altına alan Büyük Veba Salgınında ailesini kaybeder (
Tunus, Fas ve Granada'da ilk yılları [değiştir]
Eğitimi bitince Tunus şehirinde Hafsid hanedanı Sultan Abu İshak İbrahim II al-Mustansır'ın yazmanı olarak çalışır Daha sonra Tunus'dan Fas'a taşınır, 20 yaşına gelince onun siyasal meslek hayatı başlar, Sultan Abu İshak emriyle İbn Tafrāgīn'nin yanında idari işler görevi verilir
Yaklaşımları
Özellikle köy-kent farklılaşması hakkında toplumsal çözümlemeler getirmiştir Ünlü eseri Mukaddime'nin 2 bölümünde, göçebe-köy toplumsal yaşamı ile yerleşik-kent toplumsal yaşamı arasında önemli saptamalar yapmıştır Ona göre, göçebe-köy toplumsal yaşamı, yerleşik-kent toplumsal yaşamından önce başlamıştır Köy halkı, kent halkından daha sağlam, mert, özgüveni daha fazla, özgür, köklü ve az bozulmuştur Köy aile yaşamı, kent aile yaşamından daha dengeli, daha sağlam ve daha huzurludur Toplumsal bilinç ve duyarlılık, karşılıklı yardımlaşma ve dayanışma köy toplumsal yaşamında daha fazladır Ayrıca yaşlılara ve kadınlara verilen saygı ve değer de çok daha fazladır
Eserleri

Yazarın kendi el yazması başsayfası: Lubab al-muhassal
- Lubab al-muhassal fi usul ad-din (لباب المحصل في أصول الدين; lubābu ʾl-muḥaṣṣal fī uṣūli ʾd-dīn)
- Schifa' as-sa'il (شفاء السائل; šifāʾu ʾs-sāʾil)
- ʕallaqa li-l-Sultān
- Kitāb al-ʿibar (كتاب العبر وديوان المبتدأ والخبر في أيام العرب والعجم والبربر ومن عاصرهم من ذوي السلطان الأكبر; kitābu ʾl-ʿibar wa-dīwānu ʾl-mubtadaʾ wa-ʾl-ḫabar fī ayyāmi ʾl-ʿarab wa-ʾl-ʿaǧam wa-ʾl-barbar wa-man ʿāṣara-hum min ḏawī ʾs-sulṭāni ʾl-akbar)
- التعريف بابن خلدون ورحلته غربا وشرقا; at-taʿrīf bi-ʾbni Ḫaldūn wa-riḥlatu-hu ġarban wa-šarqan
Kendi yaşam öyküsünü anlatan bu kitab 1951 yılında Kahire'de Muħammad ibn-Tāwīt at-Tanjī tarafından yayınlanmıştır
al-Muqaddima
Mukaddime (المقدّمة; al-muqaddima) Franz Rosenthal'ın çeviriyazısı Muqaddımah (Almanca)
__________________
Arkadaşlar, efendiler ve ey millet, iyi biliniz ki, Türkiye Cumhuriyeti şeyhler, dervişler, müritler, meczuplar memleketi olamaz En doğru, en hakiki tarikat, medeniyet tarikatıdır
|