![]() |
Kalite Maliyetlerinin Analizi Ve Yönetimi |
![]() |
![]() |
#1 |
yesimciwciw
|
![]() Kalite Maliyetlerinin Analizi Ve Yönetimi1 ![]() Kalite, tüketici gereksinmelerini mümkün en ekonomik düzeyde karşılamayı amaçlayan mühendislik ve imalat karakteristiklerinin bileşimidir ![]() ![]() Toplam kalite kontrolü faaliyetlerinin değerlenmesinde ve geliştirilmesinde belirli maliyet unsurları ölçme kriterleri olarak kullanılmaktadır ![]() ![]() "Kalite maliyetleri" terimi farklı insanlar için farklı anlamlar ifade etmektedir ![]() ![]() ![]() ![]() Kalitenin firma gelirine etkisi, kalite sistemine yapılacak yatırım ile dengelenmelidir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Kalite Maliyetlerinin Tanımı : Kalite Maliyetlerinin tanımı hususunda uluslarası standartlar getirilmiştir ![]() 1 ![]() ![]() ![]() a) İşletme içi kalite maliyetleri b) İşletme dışı güvence kalitesi maliyetleri olarak iki gruba ayırmaktadır ![]() "KALİTE MALİYETLERİ" üzerinde tartışılan bir terim olduğundan öncelikle bunun tanımlanması yerinde olur ![]() ![]() ![]() Diğer bir deyişle kalite maliyetlerı üçe ayrılmaktadır; bunlar sırasıyla önleme amaçlı maliyetler, değerlendirme maliyetleri ve dahili-harici hata maliyetleridir ![]() Prof ![]() ![]() ![]() ![]() Prof Masing, önleme amaçlı maliyetleri ve değerlendirme maliyetlerini reddetmektedir ![]() ![]() ![]() ![]() Benzer şekilde "Değerlendirme Maliyetleri" başlığı altında Toplanan Kalite Kontrol faaliyetlerinin ise "Hata Maliyetleri" başlığı altında ele alınması gerektiğini, çünkü hata meydana gelme ihtimali sıfır olan yerde kimsenin olmayan hataları aramak için para ve zaman ayırmayacağını saunmaktadır Prof Dr ![]() ![]() ![]() Bir kalite yöneticisinin temel görevi kalite maliyetlerinin optimizasyonudur ![]() ![]() ![]() ![]() 1 ![]() ![]() Kalite maliyet analizlerine makro ve mikro düzeylerde bakmak mümkündür ![]() Genelde iyi bir kalite - maliyet analizi için iyi bir kalite - bileşim sistemi ve maliyet muhasebesine ihtiyaç vardır ![]() ![]() 1 ![]() ![]() Kalite maliyet analizleri uygulamasında izlenecek strateji şöyledir: 1 ![]() 2 ![]() 3 ![]() 4 ![]() Stratejinin temel felsefesi: - Her kusurlu üretimin bir temel nedeni vardır - Bu nedenler önlenebilir - Önlemek daima daha ucuzdur 1 ![]() ![]() Kalite maliyet analizleri uygulamasındaki temel aşamalar şu şekilde özetlenebilir: 1 ![]() 2 ![]() 3 ![]() 4 ![]() 5 ![]() Işletmenin kalite politikasına bağlı olarak gerekirse yan sanayü kuruluşlarıda dikkate alınarak dinamik bir biçimde tasarlanan kalite maliyet analizi uygulama planının bölümleri şu şekilde sıralanabilir ![]() 1 ![]() 2 ![]() 3 ![]() 4 ![]() 5 ![]() 6 ![]() Beşinci kademe çalışmalar esnasında: -Verilerin kaynaklar itibarı ile ayrıntılı dağıtımlarının elde edilmesi -Tabloların temel analizler için amaca uygun bir biçimde düzenlenmesi -Analiz (Trend vb ![]() ![]() ![]() 1 ![]() ![]() Kalite faaliyetleri ölçümünün temel nedenlerinden birisi bir dönemden diğerine kalite maliyetlerini karşılaştırmak ve buradan elde edilen sonuçlara dayanarak daha rasyonel kararlar vermektir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Kalite - maliyet analizleri sırasında gelişmeleri görebilmek için işletme içinde kullanılan bazı oranlar vardır ![]() Kalite Maliyetleri Kalite Maliyetleri Kalitesizlik Maliyetleri ---------------------- ----------------------- -------------------------------- Satışlar İmalat Maliyetleri Toplam Kalite Maliyetleri Yukarıdaki oranlarda bahsedilen "Kalitesizlik maliyetleri", kavram olarak kalite maliyetlerinden farklı fakat kalite maliyetleri içinde yer alan bazı kalemlerin toplamından oluşan maliyetlerdir ![]() ![]() Analiz esnasında aşağıdaki listelerden biri ya da birkaçı kullanılır ![]() l ![]() a) Toplam fili direkt işçilik b) Standart işçilik 2 ![]() a) Atölye işlem maliyetleri b) Toplam işlem maliyetleri 3 ![]() a) Net satışlar tutarı b) Net satışlar - (Malzeme maliyeti + hammadde maliyeti), 4 ![]() a) Birim ürün için yapılan kalite maliyeti b) Birim ürüne eşdeğer ürün için yapılan kalite maliyeti Bu kriterler içinde satışla ilgili olanlar diğer fnansal analizlerle kıyaslama imkânı sağlaması nedeniyle tercih edilir ![]() ![]() 1 ![]() ![]() Kalite maliyet analiz sonuçları, yöneticilerin rahatça anlayabilmeleri amacıyla değişik yöntemlerle raporlandırılabilir ![]() 1 ![]() Bu yöntem basit bir liştelemeden ibarettir ![]() 2 ![]() 3 ![]() 4 ![]() 5 ![]() 6 ![]() Kalite maliyet raporlarında, genel olarak bulunması istenen bilgiler şunlardır: 1 ![]() ![]() 2 ![]() 3 ![]() 4 ![]() ![]() Bir kalite maliyet raporu için gerekli bilgiler, imalat ve muayene işlemlerinin çeşitli aşamalarından tutulan kayıtlardan elde edilir ![]() ![]() 1 ![]() ![]() Kalite maliyet analizlerinde kullanılan teknikler, işletmenin ve işletmenin içinde yer aldığı sektörün kalite problemlerine göre değişiklik gösterır ![]() ![]() 1 ![]() ![]() ![]() En basit anlamda Trend Analizi "Mevcut maliyet değerlerinin geçmişe ait değerlerle kıyaslanması" olarak ifade edilebilir ![]() ![]() ![]() ![]() Trend Analizleri kısa ve uzun vadeli olarak düzenlenebilir ![]() ![]() 1 ![]() ![]() ![]() Trend analizleri yapıldıktan sonra iyileştirilmesi amaçlanan maliyetler için kusur nedenlerini belirlemek amacı ile pareto analizi yapılır ![]() ![]() ![]() -Ürünlere göre -Departmanlara göre -Maliyet bileşenleri gruplarına göre -Diğer gruplamalar Maliyet sebepleri Pareto diyagramında gösterildiğinde birçok sebep içerisinde bazılarının ön plana çıktığı kendini hemen belli eder ![]() ![]() ![]()
__________________
|
![]() |
![]() |
![]() |
Cevap : Kalite Maliyetlerinin Analizi Ve Yönetimi |
![]() |
![]() |
#2 |
yesimciwciw
|
Cevap : Kalite Maliyetlerinin Analizi Ve Yönetimi2 ![]() ÖNLEME faaliyetleri genel olarak iki tiptir: 1 ![]() ![]() 2 ![]() ![]() Işletme personelinin kalite kavramına bakışları, şirket yöneticilerinin kalite isteyip istemedikleri (veya ne düzeyde kalite istedikleri), iyileştirme programlarını yararlı bulup bulmadıkları hususundaki değer yargıları ile belirlenir ![]() ![]() ![]() 1 ![]() ![]() 2 ![]() ![]() ![]() 3 ![]() ![]() Kusurların önüne geçilmesi hususunda geliştirilen bazı formal programlar da mevcuttur ![]() l ![]() ![]() 2 ![]() ![]() 2 ![]() ![]() Pazarlama yardımı ile kalitenin sağlanması yeni bir kavramdır ![]() ![]() ![]() Pazarlama biriminin kalite sorumlulukları şu şekilde özetlenebilir ![]() 1 ![]() ![]() 2 ![]() ![]() 3 ![]() ![]() 4 ![]() ![]() 5 ![]() ![]() 6 ![]() ![]() 7 ![]() ![]() 8 ![]() ![]() 9 ![]() ![]() 2 ![]() ![]() Ürün1erdeki büyük maliyet doğuran problemlerin çoğunluğu tasarım yetersizliklerinden kaynaklanır ![]() ![]() 1 ![]() 2 ![]() 3 ![]() 4 ![]() 5 ![]() ![]() Kalite fonksiyonu, sözleşme ile ilgili müşteri spesifkasyonlarını dikkatlice inceleıneli ve kalite gereksinimlerini belirlemelidir ![]() l ![]() 2 ![]() 3 ![]() 4 ![]() 5 ![]() 6 ![]() 7 ![]() 8 ![]() Bazı durumlarda kalite maliyetlerinin yaklaşık yarısını değerlendirme maliyetleri oluşturur ![]() ![]() ![]()
__________________
|
![]() |
![]() |
![]() |
Cevap : Kalite Maliyetlerinin Analizi Ve Yönetimi |
![]() |
![]() |
#3 |
yesimciwciw
|
Cevap : Kalite Maliyetlerinin Analizi Ve Yönetimi3 ![]() Planlama; elde mevcut bulunan değerlendirme kaynaklarından en iyi bir şekilde yararlanma açısından önem arzeder ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Muayene ve test çeşitlerinin en önemlileri şunlardır ![]() 3 ![]() ![]() Bir tezgah veya üretim istayonundaki eğitimli bir operatör gerekli ölçü aletleri ve kullanım yönergeleri sayesinde kendi yaptığı işi muayene edebilir ![]() l ![]() ![]() 2 ![]() ![]() 3 ![]() ![]() 3 ![]() ![]() Imalat hattının daha önce belirlenmiş noktalarında % 100 muayene ve test işlemi uygulamak mümkündür ![]() ![]() ![]() 1 ![]() ![]() 2 ![]() ![]() ![]() %100 süreç içi muayenenin dezavantajlı yönleri de vardır ![]() l ![]() ![]() ![]() 2 ![]() ![]() 3 ![]() ![]() 3 ![]() ![]() Her yeni üretim başladığında ilk ürünlerden yeteri kadar alınarak tezgâh ayarlarının uygun olarak yapılıp yapılmadığı ve takımların uygun seçilip seçilmediğine karar vermek amacı ile bir ön muayene yapılır ![]() ![]() 3 ![]() ![]() Operasyon devriye muayenecileri, periyodik olarak üretim istasyonuna gelerek üretilen parçaları muayene ederler ![]() ![]() ![]() ![]() Belirli şartlar altında devriye muayenesinin avantajlı olduğu söylenebılır ![]() 1 ![]() 2 ![]() 3 ![]() 4 ![]() ![]() 3 ![]() ![]() Pratikte en yaygın olarak kullanılan muayene tipidir İmalat sürecinde üretilen parçalara belirli periyot ve partiler halinde kabul muayenesi işlemi uygulanır ![]() ![]() ![]() ![]() Süreç içi kabul muayenenin avantajları şu şekilde özetlenebilir ![]() 1 ![]() ![]() 2 ![]() ![]() 3 ![]() ![]() Bu teknik ise imal edilen ürünlerin tümünün kontrol edilmesine gerek duyulmadan kalite düzeyinin ölçüm ve kontrolünü sağlar ![]() ![]() 4 ![]() Imal edilen parçaların kalite denetimleri esnasında iki tür yanlış karar verilmesi söz konusu olabilir ![]() 1 ![]() 2 ![]() şeklinde ifade edilebilir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 5 ![]() Karar analizleri ürün bileşenlerinde, alt montajlarda ve nihai ürünlerde kusurların en erken bulunması için alınmış kararların etkinliğinin analizidir ![]() ![]() 5 ![]() ![]() Işörneklemesi tekniği, bir kimse yada grubun yaptığı işinden örnek alınarak iş üzerinde harcadıkları toplam zamanı olasılık teorisi kullanılarak tahmin edilmesidir ![]() ![]() ![]() İş ölçülmesi genellikle dolaylı işçilik üzerinde dolaysız işçiliğe nazaran daha etkin bir araçtır ![]() 6 ![]() 1 ![]() 2 ![]() 3 ![]() 4 ![]() 5 ![]() 6 ![]() Sıralanan bu ve benzeri sorulara verilecek olumlu cevaplar değerlendirme maliyetlerindeki azalmanın gerçekleştiğinin işaretidir ![]() 7 ![]() Kalite maliyetleri içerisinde önemli bir yer tutan başarısızlık maliyetlerinin azaltılması için planlama, koordinasyon, çalışanların motive edilmesi gibi bir dizi faaliyetin gerçekleştirilmesi söz konusudur ![]() ![]() ![]() 7 ![]() ![]() Üretimle ilgili problemler ve kusur sebepleri, kalite mühendisleri tarafından hazırlanan raporlarda açıkça ortaya konmalıdır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Kalite performans raporları diğer departmanlara ve üst düzey yönetimine de gönderilmelidir ![]() 1 ![]() ![]() 2 ![]() ![]() 3 ![]() ![]() 4 ![]() ![]() 5 ![]() ![]() 6 ![]() ![]() 7 ![]() ![]() Bir üretim departmanında başarısızlıkların büyük bölümü kötü tasarım uygunsuz ekipman, yanlış imalat düzeni ve yanlış uygulamalardan kaynaklanır ![]() ![]() ![]() ![]() Çoğu kişi, hata yaptığı bir işi düzeltmekten hoşlanmaz ![]() ![]() ![]() ![]() 1 ![]() ![]() ![]() 2 ![]() ![]() 3 ![]() ![]() 4 ![]() ![]() 5 ![]() ![]() 7 ![]() ![]() Kalite bilgilerinin analizi ile teshis edilen problemler ve bu problemleri gidermek için yapılan çalışmalar bir form yardımıyla ifade edilmelidir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 8 ![]() ISO 9000 serisi 1980'li yıllarda Uluslararası Standartizasyon Örgütü (ISO) tarafindan kalıte güvence sıstemlerının, temel, benzer gereksinimlerini ortaya koymak için geliştirilmiştir ![]() ![]() ISO 9000 standartları aşağıdaki şekilde özetlenebilir ![]() ISO 9000 : Kullanıcıya yardım için tasarlanmış ISO 9001/2/3'E aıt genel bır bakiş ve tanimlari ıçeren harıtadir ![]() ISO 9001 : Tasarım / Geliştirme, Üretim, Tesis ve Hizmet adımlarını içeren Kalite - Güvence Standartıdır ![]() ISO 9002 : Üretim ve tesis adımlarını içeren bir Kalite - Güvence Standartıdır ![]() ISO 9003 : Son muayene ve deney aşamalarını içeren bir Kalite - Güvence Standartıdır ![]() ISO 9004 : ISO 9001/2/32e ulaşmak amcıyla kalite sistemini geliştiren üreticiler için hazırlanmış bir rehberdir ![]() ![]() Kalite maliyetleri, kalite yönetimi ve kalite sistemleri elemanları için bir kılavuz niteliğinde olan ISO 9004 standartı içinde yer almaktadır ![]() ![]() KAYNAKLAR ELMACI, Orhan Standart Maliyet Sisteminin Türkiyede etkin bir planlaması ve Kontrol Aracı Olarak Uygulanmama Nedenleri ve Çözüm Önerileri, Standart Dergisi, 1992 TAN, Serdar, PEŞKİRCİOĞLU, Nurettin, Kalitesizliğin Maliyeti, MPM Yayını, No:3/6 Ankara, 1989 KAVRAKOĞLU, İbrahim, Toplam Kalite Yönetimi, Kalder Yayınaları, 1994 GÜRTAN, Kenan, İstatistik ve Araştırma Metodları, 1980 ÖZENCİ, Tayfun, Kalite Ekonomisinin Karar Almadaki Rolü, 1994 TAYLOR, J ![]() CAPLAN, RH, A Practical Approach To Quality Control, London, 1982
__________________
|
![]() |
![]() |
|