|  05-21-2009 | #1 | 
	| 
Şengül Şirin  | 
				  Dünya Edebiyatında Edebî Akımlar/Gelecekçilik (Fütürizm) 
 
            Gelecekçilik (Fütürizm)          20 yüzyılın başlarında İtalya’da ortaya çıkmıştır  Edebiyatta devrim ve dinamizmi vurgulayan akım olarak değerlendirilir  İtalyan şair, romancı, oyun yazarı ve yayın yönetmeni Filippo Tommaso  Marinetti’nin 1909’de Paris’te Le Figaro gazetesinde yayınladığı bildiri gelecekçiliğin manifestosu oldu  Bildiride, “Bizler müzeleri, kütüphaneleri yerle bir edip ahlakçılık, feminizm ve bütün yararcı korkaklıklarla savaşacağız” deniyordu  Bu geçmişin bütünüyle reddi demekti  Aynı bildiride, “Biz dünyadaki gerçekten sağlıklı tek şeyi, yani savaşa ve ölüme götüren güzel düşünceleri yüceltiyoruz” sözleri, siyasal alanda o dönemde gelişen faşizmden yana bir tavrın da açık göstergesiydi  Gelecekçiliğin kurucusu Marinetti, Avrupa’da birçok yazarı  etkiledi  Rusya’da Velemir Hlebinikov ve Mayakovski gelecekçiliğe yöneldi  Rus  gelecekçiler kendi bildirgelerini yayınladı  Puşkin, Tolstoy,  DostoyevskiMayakovski’nin ölümüne kadar etkisini sürdürdü  İtalya’daki gelecekçiler ilk şiir antolojisini 1912’de yayınladı  Gelecekçilik faşizm ile özdeşleşti  Ve 1920’lerin ortalarına doğru etkisini yitirdi  Eserlerinde mantıklı cümleler kurmayı reddeden gelecekçilerin parolası, “sozcüklere özgürlük”tü  Ezra Pound, D  H  Lawrence ve Giovanni Papini bu akımdan etkilenen  yazarlardır  reddedildi  Şiirde sokak dilinin kullanılması istendi  1917 Ekim devriminden sonra da gelecekçi akım güçlendi   
				__________________  Arkadaşlar, efendiler            ve ey millet, iyi biliniz ki, Türkiye Cumhuriyeti şeyhler, dervişler,            müritler, meczuplar memleketi olamaz En doğru, en hakiki tarikat, medeniyet            tarikatıdır   | 
	|  |   |