![]() |
Osmanlı'da Av Törenleri |
![]() |
![]() |
#1 |
Şengül Şirin
![]() |
![]() Osmanlı'da Av TörenleriAvcılığın Sosyo-Kültürel Yapı Üzerindeki Rolü İnsanoğlunun ilkel topluluk düzeyinden gelişmiş toplum seviyesine ulaşma sürecinin binlerce yıllık geçmişinde, avcılık ekonomik olduğu kadar sosyal ve kültürel açılardan da insanların hayatında önemli bir rol oynamıştır ![]() ![]() ![]() İlkel insan topluluklarında erkeklerin avcılığa geçerken kadınların toplayıcılıkta kalmaları biyolojik farklılaşma temeline dayanan ilk ekonomik işbölümünü de yaratmıştır (Şenel 1985: 52) ![]() ![]() ![]() ![]() Düşünce yapısı gelişmeye başlayan ilkel insanlar, yaşadıkları mağaraların duvarlarına çizdikleri av hayvanlarının resimleriyle ava çıkanları fizyolojik ve psikolojik açılardan ava hazırlamışlar, düzenledikleri törenlerle av hayvanlarını büyülediklerini sanarak avcılığı daha kolay ve tehlikesiz bir hale getirdiklerini düşünmüş olmalıdırlar ![]() ![]() ![]() TÜRKLERDE AVCILIKLA İLGİLİ GELENEKLER Eski Türk göçebe-bozkır yaşantısının en güçlü geleneklerinden ve hayat tarzından biri olan avcılık Türk boylarının ekonomik hayatında düzenleyici bir rol oynarken, aynı zamanda da toplum hayatı üzerindeki güçlü tesiriyle, ayrıca bir dinî kültün ve inancın da doğmasını sağlamıştır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Avcılığı ve av hayvanlarını kendi gücü altında tutan ruhların varlığına inanan Altaylı ava çıkmadan önce çeşitli dinî ibadetler yapar ve avın verimli ve başarılı olması için gereken bütün örf kurallarına uyar ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Altay bölgesinde yaşayan Şor Türkleri de orman ruhlarına çok önem verirler ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() KARAÇAY-MALKAR KÜLTÜRÜNDE AVCILIK Avcılığın Karaçay-Malkar halkının sosyo-kültürel yapısındaki önemini incelemeden önce, ekonomik yapısındaki yeri hakkında birkaç söz söylemekte yarar vardır ![]() ![]() ![]() ![]() Dağ keçisi ve geyik eti Dağlıların temel besiniydi ![]() ![]() 1654 yılında Kafkasya’da bulunan İtalyan misyoner A ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 19 ![]() ![]() ![]() ![]() W ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Arthur Byhan da Karaçaylıların hepsinin iyi birer avcı olduklarını, ayı, kurt, tilki, vaşak, dağ keçisi avlayıp bunlardan ihraç ürünleri çıkardıklarını yazmaktadır (Byhan 1936: 294) ![]() ![]() ![]() ![]() Karaçay-Malkar halkının ekonomik yapısında böyle önemli bir yer tutan avcılığın, onların sosyal ve kültürel yapılarında son derece güçlü ve ayrıcalıklı bir konuma sahip olacağı açıktır ![]() ![]() ![]() Dombay: Karaçay-Malkar Türkçesinde dombay ya da dommay Kafkas bizonuna verilen addır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Buv: Karaçay-Malkar Türkçesinde erkek geyik anlamına gelen bu kelime Karaçay’ın Gonaçhir vadisinde bulunan “Buv Ölgen” dağlarının adında yaşamaktadır ![]() Cugutur: Karaçay-Malkar Türkçesinde “dağ keçisi” anlamına gelen bu kelime “Cuguturlu Çat”, “Cuguturlu Köl”, “Cuguturlu Tala” gibi çeşitli dağ, göl ve düzlüklerin adlarında bulunmaktadır ![]() Karaçay-Malkar bölgesini Gürcistan’ın Svanetya bölgesine bağlayan yüksek dağ geçidinin adı “Tonguz Orun” (Domuz yatağı) olarak adlandırılır ![]() ![]() Bu yer adlarından başka Karaçay’da Pokun Sırt (genç erkek geyik yamacı), Mamuçar (ayı yavrusu), Borsuklu (porsuklu) gibi yer adları da bulunmaktadır (Tavkul 1993: 255) ![]() ![]() ![]() ![]() Kişi adları açısından incelediğimizde, Karaçay-Malkar’da av ve avcılıkla ilgili erkek adlarının onların kültürlerinde yaygın olarak yer aldığını görmekteyiz ![]() ![]() Avcılıkla ilgili âdet ve inanışlar Karaçay-Malkar halkının folklorunda önemli bir yer tutar ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Karaçay-Malkar Türkçesi: Bashan elde töre boldu maral bala maragan, Cantuvgan a Tar Avuzda ayü bala koymagan ![]() Bashan tavda az bolgandı Apsatını malları, Cantuvgannı saklay edi Apsatını nalatı, Cantuvgan a çamlandırgand Apsatını kızların ![]() Caş uvçula, maltamagız aksakalnı ızların ![]() Cantuvganga tiygen bolur Apsatını nalatı, Kesi allına kelgen edi anı minüvçü atı ![]() Caş uvçula, maltamagız Apsatını ızların, Kesigizni kargatmagız sarı çaçlı kızların, Apsatı va bek saklaydı maralların, malların, Uvçuladan bek aladı kiyikleni kanların ![]() Apsatı va kertiçidi sürüvüne, sözüne, Aman uvçu terk tüşedi anı eki közüne ![]() Cantuvgan a umut etdi Adıl boynun saklarga, Karça taşda ant etgened ak maralla mararga ![]() Ogursuzdan maral bala ayü ana cılathan, Karça aythanga tıngılamagan Cantuvgan ![]() Apsatı va boluvçu edi kiyikleni ökülü, Kaya randa kalgan edi Cantuvgannı ölügü ![]() Türkiye Türkçesi: Bashan köyünde âdet oldu geyik yavrusu avlamak Cantuvgan ise Tar Avuz’da ayı yavrusu bırakmayan ![]() Bashan dağında azaldı Apsatı’nın hayvanları, Cantuvgan’ı bekliyordu Apsatı’nın laneti, Cantuvgan ise kızdırdı Apsatı’nın kızlarını ![]() Genç avcılar, çiğnemeyin aksakalın (Apsatı’nın) izlerini ![]() Cantuvgan’ı çarpmıştır Apsatı’nın laneti, Kendi başına gelmişti onun bindiği atı ![]() Genç avcılar, çiğnemeyin aksakalın izlerini, Kendinize beddua ettirmeyin sarı saçlı kızlarına, Apsatı koruyor geyiklerini, hayvanlarını, Avcılardan alıyor geyiklerin intikamını ![]() Apsatı sadıktır sürüsüne, sözüne, Kötü avcı çabuk düşer onun iki gözüne ![]() Cantuvgan umut etti Adıl ırmağı kıyısında beklemeyi, Karça kayasında yemin etmişti beyaz geyikler avlamaya ![]() Merhametsizlikten geyik yavrusu, ayı annesi ağlatan, Karça’nın söylediğini dinlemeyen Cantuvgan ![]() Apsatı idi geyiklerin vekili, Uçurum kenarında kalmıştı Cantuvgan’ın ölüsü ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Cevap : Osmanlı'da Av Törenleri |
![]() |
![]() |
#2 |
Şengül Şirin
![]() |
![]() Cevap : Osmanlı'da Av Törenleri“Apsatı” Karaçay-Malkar eski inançlarına göre avcıların ve av hayvanlarının tanrısıydı ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Karaçay-Malkar Türkçesi: Maravçudan cazık can bolmaz Temir boyunshası boynunda Küygen gırcını koynunda Apsatını bardı sansız sanavsuz malları Köb malıngdan bizge ülüş saylathın Koşubuzda may kazanla kaynathın Berir kününg savub algan süt kibik Bermez kününgde aylandırasa it kibik Maravçunu kaya ranlada bolur ölümü Kara camçısı bolur anı kebini Türkiye Türkçesi: Avcıdan daha zavallı kimse olmaz Demir boyunduruğu boynunda Yanmış ekmeği koynunda Apsatı’nın vardır sayısız malları Çok malından bize pay seçtir Kampımızda yağ kazanları kaynattır Vereceğin gün sağıp alınan süt gibi Vermeyeceğin gün dolaştırıyorsun köpek gibi Avcının kayalık uçurumlarda olur ölümü Kara yamçısı olur onun kefeni Karaçay-Malkarlıların av tanrısı Apsatı komşu Kafkas halklarının kültürlerinde de benzer ya da farklı isimlerle bulunmaktadır ![]() ![]() Apsatı adı verilen av tanrısının kökeni henüz karanlıktır ![]() ![]() “Afsatı” Osetler’de avcılığın ve hayvanların tanrısıydı ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Adige (Çerkes) kültüründe “Mezıtha” avcıların ve ormanların tanrısıydı ![]() ![]() ![]() ![]() Abhazların orman ve av tanrısı “Azveypşa” adının kaynağı Adigelerin orman tanrısı “Mezıtha”dır ![]() ![]() ![]() Karaçay-Malkarlı avcılar av tanrısı Apsatı’ya yalvarmanın dışında bir takım büyüler yapmaya ve davranışlarına dikkat etmeye gayret gösterirlerdi ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Her avcı daima aynı yerde kamp kurar, burada silahını hazırlar, Apsatı’dan dilek dilerdi ![]() ![]() ![]() ![]() Avcılar yemeklerini de belirli kurallara göre yerlerdi ![]() ![]() ![]() ![]() Geyik ve dağ keçisi etini yedikten sonra kemiklerini kırmazlardı ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Av hayvanlarının insanların konuşmalarını anladıklarına inanan Karaçay-Malkarlı avcılar yalnızca kendilerinin anlayacağı bir terminoloji geliştirmişlerdi ![]() ![]() Mesela: ayı: “ullutaban” (büyüktopuklu), “tabanın calavçu” (topuğunu yalayan), “muhar” (obur) dağ keçisi: “togaybaş” (halka başlı) domuz: “camçıkulak” (yamçı kulaklı), “baştöben” (başı aşağıda) geyik: “butaklı” (dallı) kirpi: “iyneli” (iğneli), “çıganaktük” (diken tüylü) kurt: “canlı”, “örekulak” (dikkulak), “kızılköz” (kızılgöz) porsuk: “çoçhakuyruk” (domuzyavrusu kuyruklu), “pık-pık” tavşan: sokur (kör) tilki: “hıylaçı” (kurnaz), “tavukçu” (tavuk avcısı), “uzunkuyruk” vaşak: “amantiş” (kötü dişli), “sarayak” (sarı ayaklı), “kiştik sokmak” (kedi patikası) Karaçay-Malkarlı avcılar tüfeğe “altınlı”, tüfek atmaya da “sızgıruv” (ıslık çalma) derlerdi ![]() Avcılar arasında “avcılık töresi” olarak adlandırabileceğimiz ve Karaçay-Malkar halkının sosyal yapısı içinde yüzlerce yıllık bir süreçle belirlenmiş kurallar geçerliydi ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Karaçay-Malkar inanışlarında avcılara yardım eden ya da av hayvanlarını koruyan Av Tanrısı Apsatı’dan başka tanrılar da vardı ![]() “Totur” ya da “Aştotur” adı verilen tanrı da Karaçay-Malkar inanışlarına göre kurtların, avcıların ve çobanların tanrısıydı ![]() Karaçay-Malkar Türkçesi: Sen Apsatını sakçısısa Kiyikleni tillerin bilese Toklugubuznu, açlıgıbıznı bilese Gabululanı köbün ber Apsatıga hapar ber Tilegibizni kabıl et Türkiye Türkçesi: Sen Apsatı’nın bekçisisin Geyiklerin dillerini biliyorsun Tokluğumuzu, açlığımızı biliyorsun Dağ keçilerinin çoğunu ver Apsatı’ya haber ver Dileğimizi kabul et |
![]() |
![]() |
![]() |
Cevap : Osmanlı'da Av Törenleri |
![]() |
![]() |
#3 |
Şengül Şirin
![]() |
![]() Cevap : Osmanlı'da Av TörenleriAv dönüşünde avcılar bu taşın yanına gelir ve avladıkları hayvanların etlerinden bir parça bırakırlardı ![]() ![]() ![]() Karaçay-Malkarlılar “koç katımı” bayramlarında şu duayı söyleyerek Totur’un yeni doğacak kuzuları kurtlardan korumasını dilerlerdi: Karaçay-Malkar Türkçesi: Egiz-egiz tölü tuvsun Segiz-segiz nasıb cavsun Kozlamagan tişi kalmasın Callı kaganak almasın Malla tölü bersinle Börüle keri ketsinle Toturubuz saklasın Teyri bizni coklasın Türkiye Türkçesi: İkiz-ikiz nesil doğsun Sekiz-sekiz kısmet yağsın Yavrulamayan dişi hayvan kalmasın Kurt yeni doğmuş kuzu kapmasın Hayvanlar nesil versin Kurtlar geri gitsin Toturumuz korusun Teyri (Gök Tanrısı) bizi yoklasın Kurt ağzı bağlama duasında da Karaçay-Malkarlılar Totur’dan yardım dilerlerdi ![]() Karaçay-Malkar Türkçesi: Callısa, kanlısa Avzung kuruşsun Tişlerin birbirine kirişsin Aştotur amin desin Apsatı kabıl etsin Türkiye Türkçesi: Kurtsun, düşmansın Ağzın felç olsun Dişlerin birbirine kenetlensin Aştotur amin desin Apsatı kabul etsin (Haciyeva 1988:193) ![]() Avcıları ava uğurlarken söylenen bir duada Totur ile birlikte Bayrım adı verilen bir başka tanrıça adı dikkati çekmektedir: Karaçay-Malkar Türkçesi: Bayrım senden tileyme, sav cürütgün balamı Totur, Totur kayalada aylanuvçu kalamı Börü tişden, sülevsün tırnakdan bir sakla Uvçu coluna igi közden bir kara Türkiye Türkçesi: Bayrım senden diliyorum, sağ yürüt yavrumu Totur, Totur kayalarda dolaşan kalemi Kurt dişinden, vaşak tırnağından bir koru Avcı yoluna iyi gözle bir bak Karaçay-Malkarlılar, çocukluktan çıkıp delikanlılığa adım atan bir genç ilk defa eline silah alarak ava çıkacağı zaman onu Totur ile birlikte Umay Biyçe adını verdikleri tanrıçaya emanet ederler ve şu dua ile ava gönderirlerdi: Karaçay-Malkar Türkçesi: Umay Biyçe,Totur Bashan ayagıngı taydırmasınla Athan ogungu cazdırmasınla Uvçu colungda saklasınla Bir atıb, eki öltürgün Bir colga eki kiyik keltirgin Kölsüz tengleringi köl etgin Buvlanı terilerinden koş etgin Tıbırıngı Temirkazak culduzça begisin Teyring bersin Apsatını malından, igisin, köbüsün Türkiye Türkçesi: Umay Biyçe, Totur Bastığın ayağını kaydırmasınlar Attığın kurşunu şaşırtmasınlar Avcı yolunda korusunlar Bir atıp, iki kere öldür Bir defada iki geyik getir Cesaretsiz arkadaşlarına cesaret ver Erkek geyik derilerinden kamp kur Ocağını Demirkazık yıldızı gibi sağlamlaştırsın Teyrin versin Apsatı’nın malından iyisini, çoğunu Karaçay-Malkarlılar avcılık konusunda ustalıkları ile Kafkasya halkları arasında haklı bir şöhret kazanmışlardı ![]() ![]() ![]() “Karaçaylılar Kafkas milletleri içinde en usta avcılardır ve dağlarda avcılıkta sayısız özellikleri vardır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Rus gezgin Y ![]() “Karaçaylı avcıların bu yalçın kayalara tırmanmaları inanılmaz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sonuç olarak şunu söyleyebiliriz ki, Karaçay-Malkar toplumsal yapısında son derece önemli bir yere sahip olan av ve avcılıkla ilgili gelenekler ve inanışlar kökleri tarihin derinliklerine uzanan büyük bir kültürün izlerini taşımaktadırlar ![]() ![]() Doç ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
|