|  | Şaman Kimdir? Kimler Şaman Olabilir?) |  | 
|  05-14-2009 | #1 | 
| 
Şengül Şirin   |   Şaman Kimdir? Kimler Şaman Olabilir?)(Şaman Kimdir? Kimler Şaman Olabilir?)   Şaman sözcüğü Türkçe kökenli değildir  Türkler Şaman yerine kam sözcüğünü kullanırlardı  Avrupa’da 18  yüzyılda kabul edilen Şaman sözcüğü, Rusların, Kuzey Sibirya’da Tunguzlardan öğrendiği bir sözcük  Aslında bu sözcüğün kökeni hâlâ tartışmalı  Bazı bilim adamları sözcüğün Pali dilinde bulunan “şamna” olduğunu, Sanskritçe’de bulunan “çramana” ile aynı kökten geldiğini ileri sürüyorlardı  Bazıları da bu sözcüğün Mançu ‘ ca olduğunu,”zıplayan,dans eden” anlamına geldiği görüşündeler  Bir başka teori de Şaman sözcüğünün Buda inanışına ait bir sözcük olduğudur  Firdevsi’nin sehname’sinde geçen “Semen” (Buda rahibi) sözcüğü dolayısıyla Şaman sözcüğünün Hindistan kökenli olduğu söylenir  Kasgarlı Mahmut’tan öğrendiğimize göre kamlar, Müslüman Türkler zamanında da unutulmuş değil  Divan-i Lugat-it Türk’te “Kamlar kamik arvisti: kamlar (ayin sırasında) anlaşılmayan bir takım sözler söyledi  ” gibi cümlelere rastlanmaktadır  Benzer biçimde Balasagunlu Yusuf Has Hacib, “Kutadgu Bilig” adli eserinde kamlarla hekimleri (otacıları) bir tutmuş, ikisini de insanlar için yararlı isler yapan kişiler olarak göstermişti  Bir yerde söyle der: “Kerek tut otaçi, kerek kam, öligligke her giz asig kilmaz em  (Gerek hekim tut, gerekse kam, eceli gelene ilaç fayda etmez  ) Şaman (kam), tanrılar ve ruhlarla insanlar arasında aracılık yapma gücüne sahip olan kişidir  İnsan, ufak tefek ruhlara, aileyi koruyan ateş ve iyi yer-su ruhlarına bizzat kurbanlar ve saçılar sunabilirse de, kuvvetli, hele kötü ruhlara doğrudan başvuramaz  Kötü ruhlar insanların en büyük düşmanlarıdır  İnsanlara ve hayvan sürülerine hastalık göndermek suretiyle kurban isterler  Bunların istediklerini yerine getirmek gerekir  İnsanlar onların ne istediklerini bilmezler  Ne istediklerini ancak gücünü göklerden ve atalarının ruhlarından alan Şamanlar bilir  Şamanlık bilgisi öğrenmekle elde edilemez  Şaman olmak için belli başlı bir Şamanın neslinden olmak gerekir  Kimse Şaman olmayı istemez, ancak geçmiş ataların ruhundan biri, Şaman olacak torununa musallat olur; onu Şaman olmaya zorlar  Bu hale Altaylılar “töz basıp yat” (ruh basıyor) derler  Ata ruhu musallat olan adam Şamanlığı kabul etmezse deli olur  | 
|   | 
|  | 
|  |