|  | …Türk Adının Anlamı… |  | 
|  05-14-2009 | #1 | 
| 
Şengül Şirin   |   …Türk Adının Anlamı… …Türk Adının Anlamı…   “Türk” sözü tarihin en eski  çağlarından beri kullanılıyordu ve belirli bir kavmin yada kavimler birliğinin  adı olarak mevcuttu  Türkler’in köklü ve çok zengin bir tarihe ve kültüre sahip olması nedeniyle birçok bilim adamı “Türk” adının nereden geldiği hakkında araştırmalar yapmış, bu araştırmalar neticeside Türk adı ilk defa MÖ  XIV  yy’da “Tik” vveya “Tikler” adıyla geçmeye başlamıştır  Diğer bir görüşe göre ise Türk adı MÖ  XIV  yy’dan öncede varolduğudur  Zira Türk ırkının tarihi insanlığın tarihi kadar eskidir  Bu gerçeği kavmi ve milli mitolojilerde ve tarihi oluşumlarda izaheden eski kayıtlarda görmek mümkün olmaktadır  Türk ırkının çok eski olması nedeniyle Türk adının nerden geldiği hakkında birçok iddia ve görüşler ileriye sürmüşlerdir  Buna göre, -Heredotos’un doğıu kavimleri arasında zikrettiği TARGİTAB‘lar   -İskit topraklarında doğdukları söylenen TYRKAE‘ler -Tevratta adı geçen Togarma‘lar  -Eski Hint kaynaklarında tesadüf edilen TURUKHA‘lar veya THRAK‘lar -Esiki Ön Asya çivili metinleride görülen TURUKKU‘lar  -Çin Kaynaklarında MÖ  I  yy’da rol  oynadıkları belirtilen TİK veya Dİ‘ler Bizzat “Türk” adını taşıyan Türk kavimleri olarak gösterilmektedir  İslam kaynaklarında yer alan İran menşeli “Zend - Avesta” rivayetleri ile İsrail menşeli “Tevrat” rivatetleride Nuh Peygamber’in torunu olan Yafes’in oğlu “Türk” ile İran rivayetlerideki Feridun’un oğlu “Türac” veya “Tur”un soyu Türk adını taşıyan ilk kavim olarak gösterilmek istenmiştir  “Avesta”da yer alan “Ebül Beşer”den (1) ,Cemil ve oğu Ferdiun’dan bahsedilmektedir  “Ferdidun ülkesi Salm, Irak ve Turak (Türk) ismindeki üç oğlu arasında pay etmiştir  Salma!a bugünkü İran ve havalisi, Irak’a bugünkü Irak ve havalisi ,Turak’a ise Orta Asya ve Çin havvalisi düşmüştür  Feridun ölünce Irak, Salm’a saldırarak İran ve havalisini almış,dahasonra Turak’a saldırmıştır  Irak, Turak’ı yenememiş, savaş bunların torunlarına uzanan dek senelerce sürmüştür  Sonunda Turak’ın torunu “Afrasyap”(2) Irak torunun “Muncihir”i mağlup ederek Ceyhun nehri sınır kabul edilen bir anlaşma yapmıştır  Bu tarihten sonra ceyhun nehri doğusunda “TURAN”, batısına da “İRAN” denmiştir  Tevrat rivayetleride ise Nuh tufanından sonra Nuh peygamber dünyayı üç oğlu arasında pay etmiş  Yafes’e Orta Asya ve Çin ülkeleri düşmüş,Yafes ölürken tahtını sekiz oğullarından biri olan “TÜRK” e bırakmıştır  Görülmektedirki Hz  Adem devrina yakın zamanlarda Turak(Türk)‘den İran-Turan savaşlarından ve Alp Er Tunga gibi büyük bir Türk Başbuğunndan ve Saka İmparatorluğu Kağa’nından bahsedilmektedir  Yukarıda mitoloji ve tarihi kayıtlar içerisinde yer alan “Türk” kelimelerinden ,Türk adının ne kadar eski olduğu ortaya çıkmaktadır  MÖ XIV  yy’da yer alna “Tik”ler ile dünyada  mevcut olan medeniyetlerin en eskisi olan MÖ  VII  yy  da  Orta Asya’da kurulan “Anav” medeniyeti de  Türkler tarafından kurulmuştu  O halde  Türkler MÖ  XIV  yy’da Tik’ler , MÖ  VII  yy’da  Anavlar ,MÖ IV yy’da Sakalar ile tarih kayıtlarında yer almaktadır  Türk kelimesinin yazılı olarak kullanılması ilk defa MÖ 1328 yılında Çin tarihide “Tu-Kiu” şeklinde görülmektedir  MÖ  I yy’da Roma’lı yazarlardan biri olan Pompeius Meala’nın Azak Denizi kuzeyinde yaşayan halktan “Turcae” olarak bahsetmesi ile ilk defa yazılı olarak karşılaşıyoruz  Türk adının tarih sahnesine çıkışı MS VI yy’da kurulan Kök-Türk Devleti ile olmuştur  Orhun kitablerinde yer alan   “Türk” adı daha çok “Türük” şeklide gösterilmektedir  Bundan dolayı Türk kelimesini Türk Devleti’nin ilk defa resmi olarak kullanılan siyasi teşekkülün Kök-Türk imparatorluğu olduğu bilinmektedir  Kök-Türkler’in ilk dönemlerinde Türk sözü bir devlet adı olarak kullanılmışken,sonrada Türk milletini ifade etmek için kullanılmaya başlanmıştır  MS  585 yılında Çin İmparatoru’nun KÖK-TÜRK Kağanı İşbara’ya yazdığı mektupta “Büyük Türk Kağanı” diye hitap etmesi, İşbara Kağan’ın ise Çin İmparatoruna verdiği cevabi mektupta “Türk Devleti’nin Tanrı tarafından kuruluşundan bu yana 50 yıl geçti” hitapları Türk adını resmileştirmiştir  Kök-Türk yazıtlarında Türk sözü daha çok “Türk Budun” şeklide geçmektedir  Türk Budun’un ise Türk Milleti olduğu bilinmektedir  Dolayısıyla türk adı bu dönemlerde bir topluluğun veya kavmin isminden ziyade ,siyasi bir mensubiyeti belirleyen bir kelime olarak görülmektedir  Yani Türk soyuna mensup olan bütün boyları ve toplulukları ifade etmek üzere milli bir isim haline gelmiştir   “Türk”ün AnlamıTürk adına çeşitli kaynak ve araştırmalarda türlü manalar verilmiştir  Çin kaynakları Tu-küe (Türk)’ü miğfer olarak , İslam kaynakları ise ses benzetmesine dayanarak terkedilmiş,olgunlukçağı ve benzeri manalar vererek yeni anlamlar üretmiştir  XIX  asırda A  Vambery’nin ilmi izaha yakın olan fikrine göre ise Türk kelimesi “TÜREMEK”ten gelmektedir  Zira Gökalp  bunu “TÜRELİ” yani kanun ve nizam sahibi  olarak açıklamıştır  Ancak Türk sözünün cins isim olarak “GÜÇ-KUVVET” manasında olduğu, buradaki Türk kelimesinin milletin adı olan “Türk” kelimesi ile aynı olduğu A  V  Le Coq tarafından ileri sürülmüştür  Bu iddia Kök-Türk kitabelerinin çözücüsü olan V  Thomsen tarafından kabul edilmiş,aynı iddia G  Nemeth’in tetkikleri ile de ispat edilmiştir  Ayrıca Türk kelimesinin cins isim olarak “ALTAYLI” (Ceyhu ötesi Turanlı) kavimlerini ifade etmek üzere 420 yıllarına ait bir Pers metninde, daha sonradan 515 hadiseleri dolayısıyla “Türk-Hun”(Kudretli-Hun) tabirlerinin de geçtiği bilinmektedir  İran kaynaklarında Türk sözü “Güzel İnsan” karşılığında kullanılırken, XI  yy’da Kaşkarlı Mahmut “Türk adının Türkler’e  Tanrı tarafından verildiğini ” belirterek,  “Gençlik,kuvvet,kudret ve olgunluk çağı” demek olduğunu bir kez daha  belirtmiştir  Tarihçiler ise Türk kelimesinin  “Güçlü-Kuvvetli” anlamına geldiğini kabul etmektedirler   | 
|   | 
|  | 
|  |