| 
 | |||||||
|    | 
|  | Konu Araçları | 
| bentlerle, biçimleri or …şarkı…, kurulan, nazım | 
|  | Bentlerle Kurulan Nazım Biçimleri/…Şarkı… |  | 
|  05-13-2009 | #1 | 
| 
Şengül Şirin   |   Bentlerle Kurulan Nazım Biçimleri/…Şarkı…  …Şarkı… (Nazım Biçimleri)    Kafiye düzeni; x: değişken aa xa şeklindedir  Türk Edebiyatında bestelenmek amacıyla yazılan milli bir nazım biçimidir  Halk edebiyatındaki türkünün karşılığıdır  Aruz ölçüsünün her kalıbı ile kullanılır  Dörtlüklerden kurulan musammat da denebilir  Murabbaya benzer  5 ya da 6 dizelik bendlerden de oluşabilir  Üçüncü dizeye meyan, dördüncü dizeye nakarat denir  Aşk, sevgili, ayrılık, içki ve eğlence konularında yazılır  Divan edebiyatının ilk şarkı yazarı Nail-i Kadim’dir  Lale Devrinde ise en önemli temsilcisi Nedim dir  En çok şarkıyı Enderunlu Vasıf yazmıştır  Müzikte, türkünün karşıtı olarak, Şarktan gelen, batılı anlamında kullanılır  Şarkı çeştli ses sanatçıları tarafından söylenerek Türk toplumunun musikisinde önemli bir yer tutmaktadır  şarkıda şair son bendde mahlasını söyler  Şarkıda her bentin üçüncü mısrası miyan(orta)miyanhanedir  Miyan daha çok şarkının en güzel ve dokunaklı bölümüdür  Bestenin en önemli bölümüdür  şarkıların konusu genellikle aşk,sevgilinin güzelliği ,eğlence ve içkidir  halk edebiyatında türkü türünün divan edebiyatına yansıması gibidir  Divan şiirine Türkler’in kazandırdığı bir nazım şeklidir  Şarkıda ilk bendin dördüncü mısraı bütün bentlerde tekrarlanmaktadır  Nazım birimi, kafiye şeması bakımından koşmaya benzer  Ölçü, beste, dil ve anlatım yönünden koşmadan ayrılır  Buna nakarat denir  Şarkılar bestelenmek üzere yazılır  Bu sahanın ustası Nedim’dir  Özellikleri: 1  Halk edebiyatındaki türkünün  karşılığıdır  2  Kuruluşu ve kafiye düzeni yönüyle murabbaya benzer  aaaa, bbba,  ccca… 3  Bestelenmek için yazıldığından fazla uzun değildir  4  Dörtlüklerden oluşur ve dörtlük sayısı üç ile beş arasında değişir  5  Şarkının konusu genellikle aşk, sevgili, ayrılık, içki ve eğlencedir  6  Geniş halk kitlelerine hitap ettiğinden dili genelde sadedir  7  Şarkının en önemli isimleri Nedim, Enderunlu Vasıf’tır  Yakın dönem  şairlerinden olan Yahya Kemâl’in de pek çok şarkısı vardır  8  Günlük dile ait söyleyişler ve halk deyişleri vardır  Kalbim yine üzgün seni andım derinden Geçtim yine dün eski hazan bahçelerinden Üzgün ve kırılmış gibi en ince yerinden Geçtim yine dün eski hazan bahçelerinden Sendin boşalan bağrıma gözyaşları dolmuş Gördüm ki yazın bastığımız otlar solmuş Son demde bu mevsim gibi benzim Geçtim yine dün eski hazan bahçelerinden Yahya Kemâl | 
|   | 
|  | 
|  |