![]() |
Sanat Eğitimi Kuram Ve Yöntemleri |
![]() |
![]() |
#1 |
yesimciwciw
|
![]() Sanat Eğitimi Kuram Ve YöntemleriSANAT EĞİTİMİ KURAM VE YÖNTEMLERİ • YARATICILIK VE ZEKA • GARDNER’IN ÇOKLU ZEKA KURAMI • YARATICI DÜŞÜNCE – ANALİTİK DÜŞÜNCE • BEYİN YAPISININ ARTİSTİK VE ANALİTİK ÖZELLİKLERİ • YARATICILIKTA ZİHİNSEL GELİŞİMİN BASAMAKLARI • BEYİN FIRTINASI • YARATICI DRAMA • EĞİTİM SİSTEMİ İÇİNDE YARATICI SANAT EĞİTİMİ • ÇOCUKTA YARATICILIK ÖZELLİKLERİ • YARATICILIĞI ENGELLEYEN ÖĞRETMEN ÖZELLİKLERİ Yaratıcılık ve Zeka Arasındaki İlişki Yaratıcılık ve zeka arasında belirgin bir anlamlılık olmasına rağmen her iki kavram arasında keskin bir ilişkinin varlığına ilişkin net ölçütler yoktur ![]() – Zeka öğrenilmiş, denenmiş bilgileri değişik durumlara uyum sağlama yetisidir ![]() ![]() ![]() ![]() – Zeka ve yaratıcılık arasında belirli bir ilişki vardır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() – Guilford zekayı üç boyutlu ele almıştır ![]() ![]() ![]() İşlevsel boyut: bilgi, hatırlama, ıraksak, yakınsak düşünce olarak Ürünsel boyut ise: sınıflama, ilişkiler, sistem ve doğrular olarak sınıflamıştır ![]() * Sizce yüksek düzey zeka yüksek düzeyde yaratıcılığı garanti eder mi? - Araştırmacılar yüksek düzeyde zekanın yüksek düzeyde yaratıcılığı garanti etmediğini, yaratıcılıkla zeka arasında yüksek bir korelasyon olmadığını, daha zeki bir bireyin daha yaratıcı birey anlamına gelmediğini belirtmektedirler ![]() ![]() ![]() GARDNER’İN ÇOKLU ZEKA KURAMI ÜZERİNE- Yaklaşık yüz yıldır insan zekasının düzeyleri, gelişimleri ve çeşitliliği üzerine bilim adamlarınca bir çok deney ve araştırmalar yapılmıştır ![]() ![]() - Gardner, insanın çoklu zekaya sahip olduğunu ileri sürmüş ve çoklu öğrenme ortamlarında bireylerin problem çözme becerisinin ve üretkenliğinin daha fazla olabileceğini belirtmiştir ![]() 1) SÖZEL (Dilbilimsel) ZEKA: Dil zekası dili etkili kullanma kapasitesini ifade etmektedir ![]() ![]() ![]() 2) Mantıksal-matematiksel zeka: Sayıları etkili kullanma kapasitesini, problemize bireyin mantıksal düşünme, bilimsel çözümler üretme, hesaplama, hipotezler kurma gibi durumları kapsar ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 3) Görsel (anlamsal) zeka: Görsel düşünme ve şekilli uzay özelliklerini şekil ve grafiklerle ifade etme yeteneğidir ![]() ![]() 4) Bedensel duygu, devinimsel zeka: Bireyin duygularını ve düşüncelerini ifade etmek için tüm vücudunu kullanmasıyla ilgilidir ![]() ![]() 5) Müziksel zeka: Duyguların anlatımında müziği bir araç olarak kullanan insanların sahip olduğu müziksel güce işrettir ![]() ![]() 6) Sosyal zeka: İnsanlarla ilişki kurma, onları anlama ve güdüleme yeteneklerini kapsar ![]() ![]() 7) Bireysel zeka: Bireyin kendini duyma ve anlamasıyla ilgili bilişsel yeteneğini ifade eder ![]() ![]() - Aslında insanlar zeka çeşitlerinin hepsine sahiptirler ![]() ![]() ![]() - Çoklu zeka kuramının eğitimde uygulanmasında öğretmene de önemli bir rol düşmektedir ![]() ![]() ![]() - Dolayısıyla çoklu zeka kuramı öğretmen rolü, geleneksel öğretmen rolünü tamamen reddetmekle birlikte pek çok yönden de farklılıklar göstermektedir ![]() YARATICI VE ANALİTİK DÜŞÜNCE Yaratıcı Düşünce: Olaylar ya da nesneler arasında daha önce kurulmamış bağlantılar yakalamak, ilişkiler kurmak ve düşünce şeması içinde özgün ürünlerle hayata geçirmektir ![]() Yaratıcı ve analitik düşünce arasındaki ilişki kavranmalıdır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Analitik düşünce mantıksaldır, tek bir yanıta ya da uygulanabilirliği olan az sayıda çözüme ulaştırır ![]() ![]() ![]() YARATICILIKTA ZİHİNSEL GELİŞİMİN BASAMAKLARI Piaget, intellektüel gelişmenin doğuştan gelen iki özelikle meydana geldiği görüşündedir ![]() ![]() Organizasyon : Basit süreçlerin üst sıradaki zihinsel yapılara görme, dokunma, adlandırma inşa edilmesidir ![]() Adaptasyon : Bireyin çevresiyle etkileşimi sonucu meydana gelen devamlı bir değişmedir ![]() Piaget’e göre düşünme sistemine ilişkin anahtar görüşler vardır ![]() Bunlar : 1 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 2 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 3 ![]() ![]() ![]() ![]() Beyin yapısının büyüklüğü ve zeka arasındaki ilişkiler çoğu kişiyi düşündürür ![]() ![]() BEYİN FIRTINASI Beyin Fırtınası : Bir konuya çözüm getirmek, karar vermek ve hayal yoluyla düşünce ve fikir üretmek için kullanılan yaratıcılığı aktif hale getirici önemli bir tekniktir ![]() ![]() ![]() Beyin fırtınasının temel prensibi : Bir problem çözmekle görevlendirilen bir grubun üyeleri mümkün olduğu kadar çok fikir ileri sürerler ![]() ![]() ![]() ![]() Beyin Fırtınası Tekniği : Ders işlenirken önce bir yada iki sekreter ve tartışmayı yöneten bir başkan seçilmelidir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 1 ![]() ![]() ![]() ![]() 2 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 3 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Örnek : Bir şirket yıl sonunda elde edilen karı en verimli şekilde nasıl kullanacağını beyin fırtınası seanslarıyla halledebilir ![]() ![]() ![]() ![]() Amerikalı Edwin Land 1943’te sahilde küçük kızının fotoğrafını çektiği zaman kızının sabırsızlanarak babası niçin resmi şimdi göremiyorum demesi babayı düşünmeye sevk eder ve Poloraid makineyi geliştirir ![]() ![]() ![]() Beyin fırtınası seansında görüşler yüksek sesle söylenmeli ve hemen kaydedilmeli ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Beyin fırtınasında fikir üretme ve eleştiri aynı anda gerçekleşmez ![]() ![]() Beyin fırtınasına okul öncesi eğitimde de rastlıyoruz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() YARATICI DRAMA Yaratıcı drama dersinde öğrencilerimiz, oyun oynanacağı ve yaratacağı, kendi öykülerini kurup paylaşacağı, düşlerini canlandıracağı bir ortam bulur ![]() Eğitimde drama anlayışı 19 ![]() ![]() Eğitsel yaratıcı drama yöntemi, çocuk oyunlarından ve benzer etkinliklerden yola çıkılarak gözlem yapma, doğaçlama, rol oynama, dramatizasyon gibi tiyatro yada drama tekniklerinden yararlanılarak bir grup çalışması içinde, çeşitli yaşam durumlarını canlandırma, olayları yeniden yaratıp irdeleme, bu yaşam durumlarından bilgilenme ve öğrenmeye geçme çalışmalarıdır ![]() Dramatizasyona başlamadan önce çocuklara öykü veya hikaye sunulmalıdır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Drama sanat eğitiminin vazgeçilmez bir unsurudur ![]() ![]() ![]() ![]() Çocuklar kendilerine özgü yapmacık, suni olmayan, özgün dünyası olan özel bir varlıktır ![]() ![]() ![]() ![]() Okul ortamında drama okul öncesinin son dönemlerinden başlayarak orta öğretimi de kapsar ![]() ![]() Drama’da Genel Amaçlar • Drama çocuğun bellek gücünü ve becerisini geliştirir ![]() • Bağımsız düşünme ve gelişimlerini, statik, dar görüş ve gerçekliklerden kurtarır ![]() • Drama, çocuğa özgü niteliklerin gerçeklerin tanımlanmasına ortam hazırlar ![]() • Doğal eğilim ve görüşlere yanıt verir ![]() • Gerçek olaylarla karşı karşıya gelerek, düşünce ve imgelerin gücü gelişir ![]() Drama’nın Yararları Drama çocuğa yansıyabilecek yararları vardır ![]() 1- Çocuğun dünyası genişledikçe canlandırdığı roller artar ![]() 2- Çocuğun zihninde yeni kavramların sayısı artar ![]() ![]() 3- Çocuk düşünür, soru sorar, yanıtlar, bulur, deneyler yapar ![]() 4- Çocuk kavra gelişimi için gerekli olan dil becerilerini geliştirir ![]() 5- Çocuğun bilişsel gelişimine katkıda bulunur ![]() 6- Çocuk kendi düzeyine uygun rolleri tekrarlayarak sosyal ortamda konumunu benimser ve sosyalleştirir ![]() 7- Çocuk diğer sosyal rolleri canlandırarak kendisini başkasının yerine koymayı dener ![]() 8- Çocuk oyunlardaki rolleri toplum kurallarına uygun olarak biçimlendirmeye yönelir ![]() 9- Çocuk yeni arkadaşlar edinmeyi, toplumsal becerilerini geliştirme ve yaşıtlarınca uyum sağlamayı öğrenir ![]() 10- Çocuk, bazı gerçekleri oyun sırasında öğrenir ![]() ![]() ![]() 11- Çocuk ben ve başkası kavramını öğrenir ![]() ![]() 12- Çocuk iletişim kurmayı, derdini anlatmayı, duygu ve düşüncelerini ifade etmeyi öğrenir ![]() 13- Çocuk oyunlarında yaşadığı olayları benimser, dener, taklit eder, tekrarlar, grup oyunlarında daha iyiyi, güzeli başarmayı amaçlar ![]() 14- Çocuk arkadaşları ve zengin araç-gereç kullanımı ile kaslarını hareket ettiren yeni yöntemleri bulur, dener ve bedeni bu oyunlar sırasında çok yönlü gelişir ![]() 15- Çocuğun ilgi ve yetenekleri daha iyi belirlenir ![]() ![]() 16- Ders konularını öğrenmede girdiği drama etkilerinden yararlanır ![]() EĞİTİM SİSTEMİ İÇİNDE YARATICI DÜŞÜNCE Türk Eğitim Sisteminde yaşanan sıkıntıların format eğitimde araştırıcı, sorgulayıcı, kuşkucu, yaratıcı, eleştirici ve analitik düşünceye sahip kuşakların yetiştirilmesine yönelik yaklaşımlar da yaşanmaktadır ![]() Eğitim sisteminde yaratıcı anlayış olan farkı gözetmeksizin tüm bireyler göz ününde bulundurularak planlanmalıdır ![]() ![]() ![]() Özcan Demirel’e göre 2-7 yaş arasında dramatizasyon, demontsrasyon, yaratıcı drama ve rol yapma gibi tekniklerle geliştirilebilir ![]() ![]() Bireyin yaratıcılığı, çocukluk ve gençlik dönemlerindeki olaylara, nesnelere, olgulara ilişkin soru sormaları dış dünya ile kendi duygu ve düşüncelerini etkileşime sokmaları ile gelişir ve ortaya çıkar ![]() ![]() Ayrıca yaratıcı düşünceyi okul ortamında geliştirebilmek için öğrenme-öğretme ortamlarını öğrencinin yaratıcı davranışlarını geliştirecek biçimde düzenlenmelidir ![]() ![]() Yaratıcılık ve Eğitim Yaratıcılık ve eğitim; birbirlerini doğrudan etkileyen önemli kavramlardır ![]() Yaratıcılık ile eğitim arasındaki ilişkiyi dört açıdan inceleyebiliriz ![]() ![]() Eğitim düzeyi: Araştırmalar eğitim düzeyinin yaratıcılığı fazla etkilemediğini göstermektedir ![]() ![]() Eğitim dalımız yaratıcılığı biraz daha doğrudan etkileyebilir ![]() ![]() ![]() Yaratıcılık ile eğitim arasındaki en önemli ilişkiyi eğitimin tarzı oluşturur ![]() ![]() ![]() Yaratıcılık üzerine bir eğitim programı veya ders bu becerinin gelişmesine katkı yapabilirse de her beceride olduğu gibi yaratıcılığımızı yaşamımızın doğal bir parçası haline getirmediğimiz ve yaramın her alanında teşvik etmediğimiz sürece eğitimden kazanacaklarımız sınırlıdır ![]() Öğretmenlerin yüksek zeka düzeyine sahip öğrencileri yaratıcı öğrencilere tercih etmelerine benzer biçimde okul yöneticileri de yüksek düzeyde yaratıcı ve sıra dışı öğretmenleri daha az tercih edebilmektedir ![]() Türk eğitim sisteminde okul yöneticileri genellikle yaratıcı olmaktan hazır, kalıplaşmış karar ve yöntemleri izler ![]() ![]() • Sizce eğitimde yaratıcı drama yönteminin yeri ne olmalıdır? • Yaratıcı düşüncenin gelişmesi nelere bağlıdır? • Yaratıcılık ile eğitim arasındaki ilişki nedir? OKULDAKİ ORTAMIN YARATICI SANAT EĞİTİMİ Sanat eğitimi yaratıcılık temelleri üzerine kurulmuş önemli bir faktördür ![]() ![]() Okul ortamında yaratıcı sanatsal etkinlikler öğrenci grupları ile öğretmenler arasında gelişir ![]() ![]() ![]() ![]() Çocuğun yaratıcılığının gelişmesinde ailesinden sonra önemli kişi ve kurum öğretmen ve okuludur ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Öğretmen resim, müzik, dram, dans, şiir ve el becerilerine dayalı yaratıcı etkinlikler için uygun koşullar sağlamalıdır ![]() Aile içinde çocuğun yaratıcı gelişimine ne kadar olanak sağlanırsa okul ortamındaki yanlış tutumlar, kısıtlamalar, geleneksel anlayışlar çocuğu yaratıcılığını engeller ![]() ![]() Sosyo ekonomik düzeyi iyi olan demokratik anne-baba’nın çocukları diğer ailelerin çocuklarına göre daha yaratıcı olmaya yatkındırlar ![]() ![]() ![]() ÇOCUKTA YARATICILIK ÖZELLİKLERİ Çocuğun yaratıcılığına ilişkin en önemli veriler onların yaptıkları resim ve diğer sanat etkinlikleridir ![]() ![]() ![]() ![]() • Pratik düşünürler ![]() ![]() • Konu bulma ve çizimleri çabuktur ![]() • Konuya bakış açılarında alışılmışın dışında farklılıklar görülür ![]() • Resimleri içten çizerler ![]() • Maymun iştahlılık görülebilir ![]() • Resimlerinde taklit, kopya görülmez ![]() ÇOCUKTA YARATICILIĞI GELİŞTİREN FAKTÖRLER Geleceğin sorunları ile yaratıcı, bilimsel bir anlayış ile uğraşacak kuşakların kazanılması modern, çağdaş en önemli sorunların başında gelir ![]() • Yaratıcılığa uygun koşulların hazırlanması (Atölye, derslik) ![]() • Çevresel faktörlerin zenginleştirilmesi, ilgili materyallerin hazırlanması ![]() • Hayal gücünü geliştirici oyun, müzik, öykü gibi etkinliklere yer verilmesi, yeni görüş ve düşüncelerin hayata geçirilmesi ![]() • Araç ve gereçlerin anlam ve amaca uygu olarak seçilip ilgili konuların çocukların düzeylerinde tutulması ![]() • Tekdüze, basma kalıp etkinliklerden kaçınılmalı, onları özgün çalışmalarından dolayı destekleyerek ödül ve ceza yaptırımlarında çağdaş eğitim anlayışının gerekleri uygulanmalıdır ![]() • Tarihi yerlerin, müze ve sergilerin görülmesine olanak tanınmalı ![]() • Değerlendirme, eleştirilerde dikkatli olunmalı yapıcı faktörler etkili olmalıdır ![]() • Yaratıcı etkinlikler; yazma, problem çözme örnekleri sınıfın uygun köşelerinde sergilenebilmelidir ![]() ÇOCUĞUN YARATICI ÖĞRENME DÜZEYİNİN ANLAŞILMASINA İLİŞKİN ÖĞRENCİ MERKEZLİ ÖRNEK BİR KONTROL LİSTESİ Öğretmenler, çocukların öğrenmeye karşı doğal merak ve isteklerinden yararlanarak sorun çözmeyi ve araştırmayı teşvik edecek “öğretme” modellerini uygulamalıdır ![]() Örnek bir kontrol listesi; • Çocuk hayal gücünü nasıl ifade ediyor? Duyduklarını yada gördüklerini yazarak mı, yorumlayarak mı, problem çözerek mi? • Çocuk düşüncelerini çeşitli yollarla mı aktarıyor? • Çocuk hangi dereceye kadar yaratıcı düşüncelerini ifade etmede matematik bilgisini kullanıyor ![]() • Çocuk düşüncelerini sözel olarak mı, yoksa araç ve gereçlerle mi daha iyi ifade ediyor ![]() YARATICILIĞI ENGELLEYEN ÖĞRETMEN ÖZELLİKLERİ Yaratıcılı benimseyen fakat uygulamayan, alanında yetersiz öğretmenlerle bir sonuca varılmaz ![]() Çocukların yaratıcılığını engelleyen öğretmen tutumları; • Çocukların yaratıcı gelişmelerine olanak sağlayan ortamları yaratmayan, çocukların eğitimi zenginleştirici çabalardan uzak ![]() • Çocukların cesaretini kıran, aşırı eleştiren, motivasyonu bozan davranışlar sergiler ![]() • Otoriter ve katı, geleneksel eğitim anlayışını sınıf içinde etkili kılar ![]() • Alan bilgisi, kültürel düzeyleri zayıf dar ilgileri olan, yetersiz ![]() • Beklenmedik anlarda ortaya çıkan sorunları çözmede zayıf ani karar veremez ![]() • Heyecanlı olmayan tutarsız, alanına ilişkin gelişmeleri takip etmeyen ![]()
__________________
|
![]() |
![]() |
|