![]() |
Fitre Ve Zekat |
![]() |
![]() |
#1 |
puslu
|
![]() Fitre Ve ZekatZekâtın Önemi İslâmın beş şartından dördüncüsü zekât vermektir ![]() ![]() ![]() Zekât, dini ölçülere göre zengin olan müslümanların seneden seneye malının ve parasının kırkta birini fakir olan müslümanlara vermesidir ![]() ![]() ![]() Zekâtın Faydaları Zekât, kalbi cimrilik hastalığından, malı fakirin hakkından temizleyen, zenginlerde şefkat ve merhamet duygularını geliştiren bir ibadettir ![]() ![]() ![]() İslâm Dini, toplumun dertlerini tedâvi eden, ihtiyaçlarını karşılayan birçok esaslar getirmiştir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Zekâtı Kimler Verir Aşağıdaki şartları taşıyan kimseler zekât vermekle mükellef olur: 1) Müslüman olmak, 2) Akıllı olmak, 3) Erginlik çağına gelmiş olmak, 4) Hür olmak, 5) Dinen zengin (yani aslî ihtiyaçlarından ve borçlarından başka "nisab" miktarı mala veya paraya sahip) olmak, 6) Zekâtı, verilmesi gereken mal veya para: a) Nisab miktarına (yani 80 ![]() ![]() b) Sahibinin elinde tam bir kamerî yıl kalmış olmak, c) Hakikaten veya hükmen artıcı nitelikte olmak gerekir, Zekât verilecek kimseler şunlardır: 1) Fakirler: Dini ölçülere göre zengin sayılmayan, nisab miktarı malı olmayan kimselerdir ![]() 2) Yoksullar: Hiçbir şeyi olmayanlar ![]() 3) Borçlular: Borcundan fazla nisab miktarı mala sahip olmayanlar ![]() 4) Yolcu: Memleketinde malı olduğu halde yolda parasız kalan, elinde bir şey bulunmayan kimselerdir ![]() ![]() 5) Allah Yolundakiler: Bunlar cihad veya hac için yola çıkıp parasız kalanlar ile işini gücünü bırakıp kendisini ilme vermiş olan kimselerdir ![]() Zekât Verirken Şu Sırayı Gözetmeli: Önce kardeşler, kardeş çocukları, amca, hala, dayı ve teyze, sonra diğer akraba ve komşular, bunlardan sonra mahallesinde ve oturduğu memleketteki fakirler ![]() ![]() Zekât Kimlere Verilmez 1) Ana, baba, büyük ana ve büyük babalara, 2) Oğluna, oğlunun çocuklarına,kızına, kızının çocuklarına ve bunlardan doğan çocuklara, 3) Zenginlere, 4) Müslüman olmayanlara, 5) Karı-koca birbirlerine ![]() Fıtır Sadakası Borcundan ve aslî ihtiyaçlarından başka en az nisab miktarı malı (80 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Fitre, Ramazan ayında fakirlere verilen bir sadakadır ![]() ![]() ![]() ![]() Fitre Şu Dört Cins Yiyecek Maddesinden Aşağıdaki Miktarlarda Verilir: Cinsi: Miktarı: 1– Buğday 1460 Gram 2– Arpa 2920 Gram 3– Kuru üzüm 2920 Gram 4– Hurma 2920 Gram Bu gıda maddelerinin kendileri verilebileceği gibi para olarak değerleri de verilir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Zekât hangi fakirlere verilirse fitre de onlara verilir ![]() ![]() Varlıklı müslümanlar fitre vermek suretiyle fakirlere bayram sevincini tattırırlar ![]() ![]() ![]() Peygamberimiz şöyle buyuruyor: «İnsan ölünce amel defteri kapanır ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Zekat |
![]() |
![]() |
#2 |
ysnkrks
|
![]() ZekatTemizlik, artma, bereket ![]() ![]() ![]() Fakirin hakkı çıkarılarak malı, cimrilik kirinden arındırarak da şahsı temizlediği ve malda berekete sebep olduğu için bu malî ibadete zekât denilmiştir (Subkî, el-Menhel, Beyrut, 1394, XI,113) ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Zekâta sadaka da denilir ![]() ![]() ![]() ![]() Zekât'ın Hükmü Zekât'ın farz oluşu esah olan görüşe göre fevrîdir ![]() ![]() ![]() Bir kimseye zekâtın farz olması için bazı şartların tahakkuk etmesi gerekir ![]() ![]() Zekâtın Önemi ve Hikmeti Bir şeyin önemi, insanlığın ona olan ihtiyacı ve temin ettiği fayda ile ölçülür ![]() ![]() Zekât, her şeyden önce kulun Allah'ın emrine itaat edip, kulluğunu göstermesinin en güzel nişanesidir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Zekât fakirler açısından da son derece önemlidir ve onlar için en büyük garantidir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Zekâtın, toplum açısından önemi de; zekâtı veren ve alan açısından öneminden daha aşağı değildir ![]() ![]() ![]() ![]() Dünyanın çeşitli yörelerinde zenginlerin alabildiğine lüks ve israfa dalmaları, sayelerinde kazanç sağladıkları fakirleri düşünmemeleri, onlara yardım ellerini uzatmamaları, fakirlerin kendilerine kıskançlık ve kin duymalarına sebep olmuştur ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Zekâtın Rüknü ve Sebebi Zekâtın rüknü, temliktir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Zekâtın sebebi; Zekât verecek olan kişinin belirli bir miktarda mala sahip olmasıdır ![]() ![]() ![]() ![]() Zekâtın Farz Olmasının Şartları a- Mükellef açısından gerekli olan şartlar: Zekât verecek olan kişi akıllı, hür, erginlik çağına ermiş, dinen zengin ve Müslüman olmalıdır ![]() Buna göre; Müslüman olmayanlara, delilere, çocuklara ve hürriyetini kaybetmiş olan köle ve esirlere zengin de olsalar zekat farz değildir ![]() Zekâtın farz olmasına engel olan akıl hastalığında (delilik) iki hal düşünülebilir: 1- Çocukluktan itibaren deli olanlar: Bunların hastalığı devam ettiği müddetçe mallarına zekât gerekmez ![]() ![]() 2- Erginlik çağına geldikleri zaman akıllı oldukları halde sonradan akıl hastalığına tutulanlar ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Zengin olan çocukların; erginlik çağına geldikleri andan, küçükken akıl hastası olup da erginlik çağına geldikten sonra sıhhat bulanların da sıhhat buldukları andan itibaren bir sene geçince zekât vermeleri gerekir ![]() Toprak mahsullerinde, hem çocuklara hem de delilere zekât gerekir ![]() ![]() Şafiî, Malikî ve Hanbelî mezheplerine göre; hiç bir ayırım yapılmadan çocukların ve akıl hastalarının tüm mallarından zekât gerekir (Merginânî, a ![]() ![]() ![]() ![]() b- Mal açısından gerekli olan şartlar: 1- Mal, mal sahibinin aslî ihtiyaçlarından ve borçlarından fazla olarak, nisab* miktarı veya daha fazla olmalıdır ![]() Aslî ihtiyaç; kişinin ve ailesinin ihtiyaçları olan mal, eşya ve aletlerdir (bk ![]() ![]() 2- Mal, hakîkaten veya hükmen artıcı olmalıdır ![]() Hakîkaten artıcı olmasından maksat; malın, ticaret veya üreme yoluyla çoğalıcı olmasıdır ![]() ![]() ![]() Malın hükmen artıcı olması; sahibinin veya sahibinin vekili elinde bulunması suretiyle artırılmaya elverişli olmasıdır ![]() ![]() 3- Malın üzerinden bir yıl geçmiş olmalıdır ![]() ![]() ![]() Nisâb miktarı mala sahip olan bir kimseye; o mala sahip olduktan itibaren bir sene geçtikten sonra zekât vermesi farı olur ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Şafiî mezhebine göre; nisâbda muteber olan zaman senenin sonudur ![]() ![]() Zekât verilmesi gereken bir mal; üzerinden bir sene geçtikten sonra artacak olsa, artan miktar için üzerinden bir sene geçmedikçe zekât icab etmez ![]() ![]() ![]() 4- Sahibi, mala tam olarak malik olmalıdır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Satın alınıp henüz teslim alınmayan mal, borçlu tarafından inkâr edilmeyen, edilse bile isbatı mümkün olan alacaklar ve yolcuların memleketlerinde olan mallarına zekât gerekir ![]() Bir kimsenin, sahibi olmakla beraber elinden çıkan ve faydalanması ya da bir daha kendisine dönme umudu olmayan (denize düşen, kaybolan mallar; borçlu tarafından inkâr edilip isbatı mümkün olmayan alacaklar) mallardan dolayı zekât icabetmez ![]() Haram yolla kazanılan malın zekâtı verilmez ![]() ![]() Zekât Verilirken Bulunması Gereken Şart Zekât verecek olan bir kimsenin, verdiği zekâtın sahih olması için niyet etmesi gerekir ![]() Niyet, ya bizzat zekât veren tarafından fakire verilirken veya zekâtını verilmesi için bir başkasına teslim ederken ya da zekât olarak verilmek üzere ayırırken olmalıdır ![]() Niyet edilmeden fakire verilen bir mal, henüz fakirin elinde iken zekâta niyet edilecek olursa, zekât olarak sahih olur ![]() ![]() Zekât verilirken, onun zekât olduğunun fakire bildirilmesi şart değildir ![]() ![]() Zekâta Konu Olan Mallar ve Bunların Nisapları Mallar; açık (zâhire) ve gizli (bâtıne) olmak üzere iki kısma ayrılır (bk ![]() ![]() Yılın altı ayından fazlası kırlarda otlayarak beslenen ve ticaret için değil de, eti, sütü, yünü vs ![]() ![]() ![]() ![]() Hayvanların Zekatı Senenin yarıdan çoğunu kırlarda otlayarak geçiren sâime hayvanlar; eti, sütü ve yünü için beslendikleri takdirde özel nisaplarla zekâta tabi olurlar ![]() ![]() ![]() a- Koyunlar ve keçilerin zekatları: Koyun ve keçilerin nisâbı kırktır ![]() ![]() ![]() ![]() Sayıları kırktan fazla olan koyun ve keçilerin zekâtları şöyledir: Bundan sonraki her yüzde bir koyun veya keçi verilir ![]() ![]() ![]() b- Sığır ve mandaların zekâtı: Sığır ve mandalarda zekât otuzdan başla ![]() Altmış sığırdan itibaren hesap; ilk nisâb olan otuz üzerine otuz veya kırk ilâvesiyle yapılır ![]() ![]() ![]() ![]() Zekât olarak verilecek hayvanın erkek veya dişi olması arasında fark yoktur ![]() c- Develerin Zekâtı: Develerin nisâbı beştir ![]() ![]() ![]() ![]() Develerin erkekleri ve dişileri zekâta konu olma yönünden aynıdırlar ![]() ![]() Yukarıya aldığımız nisâplar; sâime olan hayvanlara aittir ![]() ![]() ![]() ![]() Atlar, eşekler ve katırlar sâime de olsalar bile, ticaret için bulundurulmadıkları takdirde sayıları ne olursa olsun zekâta tabi değildirler ![]() Çalıştırılan ve yük taşımak için bulundurulan sığır ve develer de zekâta tabi değildirler ![]() ![]() ![]() Saime hayvanlar arasında bulunan kör, zayıf ve yaşını doldurmamış hayvanlar da nisaba dahildirler ![]() ![]() ![]() Altın, Gümüş ve Nakit Paranın Zekâtı Altın ve gümüş, ister külçe ister mamul olsun, nisâb miktarında olup da üzerinden bir sene geçince %2 ![]() ![]() Hanefîlere göre; ister zinet olarak, ister bir ihtiyaca sarfedilmek üzere bulundurulsun, elde bulunan bütün altın ve gümüşlere zekât gerekir ![]() ![]() Altının nisabı, 20 miskal, gümüşün nisabı da, 200 dirhemdir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Altın ve gümüşün zekâtlarında kıymetlerine değil, ağırlıklarına itibar edilir ![]() 20 miskal (80 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Her birisi nisâba ulaşmayan altın ve gümüş, İmam Azam'a göre kıymetleri, İmameyn'e göre ise miktarları itibariyle biribirlerine eklenirler ![]() ![]() ![]() ![]() Elde bulunan nakit paralar veya her an paraya çevrilebilen tahviller, aynen altın ve gümüş gibi zekâta tabidir ![]() ![]() ![]() ![]() Para elde değil de, başkasının zimmetinde alacak olarak bulunursa alacağın çeşidine göre zekât durumlarında farklılıklar olur ![]() a- Kuvvetli alacakla: Satılan ticaret malının bedeli ve borç olarak verilen paranın karşılığı olan alacaklardır ![]() ![]() b- Orta alacaklar: Ticaret için olmayan bir malın satılması karşılığında olan alacak ve kira bedelleridir ![]() ![]() ![]() c- Zayıf alacaklar: Kadının kocasından alacağı, mehir *, vârisin * elinde kalan vasiyet * bedeli gibi, bir mal karşılığı olmayan alacaklardır ![]() ![]() ![]() Borçlu olan kişi önce borcunu inkâr eder, bir kaç sene sonraki borcunu kabul edip alacaklıya öderse geçmiş senelere ait olan zekâtın ödenmesi gerekmez ![]() Ticaret Mallarının Zekatı Cinsi ne olursa olsun, ticaret maksadı ile alınıp satılan tüm mallar nisâba ulaştıkları takdirde % 2 ![]() ![]() ![]() Ticaret mallarında zekât, elde edilen kâra göre değil, sermaye ve kârın toplamına göredir ![]() ![]() Ticaret malları kendi aralarında birbirlerine eklendikleri gibi, ticaret için olmayan altın, gümüş ve paraya da ilave edilirler ![]() ![]() Bir malın, ticaret malı sayılması satın alınırken veya satması için bir kimseye verilirken ticaret maksadıyla olduğuna niyet edilmesine bağlıdır ![]() Ticaret maksadıyla kırlarda veya ahırlarda beslenen hayvanların zekâtı, kıymetlerine göre % 2 ![]() ![]() Toprak Mahsullerinin Zekâtı Öşüre * tabi arazilerden elde edilen mahsul, İmam Ebû Hanîfe'ye göre; miktar ve cinsine bakılmaksızın belirli oranda zekâta tabidir ![]() ![]() ![]() Toprak mahsullerinden alınan bu zekâta; öşür denilir ![]() Çocukların ve delilerin arazilerinden elde edilen mahsûle de zekât gerekir ![]() Maden ve Definelerin Zekatı Zekâta konu olmaları yönünden madenler üç çeşittir: a- Ateşte eriyenler (demir, bakır vb): Bu madenlerin % 20'si zekât olarak devlete aittir ![]() ![]() ![]() b- Ateşte erimeyenler (mermer, alçı vb): Bu madenlerin aynına zekât gerekmez ![]() ![]() c- Sıvı halinde olanlar (petrol vb): Bunlar da, ikinci maddedeki madenler gibidirler ![]() Ancak, bu madenleri işletenler, madenden ellerine geçen paranın zekâtını verirler ![]() Define: Önceden toprak altına gömülüp, sonradan başkaları tarafından bulunan mal ve paradır(bk ![]() ![]() ![]() Define islâmî ise yani bulunan malın üzerinde; Allah, şehadet kelimesi gibi, onun müslümanlara ait olduğuna delalet eden bir işaret bulunursa bu define yitik mal hükmündedir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Fabrika, Kiralık Bina ve Ticarî Maksatla Kullanılan Taşıt Araçlarının Zekâtı Müctehid alimlerin yaşadıkları devirlerde, büyük çapta atölye ve fabrikalar, kira elde etmek için yaptırılıp kiraya verilen binalar ve büyük taşıt araçları yoktu ![]() ![]() ![]() ![]() Asrımızda fıkıhla uğraşan tanınmış âlimlerinden Muhammed Ebû Zehra, Abdü'l-Vehhab Hallâf ve Abdurrahman Hasen'in 1952'in senesinde Şam'da yaptıkları bir toplantı neticesinde vardıkları sonuca göre: Bu tür malların zekâtları menkul ve gayri menkul oluşlarına göre değişir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Otobüs, kamyon ve gemi gibi taşınır nakliye vasıtalarının zekâtları ise; kendi kıymetlerinin % 2 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Zekâtın Ödenmesi Esas itibariyle açık (zahir) malların zekâtını almak devlete aittir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Zekâtın, fakire mülkü olması üzere verilmesi gerekir ![]() ![]() Zekâtın verileceği yerler, Kur'ân-ı Kerîm'in Tevbe sûresinde belirtilmiştir (bk ![]() ![]() a- Fakirler (bk ![]() b- Miskinler (bk ![]() ![]() c- Âmiller (bk ![]() ![]() d- Müellefe-i Kulûb (bk ![]() e- Mükâteb Köle (bk ![]() ![]() f- Borçlular: Borçlu * olup, bunun karşılığından fazla olarak nisap miktarı malı olmayanlardır ![]() g- Allah yolunda cihad edenler: Bunlar, Allah için savaşa katılmak istediği halde maddî imkânsızlıktan dolayı silah ve nafakasını temin edemeyenlerdir ![]() h- Yolcular: Memleketlerinde malları olsa bile, gittikleri yerde parasız kalanlardır ![]() Zekât, bu sayılan gruplardan her hangi birisine verilebilir ![]() ![]() ![]() Aslî ihtiyaçlarından fazla olarak nisâb miktarı mala sahip olan kişiye, bu malı artıcı olsa bile zekât verilemez (bk ![]() ![]() Bir kimse zekâtını, hanımına, usûl ve fürû'na veremez (bk ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Zekâtın, malın bulunduğu yerdeki fakirlere verilmesi daha efdaldir ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Cevap : Fitre Ve Zekat |
![]() |
![]() |
#3 |
meLankoLik_asaLet
|
![]() Cevap : Fitre Ve Zekatmesjları birlştiriyorum emeğinize sağlk ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
|