04-29-2009
|
#1
|
Şengül Şirin
|
Abdullah Cevdet
ABDULLAH CEVDET
9 Eylül 1869'da Arapkir'de doğdu 29 Kasım 1932'de İstanbul'da yaşamını yitirdi Osmanlı siyaset adamı ve düşünür Jön Türk hareketi ile 2'nci Meşrutiyet döneminin düşünce yapısında önemli etkisi oldu Mamuret'ül-Aziz Askeri Rüşdiyesi ve Kuleli Askeri Tıbbiye İdadisi'ni bitirdi Mekteb-i Tıbbiye-i Şâhâne'ye girdi Dindar bir kişi olarak yetişmesine rağmen, okulda yaygın olan biyolojik materyalizmden etkilendi "Fünun ve Felsefe" kitabı 1897'de Cenevre'de basıldı Bir felsefe kitabı olan bu eserinde İslam uleması ile biyolojik materyalist düşünürlerin görüşlerini bağdaştırmaya çalıştı Rusya'dan gelen popülist akımın etkisiyle siyasetle ilgilenmeye başladı 1889'da İttihad-ı Osmani Cemiyeti'ni kurdu Bu cemiyer daha sonra İttihat ve Terakki adını aldı Bir kaç kez tutuklandı Bir süre okuldan uzaklaştırıldı 1894'te tıbbiyeyi bitirdi, Haydarpaşa Hastanesi'nde göreve başladı Kısa bir süre Diyarbakır'a gönderildi Diyarbakır İttihat ve Terakki şubesini kurdu Ziya Gökalp ile tanışıp örgüte girmesini sağladı 1895'te bozgunculuk suçlamasıyla tutuklandı, Trablusgarp'a sürüldü 1897'de Paris'e kaçtı Jön Türk hareketi içindeki bölünme sırasında Ahmed Rıza Bey grubuna katıldı 1987'de Cenevre'ye giderek Jön Türkler'in merkezi yayın organı olan "Osmanlı" gazetesini çıkardı Batı eserlerinden çeviriler yaptı Giyom Tel'i çevirdi 2'nci Abdülhamit'le yapılan anlaşma uyarınca para alarak yazmamama sözü verdi Ertesi yıl Trablusgarp ve Fizan'daki siyasi tutukluların affı karşılığı tekrar yazmama sözü verdi ve Viyana Sefareti doktorluğuna atandı 1903'te Avusturya'dan sınırdışı edildi Cenevre'ye geçip "Osmanlı" gazetesini tekrar yayınlamaya başladı "İçtihad" dergisini çıkardı, bu ismi taşıyan bir yayınevi kurdu Halkı Batı kültürü doğrultusunda eğitmek amacıyla eserler yayınladı
1904'te Osmanlı Sarayı'nın baskıları sonucu İsviçre'den de sınırdışı edildi İçtihad'ı Mısır'a taşıdı, etkinliklerini Kahire'de sürdürdü "Adem-i Merkeziyet" cemiyetinin üyesi oldu Bilimsel makaleler yazdı 1906 Erzurum ayaklanmasında halkı başkaldırmaya çağıran bildiriler hazırladı 1910'da İstanbul'a döndü 1911'de İçtihad'ı yayınlamaya başladı Dergi, yayınlanan dinsel içerikli yazılar nedeniyle sık sık kapatıldı İttihatçılara karşı tutumunu sürdürdüğü için 1914'te derginin yanını durduruldu "İkdam" gazetesindeki yazılarıyla ekonomide özel girişimlerin geliştirilmesini ve anglo-sakson eğitiminin yararlarını savundu Mütareke döneminde İngiltere yanlısı bir tutum izledi İngiliz Muhibleri Cemiyeti'nin kuruluşunda aktif rol oynadı Kürt Teali Cemiyeti'nde çalıştı Bahailiğin bir dünya dini olarak kabul edilmesini istemesi tepkilere yol açtı Mütareke dönemindeki etkinlikleri nedeniyle Cumhuriyet döneminde devlet işlerinden ömür boyu uzak tutulması kararlaştırıldı Yaşamının bundan sonraki bölümünde şiir kitapları yazdı, İçtihad dergisini yayınladı Batı'dan belli bilgi ve teknolojiler aktarılırken, geleneksel değerlerinde korunması gerektiğini savundu Ekonomik ve toplumsal kalkınma için seçkin kafaların seçilerek özel eğitimle yetiştirilmesini önerdi İslam dinini düşünceyi kısırlaştırmak ve ulusal uyanışı engellemekle eleştirdi Osmanlı milliyetciliği anlayışı yerine, imparatorluk içindeki tüm ulusların eşitliğine dayalı bir birlik görüşünü savundu Cumhuriyet döneminde de Arap harfleri yerine Latin alfabesinin kullanılmasını savundu, kadınların toplumsal yaşama katkılarının artırılmasını destekledi Psikoloji, sosyoloji, eğitim ve tarih alanında pek çok çeviri yaptı Mevlana'dan bazı parçalarla, Hayyam'ın rubailerini Türkçeleştirdi
BAZI ESERLERİ
Hadd-i Tedib (1903)
Ahmet Rıza Bey'e Açık mektup (1903)
Kahriyat (şiirler, 1906)
Dimağ ve Melekât-ı Akliye'nin Fizyolociya ve Hıfzıssıhhası (1919)
Cihan-ı İslama Dair Bir Nazar-ı Tarih ve Felsefi (1922)
Adab-ı Muaşeret Rehberi (1927)
|
|
|