|  | Atatürk Ve Eğitim |  | 
|  04-17-2009 | #1 | 
| 
Şengül Şirin   |   Atatürk Ve EğitimATATÜRK VE EĞİTİM ATATÜRKÜN EĞİTİME VERDİĞİ ÖNEM VE EĞİTİM ALANINDA YAPTIKLARI Prof  Dr  Nuray SENEMOĞLU Atatürk’ün, söylevlerine, gerçekleştirdiği devrimlere, ortaya koyduğu ilkelere yaşamında onunla doğrudan etkileşimde bulunma olanağına sahip olmuş kişilerin anılarına baktığımız zaman, onun çok başarılı bir asker, iyi bir politikacı, tam bir devlet adamı, nitelikli bir ekonomist, mükemmel bir yönetici ve her şeyden önce de eşsiz bir eğitimci, hatta bir eğitim bilimci olduğunu görüyoruz  Atatürk bir ulusun yaşamında eğitimin önemini belki de en iyi anlamış, anlatmış devlet kurucusu ve Cumhurbaşkanı idi  Ona göre, ekonomide, sağlıkta, sanatta, sporda nerede bir problem varsa onun temelinde eğitim yatmaktadır   Atatürk’ün eğitimle ilgili politikalarına giriş yapmadan önce Atatürk’ü yeni eğitim politikaları geliştirmeye yönelten eski eğitimle ilgili saptamalarını kısaca gözden geçirmekte yarar görülmektedir  Atatürk’ün eğitime ne denli önem verdiğinin bir kanıtı olarak Kurtuluş Savaşı sırasında Sakarya savaşının kokularının geldiği en zor koşulların yaşandığı 1921 Temmuzunda bir ara cepheden Ankara’ya dönerek 16-21 Temmuzunda 1  Maarif Kongresini toplamıştır  Türk öğretmen temsilcilerini biraraya getirerek o güne kadar izlenen geleneksel eğitim yöntemlerinin ülkenin geri kalmasında önemli bir etken olduğunu; ve bundan böyle ulusun gelişimini sağlayacak milli eğitim politikaları ve programı geliştirmek gereğini vurgulamıştır  Atatürk 1923’te Eskişehir’de yaptığı bir toplantıda da geleneksel eğitimle ilgili şu saptamayı yapmıştır  1- İstikrarlı bir eğitim politikamız yoktur   "Bundan önce her maarif nazırının birer programı vardı  Memleketin maarifinde çeşitli programların tatbiki yüzünden öğretim berbat hale geldi  Efendiler! Bu seyahatim sırasında görüştüğüm 25 Yıllık bir Milli Eğitim Müdürü memleketin çeşitli yerlerini dolaşmış; dediğine göre birbirine zıt birçok programlar almış, uygulamış ve uygulattırmıştır  Çünkü, hükümete gelen her nazır kendine göre bir program yapıyor, onu uygulatıyor, bir müddet sonra başka bir nazır geliyor, onu beğenmiyor, başka bir program uygulatıyordu  " 2- Eğitimimizin amacı kendini, hayatı bilmeyen, her konuda yüzeysel bilgi sahibi, tüketici insan yetiştirmek olmuştur  Atatürk, Eskişehir’deki konuşmasını şöyle sürdürür: "Bütün bu uygulama ve programlar ne veriyordu? Çok bilmiş çok öğrenmiş bir takım insanlar, Amma neyi bilmiş efendiler! Bir takım teorileri bir takım nazariyeti sadece ezberlemiş kişiler  Amma neyi bilmemiş efendiler? Kendini bilmemiş, hayatın ihtiyacını bilmemiş, yaşamak için hiçbir şeyi bilmemiş ve aç kalmış insanlar  " Ve Atatürk devam eder  "Bundan sonra eğitimde izlenecek yol, her an değişmeyen belirli çizgisi olan eğitimdir  Bu eğitimden amaç, bilgiyi insan için bir süs, uygar bir zevk olmaktan çok, maddi hayatta başarı sağlayan pratik ve işe yarar bir araç haline getirmektir  İlk ve orta öğretim, mutlaka insanlığa, medeniyetin gerektirdiği bilim ve tekniği versin, fakat o kadar pratik ve zevkli versin ki çocuk okuldan çıktığı zaman aç kalmaya mahkum olmadığına emin olsun  Çünkü maarifin gayesi sadece hükümete memur yetiştirmek değildir  " Atatürk’e göre geleneksel eğitim kelimenin tam anlamıyla millete "Yabancı" bir eğitimdir  Geleneksel eğitim hem kuruluş sistemi ve hem de özü yönünden milli değildir  Bu eğitim milli dil, milli tarih, milli sanat yani top yekün milli kültürün gelişmesine uygun değildir  Bu ise milli benlik duygusunun zayıflamasına yol açmıştır  Geleneksel eğitim bütünüyle bilimsel zihniyete kapısını kapatmıştır  Geleneksel eğitim yöntemleri yaratıcılığı engelleyici niteliktedir  Yalnızca ezberciliğe dayanmaktadır  Bu ise yapıcı ve yaratıcı yeni nesillerin yetişmesini sağlamaktan uzak bulunmaktadır  Bu sözler hem geleneksel eğitimin bir eleştirisi hem de eğitimle ilgili yapılacak yeni düzenlemelerde dikkat edilmesi gereken ilkeler ile ilgili bir uyarıdır  Atatürk, eğitim politikasında iki temel hedef göstermiştir  1  Cehaletin yenilmesi 2  Türk ulusunun çağdaş uygarlık düzeyine ve hatta üstüne çıkartılması   BU HEDEFLERE ULAŞABİLMEK İÇİN, ATATÜRK’E GÖRE MİLLİ EĞİTİM ŞU ÖZELLİKLERE SAHİP OLMALIDIR  Sağdan soldan alınmayan ulusal gelenek ve kökümüze dayanan ulusal bir eğitim Her şeyden evvel milli hakimiyet ve istiklalimizin değerini bilen ve onu kesinlikle korumaya kararlı bir gençliğin yetişmesine rehberlik İnsanlığa karşı saygılı, iyi kalpli ve ahlaklı vatandaşlar yetiştirme Tam vicdan ve fikir hürriyetine sahip ve saygılı, laik bireyler yetiştirme Zorlama ve şiddete dayanmayan şuurlu bir disiplin anlayışı kazandırma Kadın-erkek, ırk, din, mezhep ve sınıf farkı gözetmeden her vatandaşa fırsat eşitliği verme Gençlerimizin fikir ve beden eğitimine önem verme Toplumumuzun tümüne asgari düzeyde de olsa bilgi verme Öğretimde deneye, uygulamaya, yaparak yaşayarak öğrenmeye dayanan ve hayatta geçerli bilgileri veren aktif bir öğretim sistemi uygulama Bütün yeniliklere ve gelişmeye daima açık olan en ileri düzeyde bilgi verecek bir ders programı uygulama üDaha 20  yüzyılın ilk çeyreğinde büyük bir savaştan yeni çıkmış, halkın neredeyse tamamına yakını eğitimden yoksun, 1927 sayımına göre, okuma-yazma bilenlerin 7 yaşından yukarı çağ nüfusa oranı % 5-6 olan ve her alanda geri kalmış bir ülkede, Mustafa Kemal Atatürk engin bir uzak görüşlülükle bilim toplumunun, yani 21  Yüzyılın gerektirdiği insan tipini çizmiş ve bunu gerçekleştirecek eğitim ilkelerini ortaya koymuştur  21  Yüzyılın bilim toplumunun gerektirdiği "fikri hür, vicdanı hür, irfanı hür" özellikteki bireyleri yetiştirmek üzere, eğitim sistemini ezbercilikten kurtarıp yaratıcı, eleştirici, düşünme becerilerini geliştirebilecek uygulamaya dayalı bir eğitim sistemi önermiştir   Atatürk’e göre; "EĞİTİMİMİZ UYGULAMALI OLMALIDIR  " Bu eğitim ilkesi, 20  Yüzyılda gelişmiş ülke adını alan ülkelerin eğitimlerinde benimsedikleri en önemli ilkedir  Belki de gelişmişlik düzeylerine katkıda bulunan en önemli nedendir  Uygulamaya, teknolojiye aktırılmayan, yaşamda kullanılmayan bilgi, uzun süreli bellekte yer kaplamaktan öteye geçemez  21  Yüzyıl da bilgiyi uygulamalı olarak kazanan ve uygulamaya aktaran ülkelerin yüzyılı olacaktır  Mustafa Kemal Atatürk ise, gerek 1 Mart 1922’de, gerekse 1 Mart 1923’te Türkiye Büyük Millet Meclisi’ni açış konuşmalarında eğitimimizin uygulamalı olması gerektiğine ilişkin ilkeyi açıkça ortaya koymuştur   1 Mart 1922 tarihinde Türkiye Büyük Millet Meclisini açış konuşmalarında ; "Yurt çocuklarını toplumsal ve ekonomik alanlarda etkin ve verimli kılabilmek için gerekli olan ön bilgileri iş üstünde öğretme yöntemi, eğitim ve öğretimin ana kuralı olmalıdır  Orta öğretimde de eğitim ve öğretim yönteminin işe ve uygulamaya dayanması ilkesine uymak kesin olarak gereklidir  " diyerek; yaparak yaşayarak öğrenmenin ve öğrenilenlerin uygulamaya, teknolojiye aktarılmasının, gerek bireyin gerekse ülkenin gelişimindeki önemini ortaya koymuştur  Cumhuriyetin ilk yıllarındaki eğitim uygulamalarında da, bireyin, ailenin, toplumun ihtiyaçları dikkate alınarak, geziye, gözleme, deneye, uygulamaya, kısacası yaparak yaşayarak öğrenmeye ağırlık verildiği görülmektedir   1 Mart 1923 tarihinde Türkiye Büyük Millet Meclisi'nin açış konuşmasında ise şöyle seslenmiştir: "Baylar, eğitim ve öğretimde uygulanacak yöntem, bilgiyi insan için gereksiz bir süs, bir baskı aracı ya da bir uygarlık zevkinden çok, yaşamda başarıya ulaşmayı sağlayan, işe yarar ve kullanılabilen bir araç durumuna getirmektir  Uygulamaya dayanan yaygın bir eğitim-öğretim için yurdun önemli merkezlerinde çağdaş kitaplıklar, çeşitli bitki ve hayvanları içine alan bahçeler, konservatuarlar, atölyeler, müzeler, galeriler, sergi salonları kurmak gerekli olduğu gibi ilçe merkezlerine dek bütün yurdun basımevleriyle donatılması gerekmektedir  " Bugün ne yazık ki 21  Yüzyıla girerken eğitim uygulamalarımıza baktığımızda ise, hâlâ aktif öğrenme ve öğretme stratejilerini yerleştiremediğimizi, bu ilkeleri bazı öğretim elemanları, müfettiş ve öğretmenlere benimsetmek için büyük çaba harcamak durumunda kaldığımızı görüyoruz  Oysa, çağdaş öğrenme ve öğretme ilkelerinin 1924 İlkokul programında yer aldığını ve Cumhuriyetin ilk yıllarında bu ilkeleri uygulama konusunda önemli bir çaba gösterildiği ve başarıldığını görmekteyiz  MİLLİ EĞİTİMİN BU ÖZELLİKLERE SAHİP OLMASI İÇİN EĞİTİMDE ŞU İLKELERİ UYGULAMIŞTIR  1  Eğitim milli olmalıdır   2  Öğretimde birlik sağlanmalıdır   3  Eğitim bilimsel olmalıdır   4  Eğitim yaygınlaştırılmalıdır   EĞİTİM MİLLİ OLMALIDIR Atatürk, Türk Milli Eğitiminde ne doğuyu ne batıyı taklit etmeyi düşünmemiştir  Doğunun ve batının eğitim sistemlerini incelemiş; zaman zaman dış ülkelerden John Dawey gibi bazı meşhur eğitimcileri ülkeye davet ederek onların görüşlerini almış; yöntemlerinden yararlanmayı istemiştir  Ancak hiçbir zaman taklitçilik, kopyacılık istememiştir  Atatürk bu konuda doğudan ve batıdan yapılacak kopya ve aktarmaları çok tehlikeli görmektedir  Atatürk’e göre; "Türk eğitimi; dilde milli olacak, yöntemde milli olacak, araç ve gereçte milli olacaktır  Atatürkçü eğitimle yetişen gençler, bağımsızlığın güvencesi olacaktır  Vatan ve millet çıkarlarını her şeyin üstünde tutacak insanlar olarak yetiştirilecektir   "Yetişecek çocuklarımıza ve gençlerimize öğrenim sınırı ne olursa olsun önce Türkiye’nin bağımsızlığına, kendi benliğine, milli geleneklerine düşman olan bütün unsurlarla mücadele etmek gereği öğretilmelidir  Dünyada uluslararası duruma göre böyle bir mücadelenin gerektirdiği manevi unsurlara sahip olmayan kişilerden oluşan toplumlara hayat ve bağımsızlık hakkı yoktur" "Kültür tamamen milli bir konudur ve programlarımız milli olacaktır  " Ancak "İlim ve fen nerede ise oradan alacağız ve milletin kafasına sokacağız  İlim ve fen için kayıt ve şart yoktur  Eğitimin çağdaş kültüre dayanması; eğitimdeki millilik esasını bozmaz  " ATATÜRK EĞİTİMİ HEM MİLLİ, HEM LAİK, HEM BİLİMSEL, HALE GETİREBİLMEK İÇİN 3 Mart 1924’de Tevhid-i Tedrisat yasasının çıkarılmasını sağlamıştır  Ayrıca eğitimi milli hale getirip yaygınlaştırabilmek için Türkçe konuşma ve yazmaya daha uygun Yeni Türk Alfabesi 1 Kasım 1928’de uygulamaya konmuştur  Yukarıdakilere ek olarak dil, tarih ve kültürün milli olabilmesi için; Türk Dil kurumunun ve Türk Tarih Kurumunun kurulmasını sağlamıştır ÖĞRETİMDE BİRLİK SAĞLANMALI EĞİTİM LAİK OLMALIDIR Sistem kuramında temel ilke, amaç birliğidir, Osmanlıda eğitim genellikle dinseldir  Tanzimat ile Avrupadan batı eğitimi kısmen alınır  Bu sefer de kaynak ve uygulama yönünden eğitim ikiye bölünür  Adeta iki ayrı kafa ve ruh yetişmeye başlar  Bu ikilik zararlı sonuçlar doğurmakta, bu arada azınlık ve yabancı okullarda başka yönde eğitim yapılmakta ve okullara müfettiş girememekte, çoğu da Ermeni ve Rum çetelerine yataklık yapmaktadır  Atatürk’ün benimsediği eğitimin, milli niteliklere sahip ve başarılı olabilmesi için her şeyden evvel öğretimde birliğin olması gerekir  3 Mart 1924’te Tevhid-i Tedrisat Kanunu çıkarılarak Milli Eğitimde birlik, bütünlük sağlanmıştır  Medrese ve okullar Maarif Bakanlığına bağlanmış; tekkeler, türbeler, zaviyeler kapatılmıştır  Yabancı ve azınlık okulları devlet kontrolüne girmiştir  Böylece, daha önce mektepli ve medreseli olarak ikiye bölünmüş olan toplumun sosyal bütünleşmesi ve çağdaşlaşması, eğitimin bilimsel temellere dayalı olmasının ilk adımı atılmıştır  Eğitimde birlik ilkesi sınıfsal, kültürel yönden farklılıkların da ortadan kaldırılmasını sağlamıştır  Dini eğitim kurumları ile çağdaş eğitim kurumları arasındaki ikiliğe son vererek, dine saygılı fakat laik görüşü dayalı eğitim birliği getirmiştir  Atatürk ülkenin bütünlüğü ve birliği açısından öğretim kurumlarının birleştirilmesi ve bir milli eğitim sisteminin uygulanmasını şu sözleri ile de ifade etmiştir  "Bir milletin fertleri ancak bir eğitim görebilir  İki türlü eğitim bir memlekette iki türlü insan yetiştirir  Bu ise duygu ve fikir birliğine ve gelişim amaçlarına tamamen ayrıdır  " EĞİTİM BİLİMSEL OLMALIDIR Atatürk eğitimin dogmalardan hurafelerden alınarak bilimsel temellere dayalı olması gerektiğini vurgulamıştır  22 Eylül 1924’te yaptığı bir konuşmasında Atatürk "Dünyada her şey için, maddiyat için, maneviyat için, başarı için en hakiki mürşit ilimdir, fendir  İlim ve fennin haricinde mürşit aramak gaflettir, cehalettir, delalettir  Yalnız ilim ve fennin yaşadığımız her dakikadaki safhalarının gelişimini anlamak ve zamanla takip etmek gerekir" demektedir  Ona göre "bilim, fen ve uygarlık insanların müşterek malıdır  Eğitimin çağdaş kültüre dayanması; eğitimde millilik esasını bozmaz  "Biz batı medeniyetini bir taklitçilik yapalım diye almıyoruz  Onda iyi olarak gördüklerimizi, kendi bünyemize uygun bulduğumuz için dünya medeniyet seviyesi içinde benimsiyoruz  " Özellikle "Okullarda eğitimin bilimsel ve teknik temellere dayalı olması, öğrencilerin okullarda öğrendiklerini uyguladıkları takdirde hem okulda hem de yaşamda başarılı olacaklarınıbelirtmiştir  Atatürk’ün eğitimin bilimsel yöntem ve ilkelere dayalı olması gerektiğini şu konuşması da açıkça ifade etmektedir   "Ben manevi miras olarak hiçbir ayet, hiçbir dogma, hiçbir donmuş, kalıplaşmış kural bırakmıyorum  Benim manevi mirasım bilim ve akıldır  Benden sonrakiler, bizim açmak zorunda olduğumuz çetin ve köklü zorluklar karşısında belki gayelere tamamen eremediğimizi; fakat asla ödün vermediğimizi akıl ve bilimi rehber edindiğimizi tasdik edeceklerdir  Zaman süratle ilerliyor  Milletlerin, toplumların kişilerin mutluluk ve mutsuzluk anlayışları bile değişiyor  Böyle bir dünyada asla değişmeyecek hükümler getirdiğimi iddia etmek aklın ve bilimin gelişimini inkar etmek olur  Benim Türk milleti için yapmak istediklerim ve başarmaya çalıştıklarım ortadadır  Benden sonra benimsemek isteyenler; bu temel eksen üzerinde akıl ve bilimin rehberliğini kabul ederlerse manevi mirasçılarım olurlar  " EĞİTİM YAYGINLAŞTIRILMALIDIR EĞİTİMDE FIRSAT EŞİTLİĞİ ve KARMA EĞİTİM SAĞLANMALIDIR  Atatürk’ün öngördüğü Cumhuriyet eğitimi yaygın, demokratik, halkçı bir eğitimdir  Yani bütün ulusun yetişmesini, gelişmesini ve kültürlü vatandaşlar olmasını sağlayan bir eğitimdir  Atatürk "Büyük Türk milleti cahillikten, az emekle, kısa yoldan ancak kendi güzel ve asil diline kolay uyan bir vasıta ile sıyrılabilir  Bu okuma,yazma anahtarı, ancak latin esasından alınan Türk Alfabesidir  "Hedefe yalnız çocukları yetiştirmekle ulaşamayız  Çocuklar geleceğindir  Fakat geleceği yetiştirecek ana-babalar şimdiden az çok aydınlatılmalıdır ki yetiştirecekleri çocukları bu millet ve memlekete hizmet edebilecek, yararlı ve faydalı olabilecek şekilde yetiştirebilsinler  Bilenler bilmeyenleri toplayıp okutmayı bir vazife bilmelidirler  " Okul dışında kalmış genç ve yaşlıların eğitimini kapsayan yaygın eğitim ve halk eğitimi kavramlarını ülkemize ilk olarak Atatürk getirmiş; halkevleri özellikle bu amaç için kurulmuştur  Yeni alfabenin kabülünden sonra Millet Mektepleri de bu planın bir parçasıdır  Ülkede var olan her imkanı halkın eğitimine yönlendirmiştir  Başta da Türk ordusu vardır  Ona göre, Silahlı kuvvetlerin en önemli görevi eğitimdir  Bu eğitim "Askeri Eğitim" den önce "Temel" ve "Genel Eğitim" dir   Ayrıca, Atatürk Türk toplumunun ilerleyebilmesi için kadın ve erkeğin eşit esaslar çerçevesinde eğitilmeleri ve çalışmaları gerektiğini ifade etmiştir  "Belki kadına değer verme ve saygı göstermemizin en büyük nedenlerinden biri de onun en büyük vazifesinin analık olmasındandır  Ülkenin yarısı kadındır  Diğer yarısı da onun doğurduğu ve yetiştirdiği erkek evlatlardır  İlk terbiye verilen yer ana kucağıdır  Milletimiz kuvvetli bir millet olmaya karar vermiştir  Bu ülkeyi gençlere bırakacağız  O gençlerin kızını da erkeğini de bu analar yetiştirecektir  Evlatlarını bu günkü hayat için faal hale getirmek pek çok niteliği taşımalarına bağlıdır  Bu sebeple kadınlarımız, erkeklerden daha verimli olgun ve bilgili olmaya mecburdur  Eğitimin baş amacı; kadınları her bakımdan iyi yetiştirmek suretiyle ülkeyi zinde ve güçlü yapmaktır  " Atatürk karma eğitimin Türk Eğitim sisteminin temel ilkesi olması gerektiğini de vurgulamıştır  Okullarda kız ve erkek öğrencilerin bir arada okumasını ve kadını erkeğinden kaçan, çekingen, sorumluluklara katılmayan, kişiliği zayıf insan olarak görmememiz gerektiğini belirterek "Kadınlarımızı da erkeklerimiz gibi sorumluluğunu bilen, çağdaş düşünceli olarak yetiştirmeliyiz" demektedir  Bundan başka, Atatürk eğitimde fırsat eşitliğini de savunmuştur  Eğitimde kadın- erkek ayrımı yapılamayacağı gibi genç- yaşlı, zengin-fakir, şehirli-köylü ayrımı da yapılamaz  Toplum bir bütündür  Toplumdaki her bireye eğitimde fırsat eşitliği sağlanmalıdır  Eğitim, gençten ihtiyara; kadından erkeğe; fakirden zengine kadar bütün insanlarımızı içine almalıdır, demektedir   TÜM BU ÖZELLİKLERİN UYGULAMAYA KONABİLMESİ İÇİN İSE; Öğretmenlerin nitelikli bir biçimde yetiştirilmesi gerektiğini Programların çağdaş bir anlayışla bilimsel temellere uygun olarak düzenlenmesini; öğrencilerin yaparak yaşayarak zevkle öğrenmelerinin sağlanmasını ve yaşama hazırlayıcı olmasını; Okulların çağdaş bir biçimde düzenlenmesini ve yaygınlaştırılmasını Kütüphane ve kitapların yaygınlaştırılmasını sağlamaya çalışmıştır   Sonuç olarak Atatürk, eğitime, öğretmenlere büyük önem vermiş; Türkiye Cumhuriyetini çağdaş uygarlık düzeyinin üstüne çıkarma yolunda birincil sorumluluğu onlara yüklemiştir   Atatürk’e göre Milli Eğitimin bu çağdaş ilkelerini yaşama geçirecek , uygulayacak kişiler öğretmenlerdir  25 Ağustos 1924‘deki Öğretmen Birlikleri Kongresinde Atatürk öğretmenlere şöyle seslenmiştir  "Biliyorsunuz bu görüşlerin, programların kesin ve açık olması çok önemli olmakla birlikte etkili ve verimli olabilmesi onların yeterli, anlayışlı ve fedakar öğretmenlerce okullarımızda çok büyük bir özen ve istekle uygulanmasına bağlıdır  Sizin başarınız, cumhuriyetin başarısı olacaktır  Hiçbir zaman hatırınızdan çıkmasın ki Cumhuriyet sizden fikri hür, vicdanı hür, irfanı hür nesiller ister  İşte bu yetenekteki insanları yetiştirmek için de bu yönde vazifelerini bilen yetenekli öğretmenler yetiştirmek gereklidir  İrfan ordusunun kıymeti öğretmenlerin kıymetidir  " Öğretmenlere önemli sorumluluklar yükleyen Atatürk, öğretmenlerin durumu ve yaşam koşullarını iyileştirmek gerektiğini de unutmamıştır   1923’ de bu konuyla ilgili şu açıklamayı yapmıştır  "Öğretmene ülkenin en ağır yükünü yükledik, ona en ağır sorumluluğu verdik  Türk milletinin geleceğini emanet ettik  Bu vazifeyi kendine hem bir meslek hem de bir ideal sayacak öğretmenler tarafından yapılmasını sağlamak için biz de bu meslekle ilgili istek ve ihtiyaçları diğer bütün mesleklerden önce sağlamalı ve öncelik sırasını bu mesleğe vermeliyiz  Bu mesleği refah seviyesi yüksek bir meslek haline getirmeli, güvence altına almalı, saygı değer mevkiine oturtmalıyız  Bizlerin yapacağı bu fedakarlık onların yaptıklarının yanında bir hiçtir  " Bu durumda, değerli meslektaşlarım, irfan ordularının değerli elemanları acaba 21  Yüzyılda Atatürk’ün 20  Yüzyılın ilk çeyreğinde göstermiş olduğu hedeflere ulaşabildik mi? Bazı hedeflere ulaşılmış olmakla birlikte, öğretmenlerin hizmet öncesi ve hizmet içi eğitimlerinde, yasalarda yer almasına rağmen öğretmenlik mesleğinin saygın bir statüye kavuşturulmasında çağdaş eğitim programları ve uygulamalarında; hedeflerin henüz çok gerisinde olduğumuzu söylemek kendimize haksızlık olmaz   O halde, değerli eğitimciler demokratik, laik Türkiye Cumhuriyetini Atatürk ilke ve devrimleri ışığında hızlı bir biçimde çağdaş uygarlık düzeyinin üzerine taşımak için acele etmeliyiz   Elele, saygı, sevgi, özveri ve çağdaş ilkelerle Atatürk rehberliğinde, bu yüce görevimizde biz Mustafa Kemallere , biz irfan ordularına başarılar diler, saygılar sunarım  KAYNAKLAR Atatürk,Mustafa Kemal  (1997)  Nutuk  Ankara: Atatürk Araştırma Merkezi İnan,Afet  (1968)  Atatürk Hakkında Hatıralar ve Belgeler   Ankara: Ajans Türk Matbaacılık Türk Dil kurumu  (1969)  Atatürk’e Saygı  Ankara: Ankara Üniversitesi Basımevi   İnan, Rauf  (1981)  "Cumhuriyetin İlk On Yılında Eğitimimizin Durumu ve Belirgin Özellikleri  " Atatürk ve Eğitim  Ankara: TED Yayınları   Karagözoğlu, Galip  ( 1981)  "Atatürk Devriminin Yerleşmesinde ve Gerçekleşmesinde Eğitimin Rolü ve Yeri"  Atatürk ve Eğitim  Ankara  TED Yayınları Uysal,Şefik  (1981)  "Atatürk ve Çağdaş Eğitim"  Atatürk ve Eğitim  Ankara: TED Yayınları Atay, Falih Rıfkı  (1990)  Babanız Atatürk, Bayrak, Atatürkçülük Nedir? Atatürk Ne İdi? Atatürk, İstanbul: Buteş  Gazi Mustafa Kemal  Söylev Cilt I,II,III  Basıma Hazırlayan: Hıfzı Veldet, Velidedeoğlu  Çağdaş Yayınları   Baykal, Adnan Nur  (1999)  Yöneticiler İçin Yeni Bir Bakış: Mustafa Kemal Atatürk’ün Liderlik Sırları  İstanbul: Sistem Yayıncılık   | 
|   | 
|  | 
|  |