Geri Git   ForumSinsi - 2006 Yılından Beri > Genel Kültür & Serbest Forum > ForumSinsi Ansiklopedisi

Yeni Konu Gönder Yanıtla
 
Konu Araçları
araba, efendi, haki, hüseyin, ilk, mucidi, vapuru

İlk Araba Vapuru Mucidi: Hüseyin Haki Efendi

Eski 02-21-2009   #1
GöKKuŞaĞı
Varsayılan

İlk Araba Vapuru Mucidi: Hüseyin Haki Efendi



Hüseyin Hakki Efendi



Şirketi Hayriye (1851) kurulmuştur, ama bir türlü iyi idare edilemez Ta ki Hüseyin Haki Efendi şirketin müdürlüğüne getirilinceye kadar Dürüst, akıllı ve çalışkan bir olan Hüseyin Haki Efendi şirketin sorunları tespit eder Suiistimalleri engeller İşler yolundadır Sadece Köprü (Galata Köprüsü) ile Üsküdar iskeleleri vardır Boğazda iskelesi olmayan köylere iskeleler kurulur, binaları yapılır, iskelelerde kışın soba yakılır, vapur saatleri çizelgesi asılır, yanına bir de saat Aksaklıkları önlemek için sayfaları numaralı şikayet defterleri konur



Boğaz Trafiği Şirket-i Hayriye vapuru Sağda bir sefaret yatı


İşler yolundadır kayıkçıların mızmızlanması dışında


Boğazda eskiden beri iki yaka arasında askeri araç malzeme, ağır ve büyük yük, hayvan taşımak akıntı rüzgar vs nedenlerden ötürü oldukça zor bir işti

O yıllarda Londra’da Thames Nehrinde iki yakaya çekilmiş zincirlerin yardımı ile sal benzeri tekneler kullanılıyordu

Hüseyin Haki Efendi, Boğaz’da at, araba ve eşya nakline bir kolaylık bulmak amacıyla düşündü, taşında; sonra yıllarca umum müfettişlikte bulunmuş İskender Efendi ile şirketin Hasköy’deki fabrikasının sermimarı Mehmed Usta ile başbaşa verip o güne kadar benzeri Görülmemiş bir tekne tipi yarattı

Bu gün araba vapuru dediğimiz, iki tarafından da karaya indirilecek kapakları bulunan, hem ileri hem de geri gidebilen araba vapuru ya da feribot dediğimiz gemilerin gerçek bir prototipiydi bu tekne

Ana güvertesi baştan sona dümdüzdü, buraya atlar, arabalar alınacaktı Yolcular da üstteki salonlara çıkacaklardı



Haki Efendi, çizdikleri eskizleri Mehmed Usta'yla İngiltere'deki Maudslay Sons And Elelds tezgahlarına gönderdi 26 numara verilecek Suhulet ('Kolaylık') adlı bu ilk araba vapurunun inşası, 1871 yılında sona erdirildi Teknesi sac olan vapur 555 gros, 157 net tonluktu Uzunluğu 457 m , genişliği 85m, su çeken 3 m kadardı 450 beygir gücündeki tek silindirli iki genişlemeli makinesinin döndürdüğü yandan çarkla, saatte 7 mil hız yapabilecekti

SUHULET İNGİLTERE'DEN GELİYOR

Vapurun İngiltere'den yurda getirilmesi pek de kolay olmadı Suhulet, şiddetli fırtınalar nedeniyle birkaç kere sulara kaynamak tehlikesi atlattı Öyle ki, İngiliz kaptanın, su kesimi az, üstü havaleli, safrası olmayan, üstelik de boş bir tekneyle, böylesine maceralı bir yolculuğa bir daha asla çıkmayacağına yemin ettiği söylenir




Sonuçta Suhulet, sapasağlam bir şekilde İstanbul'a varabildi ve 1872 yılının başlarında hizmete kondu Hemen arkasından aynı tersaneye bir eşi daha ısmarlandı: 27 numara verilecek Sahilbent'in İlkinden farkı, tek yerine çift makineli olmasıydı Adı 'İki kıyıyı bağlayan' anlamına geliyordu Vapurlara bu İsimleri ünlü vatan şairimiz Namık Kemal'in koyduğu rivayet edilir





KAYIKÇILAR İSYANDA



Suhulet'in gelişinden memnun olmayanlar da var Vapurların faaliyete geçmesi ile yolcularını kaybeden kayıkçılar fırsat kollamaktadırlar Gizlice camlarını taşlayıp ya da aniden hiç olmadık yerlerde vapurların karşılarına çıkıp onları durdurmaya çalışıyorlar Suhulet ilk seferinde Üsküdar'dan alacağı bir topçu kıtasını karşıya, Kabataş'a geçireçekti Kayıkçılar hemen kayıklarını yan yana, birbirlerine zincirleyerek iskelenin önünü kapattılar Akıllarınca, Suhulet'in gelip iskeleye yanaşmasını engilleyeceklerdi Ama oradaki topçu bataryasının subayı topları üzerlerine çevirince zincirleri tez elden çözmekten başka çare kalmamıştı





69 BACA NUMARALI VAPUR



Bu iki vapur o kadar sağlam çıktı ki İlki 89 yıl çalıştırıldıktan sonra, ancak 1961'de, sökülmek üzere satıldı İkincisi de 1959'da hizmet dışı bırakıldıktan sonra satıldı; birkaç kez el değiştirdi, değişikliklere uğradı 125 yıl sonra, 1996'da, hâlâ çalışmaya devam etmekteydi



Şirket-i Hayriye'nin ruhu, Hüseyin Haki Efendi idi Yıllarını hep şirketin iyi ellerde dürüst bir şekilde çalıştırılması için harcamıştı 1894'te hastalanarak İşten ayrıldı; 1895'tc ise 7 Ocak günü, gözlerini hayata yumdu



Şirket, 1911'de hizmete koy*duğu 69 baca numaralı vapuru*na onun adını verdi Fakat bu vapur, Şehir Hatları İşletmesi'ne satılınca, adı Göztepe olarak de*ğiştirildi Aradan yıllar geçti Şe*hir Hatları İşletmesi, 1963'te Haliç Tersanesi'nde inşa ettirdi*ği bir araba vapuruna yine Hü*seyin Haki adını verdi Yıllarca bu değerli yöneticinin adını li*man sularında gezdiren bu va*pur da 80'li yıllarda kadro dışı bırakıldı



Bugün Hüseyin Haki adını taşıyan bir vapurumuz yok Ama Hüseyin Haki Efendi'nin adı, sivil denizcilik tarihimizin çok önemli bir kişisi olarak hâlâ denizcilerin kalbinde yaşamakta devam ediyor

__________________
Bıçak soksan gölgeme, Sıcacık kanım damlar
Girde bak bir ülkeme: Başsız başsız adamlar
NFK





GaLiBa Bu GeCe YaĞMuRDa GöKKuŞaĞı MiSali
GüLeRKeN aĞLaMaNıN ZaMaNı
Alıntı Yaparak Cevapla
 
Üye olmanıza kesinlikle gerek yok !

Konuya yorum yazmak için sadece buraya tıklayınız.

Bu sitede 1 günde 10.000 kişiye sesinizi duyurma fırsatınız var.

IP adresleri kayıt altında tutulmaktadır. Aşağılama, hakaret, küfür vb. kötü içerikli mesaj yazan şahıslar IP adreslerinden tespit edilerek haklarında suç duyurusunda bulunulabilir.

« Önceki Konu   |   Sonraki Konu »


forumsinsi.com
Powered by vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
ForumSinsi.com hakkında yapılacak tüm şikayetlerde ilgili adresimizle iletişime geçilmesi halinde kanunlar ve yönetmelikler çerçevesinde en geç 1 (Bir) Hafta içerisinde gereken işlemler yapılacaktır. İletişime geçmek için buraya tıklayınız.