gülgüzeli
|
Cinayetler-Cezalar Ve Kısas Hükümleri-5
CİNAYETLER-CEZALAR VE KISAS HÜKÜMLERİ-5
ALPEREN GÜRBÜZER
ALLAH’IN HAKKI CEZALAR
Hududullah derken Allah’ın hakkı olan cezalar akla gelir Bu cezalar dövme, hapis, organ kesme, öldürme ve recm şeklinde olur Ki, bu konular Hududu Şeriyye veya Hukuk-i İlahiye kapsamında incelenir
Allahü Teala; Bunlar Allah’ın haram kıldığı şeylerdir, onlara yaklaşmayın(Bakara/187) diye buyurarak Hududullaha işaret ediyor Haram kılınan şeyler aynı zamanda kamu hukukunu ihlal edeceğinden, Haddi zina, Haddi kazf, Haddi hamr(içki cezası), Hadd-i sekr(sarhoş) Hadd-i sirkat(hırsızlık) gibi cezaların tatbikinde veliyyül emir veya veli bulunması şart
Had; günahlar için bir kefarettir Had cezasını çeken bir insana daha işlemiş olduğu suçları yüzüne söylemek haramdır Çünkü o cezasını çekmiştir Had uygulanan kişiye, başına , yüzüne, karnına ve cinsel organına vurulmaz Aynı zamanda yere uzatılamaz, soyulmaz, bağlanmaz, üzerindeki giydiği elbise bulunmaz ve sadece uyluklara, kaba etlerine vurulur
İslam’da had cezası uygulanırken rastgele uygulanmaz Gerek ceza aletlerinin ve gerekse cellatın uyması gereken kaidelere riayetle had uygulanır Bu kurallara uyulmazsa mesala; cellat için tam diyet ödeme (tazmin) gerektirir
Bir şahıs hem zina , hem hırsızlık, hem içki içerse hakkında önce içki, sonra zina, daha sonra da hırsızlık cezası tatbik edilir
Bir kimse bir şahsa iftira etse bir şahsında kasden elini kesse diğer şahsa kasden öldürse önce iftira haddi, sonra kısasen eli kesilir daha sonra da öldürülür
Bir şahısda hem Hududullah hem de şahıslara ait haklar birleşip bir yerde meydana gelmiş olmazsa önce şahıslara ait hadler uygulanır Hududullah(Allah’ın hakkı) ile şahıslara ait hak bir yerde birleşirse şahıs hakkı affedilse de Allah’ın hakkı yerine getirilir Çünkü ispatlanan hududullah düşmez
Bir şahıs zinadan dolayı recm, hırsızlıktan dolayı el kesme cezasına mahkum olursa cinayetin velisi affetse de ispatlanan hakkullah düşmez Bir kimse oğlunun cariyesiyle ilişkide bulunduğu tespit edildiğinde zina haddi düşer(had gerekmez)
Zina haddi; mülk şüphesi, akd şüphesi ve benzetme şüphesi gibi durumlarda had düşer
Bir kimse şahitsiz evlendiği kadınla ilişkide bulunursa akd şüphesi sözkonusu olduğundan had gerekmez Fakat haram olduğunu bilirse tazir gerekir
Üç talak ile boşadığı kadını helal zannıyla iddeti içinde ilişkide bulunursa akd şüphesi olup, dolayısıyla had gerekmez
Evli olanlar için recm, Bekar olanlar için celde(değnek) cezası uygulanır Cinsel organları biribirinde kaybolursa(dühul) cinsel ilişki sayılır, kaybolmazsa(cinsel temasla) ilişki sayılmaz Çünkü aktarım sözkonusu değildir, fakat tedip edilir
İhsan; iffet ve masumiyetini koruma diye tanımlanır İhsan özelliği kazanan evli ve dul olana muhsan (erkek) ve muhsane(kadın), bekar olana ise muhsan olmayan denir İhsan sahibi olma için; akıl baliğ, hür, İslam, sahih nikah gibi unsurlara haiz olmak gerekir
Cahiliye döneminde zina edenler sadece hapsedilip azarlanırdı, İslam’ın gelmesiyle toplum içten içten kemiren bu fiillere caydırıcı cezalar getirilerek kamu düzeni sağlanabilmiştir İslamiyet’te muhsan için recm, bekar için celde ya da dayak cezası diyebileceğimiz hüküm tatbik edilir Hadler şüphe ile düşer
Zinada had uygulanabilmesi için;
Akil - baliğ olması, zorlamadan olması, delilin olması, nikah akdi olmaması, kiralama ile ilgili olmaması, dilsiz olmaması ve dar’ül adil’de olması gibi unsurlar varsa had gerekir
Eşi olacak kadını görmeden evlenen bir kimsenin ifadelere dayanarak bir başka kadınla zifafa girse benzetme şüphesi bulunduğundan hakkında had gerekmez, sözkonusu o kadın bu durumda mihri kazanır
Yabancı bir kadınla ilişkide bulunup da delil yoksa, dar’ül harb ya da dar’ül bağiyde cinsel ilişkide bulunupda İslam ülkesine geldiğinde had uygulanamaz Yine zinanın haram olduğunu bilmeyen bir millet içinde yaşayıp da yeni iman etmiş olana had icab etmez
Dar’ül İslam’da cinsel ilişki yapılması, dört şahitle zinanın isbatlanmış olması ve itiraf edilmesi had icab eden unsurlardır
Hz Ömer(r anh); had’leri yapabildiğiniz kadar düşürmeye çalışın Çünkü hakimin afta hata etmesi, cezada hata etmesinden daha hayırlıdır diye öğütlüyor Veliyyül Emr’in yönetiminin dışında(dar’ül harbte) vuku bulan zina için had gerekmez Bir asker girdiği dar’ül harpte zina hayasızlığında bulunacak olursa hakkında had tatbik edilemez
Zina yapan zımmi; benim inancımda zina helaldir derse itibar edilmez Çünkü yalancıdır iddiasında
Bir ölü hakkında yapılan zina için had gerekmez Fakat taziri gerektirir Hayvanla yapılan ilişkide böyledir Cinsel ilişkide bulunulan hayvan kesilerek yakılır Yararlanılması mekruhtur Bu hayvan eti yenilen cins hayvan ise kesilip etinin yenilmesinde İmam-ı Azam’a göre caizdir İmameyn’e göre ise et yakılmalıdır Yakılmasının hikmeti hayvan sahibinin utandırılmamasıdır
Zinanın ispatlama şekli iki türüdür; hakimin huzurunda dört kez itiraf etmek ya da dört erkeğin şahitliği ile gerçekleşir İtiraf eden kişiye haddi düşürmek için Hakim; belki aranızda nikah var, rüya görmüş olmayasınız gibi bazı telkinlerde bulunarak telkini rucü için çaba sarf eder Telkine rağmen itirafçı şer’i cezasının tatbiki için israr ederse had cezasıyla hükmedilir Zina itirafında bulundu, fakat kadın bunu inkar ederse İmam-ı Azam’a göre had icra edilemez İmameyn’e göre ise itirafcı hakkında had icra edilir İtiraf açık olmalı Bunun için dilsizin itirafına(yazarak-işaretlede olsa) itibar edilmez İtirafta bulunan şahsın üreme organında cinsel ilişkiye engel durum varsa had tatbik edilemez
Zina dört şahidin görmelerine dayanarak had cezası uygulanır Şahitlerin dördü de erkek, hür, adil, mükellef gibi özelliklere sahip olmalı ve yine dördüde bir mecliste şahitlikte birleşerek beyanlarını açık söylemesi gerekir
Zina suçlaması için müddet, yani zaman aşımı sahih olan görüşe göre bir aydır Şahitler bildiği zina hayasızlığını gizleyip gizlememekte serbestir Şüphelerden dolayı hadleri düşürmek hakimler için menduptur Şahitlerin zina isnadında hepsinin ittifakta bulunması gerekir Ayrı ayrı ifadeler,çelişkili ifadeler haddi düşürür Çünkü birliktelik gerçekleşmemiştir Adil olmayan dört şahidin şahitlikleri haddi düşürür
Kocası ve efendisi olmayan hamile kadına kimden gebe kaldın sorusu sorulmaz Bunu yapmak fahiş olayı yaymak olur Onun için bu gibi durumlar yasaktır Allah Rasulü zina itirafında bulunan Maiz’e üç kez itiraf ettirmesi haddi düşürecek özel tekin gibi sebeplere dayanır Nitekim araya Hz Ebubekir girerek: ‘Ya Maiz dördüncü defa itiraf edersen Rasulü Kibriya Efendimiz(s a v) recm cezasını tatbik eder’ uyarıları haddi düşürme manevralar anlamına gelir Zina itirafında bulunan Maiz recm edildi Allah Rasulü onun hakkında; ‘Ölüleriniz için yatığınız şeyi onun içinde yapınız O muhakkak öyle tevbe ile tevbe etti ki eğer onun tevbeyi bütün dünya halkına taksim edilecek olsaydı hepsine de kifayet ederdi, ben onu cennet ırmaklarına dalıp çıkarken gördüm’ diye buyurmuştur Zina hakkında itiraftan dönmek caiz, fakat şahitliklerinden dönen şahitler recm gerçeklememişse şahit diyetin ¼’ünü öder Şahitliğe dayanarak recm edilen şahsın cinsel organları kesilmiş olduğu ortaya çıkarsa şahitler diyetini öder Ehil olmayan şahitlere recm edilen şahsın diyetini beytümal tazmin eder Çünkü şahitlerin vasıflarını araştırma kusurundan kaynaklanır
Birden fazla zina yaptığı ispatlanan şahsın hakkında yalnız bir had cezası yeterlidir Ancak celd şeklinde had yapıldıktan sonra yine yaparsa hakkında tekrar had uygulanabilir Zina haddi uygulanan şahsın, o kadına tazminat vermesi gerekmez Çünkü zina gereği had ile tazmin birleşmez
Bir şahıs zina yaparken kadının ölümüne sebep olursa zinadan dolayı had, öldürmeden dolayı diyet gerekir
Bir şahıs yaşıtıyla cinsel birleşmede bulunulmayacak bir kız çocuğu ile zina yaparak cinsel organına zarar verirse hakkında had icra edilmez Tazir cezası uygulanır Çünkü böyle bir çocuk zinaya mahal değildir, 1/3 emsal mihr vermeye mecbur olur
Bir kimse zaman aşımına neden olarak firar ederse, kadının cinsel organının retka(bitişik), yani cinsel ilişkiye engel olduğu anlaşılırsa, şahitlerden birinin recme iştirak etmekten çekinmesi haddi düşürme nedenlerindendir
Celde; hür erkek için yüz değnek köle erkek için elle değnekdir Bunların bir günde vurulması şart değildir İki günde yarı yarıya da uygulanabilir Zina isnad edilen bir şahıs hakkında iftiraya binaen uygulanan cezayada Hadd-i kazf denir
İsbatlanmış zina için evli erke ve kadınlar için recim, bekarlar için celdeden ibaret olan cezayada Hadd-i zina denir Celdelerin sayısı hür erkek ve kadın için yüz, köle içinde ellidir
Erkek ve kadını işledikleri suçdan dolayı atılan taşlarla öldürmeye recm denir
Hadden maksat caydırma ve uslandırmadır, öldürmek değildir
Hamile kadına zina haddi hemen uygulanmaz, çocuğunu doğurana kadar hapsedilir Çocuk doğurduktan sonra ertelemenin yararı yoktur Ancak çocuğun başka mürebbisi yoksa ertelenebilir Şahitler hazır bulunmadıkça had icra edilemez Recme hükmeden hakim recm yapılmadan ölürse had icra edilemez Yeni hakim yeniden delil getirmesi gerekir İkinci hakim recm konusunda bir hakimin diğer hakime gönderdiği mektuba dayanarak haddi uygulayamaz
Recm edilen bir Müslüman yıkanır, kefenlenir, cenaze namazı kılınır ve İslam mezarlığına defnedilir Bekar için yüz celde ve sürgün cezası, muhsan içinse recm cezası verilir Zina isnad edilen şahsa makzuf, başkasına zina isnad eden şahısa kazif, zina isnad edilen sözede makzufun bih denilir Kazif iddiasını isbat edilebilirse hakkında had icra edilemez
Kazf haddinin tatbiki için kazifin akıl baliğ, tercih sahibi(muhtar) olması, dört şahitle isbat etmekten aciz olmaması şarttır
Makzufe ait şartlar ise; muhsan olması, bilinen şahıs olmalı, konuşur olması, cinsel ilişkiyeengel olmayacak, yani cinsel ilişki kurabilecek durumda olmalıdır
Makzufün bihe ait şartlar da; Yapılan kazf açık lisanla olmalı, dil ile yapılması gerekir Zina kelimesi ile aynı manayı ifade eden başka dillere ait kelimeler de olsa fark etmez Bir kadına hitaben, ey facire, kocanı rezil ettin yada birisine zina isnad eden şahsa sen doğru söylüyorsun demek kazf dir Fakat senin elin, gözün, arkan zina etti, sen daha doğmadan zina ettin, sen daha yaratılmadan zina ettin, sen zorla zina ettin, sen bunak veya mecnun ya da uykuda zina ettin, sen annenin oğlu değilsin, sen zina edersin sözleri kazf sayılmaz
Ey zani oğlu, Ey zaniye oğlu, veled-i zina, ibn-i zina, Ey zani, sen babamın oğlu değilsin ifadeleri açık olup kazif haddi gerektirir Bir kimseye luti demek kazf sayılmaz
[blank], zaniye, sen piçsin ifadeleri kazf haddini gerektirir Kazfın meydana geldiği yere ait şartlar dar’i adilde meydana gelmeli Kazf haddi kamu maslahati gereklerindendir Çünkü bu sayede kamunun şahıslarının şerefleri korunur Kazif ayakta durdurulacak Kazf haddi zina haddinden daha hafif tarzda icra edilir Zina isnadında bulunan şahsa(kazif) orta bir halde yapılır Kazife oturmalı, çünkü bu durum örtünmesine müsait olur
Kazf haddini uygulayacak olan memurun akıl ve darb usulüne vakıf olması gerekir Kazf, hırsızlık zina içkiden dolayı darb şeklinde had uygulanması gerekirse; önce kazf haddi sonra veliyyülemr serbestir Bununla beraber diğer kalan hadler arka arka arkaya uygulanmaz
Kazf, hırsızlık, içki, zina için darb cezası, yada recm cezası gerekirse; önce kazf haddi icra edilir sonra hırsızlık için tazmin daha sonra recm uygulanır diğerleri düşer Kazf haddi, hırsızlık haddi, zina haddi, içki haddi için kısas cezası gerekirse; önce kazf haddi icra edilir, sonra çalınan mal için tazmin, daha sonra kısas uygulanarak diğer hadler düşer
Öldürme cezası, içki haddi, zina haddi cezalar bir araya gelirse recm cezası uygulanır diğerleri düşer Kazfden dolayı hüküm giymiş(ceza verilmiş) kişi tevbe etsede şahitliği makbul değildir Ancak diyanet ve ibadet hususları müstesna
__________________
|