![]() |
Cinayetler-Cezalar Ve Kısas Hükümleri-4 |
![]() |
![]() |
#1 |
gülgüzeli
![]() |
![]() Cinayetler-Cezalar Ve Kısas Hükümleri-4CİNAYETLER-CEZALAR VE KISAS HÜKÜMLERİ-4 ALPEREN GÜRBÜZER NEFSİ MÜDAFAA Nefsi müdafa maksadıyla olan bir öldürme, kısas ve diyet gerekmez ![]() ![]() Bir kimse kendisine sadece silah teşhir ettikten sonra dönüp giden bir şahsı arkasından yetişerek öldürürse katil hükümleri cari olur ![]() ![]() Bir kimse kendisinin en az on dirhem gümüş diğerinde bir malın haksız yere zorla almak isteyen bir şahsı öldürmek dışında bir şekilde savmaya muktedir olmadığından öldürürse hakkında katil hükümleri cerayan etmez ![]() Demek ki malı müdafaa maksadıyla yapılan bir öldürme de kısas ve diyet gerekmez ![]() Irz ve namusu müdafaa maksadıyla yapılan bir öldürme cezai mesuliyet gerektirmez ![]() Bir kimse kendi karısı ve kız kardeşi gibi mahremlerinden birini bir şahıs ile gayrimeşru ilişkide bulunurken görüpte bunları hemen öldürürse hakkında bir şey lazım gelmez ![]() İnsan için canını, namusunu ve malını müdafaa etmek bir vecibedir ![]() ![]() ![]() Ashab: -Allah yolunda öldürülenleri şehit sayarız ![]() Habibi Kibriya(s ![]() ![]() -O halde ümmetimin şehidleri az demektir ![]() Ashab: -Öyle ise Ey Allahın Rasulü! şehitler kimlerdir? Rasulüllah(s ![]() ![]() -Müslümanlardan her kim malını muhafaza uğrunda öldürülürse şehittir, herkim kendini müdafaa yolunda öldürülürse şehittir ![]() ![]() ŞAHİTLİK Cinayetler hakkında bir erkek iki kadının şahitlikleri kabül edilir ![]() ![]() ![]() ![]() Kısası gerektiren bir öldürmeye şahitlik eden iki şahitten her biri kısas icra edildikten sonra şahitliklerinden dönerse öldürülen şahsın diyetini yarı yarıya öderler haklarında kısas uygulanamaz ![]() ![]() Bir katilin kısasını hükmeden hakim imzalamadan önce azledilirse veya vefat ederse sonradan tayin edilen hakim yeniden mahkeme yapmadıkça ve delilleri dinlemedikçe hükmü infaz edemez ![]() Şahitler şahitliklerinden caysalar veya kendilerine körlük ve cinnet getirme gibi bir hal gelirse verilmiş olan hüküm icra edilemez ![]() ![]() Maktülün velisi şahitlerin şahitliğine ehil olmadıklarını bildiği halde hem maktülün velisi hemde hakim bilmiş olursa ikisi hakkında kısas gerekir, cellada bir şey gerekmez ![]() ÇOCUK ALDIRMAK V E CENİN CİNAYETİ Allahü Teala, çocukların yoksulluk korkusuyla öldürmeyin, onlarıda sizide rızıklandıran Biziz, şüphe yok ki onları öldürmek çok büyük bir cinayettir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bir kimse aleyhine cenin düşürme davası açıldığında söz yeminle beraber davalınındır ![]() ![]() ![]() ![]() Hamile bir kadın dövülmek veya korkutularak cenin (daha henüz rahimde bulunan çocuk) düşürürse sebebiyet veren kimse üzerine gurre lazım gelir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Tıbbi olark sabitir ki çocuk düşüren bir kadının vücudu he türlü hastalığa müsait olur, ömür boyu kısırlığa mahkum kalabilir ![]() ![]() düşerse bukadın üzerine gurre gerikir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Nutfe rahme ulaştıktan sonra henüz ruh verilecek kadar bir zaman geçmezse bunu düşürmek caiz olmaz çünkü nutfe rahme ulaştıktan sonra ruh verilerek hayat bulmaya başlayacağından canlı mesabesinden sayılır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Gurreden maksat ya bir köledir veya yedi yaşında bir cariyedir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Gurre hususunda cenin erkek veya dişi olması arasında fark yoktur ![]() ![]() ![]() ![]() KASAME Kasame maktulün velilerine yöneltilen yeminden ibarettir ![]() Kasame fakihlerin cumhuruna göre meşrudur ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Kasame yapılabilmesi için öldürme olarak alamet olması, maktül insan olmalı, öldürme hususunda dava açılmalı, kasame yapılması için talep olmalı, katil meçhul olmalı, maktülün bulunduğu yer kendine ait yer olmaması gerekir, maktulün bulunduğu yer bir mahalle, köy veya bir kimsenin meskeni olmalıdır, yani bir kimsenin tasarrufunda olmalıdır ![]() Ses işitmeyecek kadar uzakta olup hiçbir kimsenin mülkünde ve tasarrufunda olmayan yerde bulunan için kasame ve diyet cari olmaz ![]() ![]() Dicle ve Fırat gibi nehirlerin sürüklediği bir nehirde bulunan maktul için kasame ve diyet gerekmez Küçük bir nehirde bulunursa kasame diyet gerekir ![]() ![]() Çarşı ve Pazar yerinde, hapishanelerde, kiraladığı veya satın almış olanlara ait yerlerde bulunan maktül için kasame ve diyet gerekmez ![]() ![]() İki köy veya iki sokak arasında bulunan maktülden dolayı en yakın köy veya sokak halkına kasame ve diyet lazım gelir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Asabiyet davası uğruna çatışma sonucu dağılan topluluktan sonra ortada maktül bulunacak olsa o yer halkına kasame ve diyet gerekir ![]() Kasame ve diyete yalnız akıl baliğ ve hür olan erkekler dahil olur ![]() HAYVAN HAKLARI Hayvan deyip geçmeyelim, sonuçta o da yaratık ![]() ![]() İaşe temin derdiyle hayvanın fazla sağılması zarar vereceğinden mekruhtur ![]() ![]() ![]() Evcil hayvanların sahipleri maiyetinde barındırdıkları hayvanlara harcama yapmaları dini bir görevdir ![]() Bir insan ağaç dikse bundan insanların yararlandıkça o kimse için sürekli bir sevap vardır ![]() ![]() ![]() Allah Rasulü(s ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Habib-i Kibriya Efendimiz; ‘Bir kadın, bir kedi yüzünden azaba uğramıştır ![]() ![]() ![]() Yine sahihi Buharide; ‘Bir günahkar kadın, kuyu başında susuzluktan dolayı kendini öldürecek derecede dilini çıkarıp soluyan bir köpeğe rastladığında acımış, ayağında pabucunu çıkarıp onu başörtüsü ile bağlayarak kuyudan o hayvan için su çekmiş de bu yüzden mağfirete ermişti ![]() ![]() Bir hadisi şeriftede; ‘Kendisinden hayat bulunan bir şeyi mesala bir koyunu silah eğitimi için hedef edinmeyiniz, onu bir nişangah tutarak kendisine silah atmayınız ![]() ![]() Yine Peygamberimiz(s ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Rasulüllah(s ![]() ![]() ![]() Kırda bayırda otlayan sahibinin iradesi dışında birden fırlayarak başkasının mülküne girerek orada bir kimseyi tepmek veya çarpmak gibi bir şekilde öldürürse sahibine diyet gerekmez ![]() ![]() ![]() Kendiliğinden boşanıp kaçan bir hayvan arkasından yetişip kendisini tutmak isteyen bir kimseyi tepip öldürürse sahibine diyet lazım gelmez ![]() Bir hayvanın yolda hızlı koşturulmasından dolayı ayaklarından sıçrayan büyük bir taş parçasıyla bir kimsenin ölümüne veya gözünün çıkmasına neden olursa diyetini o hayvanın bineni öder ![]() ![]() ![]() Bir kimsenin umuma açık yolda durduğu veya bağladığı hayvan bir şahsı öldürürse diyeti o kimse üzerine lazım gelir ![]() ![]() Yürümekte olan bir hayvan dürtme veya kamçılamaktandan dolayı şahsı öldürürse ne binen ne dürtene ne de vurana diyet gerekir ![]() ![]() ![]() Rasulüllah (s ![]() ![]() ![]() Bir kimse bir köpeği ısırtmak için bir şahsın üzerine kışkırtmakla o şahıs öldürürse diyetini o kimse öder ![]() ![]() Halkdan biri tarafından; hayvanına sahip ol diye tembih etmesine rağmen, zaptetmeyip salıvermekle bir şahsı öldürecek olursa diyetini öder ![]() Bir kimsenin yola attığı bir akrep veya yılan bir şahsı ısırarak öldürürse diyeti o kimse üzerine lazım gelir ![]() ![]() ![]() ![]()
__________________
![]() |
![]() |
![]() |
|