02-16-2009
|
#1
|
gülgüzeli
|
Cinayetler-Cezalar Ve Kısas Hükümleri-1
CİNAYETLER-CEZALAR VE KISAS HÜKÜMLERİ
ALPEREN GÜRBÜZER
Cinayetler için haps, kısas, diyet, mirastan mahrumiyet, katl kefareti gibi cezalar mevcuttur
Kur’anı Kerimde;’ Yada yeryüzünden sürülmektir’(maide/33) diye buyrulan ayette geçen sürgünden amaç hapstir Hassafın rivayetine göre; Mekke halkından bir grup arasında çıkan kavgada bir kişinin ölmesi üzerine Peygamberimiz gönderdiği memur ile onları hapsettirmişti Hz Ali döneminde de Mahyes adında taştan çamurdan yapılmış hapishane inşa ettirilmiştir
Kısas da cinayetlere has bir cezadır Katili(öldüren) maktül(öldürülen) karşılığında öldürmek kısasdır Yaralanan veya kesilen bir organ karşılığında, yaralayan ile kesenin ona denk olan organlarını yaralamak veya kesmek de bir kısastır
Allahü Teala;’Ey akıl sahipleri kısasta sizin için hayat vardır’(Bakara/179)diye beyan buyuruyor
Kısas şahsidir Cahiliye döneminde şahsi değildi Yine de canilerin maktülün(ölenin) sahipleri tarafından affedilmeleri takva, insanlık ve keremden sayılmıştır Rabbül Alemin;’Bir kötülüğün cezası,onun gibi kötülüktür Kimde affedip durumu düzeltirse onun ecri Allah’a düşer Muhakkak O, zalimleri sevmez’(Şura/40)
Peygamberimiz(s a v); Dünya ve ahiret ahlakının en yüce olanını sana gösteriyim mi? Bu ahlak, seninle ilişkisini kesip, seni arayıp sormayanı, senin arayıp sormandır Senden bulunmasıdır Ve sana zulmedeni senin affetmendir’(Taberani)
Allahü Tela; Her kim bir insanı öldürmüş olduğu bir insanın karşı kısas veya yeryüzünde yaptığı bir fesattan dolayı olmaksızın öldürürse bütün insanları öldürmüş gibi olur Tersine bir kimseyi ölümden kurtarır, yaşamasına hizmet ederse sanki bütün halkı diriltmiş gibi olur(Maide/32) diye beyan buyurmaktadır
Aslında bir köleyi azad etmek bir ölüye manen hayat vermek demektir Nitekim öldürülecek bir suçluyu affetmekde bir tür dirilme sayılmaktadır Ancak affedilecek şahıs için köle azad etme gücünde olmayabilir Bu durumda Allah gücü yetmeyen için Müslümanlar için iki ay oruç tutulmasını yeterli görmüştür Çünkü kefaretten amaç suçlunun pişmanlığına karşılık özür dilemesidir Rabbül Alemin; Her kim bir mümini kasden öldürürse çarpılacağı ceza içinde ebediyen kalmak üzere cehennemdir Onu Allah gazab etmiştir, lanet etmiştir ve ona büyük azap hazırlamıştır Ne acı son’(Nisa/93) Mümin olan bir katil ise böyle bir ebedi bir cezaya yakalanmış olmayacaktır Müslümanların bir gayri müslimi haksız yere öldürmesi çok büyük bir günahtır
Peygamberimiz(s a v); Bir kimse zımmiyi (Müslümanlarla anlaşma yapmış ve İslam tabiyetini kabül etmiş gayrimüslim) öldürürse cennetin kokusunu koklayamaz Halbuki cennetin güzel kokusu, kırk senelik bir mesafeden gelir, burnunu güzel koku ile kokulandırır Ne büyük mahrumiyet ’ diye buyuruyor Yine Allah Rasulü; İki Müslüman kılıçlarıyla birbirlerini karşılayıpta ve bir diğerini öldürecek olsa öldürende ölende cehennemdedir (camiüs’sağir) Denildi ki;
-Ey Allah’ın Rasulü! Biri katildir, ya maktül olan diğeri neden cehennemlik oluyor?
Habib-i Kibriya Efendimiz(s a v);
-Şüphesiz o da arkadaşını öldürmeye hırslı bulunmuştur’
Demek ki değil bilfiil öldürmek öldürmeye azmetmekde böyle dehşetli mesuliyete neden olmaktadır
Allahü Teala; ‘Çocuklarınızı geçim korkusuyla öldürmeyiniz Biz sizide onlarıda rızıklandırırız ’(Enam/151) beyan buyuruyor
Bir insanın intihar etmeside cinayet olup uhrevi mesuliyeti olan çok büyük günahtır Rasulü Ekrem(s a v) Hayber gazvesine iştirak eden bir şahıs hakkında; O ateş ehlidir dediğinde Ashabdan bazıları;
-Ey Allah’ın Habibi! Ateş ehlidir dediğin kişi muharebe bulunarak vefat etti
Allah Rasulü:
- O ateşe atıldı diye buyurdu
Ashabdan bazıları tereddüte düşmüşlerdi ki, birazdan gelen haber üzerine O kişinin vefat etmediği, fakat kendisinde şiddetli bir yara bulunduğu söylendi Gece olunca bu yaraya sabredemeyerek kılıcının üzerine düşüp kendisini öldürdü Durum Rasulü Ekrem’e haber verilince şöyle buyurdu:
-Allahü Ekber, Şehadet ederimki ben Allah’ın kulu ve Rasulüyüm, Bilal-i Habeşi’ye emrederek kimseden başkası girmeyecektir ve yine şüphe yok ki Allah Teala bu dini facir bir kişi ile de teyid buyurur’(Buhari,Müslim)
Allahü Teala; Haklı yere olan müstesna, Allah Teala’nın haram kıldığı nefside öldürmeyiniz Düşünüp gereğine göre hareket ederseniz ve akla nimete aykırı davranmayasınız diye size bunu vasiyet buyurmuştur’(En’am/151)
Allah Rasulü; ‘Her kim bir müslümanın kanın dökülmesini ister bir kelimenin harfiyle mesla ‘öldür’ kelimesinin ilk harfiyle iştirak etse kıyamet günün iki gözünün ortasında Allah’ın rahmetinden ümidi kesilmiştir diye yazılmış olarak gelecektir’ diye buyuruyor
__________________
|
|
|