Dünya Batıyor,Onlar Para Basıyor! |
11-05-2008 | #1 |
Şengül Şirin
|
Dünya Batıyor,Onlar Para Basıyor!Dünya batıyor,onlar para basıyor! İşte krizin etkilemediği sektör Kriz darbesi yiyen fast food’a yöneldi McDonald’s para bastı Pek çok şirket global krizde nakit sıkıntısı içinde kıvranırken dünyanın en büyük fast food zincirlerinden McDonald’s para basıyor McDonald’s, üçüncü çeyrekte, Türkiye’nin de yer aldığı denizaşırı ülkelerdeki gelirleri sayesinde kárını yüzde 11 artırdı Bu gelişme tüketicinin krizde lüks restoran yerine fast food’a yönelmesine bağlanıyor ABD’de mortgage balonunun patlaması ile başlayan ve ardından dünya ekonomilerini yerle bir eden global kriz, McDonald’s’ı hiç etkilemedi, aksine pek çok şirket nakit sıkıntısı içinde kıvranırken son çeyrekte büyük bir kár patlaması yakaladı McDonald’s’ın son çeyrekte yakaladığı kár patlaması tüketicinin krizde genel harcamaları kısıp, dışarıda yemeğe çıkmak gibi küçük lükslerden vazgeçerek, fast food’a (hızlı yemek) yönelmesine bağlanıyor Üçüncü çeyrek sonuçlarının da değerlendirildiği toplantıda konuşan McDonald’s CEO’su Jim Skinner, şirketin hızlı büyümesi ile ilgili meraklı sorulara, "2008 yılı üçüncü çeyreğinde krize rağmen büyümemize devem ettik ve bunu sürdüreceğiz" diyerek cevap verdi Skinner, McDonald’s’ın merkezi Chicago’da Şili’den Tayvan’a, Japonya’dan, Norveç’e kadar farklı ülkelerden gazetecilerin katıldığı toplantıda, "Müşterilerimize verdiğimiz önemin kriz ortamına rağmen meyvelerini alıyoruz" dedi Birkaç firmadan biri Skinner, McDonald’s’ın 2007’nin ilk 9 ayında 17 milyar 33 milyon dolarlık gelirinin 2008’in 9 aylık döneminde, 17 milyar 957 milyon dolara yükseldiğini anlatan CEO Jim Skinner, "Gelirlerimiz geçen yıla göre yüzde 71 arttı Bu zor zamanlara rağmen ekonominin bu kötü durumuna göre büyüme gösteriyoruz Bu dönemde çok az firma büyümeden bahsedebilir Biz de bu birkaç firmadan biriyiz" diye konuştu Krizle boğuşan batılı ülkelerin de McDonalds’ın gösterdiği büyümeye önemli katkı sağladığını ifade eden Skinner, McDonalds’ın gelirlerinin yüzde 46’sının tek başına Avrupa’dan geldiğini, bunu APMEA olarak isimlendirilen arasında Türkiye’nin de yer aldığı Asya-Pasifik, Ortadoğu, Afrika ülkelerininin takip ettiğini belirtti Fırtınalara hazırlıklıyız Skinner, şöyle konuştu: "Avrupa’da son 10 yıldır çift haneli büyüme gösteriyoruz Latin Amerika’da ise son 28 aydır çift haneli büyüyoruz 1990’lı yıllarda girmeye başladığımız zor pazarlar, Çin ile başta Rusya ve Ukrayna olmak üzere eski Sovyet ülkelerinde hızlı bir büyüme gösterdik Bu bölgeler oldukça zor pazarlar ve biz bunun üstesinden gelmeyi başardık Güçlü nakit akışımız var Şu ana kadar herhangi bir sıkıntı yaşamadık ve yaşayacağımızı da sanmıyorum 15 milyar dolarlık bir nakitimiz var Ne biz, ne franchise’larımız, ne de tedarikçilerimiz için bir sıkıntı söz konusu değil Biz bu fırtınalara hazırlıklıyız" Türkiye örnek oldu evlere servis dünyaya yayılıyor TÜRKİYE’nin de dahil olduğu McDonald’s APMEA (Asya-Pasifik, Ortadoğu ve Afrika) Bölgesi Başkanı Dave Garland, yeni hizmet ve yeni ürün anlayışıyla her türlü olumsuz koşullarda büyüme göstereceklerini belirtti APMEA Bölgesi’nin 37 ülkeyi kapsadığını hatırlatan Garland, şunları söyledi: "Bölgedeki 8 bin restoranımız yenilikçi ürünlerle pazarda büyüme gösteriyor 16 farklı zaman dilimini kapsayan APMEA’da McDonald’s için ilklere imza attık Türkiye diğer ülkelere örnek oldu ve ’best practice’ kabul edilen ’AloServis’ (evlere servis) uygulamasında, Türkiye operasyonu ile ilk kez evlere servis anlayışı getirildi ve bunu diğer ülkelere yayıyoruz Çin’de çay saati yapıyoruz Kahvaltılık ürünleri de bu bölgede başladı McDonald’s’ın global geliri yüzde 71 artarken, APMEA Bölgesi’nde bu artış yüzde 86 oldu ve hızlı bir büyüme gösteriyor Sonuçlar Wall Street analistlerini şaşırttı MCDONALD’S’ın gelir ve kár patlamasında, denizaşırı ülkelerdeki satışlardaki artışın katkısı büyük Üçüncü çeyrekte ABD’deki satışlar yüzde 47 artarken, global satışlar yüzde 71 yükseldi Avrupa ile APMEA olarak adlandırılan Türkiye’nin de dahil Asya-Pasifik, Ortadoğu ve Afrika bölgelerindeki satışlarda yaklaşık yüzde 8 büyüme yakalandı McDonald’s üçüncü çeyrek sonunda gelirleri, 1 milyar 190 milyar dolara yükselirken hisse başına getirisi de 105 dolar oldu Şirketin bir yıl öncesinde net gelirleri 1 milyar 70 milyon dolar ve hisse başına getirisi de 089 dolardı Wall Street analistlerinin şirketin üçüncü çeyrek itibariyle hisse başına getiri beklentisi ise 098 dolardı Ayrıca şirketin geliri 59 milyar dolardan 6 milyar 270 milyon dolara çıkarak yakaladığı yüzde 6 büyüme ile yine analistleri şaşırttı Beklenti, 6 milyar 180 milyon dolar civarındaydı Eğitime ABD ordusundan fazla kaynak ayırıyor 118 ülkede 32 bin restoranı, 25 bin franchise’ı var Günde 56 milyon, yılda ise 20 milyardan fazla müşteri geliyor McDonald’s, 2006’da 21, 2007’de ise 228 milyar dolarlık satış gerçekleştirdi McDonald’s’ın büyüme platformları, 24 saate kadar varan uzun saatler açık olması Toplam 16 milyon kişi çalışıyor Türkiye’de 111 restoranı, 3 bin 200 çalışanı bulunuyor McDonald’s eğitime Amerikan ordusunun harcadığından daha fazla kaynak ayırıyor McCafe, 140 milyar dolarlık pazarda kendine yer açıyor MCCDONALD’S geçen yıl geçen yıl Almanya’da başlattığı McCafe konseptini önümüzdeki dönemde yeni ülkelerde de açarak dünyaya yayacak Henüz Türkiye’de olmayan McCafe zincirnin kahve tutkunları için yeni bir adres olmasını amaçlayan McDonald’s yönetimi, piyasaya sektörde rakiplerinden daha ucuz fiyatlarla girdiklerini belirtiyor McCafe’nin, sektörde Starbucks’tan kalan boşluğu doldurmaya yönelik olabileceği belirtiliyor McDonald’s CFO’su Peter J Bensen, "Meşrubat pazarı, 140 milyar dolarlık bir alan Bunun 60 milyar dolarını ABD tek başına gerçekleştiriyor" dedi |
|