Tarih Test Teknikleri |
|
|
#1 |
|
[KAPLAN]
|
Tarih Test TeknikleriTARİH TEST TEKNİKLERİ ÖNSÖZ Hazırladığımız bu kitaba başlamadan önce öğrencilerimize tarih dersinde daha başarılı olmaları amacıyla bazı ön bilgiler vermeye çalışacağız ![]() Şüphesiz ki büyük bir yarış içerisindesiniz Bu yarışta yanlış yapacağınız her soru sizi amacınızdan biraz daha uzaklaştıracaktır![]() Uzun öğretmenlik yaşamımda öğrencilerden sürekli karşılaştığım şikayet veya hataları da göz önünde bulundurarak bu çalışmayı hazırladım Bu çalışma üç bölümden oluşmaktadır![]() A) Tarih dersine çalışma kuralları B) Test çözmede ip uçları C) Üniversite sınavlarındaki tarih soru çeşit ve teknikleri A) TARİH DERSİNE ÇALIŞMA KURALLARI 1 Tarih Dersi Hakkındaki Temel Hatalar
Unutmayınız ki bilgiye ulaşmanın yolu sorulardan geçer Öncelikle, yukarıdaki bakış açısına sahipsek bunları bir tarafa atalım Bunlar klasik öğrenci sızlanma ve bahaneleridir Şimdi bu durumu nasıl aşacağımızı görelim![]() 2 Tarih Dersine Çalışılırken Dikkat Edilecek Noktalar
Test Çözmede Dikkat Edilecek Noktalar
4 Tarih Test TekniğiBu bölümde üniversite imtihanında en çok kullanılan tarih testlerindeki soru tekniği ve bunları çözümünde dikkate edeceğiniz noktalar anlatılacaktır ![]() Üniversite sınavında genellikle testlerde sıkça kullanılan ifadeler şunlardır ![]() a) Paragraf soruları Paragraf sorularının çözümünde iki metod kullanılır ![]() 1 Sadece paragraftaki bilgiler dikkate alınarak soruyu çözme2 Paragraftaki bilgiler dikkate alınarak ve konu ile ilgili diğer bilgileri de kullanılarak soruyu çözmeNot: Paragraf soruları da olumlu ve olumsuz şeklinde olabilmektedir ![]() Paragraf sorularında; yukarıda tek bir paragraf şeklinde olabileceği gibi, iki veya daha fazla paragraf şeklinde de olabilir Bu paragrafların ortak sonuçları veya bu paragraflardan hangisine ulaşılamayacağı gibi sorular yöneltilebilir![]() UYARI: Paragraf soruları genellikle şu ifadelerle başlar Buna göre, bu parçaya göre, bu davranış, bu bölge gibi ifadeler Bu cümleler, bir önceki bilgileri paragraf konumuna sokmaktadır![]() b) Durum, Hüküm-Yargı, Yargı-Durum Durum: Durum sorularında, önce bir paragraf verilir Bu paragrafta bazı durumlar, olaylar anlatılır Öğrenciden bu durumun yol açtığı sonuçlar veya bu durumun doğal sonucu sorulmaktadır Bu tür sorularda da olumlu veya olumsuzluklar istenebilmektedir![]() Hüküm-Yargı: Bu tür sorular bir nevi önerme türüdür Önce olayla ilgili bir hüküm ve bu hükümle ilgili bir durum gösterilmekte ve hüküm ile yargı arasındaki bağlantı, çelişki veya ortak nokta sorulmaktadır![]() Örnek: Osmanlı Anayasasının Hükmü: Osmanlı Mebusan Meclisi’ni açma ve kapatma yetkisi padişaha aittir ![]() Durum: Seçimle gelen üyelerden oluşan son Osmanlı Mebusan Meclisi’ni İngilizler basmış, bazı milletvekillerini tutuklamış, tutuklanamayanlardan bir kısmı Anadolu’da yeni açılan TBMM’ye katılmıştır ![]() Yukarıda verilen durumun Osmanlı Anayasasının hükmüyle bağdaşmayan yönü aşağıdakilerden hangisidir? 1997 ÖYS Çözüm: Osmanlı Anayasasıyla, mevcut durum arasındaki çelişki sorulmaktadır Anayasaya göre meclisi açma ve kapatma yetkisi padişaha ait olduğu halde, İngilizler meclisi kapatmışlardır Yani doğru cevaba seçeneklere bakmadan kendiliğinden ulaşmış olduk Burada Anayasa ile çelişen meclisin padişah tarafından değil, İngilizler tarafından kapatılmasıdır Cevap olarak verilen seçeneğe bakalım![]() “İngilizlerin, Osmanlı Mebuslar Meclisi’ni çalışmaz hale getirmesi” Yargı-Durum: Önce genel bir yargı verilmektedir Bu yargının yol açtığı durum gösterilmekte ve bu ikisinin yol açtığı doğal sonuç veya bu iki durumun uzantısı sorulmaktadır![]() Örnek: Yargı: Dil ulusal duygunun gelişmesinde başlıca etkendir ![]() Yukarıda verilen yargı ile durum arasında ilişki kurulduğunda, aşağıdakilerden hangisine ulaşılabilir? 1997 ÖYS Çözüm: Seçeneklere bakmadan, bu iki durumun sonucunun ne olabileceğini kendimiz tesbit edelim Dil; ulusal duygunun gelişmesinde bir etken ve Türkiye Cumhuriyeti de bir ulusal devlet olduğunda, Türk ulusal duygunun gelişmesinde, Türk dili de bir etkendir Yargısına ulaşabiliriz![]() Şimdi cevap olarak verilen seçeneğe bakalım ![]() “Türk dilinin siyasi rejimin gelişmesinde temel öğelerden biri olduğuna” Görüldüğü gibi, sadece iki olayın bizi ulaştırabileceği sonucu düşündüğümüzde kendiliğinden doğru cevaba ulaşabiliriz ![]() c) Kronoloji Kronoloji sorularında olayların tarihleri sorulmaktadır Bunlar da kendi aralarında bir çok bölümlere ayrılmaktadır![]()
Nerede soruları; olayların geçtiği yerleri sormaktadır Bu tür sorulara karşı uyanık olabilmek için konulara çalışırken, olayların geçtiği bölgelere de dikkate edilmelidir![]() e) En iyi, fazla, en fazla, en, az, en az, en önemli, daha, daha fazla, asıl, temel Bu tür sorularda genellikle seçeneklerin tümü de doğrudur Burada istenen seçenekler içerisinde olayın asıl nedeni veya “en az” gibi sorularda ise, olayın olmasına en az katkıda bulunan seçenek sorulmaktadır![]() f) Hangisi Genellikle isim, yer ve olayların adları sorulduğunda bu ifade kullanılmaktadır ![]() g) İlk, Son Testlerde en çok kullanılan soru ifadesidir Özellikle ÖSYM açısından tarihteki ilk ve sonlar önemlidir Bunlara yönelik yoğun olarak soru gelmektedir Bu bağlamda, öğrencilerin ilk ve son olaylara dikkat etmeleri gerekmektedir![]() h) Nedenidir, sonucudur, amacıdır Neden-Sonuç; Sebep-Sonuç: Neden-sonuç, veya sebep-sonuç ilişkisi, tarih açısından önemlidir Çünkü olaylar arasında sebep ve sonuç açısından bir bağlantı vardır Bu bağlantıyı ölçmeye yönelik sorular da gelmektedir Amaçtan kasıt da olayın nedenini öğrenmektir Yani nedensellikle aynı anlamı ifade etmektedir![]() Neden ve sonuç ilişkilerinde Türkçe’deki zaman ilişkisi kullanılabilir Sonuç; her zaman kronolojik olarak nedenden sonra olacağı için olayların kronolojik zamanları göz önünde bulundurulmalıdır![]() ı) Değildir, yoktur, olamaz, imkansız, -me, -ma Bu ifadeler, olumsuzluk içermektedir Olumsuz ifadeler, öğrencilerin en çok dikkatinden kaçan soru turudur Ayrıca, olamaz, imkansız gibi sözlerde seçenekler arasında en uzak olanın istenmekte olduğu görülmektedir![]() i) Ortak, farklı, benzer Seçenekte verilen olayların ortak, farklı veya benzer yönleri sorulmaktadır Bu tür sorular genellikle iki veya daha fazla paragraf veya maddelerden oluşmakta, bunlar arasındaki ortak, farklı veya benzer yönleri istenmektedir Bu tür sorularda parçadaki bilgiler dikkate alınmalıdır![]() j) Siyasi, sosyal, askeri, dini, kültürel, ekonomik Soruda bazı olaylar anlatılmakta ve bunların siyasi, sosyal, kültürle, dini, ekonomik ve askeri yönü sorulmaktadır Bu tür soruları cevaplayabilmek için hangi ifadelerin hangi alana girdiği iyi bilinmelidir![]() k) Yukarıdaki, aşağıdaki Yukarıdaki: Sorularda en çok kullanılan ifadeler bunlardır Bu ifadeler, kendilerinden bir önceki cümlenin paragraf olduğunu göstermektedir Bu ifadelerle başladığına göre, seçenekler paragraflar dikkate alınarak çözülmelidir![]() Aşağıdaki: Bu ifade ile başlayan sorular genellikle bilgiye dayanılmaktadır ![]() l) Karşılaştırma İki veya daha fazla paragraf karşılaştırılarak bunların ortak, benzer veya farklı, ayrılan yönleri sorulmaktadır ![]() m) Maddeli sorular Bazı sorularda maddeler halinde önce sıralanmakta ve bu maddelerin ulaştırdığı ortak nokta, ayrılan yönler, farkları, farklı olanları gibi noktalar sorulmaktadır ![]() n) Yorum Bazı sorularda da yorumlar verilmekte ve bu yorumu en iyi açıklayan seçenekler sorulmaktadır Veya, bazı seçenekler verilmekte (özellikle anlaşma maddeler, kongreler, anayasa maddeleri gibi) bunlardan hangi yoruma ulaşıldığı sorulmaktadır![]() Sevgili Gençler; Tarihe çalışırken bunun zor bir iş olmayıp, bir hikaye okurmuş gibi zevk almaya çalışmalı ve sıkılmamalısınız Unutmayınız ki insan severek yaptığı her işte başarılı olur![]() Hepinizde başarılar diler, Allah’ın size yardımcı olmasını temenni ederim ![]() İbrahim Halil ER
Tarih Öğretmeni |
|
Cevap : Tarih Test Teknikleri |
|
|
#2 |
|
gulhan
|
Cevap : Tarih Test Teknikleriemegıne sağlık kaplan
__________________
|
|
|
|