|  | Altın Oran |  | 
|  03-08-2008 | #1 | 
| 
[KAPLAN]
 |   Altın OranAltın oran, doğada sayısız canlının ve cansızın şeklinde ve yapısında bulunan özel bir orandır  Doğada bir bütünün parçaları arasında gözlemlenen, yüzyıllarca sanat ve mimaride uygulanmış, uyum açısından en yetkin boyutları verdiği sanılan geometrik ve sayısal bir oran bağıntısıdır  Doğada en belirgin örneklerine insan vücudunda, deniz kabuklulularında ve ağaç dallarında rastlanır  Platon'a göre kozmik fiziğin anahtarı bu orandır  Altın oranı bir dikdörtgenin boyunun enine olan "en estetik" oranı olarak tanımlayanlar da vardır  Eski Mısırlılar ve Yunanlılar tarafından keşfedilmiş, mimaride ve sanatta kullanılmıştır  Göze çok hoş gelen bir orandır  Altın Oran; CB / AC = AB / CB = 1  618; bu oranın değeri her ölçü için 1  618 dir  Bir doğru parçasının (AB) Altın Oran'a uygun biçimde iki parçaya bölünmesi gerektiğinde, bu doğru öyle bir noktadan (C) bölünmelidir ki; küçük parçanın (AC) büyük parçaya (CB) oranı, büyük parçanın (CB) bütün doğruya (AB)oranına eşit olsun  Altın Oran, pi (π) gibi irrasyonel bir sayıdır ve ondalık sistemde yazılışı; 1  618033988749894    dür  (noktadan sonraki ilk 15 basamak)  Bu oranın kısaca gösterimi:  olur  Altın Oranın ifade edilmesi için kullanılan sembol, PHI yani Φ 'dir  Altın Oran, matematikte ve fiziksel evrende ezelden beri var olmasına rağmen, insanlar tarafından ne zaman keşfedildiğine ve kullanılmaya başlandığına dair kesin bir bilgi mevcut değildir  Tarih boyunca birçok defa yeniden keşfedilmiş olma olasılığı kuvvetlidir  Euclid (M  Ö  365 – M  Ö  300), "Elementler" adlı tezinde, bir doğruyu 0  6180399    noktasından bölmekten bahsetmiş ve bunu, bir doğruyu ekstrem ve önemli oranda bölmek diye adlandırmıştır  Mısırlılar keops Piramidi'nin tasarımında hem pi hem de phi oranını kullanmışlardır  Yunanlılar, Parthenon'un tüm tasarımını Altın Oran'a dayandırmışlardır  Bu oran, ünlü Yunanlı heykeltraş Phidias tarafından da kullanılmıştır  Leonardo Fibonacci adındaki İtalyan matematikçi, adıyla anılan nümerik serinin olağanüstü özelliklerini keşfetmiştir fakat bunun Altın Oran ile ilişkisini kavrayıp kavramadığı bilinmemektedir  Leonardo da Vinci, 1509'da Luca Pacioli'nin yayımladığı İlahi Oran adlı bir çalışmasına resimler vermiştir  Bu kitapta Leonardo Leonardo da Vinci tarafından yapılmış Five Platonic Solids (Beş Platonik Cisim) adlı resimler bulunmaktadır  Bunlar, bir küp, bir Tetrahedron, bir Dodekahedron, bir Oktahedron ve bir Ikosahedronun resimleridir  Altın Oran'ın Latince karşılığını ilk kullanan muhtemelen Leonardo da Vinci 'dir  Rönesans sanatçıları Altın Oran'ı tablolarında ve heykellerinde denge ve güzelliği elde etmek amacıyla sıklıkla kullanmışlardır  Örneğin Leonardo da Vinci, Son Yemek adlı tablosunda, İsa'nın ve havarilerin oturduğu masanın boyutlarından, arkadaki duvar ve pencerelere kadar Altın Oran'ı uygulamıştır  Güneş etrafındaki gezegenlerin yörüngelerinin eliptik yapısını keşfeden Johannes Kepler (1571-1630), Altın Oran'ı şu şekilde belirtmiştir: "Geometrinin iki büyük hazinesi vardır; biri Pythagoras'ın teoremi, diğeri, bir doğrunun Altın Oran'a göre bölünmesidir  " Bu oranı göstermek için, Parthenon'un mimarı ve bu oranı resmen kullandığı bilinen ilk kişi olan Phidias'a ithafen, 1900'lerde Yunan alfabesindeki Phi harfini Amerika'lı matematikçi Mark Barr kullanmıştır  Aynı zamanda Yunan alfabesindekine karşılık gelen F harfi de, Fibonacci'nin ilk harfidir  Altın Oran, bir sayının insanlık, bilim ve sanat tarihinde oynadığı inanılmaz bir roldür  Phi, evren ve yaşamı anlama konusunda bizlere yeni kapılar açmaya devam etmektedir  1970'lerde Roger Penrose, o güne kadar imkansız olduğu düşünülen, "yüzeylerin beşli simetri ile katlanması"nı Altın Oran sayesinde bulmuştur  Fibonacci Sayıları ve Altın Oran Fibonacci sayıları (1, 1, 2, 3, 5, 8, 13, 21, 34, 55, 89, 144, 233, 377, 610, 987, 1597, 2584, 4181, 6765    şeklinde devam eder) ile Altın Oran arasında ilginç bir ilişki vardır  Dizideki ardışık iki sayının oranı, sayılar büyüdükçe Altın Oran'a yaklaşır  Fibonacci ardışıkları, Altın Oran ilişkisi yorumlamasıdır  Teoloji ve Altın Oran Doğada, pek çok canlıda(insan da dahil) bu oran görülmektedir  Bazıları, bu oranın doğada bir ölçü olduğunun kanıtı olduğunu ileri sürer  Altın Oran'ın Kuran'daki şu âyetle ilişkili olduğu öne sürülmüştür: "Allah, her şey için bir ölçü kılmıştır  " (Talak Suresi, 3) Altın Oran'ı anlatmanın en iyi yollarından biri, işe bir kare ile başlamaktır  Bir kareyi tam ortasından iki eşit diktörgen oluşturacak şekilde ikiye bölelim  Dikdörtgenlerin ortak kenarının, karenin tabanını kestiği noktaya pergelimizi koyalım  Pergelimizi öyle açalım ki, çizeceğimiz daire, karenin karşı köşesine değsin, yani yarı çapı, bir dikdörtgenin köşegeni olsun  Sonra, karenin tabanını, çizdiğimiz daireyle kesişene kadar uzatalım  Yeni çıkan şekli bir dikdörtgene tamamladığımızda, karenin yanında yeni bir dikdörtgen elde etmiş olacağız  İşte bu yeni dikdörtgenin taban uzunluğunun (B) karenin taban uzunluğuna (A) oranı Altın Oran'dır  Karenin taban uzunluğunun (A) büyük dikdörtgenin taban uzunluğuna (C) oranı da Altın Oran'dır  A / B = 1  6180339 = Altın Oran C / A = 1  6180339 = Altın Oran Elde ettiğimiz bu dikdörtgen ise, bir Altın Dikdörtgen'dir  Çünkü kısa kenarının, uzun kenarına oranı 1  618 dir, yani Altın Oran'dır  Artık bu dikdörtgenden her bir kare çıkardığımızda elimizde kalan, bir Altın Dikdörtgen olacaktır  İçinden defalarca kareler çıkardığımız bu Altın Dikdörtgen'in karelerinin kenar uzunluklarını yarıçap alan bir çember parçasını her karenin içine çizersek, bir Altın Spiral elde ederiz  Altın Spiral, birçok canlı ve cansız varlığın biçimini ve yapı taşını oluşturur  Buna örnek olarak Ayçiçeği bitkisini gösterebiliriz  Ayçiçeğinin çekirdekleri altın oranı takip eden bir spiral oluşturacak şekilde dizilirler  Bu karelerin kenar uzunlukları sırasıyla Fibonacci sayılarını verir  | 
|   | 
|  | 
|  |