![]() |
Ahmet Yesevi |
![]() |
![]() |
#1 |
Ergenekon
|
![]() Ahmet YeseviAHMET YESEVÎ Büyük Türk Mutasavvıfı Ahmet Yesevî, Kazakistan'ın YESİ şehrinde, yaygın görüşe göre 1093 yılında doğmuş ve 1166 yılında ölmüştür ![]() ![]() Yesevî, Arapça ve Farsça'yı çok iyi bilmesine rağmen TÜRKÇE'yi seçmiştir ![]() Yesevî, eski Türk inanışlarının kalıntılarını İslâmiyet ile uzlaştırmaya çalışan, İslâm'ı yeni kabul etmiş insanlara bu dinin sıcak, samimi, hoşgörülü, insan ve tanrı sevgisine dayalı gerçek yüzünü tanıtmıştır ![]() HİKMET adını verdiği dörtlüklerinde Yesevî; Benim hikmetlerim hadîs hazinesidir Kişi pay görmese, bil habistir Benim hikmetlerim süphanın fermanı Okuyup bilsen, hepsi Kur'an'ın anlamı demektedir ![]() Büyük Türk mutasavvıfı Ahmet Yesevî, Türk dünyasının yetiştirdiği önemli şahsiyetlerden ve Türklüğün sembol isimlerinden biridir ![]() Ahmet Yesevî'nin Türk tasavvuf geleneğinin kurucusu olması ve kendisinden sonraki büyük mutasavvıflar, Yunus Emre, Mevlâna, Hacı Bektaş-ı Veli ve diğerleri üzerindeki etkisi, böylece Anadolu'nun bir Türk Yurdu haline gelmesindeki manevi rolü, İslamiyet'i dosdoğru anlayan ve anlatan, sade ve temiz üslubu, güzel Türkçe'mizin mimarlarından oluşu, insanlığın ihtiyacı olan yüksek değerleri daha o zamanlar dile getirdiği kardeşliğe, dostluğa, sevgi ve hoşgörüye dayalı düşünceleri bilinmektedir ![]() Türk'lerin İslâmiyeti anlama ve algılama noktasında YESEVÎ bir ekoldür ![]() ![]() ![]() Karahan'lı Hükümdarı Saltuk Buğra Kara Han'ın 950 yılında İslâmiyet'i resmî devlet dini olarak kabul etmesi, TÜRK dünyasının önemli bir dönüm noktasıdır ![]() ![]() "Pir-i Türkistan" Ahmet Yesevî, Güney Kazakistan'da, Çimkent şehrine 7 km ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Yesevî, mürşidi Hemedanî'nin ölümünden sonra bir süre Buhara'da irşad postuna oturursa da, şeyhinin vaktiyle işaret ettiği şekilde YESÎ'ye döner ![]() ![]() Menkıbeye göre tekkesinin bahçesinde bir çilehane kazdırır ve ömrünü burada tamamlar ![]() ![]() Ahmet Yesevî'nin türbesini Sultan Timur'un yaptırdığı bilinmektedir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Kazakistan bağımsızlığını kazandıktan sonra, Türkistan şehrindeki bu türbenin restorasyon çalışmaları Türkiye tarafından 1992 yılında başlatılmış ve 2 senede bitirilmesi ön görülmüşse de çalışmalar Temmuz 2000 e kadar sürmüş ve türbenin açılışı Ekim 2000 de Türkistan şehrinin 1500 ![]() ![]() Ahmet Yesevî, Anadolu'ya hiç gelmemiş olmasına rağmen Anadolu'da tanınmış ve sevilmiştir ![]() ![]() Anadolu'ya gitmediği bilinmesine rağmen Pülümür'ün Kangallı Köyü'nde Ahmet Yesevî’ye atfedilen bir türbe vardır ![]() ![]() Bundan başka, Baskil ilçesinin Tabanbükü Köyü'nde Ahmet Yesevî kolundan gelen Hasan Dede'nin mezarının bulunduğu biliniyor ![]() ![]() Şimdi, Yesevî ve Türk diline etkisinden söz etmek istiyorum ![]() Selçuklular, tarihimizin çok uzun bir dönemini doldurmuş, büyük bir devlettir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bütün bu olumsuzluklar arasında Yesi'de bilinçli bir Türk ortaya çıkmış, Arapça ve Farsça'yı çok iyi bilmesine rağmen Türkçe'yi seçmiştir ![]() Yesevî, İslâm tasavvufunu esas alan, bilim, edebiyat ve san'ata önem veren bir medrese kurdu ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sevmiyorlar bilginler sizin Türkçe dilini Erenlerden işitsen açar gönül dilini Ayet - hadis anlamı Türkçe olsa duyarlar Anlamına erenler başı eğip uyarlar Miskin hafız Hoca Ahmet yedi atana rahmet Fars dilini bilir de sevip söyler Türkçe'yi Daha sonra, Cengiz'ler, Osmanlı'lar dönemlerinde Türkçe egemen olmuştur ![]() ![]() ![]() Burada, Ahmet Yesevî'nin ilme ve bilgiye verdiği önemi bir, iki Hikmet'i ile dile getirmek istiyorum: Ey dostlar, cahil ile yakın olup Bağrım yanıp, candan doyup öldüm ben işte ![]() Bir başka hikmetinde ise: Cahil ile geçen ömrüm nar sakar Cahil olsan cehennem ondan çekinir Cahil ile cehenneme doğru kılmayın sefer Cahiller içinde yaprak gibi soldum ben işte demektedir ![]() Şimdi de Yesevî'nin din anlayışını irdelemek istiyorum ![]() Tarih devirlerinde milletimiz bir çok dini kabul etmiştir ![]() ![]() ![]() Şamanizm, sadece Türklerin değil, Asya'nın birçok halklarının ortak inanç sistemidir ![]() ![]() Göktürk kitabelerinde, Atalarımızın, bir din anlayışı bulunduğu açıklaması vardır ![]() ![]() ![]() ![]() Bilinen bir gerçektir ki, bir toplumun kabul ettiği yeni bir din, eski inançları tümüyle ortadan kaldıramaz ![]() ![]() ![]() ![]() Bugün, büyük çoğunluğu Müslüman olan Dünya Türklüğünün İslâmi anlayışında binlerce yıllık geçmişlerini görmekteyiz ![]() ![]() ![]() ![]() Ahmet Yesevî, eski Türk inanışlarının kalıntılarını İslâmiyet ile uzlaştırmaya çalışan ve dolayısı ile kitaplı dinin, yani İslâmın emirlerini tam yerine getiremeyen yeni Müslüman olmuş insanlara, İslâmın sıcak, samimi, hoşgörülü, insan ve Tanrı sevgisine dayalı, gerçek yüzünü tanıttı ![]() Ahmet Yesevî, içinde yaşadığı dönemin Türk toplumunun, bozkırlarda at koşturan yarı göçebe insanlar olduklarını, kadın - erkek, genç - ihtiyar, hareketli, kendi gelenek ve göreneklerini diri tutma yolunda başarılı ve mücadele ile geçen bir hayatın içinde olduklarını çok iyi biliyordu ![]() ![]() ![]() Nitekim, Yesevî Benim hikmetlerim hadis hazinesidir Kişi pay görmese, bil habistir Benim hikmetlerim Süphan'ın fermanı Okuyup bilsen, hepsi Kur'an'ın anlamı demektedir ![]() Hoca da öteki mutasavvuflar gibi, âlemi ve âlemde var olan herşeyi ilâhi aşkın eseri olarak gördüğü içindir ki, her şeyi gönülden sevmektedir ![]() ![]() ![]() Üstelik Aşk'sız kişi gerçek insan değildir ![]() Dertsiz insan insan değil, bunu anlayın Aşk'sız insan hayvan cinsi, bunu dinleyin Gönlünüzde Aşk olursa, bana ağlayın Ağlayanlara gerçek Aşk'ımı hediye eğledim ![]() Aşk'sızların hem canı yok, hem imânı, Resûlullah sözün dedim mânâ hani ![]() Diyen Yesevî 140 numaralı hikmetinde, ilâhi aşk hakkındaki görüşlerini, insanın samimi inancı ile bağlantılıyarak anlatır ![]() Aşk davasını bana kılma, sahte aşık, Aşık olsan, bağrın içinde göz kanı yok, Muhabbetin şevki ile can vermese, Boşa geçer ömrü onun, yalanı yok ![]() Aşk bağı sıkıntı çekip yeşertmesen, Hor görülse nefsini öldürmesen, "Allah" diyerek içe nuru doldurmasan, Vallah, billah sende aşkın eseri yok ![]() Hak zikrini can içinden çıkarmasan, Üçyüz altmış damarlarını kımıldatmasan, Dörtyüzkırkdört kemiklerini kul eylemesen, Yalancıdır Hakk'a aşık olduğu yok ![]() Rahatı bırakıp can sıkıntısını hoşlayanlar Seherlerde canını incitip çalışanlar, Hay-u heves, ben-benliği terk edenler, Gerçek aşıktır, asla onun yalanı yok ![]() Kul Hoca Ahmet, candan geçip yola gir, Ondan sonra erenlerin yolunu sor, Allah diyerek, Hakk'ın yolunda canını ver, Bu yollarda can vermesen, imkânı yok ![]() "İlâhi Aşk" Allah'dır ve bu Aşk'a düşen kişi, bencillik, gösteriş, iki yüzlülük, kişisel çıkar gibi küçük hesapları düşünmemek gerekir ![]() Nerde görsen gönlü kırık, merhem ol, Öyle mazlum yolda kalsa, yoldaşı ol, Mahşer günü dergâhına yakın ol, Ben - benlik güden kişilerden kaçtım ben işte ![]() Demektedir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Yesevî, asıl kavgasını, sahte şeyhler ve mollalara karşı yapar ![]() "Talibim" deyip söylerler vallah, billah insafsız Namahreme bakarlar, gözlerinde yok insaf; Kişi malını yiyerler, çünkü gönülleri değil saf Arslan Baba'nın sözlerini işittiniz teberrük ![]() Zâkirim deyip ağlar, Çıkmaz gözünden yaşı; Gönüllerinde gamı yok, her an ağrıya başı; Oyun-hile kılarlar, malûm Hüda'ya işi, Arslan Baba'nın sözlerini işittiniz teberrük ![]() Gibi bir çok Hikmet söylemiştir ![]() Yesevî, ilim üzerinde çok durmuş, inananların aydın kişiler olduğunu, bunların bilgisizlikten ve bilgisizlerden kısaca cahillikten uzak durduklarını anlatmıştır ![]() ![]() ![]() İlim, iki inci, beden ve cana rehberdir Can âlimi Hazret'ine yakındır Muhabbetin şarabından içer Öyle âlim, gerçek âlim olur dostlarım, demiştir ![]() Gönül gözü ile görmek,
|
![]() |
![]() |
|