İşık Tayfı Nedir? İşık Tayfı Neye Denir? İşık Tayfı Ne Demektir İşık Tayfı'nın Anlamı | 
     
| 
	
			
			 | 
		#1 | 
| 
			
 
Prof. Dr. Sinsi
 
		
	
		
	
	 | 
	
	
	
	
		
		
			
			İşık Tayfı Nedir? İşık Tayfı Neye Denir? İşık Tayfı Ne Demektir İşık Tayfı'nın AnlamıIşık Tayfı Nedir? Işık Tayfı Neye Denir? Işık Tayfı Ne Demektir Işık Tayfı'nın Anlamı Işık Tayfı Nedir? Işık Tayfı Neye Denir? Işık Tayfı Ne Demektir Işık Tayfı'nın Anlamı Beyaz ışın demeti prizma adı verilen saydam cisimlerden geçerken gök kuşağının renklerine ayrılır   Gök kuşağının tüm renklerini içeren,  farklı  renklerden oluşan bu kuşağa “tayf” ya da “spektrum” adı verilir![]() Tayf Tayf renklerin, seslerin, elektromanyetik dalgaların ya da diger fiziksel gerceklerin, belli bir deger kumesi ile sinirlanmadan birbiri ardina sureklilik icinde sonsuz degismesi durumudur ![]() IŞIK BİR ENERJİ TÜRÜDÜR Görme olayı ışıkla gerçekleşir   Cisme gelen ışık, cisimden yansıyarak göze  gelirse cisim görünür![]() ![]() Ama bu cisim bir ışık kaynağı ise, hangi ortamda olursa olsun, çevresine ışık verdiğinden karanlıkta olsa da görülür   Işığın yayılması  için ortam gerekmez; ışık, boşlukta da yayılır  Işık kaynağından çıkan  ışık ışınları, homojen ve saydam ortamda ise doğrular halinde yayılır![]() Maddeler üzerlerine düşen ışığı yansıtıp yansıtmamalarına göre üçe ayrılır: Üzerine düşen ışığı geçirebilen maddelere saydam maddeler denir   Ör: Cam, su, hava…![]() Üzerine düşen ışığın bir kısmını geçirebilen maddeler yarı saydam maddeler denir   Ör: Yağlı kâğıt, buzlu cam![]() ![]() Üzerine düşen ışığı hiç geçirmeyen maddelere ise opak ( saydam olmayan) maddeler denir   Işık Bir Enerjidir: Metal bir çubuk ısıtılınca önce kızarır ve zayıf bir ışık yayar    Isıtılmaya devam edilirse akkor haline gelir  Bu olayda ısı enerjisinin  bir kısmı ışığa dönüşmektedir  Işığın bir enerji olduğunu kanıtlayan bir  başka olay da Dünyaya ısı ve ışık olarak ulaşan güneş enerjisidir   Güneş ışığı hesap makineleri, uzay araçları, tekneler gibi birçok  sistemin çalışmasında enerji kaynağı olarak kullanılmaktadır![]() Işık enerjisi ; radyometre cihazı ile hareket ,güneş pili ile elektrik ,güneş panelleri ile ısı ,enerjilerine dönüştürülebilir ![]() Işık Kaynakları: Işık kaynakları sıcak ve soğuk olmak üzere ikiye ayrılır   Güneş, ampul,  mum gibi kaynaklar sıcak, floresan, lamba, ateş böceği gibi kaynaklar soğuk ışık  kaynaklarıdır  Sıcak ışık kaynakları çevresini ısıtır  Güneşten dünyaya  gelen ışık, üzerine düştüğü maddeye enerjisini aktarır  Işık, madde ile  etkileşmesi sonucu soğurulabilir  Soğurulma, ışığın madde tarafından emilmesi olduğu için soğurulan ışık enerjisi ile madde ısınır   Isınan maddenin ise sıcaklığı artar (Soğurma:  Maddelerin ışığı tutup, ısıya dönüştürmesine denir ) Koyu renkli  cisimler, üzerlerine düşen ışığın büyük bir kısmını soğururlar  Açık  renkli cisimler ise üzerlerine düşen ışığın büyük bir kısmını yansıtır,  az bir kısmını soğururlar  Bu yüzden koyu renkler, açık renklerden daha  çabuk ısınır![]() RENKLER Güneşten bize ulaşan beyaz ışık, gerçekte birçok rengin bileşiminden oluşur   Beyaz aslında başlı başına bir renk değil,  bütün renklerin bileşiminden oluşur  Güneş ışığını bir prizmadan  geçirdiğimizde renklerine ayrıldığını ve bu renklerin de sırası ile  kırmızı, turuncu, sarı, yeşil, mavi ve mor olduğunu biliyoruz  Cisimler güneş ışığı ile aydınlatıldığında, üzerine bu renklerin karışımı olan ışık düştüğünden, cisimler bunlardan bir kısmını yansıtırlar ve sonuçta değişik renklerde cisimler olarak algılanır   Bir  cisim;• Güneş ışığındaki tüm renkleri yansıtıyorsa beyaz • Güneş ışığındaki hiçbir rengi yansıtmıyorsa siyah • Güneş ışığındaki herhangi bir rengi yansıtıyorsa, o renkte görünür ![]() Güneş ışığındaki renklerden kırmızı, mavi ve yeşil renge ana renk denir    Bu üç ışığın tek tek ya da değişik oranlardaki karışımı göze gelirse,  göz, cisimleri bu karışımlara göre değişik renklerde algılar  Bu üç  rengin, karışımları beyaz ışığı verir   Şekilde bu durum görülmektedir  Aynı tabloyu incelersek kırmızı ve yeşil  ışık göze gelirse sarı, kırmızı ve mavi ışık göze gelirse magenta, mavi  ve yeşil ışık göze gelirse cyan olarak algılanır  ![]() Cisimlerin Işığı Yansıtması Bir cisim güneş ışığındaki tüm renkleri yansıtıyorsa beyaz görünür ![]() ![]() Buradan anlıyoruz ki beyaz cisimler bütün renkleri yansıtıyor   Beyaz  cisim, beyaz ışıkla aydınlatılırsa beyaz, kırmızı ışıkla aydınlatılırsa  kırmızı, mavi ışıkla aydınlatılırsa mavi görünür![]() Dolayısıyla beyaz cisimler hangi ışıkla aydınlatılırsa o renkte algılanırlar  Örnek olarak aşağıda beyaz ışık yeşil bir filtreden  geçirilmiştir  Filtreden sadece yeşil ışık geçebilmiştir  Yeşil bir  cismin üzerine düşen yeşil renk ile cisim yine yeşil olarak gözükmüş  veya yeşil rengi cisim yansıtmıştır![]() ![]() Eğer cisim, hiçbir rengi yansıtmıyorsa siyah görünür   Yani siyah  cisimler hiçbir rengi yansıtmaz, üzerine düşen tüm renk ışınları yutar,  soğurur![]() Eğer cisim, tüm renkleri yansıtıyorsa aşağıda görüldüğü gibi beyaz görünür ![]() ![]() Eğer mavi kitabı yeşil ışık altında aydınlatırsak, yeşil, mavinin komşusu olduğundan zayıf olarak yansır   Fakat bu zayıf ışık, gözü yeşil  renkte uyaramayacağından, mavi kitap siyah görünür![]() Aşağıda mavi bir cisme beyaz bir ışık gönderir isek bu cisim sadece mavi rengi yansıyacaktır ![]() ![]() Işığın Filtrelerden Geçişi Saydam cisimler, üzerlerine gelen ışığı geçirme özelliğine sahiptir   Adi  cam, üzerine gelen ışığı tamamen geçirir  Ama bazı camlar renkli  olabilir![]() Işığı geçirebilen renkli, saydam cisimlere filtre denir   Örneğin güneş gözlükleri birer filtredir   Filtreler, üzerlerine düşürülen ışıktan, kendi renklerini kuvvetli,  komşu renklerini zayıf olarak geçirirler  Yani kırmızı filtre, kırmızı  ışığı güçlü, turuncu ışığı zayıf geçirir  Mavi filtre, mavi ışığı güçlü,  yeşil ve mor ışığı zayıf geçirir  Sarı filtre, sarı ışığı kırmızı  ışığı, yeşil ışığı güçlü, mavi ışığı ise zayıf geçirir![]() Şekilde kırmızı filtreden kırmızı ışık güçlü, turuncu ışık ise zayıf geçer   Bu kırmızı filtreden geçen kırmızı ve zayıf turuncuda ışınlarıda  mavi filtreden geçemez, mavi filtre siyah görünür![]() ![]() IŞIK TAYFI - IŞIK TÜRLERİ- ELEKTROMANYETİK TAYF Çevremizdeki cisimleri, görünür ışığın yansıyarak gözümüze gelmesi sayesinde görürüz   Yazın, zararlı ışınlardan korunmak için, güneş  gözlüğü takar, plajda güneşlenirken güneş kremi süreriz  Tüm bunlar ise,  gözle görülmeyen ışık türlerinden korunmak içindir![]() Işık dalgalar halinde, boşlukta da yayılabilen bir enerji türüdür   Işık,  bir elektromanyetik bir ışınımdır  Enerjinin elektromanyetik dalgalar  halinde yayılmasına radyasyon (ışınım) denir  Bir elementin en küçük birimi nasıl atomsa, elektromanyetik radyasyonların da en küçük birimi fotondur   Fotonların kütleleri yoktur  ve boşlukta ışık hızında enerji paketleri şeklinde yayılırlar![]() Elektromanyetik dalgalar, sahip oldukları enerji büyükten küçüğe doğru olacak şekilde: 1- Gama Işını, 2- X ışını, 3- Ultraviyole ( mör ötesi ) Işınlar, 4- Görünür Işık, 5- Kızılötesi Işık, 6- Mikrodalga Işınlar 7- Radyo Dalgaları ![]()  | 
	
		
		
		
		
			 
		
		
		
		
		
		
		
			
		
		
		
	 | 
İşık Tayfı Nedir? İşık Tayfı Neye Denir? İşık Tayfı Ne Demektir İşık Tayfı'nın Anlamı | 
     
| 
	
			
			 | 
		#2 | 
| 
			
 
Prof. Dr. Sinsi
 
		
	
		
	
	 | 
	
	
	
	
		
		
			
			İşık Tayfı Nedir? İşık Tayfı Neye Denir? İşık Tayfı Ne Demektir İşık Tayfı'nın AnlamıIşik - OPTİK Ve RENK SPEKTRUMU ışık ![]() ![]() ![]() ![]() Kaynağı akkor haline gelmiş çok sıcak bir madde olan, eşyayı aydınlatıp görmemize ve renkleri ayırt etmemize yarayan bir enerji ![]() Işık, bir ışık kaynağından çıkar   Güneş yıldızlar, akkor haline gelmiş katı  cisimler, gazlar birer ışık kaynağıdır  Işık kaynakları tarafından  aydınlatılmış cisimlerden; bazıları da etraflarına ışık yayarlar  Bunlar  da aydınlatılmış cisimleri meydana getirirler  En doğal ışık kaynağı  güneştir  Yeryüzü, güneşin gönderdiği ışıkla aydınlanır![]() Bir ışık kaynağından çıkan ışık, doğru yolla çevresine ışınlar halinde yayılır   Işığın yayılma yolu üzerine çıkan cisimlerden saydam olmayanlar  ise ışığın geçmesine engel olurlar  Işığın yayılma yolu üzerindeki bu  cisimlerin durumuna göre, gölge yarım gölge ve karanlık alanlar belirir![]() Işığın da, ses gibi, fakat çok daha büyük bir yayılma hızı vardır   Işığın  hızı, ilkin XVII  yüzyılda, Danimarkalı bir astronom tarafından  ölçülmüştür  Bu ölçüye ve sonradan yapılan bir çok ölçülere göre, ışığın  havada ve boşluktaki hızı saniyede 300,000 metredir Işık, her hangi bir  parlak cisim üzerine geldiğinde, doğrultusunu değiştirerek, geldiği  ortama doğru, yine belirli bir doğrultudan gider  Bu olay, ışığın gelme  açısı yansıma açısı, ve yansıyan ışın, aynı düzlem içindedir  Gelme  açısı da yansıma açısına eşittir Işık, saydam bir ortamdan, başka saydam  bir ortama geçtiğinde ise doğrultusunda bir değişiklik meydana gelmek  suretiyle yoluna devam eder  Bu olay,ışığın kırılmasını meydana getirir![]() ![]() Işığın kendi öz yapısına veya cisimler tarafından yayılma şekline bağlı olarak göz üzerinde yaptığı etkidir   Çeşitli cisimlerden yansıyarak gelen ışınların görsel algı sonucu kişide oluşturduğu duygudur   Diğer bir deyişle renk Işığın cisimlere çarptıktan  sonra yansıyarak görme duyumuzda bıraktığı etkiye denir  Güneşli bir  günde renklerin daha parlak ve canlı olmaları, kapalı havada ise  parlaklığını ve canlılığını kaybetmeleri ve olduklarından koyu  görünmeleri rengin ışığa bağlı olduğunu gösterir  Işık olmadığı zaman  herşey, şekil ve renk olarak karanlıkta kaybolur  Fizikçi Isaak Newton  1676’da, prizma yardımı ile güneş ışığının kırılmasını sağlamış ve  renklere ayrışan tayfını net bir şekilde göstermiştir  Güneş ışığı bir  prizmadan geçirilince 7 renk grubu meydana gelir  Güneş ışığında depo  olmuş bu renkler bir eşya üzerine geldiğinde o cisim renklerin bir  kısmını yutar, bir kısmını da yansıtır  Bu olayın sonucunda cisimler  bize yansıttığı renkte görünürler  Güneş ışığındaki renk grubunun uçları  birleştirilirse de renk çemberi meydana gelir  Bir görme olayında : * Işınların göze gelmesi --- Fiziksel * Bu ışınların karşısında gözde ortaya çıkan işlemler --- Fizyolojik * Cismin beyinde algılanması --- Psikolojik bir olgu olarak ortaya çıkmaktadır   Çeşitli renk duyguları oluşturan ışınların dalga boyları farklıdır   Kırılma  açısı en küçük olan ışın kırmızı, en büyük olan ışın mordur ( güneş  tayfında izlenen sıra ) Renkli boyaların aynı oranda karıştırılmasıyla  siyahlığın olmasına karşın, renkli ışınların aynı oranda bir araya  gelmesiyle beyazlığın oluşması ışık ve boyanın bünyelerinin farklı  olmasından kaynaklanır  Renklerin tümünün bir araya gelmesiyle ortaya  çıkan beyazlık ve siyahlık aslında renksizliktir  Gerek siyah, gerekse  beyaz renk olarak anılmazlar, nötr renklerdir  IŞIK - GÖLGE : Modelin hacim ve derinliğinin belirgin hale gelmesini sağlayan kavrama ışık-gölge denir   Işık kaynakları güneş, ay ve suni aydınlatma  araçlarıdır  Işık kaynağı eşyanın her tarafını aynı derecede  aydınlatmaz  Işığa yakın olan yerler aydınlık, ışığı görmeyen ve uzak  yerler karanlık, ışık ve gölge arasında kalan yerler ise eşyanın esas  rengini verir  Işığın aydınlatma derecesine ton denir  Bir kaynaktan  aydınlatılan varlıkların ışık ve gölge durumunu incelersek başlıca 4  değer görürüz  1- Açık ton ( ışıklı kısım ): Işığın eşya üzerine doğrudan doğruya geldiği en aydınlık kısımdır   Bu kısım eşyanın öz rengini vermez  2- Öz ton :Işığın eğik olarak geldiği olarak geldiği, yansımaların ve parlamaların olmadığı kısımdır   Bu kısım eşyanın öz rengini verir   Yuvarlak cisimlerde bu bölge açık tonla koyu ton arsında bir geçiş  yaptığı için bu kısma pasaj denir  3- Koyu ton ( öz gölge ): Eşyanın ışık almayan, en koyu olan kısımdır   Açık - koyu ton, bir rengin ışıktan gölgeye geçerken aldığı ton dereceleridir  4- Düşen gölge : Eşyanın fona ya da zemine düşen gölgesidir   O eşyanın biçimini  yansıtır  Eşya üzerindeki ışığın yansıması ile fon üzerinde meydana  gelen aydınlatmaya ise refle denir  Işık tüm cisimlerin rengini şu üç renk faktörünün belirlediğini akıldan çıkarmayalım a) Öz renk ( Lokal renk ) : Objenin - cismin kendi asıl rengi, b) Işığa göre değişen renk (tonal renk ): Işık ve gölgenin etkisinin sonucu olarak görülen değişmiş renk, c) Yansıma renk :Çevredeki diğer objelerden yansıyan renkler   Bu üç faktörü de şunlar etkiler ; d) Işığın rengi, e) Işığın yoğunluğu, f) Aradaki atmosfer   ANA RENKLER: Kırmızı Mavi Sarı ARA RENKLER: Yeşil Turuncu Mor TARAFSIZ ( NÖTR ) RENKLER: Beyaz Siyah Gri İki ana rengin karışımıyla ortaya çıkan ara renk, karışıma katılmayan ana rengin tamamlayıcısıdır   Aynı zamanda birbirinin gerçek gücünü ortaya  çıkartıp birbirlerini harekete geçirdiklerinden birbirlerine karşıt  renklerdir  Kırmızı----------Tamamlayıcısı ------------- Yeşil Mavi ------------ Tamamlayıcısı -------------- Turuncu Sarı ------------- Tamamlayıcısı --------------- Mor RENKLERİN ÖZELLİKLERİ Hue - Renk: Bir rengi diğerinden ayıran niteliktir   Hue, renk tekerleğinde ya da  spektrumunda rengin durumunu gösterir  Kırmızı, sarı diye  adlandırdığımız kavramlar hue ( renk )' tir  RENKLERİN GENEL SINIFLANDIRILMASI KONTRAST / ZIT RENKLER Sarı ------------------ Mor Kırmızı --------------- Yeşil Mavi ------------------ Turuncu ARMONİ / BÜTÜNLEYİCİ RENKLER Mor ------------------ Mavi Kırmızı -------------- Orange Sarı ----------------- Yeşil RENKLERİN ETKİLERİ Mekan içindeki konumlarına göre değişiktir   TURUNCU Üstten Koruyucu, himaye edici Yandan Sıcak, cana yakın Alttan Yakıcı KAHVERENGİ Üstten Ağır,örtücü Yandan Toprak gibi kuşatıcı Yersel, toprağımsı, Alttan Emniyetli AÇIK MAVİ Üstten Hafif,göksel,uçma isteği Yandan Soğuk,uzaklaştırıcı Alttan Düz pürüzsüz harekete geçirici SARI Üstten Hafif, açık, neşeli Yandan Teşvik, tahrik edici, Ayaklandırıcı, Uyarıcı Alttan Zıplama hissi SICAK - AÇIK RENKLER Üst : Fikri çalışmayı hızlandırıcı Yan : Aktiflik verici, yakınlık hissetme Alt : Kolaylaştırıcı, Hafifletici SICAK - KOYU RENKLER Üst : Kavrayıcı, örtücü, ağır, Yan : Kavrayıcı, çevreleyici, enerji dolu, saran, kuşatan Alt : Yürüme ve basma, emniyetli, yersel, sağlam SOĞUK - AÇIK RENKLER Üst: Yükseklik,aydınlatıcı Yan : Soğuk, uzaklaştırıcı Alt : Koşmayı teşvik edici SOĞUK - KOYU RENKLER Üst : Tehdit edici, kaygı uyandırıcı Yan : Soğuk, hüzünlü Alt : Hareketleri ağırlaştırıcı, yere çekim   Sıcak ve koyu - sıcak: Renklere sahip elemanlar, ön plana çıkarlar   Soğuk ve Açık - soğuk: Renkler ise geri planda kalırlar   DEĞER ( VALUE ) : Bir rengin açıklık veya koyuluk derecesini gösterir   Açık mavi ile  koyu mavi arasında ton farkı vardır  Siyahtan beyaza doğru gri tonlarını  gösteren 10 kademeli bir ton çubuğunda en parlak, ışıklı rek beyaz en  koyu ışıksız renk ise siyahtır  Renklerin değerini siyah ve beyaz  ilavesiyle değiştirmek mümkündür  YOĞUNLUK ( DOYUM DERECESİ ) : Rengin doyum kalitesi ya da şiddetinin ölçüsüdür   Spektrumdaki renklerin doyum kalitesi en üst düzeydedir  SARI - YEŞİL- SARI TURUNCU Tevazu Hafif Alçak YEŞİL KIRMIZI Pasif Aktif SICAK - SOĞUK RENKLER MAVİ MOR EFLATUN Soğuk Ağır Yücelik RENK SPEKTRUMU RENKLERİN PSİKOLOJİK ÖZELLİKLERİ : Ateşin sarı - kırmızı rengi sıcak renk çağrışımını; buzun mavi - yeşil rengi soğuk renk çağrışımını oluşturması, rengin sıcak ve soğuk renkler olarak ikiye ayrılmasına neden olmaktadır   SICAK RENKLER : Kırmızı, sarı, turuncu SOĞUK RENKLER : Yeşil, mor, mavi Ara renklerden mor ve yeşil kendilerini oluşturan sıcak ve soğuk renklerin miktarına bağlı olarak değişir   Kesin bir sınır koymak mümkün değildir   Renk, görsel olarak algılanan, bir çok duygusal etkinliğe sahip olan ve  estetik amaçlara hizmet veren bir elemandır  Rengin yapısal niteliklerine bağlı olarak duygusal etkinlikleri aşağıda özetlenmektedir   1- Renk kullanıldığı mekanı etkilemektedir   Örneğin bir mekanda parlak  renklerin yoğun olarak kullanılması heyecan ve neşeli bir etki  yaratırken; sakin ve pastel tondaki renkler dinlendirici bir etki  yaratmaktır  2- Mekana birlik ya da çeşitlilik kazandırır   Sıcak veya soğuk grup  içindeki benzer renk düzeni veya tek renkten oluşan bir düzen birlik  duygusuna katkıda bulunurken; farklı renklerden oluşan bir düzen  çeşitlilik duygusu vermektedir  3- Malzemenin öz - niteliğini ifade eder 4- Renk formu belirler   Bir çizgi, iki boyutlu bir yüzey ya da üç boyutlu  bir hacim, çevresiyle, geri planıyla karşıt renklerin kullanımıyla  belirlenmektedir  5- Oranları etkiler, yatay çizgilerde zıt renklerin kullanımı genişlik duygusunu, düşey doğrultularda kullanımı ise yükseklik duygusunu uyandırmaktadır   6- Ölçeği ortaya çıkartır, belli eder   Tek renkli elemanlardan oluşan bir  yapının ölçeğini uzaktan belirlemek güçtür, ancak yapı elemanları zıt  renklere sahip ise ölçeği uzaktan daha kolay anlaşılmaktadır  7- Ağırlık duygusu oluşturur   Koyu renkli elemanlar ağır, açık renkli elmanlar ise daha hafif görünmektedir  RENKLERİN ALGILANAN ETKİLERİ / ANLAMI MAVİ : Koyu tonlarda ya da yoğun olarak kullanıldığında moral bozan, kasvet veren bir etki, açık tonlarda kullanıldığında veya beyazla karıştırıldığında yatıştırıcı ve güven veren bir etki yaratmaktadır   Mavi sindirmeyi ve korumayı sembolize eder   YEŞİL : Kullanıldığı mekanda sakin, barışçıl, hassas, yumuşak bir etki yaratmaktadır   Neşe ve sükuneti ifade etmektedir  SARI : Kullanıldığı mekanda uyaran, neşelendiren, dikkat çeken bir etki yaratmaktadır   genişlemeyi, iletişimi ifade etmektedir  KIRMIZI : Kullanıldığı mekanda heyecanlandırıcı, uyarıcı bir etki yaratır    Beyazla karıştırıldığında cana yakın bir etki uyandırmaktadır  Kırmızı  enerji ve gücü ifade eder  PEMBE : Küçük alanlarda kullanıldığında zenginliği ve önemi vurgular, geniş alanlarda ise rahatsız edici bir etki yaratmaktadır   KAHVERENGİ : Kullanıldığı mekanda mutsuz, kederli ve melankolik bir etki yaratmaktadır   Ancak sarı veya beyazla birleştirildiğinde dinlendirici  ve rahatlatıcı bir etki yaratmaktadır  GRİ : Maviye doğru giden tonlarda kullanıldığında kasvetli, beyaza doğru giden tonlarda kullanıldığında ise huzurlu bir etki yaratmaktadır   BEYAZ : Kullanıldığı bir mekanda güneş ışığını yansıtıyorsa uyarıcı, neşeli bir etki yaratmaktadır   Her ögede olduğu gibi renk ögesinde de doğanın verileri çok zengindir    Doğadaki zengin renk armonileri de çeşitli zıtlıklar içerirler  Doğada  serbest bir düzen içerisinde bulunan renkler kendi yerlerini alırlar   Sanatçı ise bu renk yaklaşımlarını kişisel anlatım istekleri  doğrultusunda düzenleyerek yorumlar  Renkler bir araya geldiklerinde bir  değer kazanırlar veya kazandırırlar  Renk ilişkileri ya bir uygunluk ya  da zıtlık çerçevesi içersinde oluşur  Renk uygunlukları armoniyi teşkil  eder  Genel olarak etkili, güzel, anlaşılır armoniler renk zıtlıklarına  dayanırlar  Bir düzenlemede renk armonileri, genel olarak zıt renklerin  birliğinden doğan renk uyumlarıdır  RENK Ekşi : Hava prensibi = Sarı - Limon - Turunçgiller Tuzlu : Su prensibi = Yeşil, yeşil - mavi - lahana, pırasa Tatlı : Ateş prensibi = Kırmızı, pembeye kadar - elma Acı : Yer prensibi = Derin maviden viyolete kadar – patlıcan ( Newton, Chevral ( Şevral )-, Helmholtz ( Helmaz )-,Empresyonistler renk üzerine araştırma yapmışlardır  ) Işınların tümünü alan bir yüzey hepsini olduğu gibi yansıtırsa söz konusu yüzey beyazdır   Siyah cisimler ise gelen ışığın hepsini yutar  Kırmızı cismin  bu rengi, kırmızı hariç bütün ışınımları yutarak alıkoymasından  kaynaklanır  Eğer bütün ışınımlar eşit oranda yutulursa cisim gri  gözükür  Şu halde renk maddenin ışık üzerine etkime tarzından başka  birşey değildir ve Tundall' ın ifadesine göre ışığın uğradığı işlemin  sonucudur  ( Dalga boyu en kısa kırmızı, en uzun mor dur  ) Bu güne kadar yapılan uygulamalar üç anlayışı ortaya koymuştur   Bunlar;  Işık - gölgeci, Renkçi ışık gölgeci ve renkçi anlayışlardır   İzlenimcilere kadar ki ışık - gölgeci anlayıştaki ışık - gölge, koyu -  açık olarak düşünüldüğünden koyu - açık kontrastlarına elverişli olmayan  renk, içersine grileri alarak renklilik özelliğini kaybeder  Işık ve  gölge ayrı ayrı renklerle değil rengin en koyusundan en açığına kadar  değişik değerlerle gerçekleştirilmiştir  Bunlara bakıldığında ilk  izlenim zaten renk değil koyu ve açıktır  Işık - gölgeci anlayışın bir  çok uygulamalarında ışığın sarı - turuncu gölgenin koyulaştırılmış sarı -  turuncu ile gerçekleştirildiği görülür  Koyu; açığa, hafifletilmiş bir  geçiş ile bağlanır  Yalnız, izlenimciler ışık - gölge uygulamalarında  güneş tayfındaki renkleri seçtiler ( Mor, lacivert, mavi, yeşil, sarı,  turuncu, kırmızı ) Işıkta ayrı, gölgede ayrı renk uyguladılar  Genel  olarak gölgede mavi, yeşil - mor gibi soğuk tonları, ışıklarda  turuncu,sarı gibi renkleri kullandılar  Geçişlerde ise ya sarı - mor ya  da kırmızı , yeşil aracılarını seçtiler  O halde renkçi ışık gölgeci  anlayışta ışık ve gölge, ilkinde olduğu gibi koyu - açık kontrastlarıyla  değil, renk kontrastlarıyla oluşmaktadır  Renk kontrastları, koyu -  açık kontrastlarını kabul etmez  Bunun içindir ki renkçi ışık  gölgeciler, resimlerinde renk ilişkilerine dayanan bir evren ortaya  koyarlar![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() OPTİK OPTİK Fiziğin ışık olaylarını inceleyen dalına optik denir ![]() IŞIĞIN YAYILMASI Işık ışınları homojen saydam ortamlar ve boşlukta doğrular halinde yayılır ![]() 1   Işık Kaynağı Işık vererek çevrelerini aydınlatan cisimlere denir   Güneş ve yıldızlar  doğal ışık kaynaklarıdır  Yanan lamba ve mum gibi cisimler de suni  (yapay) ışık kaynaklarıdır![]() 2   Işık ışınları Işık kaynağından çıkan ve ışığın yolunu belirten doğrulara ışık ışınları veya kısaca ışınlar denir ![]() 3   Aydınlatılmış Cisimler Bir ışık kaynağından ışık alarak görünür hale geçen cisimlere aydınlatılmış cisimler denir ![]() 4   Saydam Cisimler Işığı tamamen geçiren cisimlere saydam cisimler denir   Cam, hava ve su gibi maddeler saydam cisimlerdir![]() 5   Yarı Saydam Cisimler Işığı kısmen geçiren cisimlere yarı saydam cisimler denir   Buzlu cam ve yağlı  kağıt gibi maddeler yarı saydam cisimlere örnek verilebilir![]() 6   Saydam Olmayan Cisimler Işığı geçirmeyen cisimlere saydam olmayan cisimler denir   Tahta ve demir gibi maddeler saydam olmayan cisimlerdir![]() 7   Renkli ve Siyah Görme Bir cisim, üzerine düşen güneş ışığının tamamını yansıtıyorsa bu cisim beyaz görünür   Cisim, üzerine düşen ışığın tamamını tutuyorsa bu durumda  cisim siyah görünür  Eğer cisim, üzerine düşen ışığın bir kısmını  yansıtıyorsa bu durumda cisim yansıttığı ışığın renginde görülür![]() 8   Işık Hızı Işığın birim zamanda aldığı yola ışık hızı denir   Işık hızı, ışığın hareket ettiği ortama göre değişir  Aşağıdaki tabloda ışığın bazı ortamalardaki hızı verilmiştir![]() Tam Gölge - Yarı Gölge Kaynaklardan yayılan ışınlar, ortamda ilerlerken saydam olmayan cisimler üzerine düşerlerse, cisimleri geçemediklerinden dolayı, cisimlerin arka tarafında karanlık alanlar oluşur ![]() Meydana gelen bu karanlık alanlara gölge denir   Gölgenin şekli, saydam olmayan cismin şeklinin en büyük kesiti  gibidir  Bunun sebebi, noktasal ışık kaynağından çıkan ışığın doğrusal  olarak yayılmasıdır![]() Şekildeki ışık kaynağından çıkan ışınların hiç düşmediği yerlere tam gölge, kaynağın bazı bölgelerinden ışık düşüp bazı bölgelerinden ışık düşmediği yerlere de yarı gölge denir ![]() Eğer kullanılan ışık kaynağı şekildeki gibi saydam olmayan engelden büyük ise, perdenin bulunduğu yere göre gölge şekilleri değişir   Perde (a)  konumunda iken ortada tam gölge ve etrafında yarı gölge oluşur  Perde  (b) konumunda iken yalnız yarı gölge oluşur![]() (Şekil (a) ve (b)) ![]() Dünya güneş etrafında dönerken, ay dünya ile güneş arasına şekildeki gibi girdiğinde, ayın gölgesi dünya üzerine düşer ve K noktasından bakan gözlemci güneşi göremez ![]() Bu olaya güneş tutulması denir ![]() Dünya, güneş etrafında dönerken ay ile güneş arasına şekildeki gibi girdiğinde dünyanın gölgesi, ay üzerine güneş ışınlarının gelmesini engeller    Güneşten ışık alamayan ay,L noktasından bakıldığında görülmez, bu olaya da ay tutulması denir ![]()  | 
	
		
		
		
		
			 
		
		
		
		
		
		
		
			
		
		
		
	 | 
Cevap : İşık Tayfı Nedir? İşık Tayfı Neye Denir? İşık Tayfı Ne Demektir İşık Tayfı'nın Anlamı | 
     
| 
	
			
			 | 
		#3 | 
| 
			
 
Kayıtsız
 
		
	
		
	
	 | 
	
	
	
	
		
		
			
			Cevap : İşık Tayfı Nedir? İşık Tayfı Neye Denir? İşık Tayfı Ne Demektir İşık Tayfı'nın Anlamıçok güzel anlatmışsınız ama çok uzun üzgünüm :( SA:F:SADF  | 
	
		
		
		
		
			 
		
		
		
		
		
		
		
			
		
		
		
	 | 
| 
		 |