|
![]() ![]() |
|
Konu Araçları |
düzenlemeler, istihdamında, işçi, yabancı, yeni |
![]() |
Yabancı Işçi Istihdamında Yeni Düzenlemeler |
![]() |
![]() |
#1 |
Şengül Şirin
![]() |
![]() Yabancı Işçi Istihdamında Yeni DüzenlemelerYABANCI İŞÇİ İSTİHDAMINDA YENİ DÜZENLEMELER
1 ![]() Son yıllarda ülkemizin bulunduğu coğrafyada artan savaşlar, ekonomik darboğazlar, göç veren ülkelerin işsizlik sorunu ya da düşük gelir politikaları gibi daha çok ekonomik nedenler Türkiye'nin kendisine yakın ya da komşu ülkelerden gelenler için cazibe merkezi olma ve hedef ülke haline gelmesine neden olmuştur ![]() 2003 yılından itibaren ülkemize çalışmak için gelenlerin sayısında ciddi anlamda artışlar yaşanmış; yabancıların çalışma izni başvuru sayılan 2009 yılında yaklaşık olarak on bin iken, 2014 yılının ilk on ayında bu sayı altmış bine yaklaşmıştır ![]() ![]() ![]() Bu yazımızda; 09/02/2015 tarihinde Türkiye Büyük Millet Meclisi Başkanlığı’na sunulan Yabancı İstihdamı Kanunu Tasarısı hakkındaki açıklanmalara yer verilmiştir ![]() 2 ![]() Yabancı İstihdamı Kanunu Tasarısıyla, yabancı istihdamı politikasını oluşturma yetkisi merkezîleştirilmekte, Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı bu konuda yetkili kılınmaktadır ![]() ![]() Tasarı, 4817 sayılı Kanundan farklı olarak çalışma iznine ilişkin iş ve işlemlerin uygulanması ile ilgili önemli değişiklikler de getirmiştir ![]() ![]() ![]() Hem yasal zorunluluklar hem de devletin takdir yetkisi, yabancılar hukuku bakımından bazı yabancılara ayrıcalık tanınmasını gerekli kıldığından çalışma izni kurallarının istisnai olarak uygulanabileceği yabancılar da belirlenmiştir ![]() ![]() ![]() Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığına, istihdam politikasının belirlenmesi, muafiyet belgesinin verilmesi, diğer kurumların verdiği çalışma izinlerinin merkezîleştirilmesi gibi görevlerin verilmesi dolayısıyla, Bakanlığın görev yükü ve sorumluluğu artacaktır ![]() ![]() ![]() Tasarıda, ülkemizin temel hedeflerinden biri olan Avrupa Birliği (AB)'ne üyelik sürecinde, iş kurma hakkı ve hizmet sunumu serbestisine ilişkin üçüncü fasıl başta olmak üzere ilgili fasıllar gereğince uygulamakla yükümlü olunan müktesebata uyum kapsamında alınması gereken önlemler göz önünde bulundurulmuştur ![]() 3 ![]() Yabancı İstihdamı Kanunu Tasarısı 09 ![]() ![]() ![]() 3 ![]() ![]() Tasarının birinci maddesi ile, Kanunun amacı belirtilmektedir ![]() MADDE 1- (1) Bu Kanunun amacı; yabancı istihdamına ilişkin politikaların belirlenmesi, uygulanması, izlenmesi ile yabancılara verilecek çalışma izni ve çalışma izni muafiyetlerine dair iş ve işlemlerde izlenecek usul ve esasları, yetki ve sorumlulukları ve yabancı istihdamı alanındaki hak ve yükümlülükleri düzenlemektir ![]() 3 ![]() ![]() Tasarının ikinci maddesi ile, Kanunun kapsamı belirtilmektedir ![]() MADDE 2- (1) Bu Kanun; Türkiye'de çalışmak için başvuruda bulunan veya çalışan, bir işveren yanında mesleki eğitim görmek üzere başvuruda bulunan veya görmekte olan, staj yapmak üzere başvuruda bulunan veya staj yapan, Türkiye'de geçici nitelikte hizmet sunumu amacıyla bulunan sınırötesi hizmet sunucusu yabancıları, yabancı çalıştıran veya çalıştırmak üzere başvuruda bulunan gerçek ve tüzel kişileri kapsar ![]() (2) Çalışma izni almaktan muaf tutulan yabancıların iş ve işlemleri bu Kanun hükümlerine göre yürütülür ![]() Bu Kanunun uygulanmasında, Türkiye'nin taraf olduğu ikili veya çok taraflı anlaşmalarda veya uluslararası sözleşmelerde yer alan hükümler saklıdır ![]() 3 ![]() ![]() Tasarının 3 ![]() ![]() ![]() MADDE 3- (1) Bu Kanunun uygulanmasında; a) Bağımsız çalışma izni: Yabancıya Türkiye'de kendi ad ve hesabına çalışma hakkı veren çalışma iznini, b) Bakanlık: Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığını, c) Çalışma izni: Bakanlıkça resmi bir belge şeklinde düzenlenen ve geçerlilik süresi içinde yabancıya Türkiye'de çalışma ve ikamet hakkı veren izni, ç) Çalışma izni muafiyeti: Bakanlıkça resmi bir belge şeklinde düzenlenen ve geçerlilik süresi içinde, yabancıya Türkiye'de çalışma izni almaksızın çalışma ve ikamet hakkı veren muafiyeti, d) Genel Müdürlük: Yabancı İstihdamı Genel Müdürlüğünü, e) Kanuni çalışma izni süresi: Yabancının, kanuni yükümlülüklerinin yerine getirilmesi suretiyle, çalışma izniyle çalıştığı süreyi, f) Sınır ötesi hizmet sunucusu: Türkiye'de geçici nitelikte olmak üzere ve herhangi bir hizmet sunumu amacıyla bulunan ve ücretini Türkiye'deki ya da Türkiye dışındaki bir kaynaktan alan yabancıyı g) Süresiz çalışma izni: Yabancıya, Türkiye'de süresiz çalışma hakkı veren çalışma iznini, ğ) Uzun dönem ikamet izni: 4/4/2013 tarihli ve 6458 sayılı Yabancılar ve Uluslararası Koruma Kanununun 42 nci maddesi uyarınca verilen ikamet iznini, h) Yabancı: Türkiye Cumhuriyeti Devleti ile vatandaşlık bağı bulunmayan kişiyi, ı) Yabancı istihdamı: Yabancının, geçerli çalışma izni veya çalışma izni muafiyetiyle Türkiye'de çalışması veya çalıştırılmasını,ifade eder 3 ![]() ![]() Tasarının 4 ![]() ![]() ![]() ![]() MADDE 4- (1) Bakanlık, Yabancı İstihdam Politikası Danışma Kurulu kararlarını dikkate alarak yabancı istihdamına ilişkin politika belirlemeye ve belirlenen politikayı uygulamaya yönelik ulusal ve uluslararası düzeyde faaliyette bulunmaya yetkilidir ![]() (2) Yabancı istihdam politikası; Göç Politikaları Kurulu kararlan, istihdam ve çalışma hayatına ilişkin gelişmeler, sektörel ve ekonomik dönemsel değişiklikler, kalkınma planlan ve programlan, yabancının uyruğunda bulunduğu ülkeyle ikili ekonomik, sosyal ve kültürel ilişkiler, Türkiye'nin taraf olduğu ikili veya çok taraflı anlaşmalar ve uluslararası sözleşmeler, kamu düzeni, kamu güvenliği ve kamu sağlığı dikkate alınarak belirlenir ![]() (3) Bakanlık, yabancı istihdam politikasının belirlenmesinde ilgili kamu kurum ve kuruluşları, kamu kurumu niteliğindeki meslek kuruluşları ile işçi ve işveren kuruluşların görüşlerini alır ![]() 3 ![]() ![]() Tasarının 5 ![]() ![]() ![]() ![]() MADDE 5- (1) Yabancı İstihdam Politikası Danışma Kurulu, Bakanlık Müsteşarı başkanlığında, Bakanlık Yabancı İstihdamı Genel Müdürü, Dışişleri Bakanlığı Konsolosluk İşleri Genel Müdürü, Ekonomi Bakanlığı Teşvik Uygulama ve Yabancı Sermaye Genel Müdürü, İçişleri Bakanlığı Göç İdaresi Genel Müdürü ve Kalkınma Bakanlığı Sosyal Sektörler ve Koordinasyon Genel Müdüründen oluşur ![]() ![]() (2) Kurul, yabancı istihdamına ilişkin mevzuat geliştirme çalışmalarını, ulusal ve uluslararası gelişmeleri ve uygulamaları izlemek, Türkiye'nin ekonomik, sektörel ve bölgesel önceliklerine uygun politika önerilerini Bakanlığa bildirmek ile görevlidir ![]() (3) Kurul, Başkan tarafından belirlenen gündem ile yılda en az iki kez toplanır ![]() ![]() (4) Kurul kararlan, yabancı istihdam politikası esaslarının ve Göç Politikaları Kuruluna önerilmek üzere Türkiye'nin yabancı işgücü ihtiyacının belirlenmesinde Bakanlıkça dikkate alınır ![]() 3 ![]() ![]() Tasarının 6 ![]() ![]() ![]() MADDE 6- (1) Bakanlık, yabancı istihdamı taleplerini almak, değerlendirmek ve yabancı istihdamının etkilerini izlemek üzere Yabancı İstihdamı Başvuru, Değerlendirme ve İzleme Sistemi kurar ![]() (2) Bakanlık, kamu güvenliğine ilişkin hususlar saklı kalmak üzere; yabancılara, yabancı istihdamı ihtiyacına ve bu Kanun kapsamındaki diğer hususlara ilişkin olarak kamu kurum ve kuruluşları ile gerçek ve tüzel kişilerden bilgi ve belge talep edebilir ![]() 3 ![]() ![]() Tasarının 7 ![]() ![]() ![]() Bu şekilde çalışabilecek yabancılara ilişkin bir düzenleme 6458 sayılı Kanun ile yapılmıştır ![]() ![]() ![]() Bununla birlikte, 5901 sayılı Kanunun 28 inci maddesi uyarınca çıkma izni almak suretiyle Türk vatandaşlığım kaybedenlerin, çalışma hakkım kullanmasında herhangi bir tereddüde mahal vermemek adına, bu kişilerin çalışma izni olmadan çalışabilecekleri ayrıca vurgulanmaktadır ![]() MADDE 7- (1) Çalışma izni 4 üncü maddeye göre belirlenen yabancı istihdam politikası esas alınarak Bakanlıkça verilir ![]() (2) Bu Kanun kapsamında yer alan yabancıların çalışma izni olmaksızın Türkiye'de çalışmaları veya çalıştırılmaları yasaktır ![]() (3) Diğer kanunlarda ya da Türkiye'nin taraf olduğu ikili veya çok taraflı anlaşmalar veya uluslararası sözleşmelerde çalışma izm almadan çalışabileceği belirtilen yabancılar, bu Kanuna göre çalışma izni almadan çalışabilir veya çalıştırılabilirler ![]() (4) 29/5/2009 tarihli ve 5901 sayılı Türk Vatandaşlığı Kanununun 28 inci maddesi kapsamında olanların çalışma hakkı saklıdır ![]() 3 ![]() ![]() Tasarının 8 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() MADDE 8- (1) Çalışma izni başvurulan yabancının vatandaşı olduğu veya yasal olarak bulunduğu ülkedeki Türkiye Cumhuriyeti Büyükelçilikleri veya Başkonsolosluklarına yapılır ![]() ![]() (2) Geçerli ikamet iznine sahip olan yabancıların çalışma izni başvurulan yurtiçinde doğrudan Bakanlığa yapılabilir ![]() (3) Çalışma izni uzatma başvurusu, çalışma izni süresinin dolmasına altmış gün kalmasından itibaren ve her durumda çalışma izni süresi dolmadan yapılır ![]() ![]() 3 ![]() ![]() Tasarının 9 ![]() ![]() ![]() Bu düzenleme ile nitelik ve nicelik yönünden farklı değerlendirme yöntemlerine imkân sağlayan, yabancı yatırımcılara ve nitelikli yabancılara çalışma izni verilmesine ilişkin objektif kriterler getiren ve birçok ülkede uzun yıllardır uygulanmakta olan puanlama sisteminin oluşturulması da amaçlanmaktadır ![]() Ayrıca, maddede öngörülebilirlik açısından önem arz eden işlemlerin tamamlanmasına ilişkin yasal süre sınırı otuz gün olarak belirlenmekte, başvuruda bilgi ve belgelerin eksik olması halinde ise başvurunun değerlendirilmesinin erteleneceği hükme bağlanmaktadır ![]() ![]() MADDE 9- (1) Çalışma izni başvurusu yabancı istihdam politikasına göre değerlendirilir ![]() (2) Bakanlıkça gerek görülen hallerde ilgili kamu kurum ve kuruluşları ile kamu kurumu niteliğindeki meslek kuruluşlarının görüşleri dikkate alınır ![]() (3) Bakanlık, Yabancı İstihdam Politikası Danışma Kurulu kararlan doğrultusunda çalışma izni başvurusunun değerlendirilmesinde ve çalışma izni puanlama sisteminin oluşturulmasında kullanılacak kriterleri belirler ![]() (4) Başvuruda eksik bilgi veya belgelerin olması halinde, bu eksiklikler tamamlanıncaya kadar başvurunun değerlendirilmesi ertelenir ![]() ![]() ![]() (5) Usulüne uygun olarak yapılan başvuruların değerlendirilmesi, bilgi ve belgelerin tam olması kaydıyla otuz gün içinde tamamlanır ![]() 3 ![]() ![]() Tasarının 10 ![]() ![]() Buna göre Bakanlığın eğitim ve sağlık hizmetlerindeki mevcut ön izin uygulaması korunurken, yükseköğretim kurumlarında çalışacak yabancı öğretim elemanları da bu uygulamaya dahil edilmektedir ![]() Ön izin uygulamasının amacı, yabancıların, hizmet sunacakları meslekler için gerekli niteliklere sahip olup olmadıklarının ilgili kamu otoritelerince etkili bir şekilde değerlendirilebilmesidir ![]() ![]() MADDE 10- (1) Mesleki yeterlilik gerektiren sağlık ve eğitim hizmetlerinde çalışacak yabancıların çalışma izni başvurularının değerlendirilmesinde ön izin alınması zorunludur ![]() (2) Sağlık hizmetlerinde Sağlık Bakanlığı, eğitim hizmetlerinde Millî Eğitim Bakanlığı, bu hizmetlerde mesleki faaliyette bulunacak yabancılara ön izin vermeye yetkili olup, bu hizmetlerde ön izin alınması gereken meslekler bu Bakanlıkların görüşü alınarak Bakanlıkça belirlenir ![]() ![]() (3) 4/11/1981 tarihli ve 2547 sayılı Yükseköğretim Kanununun 34 üncü maddesi uyarınca çalışacak yabancı uyruklu öğretim elemanlarına çalışma izni, Yükseköğretim Kurulunun ön iznine istinaden Bakanlıkça verilir ![]() ![]() (4) Çalışma izni uzatma başvurulan da ilgili bakanlığın veya Yükseköğretim Kurulunun ön iznine tabidir ![]() Ön izin, başvurulan meslekler için yeterlilik anlamına geldiğinden ve yabancıların bu niteliklere sahip olup olmadığının ilgili kamu otoritelerince belirlenmesi gerektiğinden, mesleki yeterlilik gerektiren bu mesleklerde çalışmak için ön izin alan yabancıların çalışma izni başvurularının değerlendirilmesinde, çalışma izni başvurusunun ret nedenlerinden olan "yabancının gerekli nitelik ve uzmanlığı taşımadığının anlaşılması" hükmünün uygulanmaması düzenlenmektedir ![]() Ayrıca Yükseköğretim Kurulu tarafından Türkiye'deki bir yükseköğretim kurumunda istihdam edilmesine ilişkin ön izin düzenlenen yabancı öğretim elemanının çalışma izni başvurusunun değerlendirilmesine istisnai bir düzenleme yapılmıştır ![]() ![]() ![]() 3 ![]() ![]() Tasarının 11 ![]() ![]() ![]() ![]() MADDE 11- (1) Bu Kanunun 9 uncu maddesine göre yapılan değerlendirme neticesinde; a) Yabancı istihdam politikasına uygun olmayan, b) Sahte veya yanıltıcı bilgi ve belgelerle yapılan, c) Yabancı istihdam edilmesine ilişkin gerekçesi yeterli görülmeyen, ç) Diğer kanunlarda Türk vatandaşlarına hasredilen iş ve meslekler için yapılan, d) Gerekli nitelik ve uzmanlığı taşımadığı anlaşılan yabancılara ilişkin olan, e) Bakanlıkça belirlenen değerlendirme kriterlerini karşılamayan, f) 6458 sayılı Kanunun 7 nci, 15 inci ve 54 üncü maddeleri kapsamında olduğu İçişleri Bakanlığınca bildirilen yabancılara ilişkin olan, g) Kamu düzeni, kamu güvenliği veya kamu sağlığı açısından Türkiye'de çalışmasında sakınca görülen yabancılara ilişkin olan, ğ) Türkiye Cumhuriyetinin tanımadığı veya diplomatik ilişkisinin bulunmadığı ülke vatandaşları için yapılan, h) Kanuni süresi içinde yapılmayan veya eksiklikleri tamamlanmayan, başvurular reddedilir ![]() 3 ![]() ![]() Tasarının 12 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() MADDE 12- (1) Başvurunun olumlu değerlendirilmesi halinde, yabancının iş veya hizmet sözleşmesinin süresini aşmamak koşuluyla, gerçek veya tüzel kişiye ya da kamu kurum veya kuruluşuna ait belirli bir işyerinde veya bunların aynı işkolundaki işyerlerinde, belirli bir işte çalışmak şartıyla ilk başvuruda en çok bir yıl geçerli çalışma izni verilir ![]() (2) Bu Kanunun 8 inci maddesine göre yapılacak uzatma başvurusunun olumlu değerlendirilmesi halinde; yabancıya aynı işverene bağlı olarak ilk uzatma başvurusunda en çok iki yıl, sonraki uzatma başvurularında ise en çok üç yıla kadar çalışma izni verilir ![]() ![]() 3 ![]() ![]() Tasarının 13 ![]() ![]() Süresiz çalışma izni yabancıya önemli haklar sağladığından bu izne sahip olan yabancıların sayısı oldukça sınırlı tutulmaktadır ![]() ![]() 4817 sayılı Kanun yalnızca ikamet veya çalışma izni süresini esas alarak süresiz çalışma iznine başvuru imkânı tanımaktadır ![]() ![]() ![]() MADDE 13- (1) Türkiye'de uzun dönem ikamet izni veya en az sekiz yıl kanuni çalışma izni olan yabancılar ile 22 nci maddede sayılan yabancılar, süresiz çalışma iznine başvurabilir ![]() ![]() ![]() (2) Bu Kanunun 22 nci maddesinde sayılan yabancılardan, başvurusu olumlu değerlendirilenlere, ilk beş yılı geçiş süresi olmak kaydıyla süresiz çalışma izni verilir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() (3) Süresiz çalışma izni olan yabancı bağımsız çalışma izninin ve uzun dönem ikamet izninin sağladığı tüm haklardan yararlanır ![]() (4) Süresiz çalışma izni olan yabancının, seçme ve seçilme, kamu görevlerine girme, muaf olarak araç ithal etme haklan ile askerlik hizmeti yapma yükümlülüğü yoktur ![]() ![]() Bu kapsamda, 22 nci maddede sayılan yabancılara ilk başvurularında verilebilecek çalışma izinlerinde beş yıllık geçiş süresi kaydı öngörülmüştür ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Süresiz çalışma iznine sahip yabancıların sahip oldukları haklar ile 6458 sayılı Kanun uyarınca uzun dönem ikamet izni verilen yabancıların haklan arasında uyum sağlanması amaçlanmakta, özel kanun hükümleri saklı kalmak kaydıyla maddede sayılmayan diğer hususlarda bu yabancıların Türk vatandaşlarına tanınan haklara sahip oldukları hükme bağlanmaktadır ![]() 3 ![]() ![]() Tasarının 14 ![]() ![]() ![]() Bağımsız çalışma izni, bazı şirket ortakları ile kendi işini kurarak bağımsız olarak çalışacak, ülkeye önemli bir katkı sunması beklenen profesyonel mesleklerde çalışacak yabancılar için öngörülmektedir ![]() ![]() MADDE 14- (1) 13/1/2011 tarihli ve 6102 sayılı Türk Ticaret Kanununa göre kurulmuş olan; a) Limited şirketlerin şirket ortağı olan müdürü, b) Anonim şirketlerin şirket ortağı olan yönetim kurulu üyesi, c) Sermayesi paylara bölünmüş komandit şirketlerin yönetici olan komandite ortağı, çalışma izni alarak çalışabilirler ![]() (2) Profesyonel meslek mensubu yabancılara, diğer kanunlarda belirtilen özel şartların sağlanması ve ilgili meslek odasının olumlu görüşü olması kaydıyla bağımsız çalışma izni verilebilir ![]() (3) Bağımsız çalışma izninin yabancı istihdam politikası doğrultusunda değerlendirilmesinde, yabancının; eğitim düzeyi, mesleki deneyimi, bilim ve teknolojiye katkısı, Türkiye'deki faaliyetinin veya yatırımının ülke ekonomisine ve istihdama etkisi, şirket ortağı ise sermaye payı ile Yabancı İstihdam Politikası Danışma Kurulu önerileri doğrultusunda Bakanlıkça belirlenecek diğer hususlar dikkate alınır ![]() (4) Bağımsız çalışma izni, 12 nci maddede yer alan süre sınırlamalarına tabi olmaksızın süreli olarak düzenlenir ![]() 3 ![]() ![]() Tasarının 15 ![]() ![]() ![]() Ayrıca, çalışma izni verilen yabancıya, çalışma izninin geçerliliğinin başladığı tarihten itibaren altı ay içerisinde Türkiye'ye giriş yapma zorunluluğu getirilmiştir ![]() ![]() ![]() Kaynak:AloMAliye
__________________
Arkadaşlar, efendiler ve ey millet, iyi biliniz ki, Türkiye Cumhuriyeti şeyhler, dervişler, müritler, meczuplar memleketi olamaz
![]() ![]() |
![]() |
![]() |
|