|
![]() ![]() |
|
Konu Araçları |
belge, düzenlenmesi, sahte, tedbirler, önleyici |
![]() |
Sahte Belge Düzenlenmesi ve önleyici Tedbirler |
![]() |
![]() |
#1 |
Şengül Şirin
![]() |
![]() Sahte Belge Düzenlenmesi ve önleyici TedbirlerSahte belge düzenlenmesi ve önleyici tedbirler Bilindiği gibi Vergi Usul Kanunu’muzda (VUK) mükelleflerin ödemeleri gereken vergileri hiç ödememeleri veya zamanında ödemeleri halinde ziyaa uğratılan verginin bir katı tutarında ceza kesilmesi öngörülmüştür ![]() Ödenmeyen vergilerin mükellefin kendiliğinden beyanı halinde ceza, pişmanlık şartları söz konusu ise hiç alınmamakta diğer hallerde %50 olarak kesilmektedir ![]() VUK’un 359 ![]() ![]() Ayrıca VUK’nun 359 ![]() ![]() Sahte belge düzenlenmesi ve hürriyeti bağlayıcı cezalar Defter kayıt ve belgeleri tahrif edenler veya gizleyenler veya muhteviyatı itibariyle yanıltıcı belge düzenleyenler veya bu belgeleri kullananlar (bilerek) hakkında on sekiz aydan üç yıla kadar hapis cezasına hükmolunur ![]() Vergi kanunları uyarınca tutulan veya düzenlenen ve saklama ve ibraz mecburiyeti bulunan defter, kayıt ve belgeleri yok edeneler veya defter sahifelerini yok ederek yerine başka yapraklar koyanlar veya hiç yaprak koymayanlar veya belgelerin asıl veya suretlerini tamamen veya kısmen sahte olarak düzenleyenler veya bu belgeleri kullananlar, üç yıldan beş yıla kadar hapis cezası ile cezalandırılır ![]() ![]() Sahte belge düzenlenmesi ve kullanımının etkileri Ülkemizin başta gelen sorunlarında biri ekonomide önemli ölçülere varan kayıt dışılıktır ![]() ![]() ![]() Söz konusu planda belirlenen diğer tedbirler yanında, sahte belge düzenleme fiilinin yaygınlığından dolayı, ödenmesi gereken vergilerin doğruluğunu araştırmak, tespit etmek ve sağlamak maksadıyla vergi incelemeleri yapması gereken vergi inceleme elemanları çalışmalarının büyük bir bölümünü, sahte fatura düzenleyen mükellefleri ve bu mükelleflerden mal ve hizmet alan kişileri araştırmaya ve gerekli işlemlerin yapılmasını sağlamaya hasretmektedirler ![]() ![]() Sahte belge düzenleme fiili, çoğu zaman sahte belge ticareti yaparak düzenledikleri her bir belge üzerinden komisyon geliri elde etmek amacıyla mükellefiyet tesis ettirenlerce işlenmektedir ![]() ![]() ![]() ![]() Vergi kaybı yanında müteşebbisler arasında sahte belge kullananlar lehine olmak üzere rekabet eşitliğini bozmaktadırlar ![]() ![]() ![]() ![]() Sahte belge düzenleyenlerin yeniden mükellefiyet tesisinde teminat verme zorunluluğu Sahte belge düzenleme ve kullanımındaki bu yaygın uygulamanın önüne geçilmesi amacıyla bazı ek önlemler alınması gereği ortaya çıkmıştır ![]() ![]() ![]() Teminat verecekler ve teminat tutarı Başkaca bir ticari, zirai ve mesleki faaliyeti olmadığı halde münhasıran sahte belge düzenlemek amacıyla mükellefiyet tesis ettirdiğinin vergi incelemesine yetkili olanlarca düzenlenen rapor ile tespit edilmesi ve mükellefiyet kaydının devamına gerek görülmediğinin raporda belirtilmesi üzerine işi bırakmış addolunan ve mükellefiyet kayıtları vergi dairesince terkin edilenlerden, serbest meslek erbabının, şahıs işletmelerinde işletme sahibinin, adi ortaklıklarda ortaklardan her birinin, ticaret şirketlerinde; şirketin, kanuni temsilcilerinin, yönetim kurulu üyelerinin, şirket sermayesinin asgari % 10'una sahip olan gerçek veya tüzel kişilerin ya da bunların asgari %10 ortağı olduğu veya yönetiminde bulundukları teşebbüslerin, tüzel kişiliği olmayan teşekküllerde bunları idare edenlerin veya düzenlenen raporda fiillerin işlenmesinde bilfiil bulundukları tespit edilenlerin işe başlama bildiriminin alınması halinde, bunlar adına mükellefiyet tesis edilebilmesi için işe başlama bildiriminde bulunanların ve mükellefiyeti terkin edilenlerin; a) tüm vergi borçlarının ödenmiş olması, b) 6183 sayılı Kanun’un 10’uncu maddesinin birinci fıkrasının (1), (2) ve (3) numaralı bentlerinde sayılan neviden 75 bin Türk Lirası’ndan ( 1 ![]() ![]() ![]() Yukarıda sayılan gerçek ve tüzel kişilerin ortağı oldukları adi ortaklıkların, kanuni temsilcisi, yönetim kurulu üyesi, şirket sermayesinin asgari %10'una sahip oldukları ticaret şirketlerinin veya idare ettikleri tüzel kişiliği olmayan teşekküllerin işe başlama bildiriminde bulunması halinde de vergilerin ödenmesi ve teminat gösterilmesi gereği maddede hükme bağlanmıştır ![]() Ayrıca, başta sayılanların, mükellefiyeti bulunan adi ortaklık, ticaret şirketleri ve tüzel kişiliği olmayan teşekküllerin kanuni temsilcisi, yönetim kurulu üyesi, idarecisi, asgari %10 ortağı olması, bunları devralması, kısmen veya tamamen bunlara devrolunması halinde, keyfiyetin vergi dairesinin bilgisine girdiği tarihten itibaren bir ay içinde gerekli vergilerin ödenmesi ve teminat gösterilmesi bu mükelleflerden yazılı olarak istenir ![]() ![]() ![]() ![]() Teminatın iadesi - mükellefiyetin vergi dairesince yeniden terkin edilebilmesi Yukarıda belirtilen teminatın alınmasını takip eden yılın başından itibaren üç yıl içinde, sahte veya yanıltıcı belge kullanılması hariç, VUK’un 359 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Vergi desteklerinden yararlanma mahrumiyeti VUK’un 359 ![]() ![]() Akif AKARCA / Dr ![]() 06 ![]() ![]()
__________________
Arkadaşlar, efendiler ve ey millet, iyi biliniz ki, Türkiye Cumhuriyeti şeyhler, dervişler, müritler, meczuplar memleketi olamaz
![]() ![]() |
![]() |
![]() |
|