![]() |
Kişi Dokunulmazlığı Nedir? |
![]() |
![]() |
#1 |
Şengül Şirin
![]() |
![]() Kişi Dokunulmazlığı Nedir?KİŞİ DOKUNULMAZLIĞI Kişi dokunulmazlığı,bireyin maddi ve manevi varlığını koruma hakkı ![]() ![]() ![]() ![]() Kişi dokunulmazlığının özünü oluşturan yaşama hakkıyla ilgili en önemli sorun ölüm cezalarıdır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Kişi dokunulmazlığı hiç kimseye insanlık dışı sorgulama yöntemlerinin ve cezaların (işkence,eziyet,prangaya vurma vb ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 1982 Anayasası'na göre kişinin maddi ve manevi varlığının bütünlüğüne olağanüstü dönemlerde bile dokunulamaz ![]() Kaynak;AnaBritannica cilt 19 sayfa 114 frmsinsi ![]() ![]()
__________________
Arkadaşlar, efendiler ve ey millet, iyi biliniz ki, Türkiye Cumhuriyeti şeyhler, dervişler, müritler, meczuplar memleketi olamaz
![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Cevap : Kişi Dokunulmazlığı Nedir? |
![]() |
![]() |
#2 |
Şengül Şirin
![]() |
![]() Cevap : Kişi Dokunulmazlığı Nedir?Kişi Dokunulmazlığı Nedir ? 1982 Anayasasının 17maddesinin kenar başlığı şöyledir:Kişinin dokunulmazlığı, maddi ve manevi varlığıMadde, önce ilkeyi ilan etmekte “Fıkra 1”sonra vücut dokunulmazlığı “fıkra 2” ve işkence, kötü muamele yasaklarını bildirmekte” fıkra 3”, son olarak da yaşama hakkına getirilebilecek istisnaları saymaktadır “fıkra 4” Canlı varlık ve korunması, yaşama hakkı karşısında intihar, ölümcül hastayı acılardan kurtarmak için kendi rızasıyla öldürmek ya da ölmesini çabuklaştırmak demek olan ötanazi “ölme hakkı”; yaşama hakkının sınırlanması ve özellikle ölüm cezası; yaşama hakkına bir saldırı türü olarak yargısız infazlar, beden dokunulmazlığına saldırı türleri olarak işkence ve kötü muamele, organ nakli vb I -Canlı Varlık: Yaşama olgusunun başlangıcı, sağ olarak doğmak koşuluyla ana rahmine düşme anıdırYaşama hakkı bu andan itibaren söz konusu olurÇocuk aldırmanın “kürtaj” bu hakka bir müdahale olduğu açıktırTürk Ceza Kanunu çocuk düşürme ve düşürtmeyi suç saymıştır”Madde 468-472” II-İntihar ve Ötanazi: İntihar girişimi elbette bir suç değildirFakat intihara teşvik ve yardım suç sayılmıştır “TCK md454”Ölme hakkı “ötanazi konusu da yaşama hakkı içindeki sorunlar arasındadırYaşamın dokunulmaz ya da kutsal olduğunu kabul eden görüşler, kişinin kendi iradesiyle bile bundan vazgeçemeyeceğini belirtirlerTürkiye’de 1991 tarihli hasta hakları yönetmeliği, temyiz gücüne sahip hastaların tedavi başlamadan önce ölümcül sonuç doğuracağını bilmelerine rağmen tedaviye rıza göstermeme haklarını tanımıştırTedavi başladıktan sonra ise reddetme hakkı yokturÖzetle, dünya ülkelerinin çoğunda olduğu gibi bizde de ötanazi yaşama hakkının inkarı demek olan ölme hakkı kabul görmemiştirHasta hakları yönetmeliği “madde 13” bunu yasaklamaktadır III Yaşam Hakkının Sınırlandırılması: 17maddenin son fıkrası yaşama hakkını şöyle sıralamıştır: -ölüm cezası ve bunun yerine getirilmesi -meşruu müdafaa hali -yasaların kolluk güçlerine silah kullanma yetkisi verdiği zorunlu durumlarda meydana gelen ölümler(yakalama ve tutuklama kararlarının yerine getirilmesi, bir tutuklu veya hükümlünün kaçmasının önlenmesi,ayaklanmanın bastırılması, olağanüstü yönetim usulleri altında verilen emirlerin yerine getirilmesi) Olağanüstü yönetim usulleri altında bile dokunulamayacak alanlara , savaş hukukuna uygun fiiller sonucu meydana gelen ölümler ile ölüm cezalarının infazı dışında, kişinin yaşama hakkına, maddi ve manevi varlığının bütünlüğünde dokunulamaz” Savaş halleri, ölüm cezalarının infazı dışında, ortadan kaldırılamaz, ve yine kimseye hiçbir şekilde işkence ve eziyet ya da aşağılayıcı muamelede bulunulamaz IV-Ölüm Cezası: Ölüm Cezası yaşama hakkını ortadan kaldıran bir yaptırımdırBu ceza aleyhine çeşitli itiraz ve eleştiriler ileri süregelmiştirBatı Avrupa devletlerinin hepsinde Latin Amerika ve eski Doğu Bloku ülkelerinin çoğunda bu ceza kaldırılmış ya da sadece savaş halinde uygulanabilecek şekilde korunmuşturABD’nin bazı eyaletlerinde, Çin’de ve İslam devletlerinde ise bu ceza uygulanmaktadır Uluslar arası camia ve belgelerde (sözleşmeler, bildiler, şartlar) giderek belirginleşen eğilim, ölüm cezalarının kaldırılması yönündedirİnsan Hakları Avrupa Sözleşmesi ölüm cezasını yasaklamamakta, fakat buna ek olarak çıkarılan Ek 6 Nolu Protokolde barış zamanlarında ölüm cezasının kabul edilmemesi esası yer almaktadırMevzuatta (1982 Anayasası) 30’dan fazla suçun cezası idam edilmektedir V-Yargısız İnfazlar: Resmi görevlilerin mahkeme kararı ya da mutlak zorunluluk hali(meşru savunma, ayaklanmayı bastırma vb) yokken insan öldürmeleri de yaşama hakkının sıkça görülen ihlallerindendirGüvenlik güçlerine çok geniş yetkiler ve silah kullanmada kolaylıklar tanınmıştır VI:-İşkence ve Kötü Muamele: Anayasa;”Kimseye işkence ve kötü muamele yapılamaz; kimse insan haysiyetiyle bağdaşmayan bir cezaya veya muameleye tabi tutulamaz” diyor(md17/3)Burada yasaklanan eylemlerin insanın maddi ve manevi varlığına, beden bütünlüğüne ve onuruna karşı girişilebilecek en ağır saldırılardan olduğu açıktır Türkiye’de işkence uygulamasının varlığını, hatta oldukça yaygın olduğunu kabul etmek zorundayızCMUK DGM sanıklarına uygulanıyor, gerisi uygulanmıyordu Türkiye’deki işkence olayları AİHM tarafından da saptanmış ve Türkiye aleyhine kararlara sebep olmuştur a)Gözaltına alınanlara haklarının söylenmesi, b)Bunların her türlü işlemlerinin kayda geçirilmesi, c)gözaltı başında ve sonunda doktor raporu düzenlenmesi, d)sanıkların avukatlarıyla teması ve yakınlarına haber verilmesi, e)adli mercilere yasal süre içinde sevk, f)gözaltı yerlerinin fizik koşullarının uluslar arası standartlara uydurulması, g)nezarethanelerin sık sık denetlenmesi, h) doktor ve sanığın yalnız bırakılması, ı) beslenme ve sağlıkta ilgili, zorunlu, ihtiyaçların karşılanması, i)ses ve görüntü kaydı, j)sorgulamada uzman kişilerin görevlendirilmesi İşkence ve kötü muamelenin önlenmesi sadece bir hukuk ve hukuki önlemler işi değildir; aynı zamanda bir eğitim konusudurFakat bu konuda da bakanlıklar ve polis örgütü bünyesinde önemli atılımların yapıldığı söylenebilir VII-Tıbbi Deneyler ve Organ Nakli : Anayasa, hiç kimsenin rızası olmadan bilimsel ve tıbbi deneylere tabi tutulamayacağını bildirir 18’ini doldurmamış ya da mümeyyiz olmayan kişilerden organ ve doku alınmasını yasaklamaktadır
__________________
Arkadaşlar, efendiler ve ey millet, iyi biliniz ki, Türkiye Cumhuriyeti şeyhler, dervişler, müritler, meczuplar memleketi olamaz
![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Cevap : Kişi Dokunulmazlığı Nedir? |
![]() |
![]() |
#3 |
Şengül Şirin
![]() |
![]() Cevap : Kişi Dokunulmazlığı Nedir?Temel Hakların Niteliği Ve Korunması(Kişi Dokunulmazlığı) Madde 10 Herkes kişiliğine bağlı dokunulmaz devredilmez vazgeçilmeztemel hak ve hürriyetlere sahiptir ![]() Devlet kişinin temel hak ve hürriyetlerini fert huzuru sosyal adalet ve hukuk devleti ilkeleri ile bağdaşamayacak surette sınırlayan siyasi iktisadi ve sosyal bütün engelleri kaldırır insanın maddi ve manevi varlığının gelişmesi için gerekli şartları hazırlar ![]() Temel Hak Ve Hürriyetlerin Özü Sınırlanması Ve Kötüye Kullanılması Madde 11 Temel hak ve hürriyetler devletin ülkesi ve milleti ile bütünlüğünü cumhuriyetin milli güvenliğin kamu düzeninin kamu yararının genel ahlakın ve genel sağlığın korunması amacıyla veya anayasanın diğer maddelerinde gösterilen özel sebeplerle anayasanın özüne ve ruhuna uygun olarak ancak kanunla sınırlanabilir ![]() Kanun temel hak ve hürriyetlerin özüne dokunamaz ![]() Bu anayasada yer alan hak ve hürriyetlerden hiç birisi insan hak ve hürriyetlerini veya Türk devletinin ülkesi ve milleti ile bölünmez bütünlüğü veya dil ırk sınıf din ve mezhep ayrımına dayanarak nitelikleri anayasada belirtilen cumhuriyeti ortadan kaldırmak kastı ile kullanılamaz ![]() Bu hükümlere aykırı eylem ve davranışların cezası kanunda gösterilir ![]() İKİNCİ BÖLÜM KİŞİNİN HAKLARI VE ÖDEVLERİ Kişi Dokunulmazlığı Madde 14 Herkes yaşama maddi ve manevi varlığını geliştirme haklarını ve kişi hürriyetine sahiptir ![]() Kişi dokunulmazlığı ve hürriyeti kanunun açıkça gösterdiği hallerde usulüne verilmiş hakim kararı olmadıkça kayıtlanmaz ![]() Kimseye eziyet ve işkence yapılamaz ![]() İnsan haysiyeti ile bağdaşmayan ceza konulamaz ![]() Özel Hayatın Gizliliği Madde 15 Özel hayatın gizliliğine dokunulamaz ![]() ![]() Kanunun açıkça gösterdiği hallerde usulüne göre verilmiş hakim kararı olmadıkça milli güvenlik veya kamu düzeni bakımından gecikmede sakınca bulunan hallerde de kanunla yetkili kılınan merciin emri bulunmadıkça kimsenin üstü özel kağıtları ve eşyası aranamaz ve el konulamaz ![]() Konut Dokunulmazlığı Madde 16 Konuta dokunulamaz ![]() ![]() ![]() Haberleşme Hürriyeti Madde 17 Herkes haberleşme hürriyetine sahiptir ![]() Haberleşmenin gizliliği esastır ![]() ![]() Seyahat Ve Yerleşme Hürriyeti Madde 18 Herkes seyahat hürriyetine sahiptir; bu hürriyet ancak milli güvenliği sağlama ve salgın hastalıkları önleme amaçları ile kanunla sınırlanabilir ![]() Herkes dilediği yerde yerleşme hürriyetine sahiptir ![]() ![]() Türkler yurda girme veya yurtdışına çıkma hürriyetine sahiptir ![]() ![]() Vicdan ve Din Hürriyeti Madde 19 Herkes vicdan ve dini inanç ve kanaat hürriyetini sahiptir ![]() Kamu düzenine veya genel ahlaka veya bu amaçlarla çıkarılan kanunlara aykırı olmayan ibadetler dini ayin ve törenler serbesttir ![]() ![]() ![]() Din eğitim ve öğrenimi ancak kişilerin kendi isteğine ve küçüklerinde kanuni temsilcilerinin isteğine bağlıdır ![]() Kimse devletin sosyal iktisadi siyasi ve temel hukuki düzenini kısmen de olsa din kurallarına dayandırma veya siyasi ve şahsi çıkar veya nüfuz sağlama amacıyla her ne surette olursa olsun dini veya din duygularını yahut kutsal sayılan şeyleri istismar edemez ve kötüye kullanamaz ![]() ![]() Düşünce Hürriyeti Madde 20 Herkes düşünce ve kanaat hürriyetine sahiptir; düşünce veya kanatlarını söz yazı resim ile veya başka yollarla tek başına veya toplu olarak açıklayabilir veya yayabilir ![]() ![]() Bilim Ve Sanat Hürriyeti Madde 21 Herkes bilim ve sanatı serbestçe öğrenme ve öğretme açıklama yayma ve bu alanlarda her türlü araştırma hakkına sahiptir ![]() Eğitim ve öğretim devletin gözetim ve denetimi altında serbesttir ![]() ![]() Çağdaş bilim ve eğitim esaslarına aykırı eğitim ve öğretim yerleri açılamaz ![]() Basın Hürriyeti Madde 22 Basın hürdür; sansür edilemez ![]() Devlet basın ve haber alma hürriyetini sağlayacak tedbirleri alır ![]() Basın ve haber alma hürriyeti ancak devletin ülkesi ve milleti ile bütünlüğünü kamu düzenini milli güvenliği ve milli güvenliğin gerektirdiği gizliliği veya genel ahlakı korumak Kişilerin haysiyet şeref ve haklarına tecavüzü suç işlemeye kışkırtmayı önlemek veya yargı görevinin amacına uygun olarak yerine getirilmesini sağlamak için kanunla sınırlanabilir ![]() Yargı görevinin amacına uygun olarak yerine getirilmesi için kanunla belirtilecek sınırlar içerisinde hakim tarafından verilecek kararlar saklı olmak üzere olaylar hakkında yayın yasağı konamaz ![]() Türkiye'de yayımlanan gazete ve dergilerkanunun gösterdiği suçların işlenmesi halinde hakim kararıyla devletin ülkesi ve milleti ile bütünlüğünün milli güvenliğin kamu düzenin ve genel ahlakın korunması gecikmede sakınca bulunan hallerde de kanunun açıkça yetkili kıldığı merciin emriyle toplatılabilir ![]() ![]() ![]() Türkiye'de yayınlanan gazete ve dergiler milli güvenliğe kamu düzenine genel ahlaka insan hak ve hürriyetlerine dayanan milli demokratik laik ve sosyal cumhuriyet ilkelerine veya devletin ülkesi ve milleti ile bölünmezliği temel hükmüne aykırı yayımlardan mahkum olma halinde mahkeme kararıyla kapatılabilir ![]() Toplantı ve Gösteri Yürüyüşü Düzenleme Hakkı Madde 28 Herkes önceden izin almaksızın silahsız ve saldırısız toplanma veya gösteri yürüyüşü yapma hakkına sahiptir ![]() Bu hak ancak kamu düzenini korumak için kanunla sınırlanabilir ![]() Dernek Kurma Hakkı Madde 29 Herkes önceden izin almaksızın dernek kurma hakkına sahiptir ![]() ![]() ![]() Hiç kimse bir derneğe üye olmaya veya dernekte üye kalmaya zorlanamaz ![]() ![]() ![]() Kişi Güvenliği Madde 30 Suçluluğu hakkında kesin kuvvetli belirti bulunan kişiler ancak kaçmayı veya delillerin yok edilmesine veya değiştirilmesini önlemek maksadı ile veya bunlar gibi tutuklamayı zorunlu kılan ve kanunla gösterilen diğer hallerde hakim kararı ile tutuklanabilir ![]() ![]() Yakalama ancak suçüstü halinde veya gecikmesinde sakınca bulunan hallerde yapılabilir; Bunun şartlarını kanun gösterir ![]() Yakalanan veya tutuklanan kimselere yakalama veya tutuklama sebeplerinin ve haklarındaki iddiaların yazılı olarak hemen bildirilmesi gerekir ![]() Yakalanan veya tutuklanan kimse tutulma yerine en yakın mahkemeye gönderilmesi için gerekli süre hariç 48 saat ve Devlet Güvenlik Mahkemelerinin görev ve yetkilerine giren suçlar ile kanunun açıkça belli ettiği hallerde toplu olarak işlenen suçlarda genellikle savaş ve sıkı yönetim hallerinde kanunlarda gösterilen süre içinde hakim önüne çıkarılır bu süre 15 günü geçemez ![]() Kimse bu süreler geçtikten sonra hakim kararı olmaksızın hürriyetinden yoksun kılınamaz ![]() ![]() Bu esaslar dışında işleme tabi tutulan kimselerin uğrayacakları her türlü zararlar kanuna göre devletçe ödenir ![]() Kanuni Yargı Yolu Madde 32 Hiç kimse kanunen tabi olduğu mahkemeden başka bir merci önüne çıkarılamaz ![]() Bir kimseyi kanunen tabi olduğu mahkemeden başka bir merci önüne çıkarma sonucunu doğuran yargı yetkisine sahip olağan üstü merciler kurulamaz ![]() Cezaların Kanuni ve Şahsi Olması ; Zorlama Yasağı Madde 33 Kimse işlendiği zamanda yürürlükte bulunan kanunun suç saymadığı bir fiilinden dolayı cezalandırılamaz ![]() Cezalar ve ceza tedbirleri ancak kanunlarla konulur ![]() Kimseye suç işlediği zaman kanunda o suç için konulmuş olan cezadan daha ağır bir ceza verilemez ![]() Kimse kendisine veya kanunun gösterdiği yakınlarını suçlandırma sonucu doğuracak beyanda bulunmaya veya bu yolda delil göstermeye zorlanamaz ![]() Ceza sorumluluğu şahsidir ![]() Genel müsadere cezası konulamaz ![]() SOSYAL VE İKTİSADİ HAKLAR VE ÖDEVLER Ailenin Korunması Madde 35 Aile Türk toplumunun temelidir ![]() Devlet ve diğer kamu tüzel kişileri ailenin ananın ve çocuğun korunması için gerekli tedbirleri alır ve teşkilatı kurar ![]() Mülkiyet Hakkı Madde 36 Herkes mülkiyet ve miras haklarına sahiptir ![]() ![]() ![]() Toprak Mülkiyeti Madde 37 Devlet toprağın verimli olarak işletilmesini gerçekleştirmekle ve topraksız olan veya yeterli toprağı bulunmayan çiftçiye toprak sağlamak amaçları ile gereken tedbirleri alır ![]() ![]() ![]() Toprak dağıtımı ormanların küçülmesi veya diğer toprak servetlerinin azalması sonucunu doğuramaz ![]() Çalışma ve Sözleşme Hürriyeti Madde 40 Herkes dilediği alanda çalışma ve sözleşme hürriyetlerine sahiptir ![]() ![]() Kanun bu hürriyetleri ancak kamu yararı amacıyla sınırlayabilir ![]() Devlet özel teşebbüslerin milli iktisadın gereklerine ve sosyal amaçlara uygun yürümesini güvenlik ve kararlılık içerisinde çalışmasını sağlayacak tedbirleri alır ![]() Çalışma Hakkı ve Ödevi Madde 42 Çalışma herkesin hakkı ve ödevidir ![]() Devlet çalışanların insanca yaşaması çalışma hayatının kararlılık içerisinde gelişmesi için sosyal iktisadi ve mali tedbirlerle çalışanları korur ve çalışmayı destekler işsizliği önleyici tedbirleri alır angarya yasaktır ![]() Memleket ihtiyaçlarının zorunlu kıldığı alanlarda vatandaşlık ödevi niteliği olan beden ve fikir çalışmalarının şekil ve şartları demokratik esaslara uygun olarak kanunla düzenlenir ![]() Çalışma Şartları Madde 43 Kimse yaşına gücüne ve cinsiyetine uygun olmayan bir işte çalıştırılamaz ![]() Çocuklar gençler ve kadınlar çalışma şartları bakımından özel olarak korunur ![]() Dinlenme Hakkı Madde 44 Her Çalışan dinlenme hakkına sahiptir ![]() ![]() Ücrette Adalet Sağlanması Madde 45 Devlet çalışanların yaptıkları işe uygun bir insanlık haysiyetine yaraşır bir yaşayış seviyesi sağlamalarına elverişli adaletli bir ücret elde etmeleri için gerekli tedbirleri alır ![]() Sendika Kurma Hakkı Madde 46 İşçiler ve işverenler önceden izin almaksızın sendikalar ve sendika birlikleri kurma bunları serbestçe üye olma ve üyelikten ayrılma hakkına sahiptirler bu hakların kullanılışında uygulanacak şekil ve usuller kanunda gösterilir ![]() ![]() Sendikalar ve sendika birliklerinin tüzükleri yönetim ve işleyişleri demokratik esaslara aykırı olamaz ![]() Toplu Sözleşme ve Grev Hakkı Madde 47 İşçiler işverenlerle olan münasebetlerinde iktisadi ve sosyal durumlarını korumak veya düzeltmek amacıyla toplu sözleşme ve grev haklarına sahiptir ![]() Grev hakkının kullanılması ve istisnaları ve işverenlerin hakları kanunla düzenlenir ![]() Sosyal Güvenlik Hakkı Madde 48 Herkes sosyal güvenlik hakkına sahiptir ![]() ![]() Sağlık Hakkı Madde 49 Devlet herkesin beden ve ruh sağlığı içinde yaşayabilmesini ve tıbbi bakım görmesini sağlamakla ödevlidir ![]() Devlet yoksul veya dar gelirli ailelerin sağlık şartlarına uygun konut ihtiyaçlarını karşılayıcı tedbirler alır ![]() Öğrenimin Sağlanması Madde 50 Halkın öğrenim ve eğitim ihtiyaçlarını sağlama devletin başta gelen ödevlerindendir ![]() İlk öğrenim kız ve erkek bütün vatandaşlar için mecburidir ve devlet okullarında parasızdır ![]() Devlet maddi imkanlardan yoksun başarılı öğrencilerin en yüksek öğrenim derecelerine kadar çıkmalarını sağlama amacıyla burslar ve başka yollarla gerekli yardımları yapar ![]() Devlet durumları sebebiyle özel eğitime ihtiyacı olanları topluma yararlı kılacak tedbirleri alır ![]() Devlet tarih ve kültür değeri olan eser ve anıtların korunmasını sağlar ![]() Devletin İktisadi ve Sosyal Ödevlerinin Sınırı Madde 53 Devlet bu bölümde belirtilen iktisadi ve sosyal amaçlara ulaşma ödevlerini ancak iktisadi gelişme ile mali kaynaklarının yeterliliği ölçüsünde yerine getirir ![]() SİYASİ HAKLAR VE ÖDEVLER Vatandaşlık Madde 54 Türk devletine vatandaşlık bağı ile bağlı olan herkes Türk'tür ![]() ![]() ![]() ![]() Hiçbir Türk vatana bağlılıkla bağdaşmayan bir eylemde bulunmadıkça vatandaşlıktan çıkarılamaz ![]() ![]() Seçme ve Seçilme Hakkı Madde 55 Vatandaşlar kanunda gösterilen şartlara uygun olarak seçme ve seçilme hakkında sahiptir ![]() ![]() Parti Kurma Hakkı ve Partilerin Siyasi Hayattaki Yeri Madde 56 Vatandaşlar siyasi parti kurma ve usulüne göre partilere girme ve çıkma hakkına sahiptir ![]() Siyasi partiler önceden izin almadan kurulur ve serbestçe faaliyette bulunurlar ![]() Siyasi partiler ister iktidar da ister muhalefette olsunlar demokratik siyasi hayatın vazgeçilmez unsurlarıdır ![]() Son milletvekili genel seçimlerinde muteber oy sayısının en az yüzde beşini alan veya bu seçimlerde millet meclisince grup teşkil edecek sayıda milletvekilliği kazanmış bulunan siyasi partilere devletçe yapılacak yardım kanunla düzenlenir ![]() Kamu Hizmetine Girme Hakkı Madde 58 Her Türk kamu hizmetlerine girme hakkına sahiptir ![]() ![]() Mal Bildirimi Madde 59 Kamu hizmetine girenlerin mal bildiriminde bulunmaları kanunla düzenlenir ![]() ![]() Dilekçe Hakkı Madde 62 Vatandaşlar kendileri ile veya kamu ile ilgili dilek ve şikayetleri hakkında tek başlarına veya topluca yetkili makamlara ve Türkiye Büyük Millet Meclisi'ne yazı ile başvurma hakkına sahiptirler ![]() Kendileriyle ilgili başvurmaların sonucu dilekçe sahiplerine yazılı olarak bildirilir ![]()
__________________
Arkadaşlar, efendiler ve ey millet, iyi biliniz ki, Türkiye Cumhuriyeti şeyhler, dervişler, müritler, meczuplar memleketi olamaz
![]() ![]() |
![]() |
![]() |
|