05-10-2013
|
#1
|
Şengül Şirin
|
François Hédelin, Abbé D'Aubignac (başkeşisi)
François Hédelin, abbé d'Aubignac (başkeşisi)
François Hédelin, abbé d'Aubignac (başkeşisi)(d 4 Ağustos 1604 Paris - ö 25 Haziran 1676,Nemours,Fransa),oyun yazarı ve eleştirmen ;Kardinal Richelieu'nün dostu![frmsinsi.com](images/smilies/frmsinsi.gif)
![](http://frmsinsi.net/attachment.php?attachmentid=38287&stc=1&d=1368186958)
17 yüzyıl Fransız edebiyatının etkilemiş,Yunan ve Roma klasiklerine dayalı oyun ölçütlerinin benimsenmesi için çalışmıştır Oyun ve romanlarından başka Homeros ve Ovidius'tan çeviriler,oyun tekniği ve sunuşu üzerine önemli incelemeler yapmıştır![frmsinsi.com](images/smilies/frmsinsi.gif)
Avukatlık öğrenimi görmesine karşın,din alanında çalışmayı seçti (1628) ve Richelieu'nün yeğenini eğitmekle görevlendirildi Kardinalin özendirmesiyle düzyazı biçiminde birçok trajedi yazdı Bunlardan ancak üç tanesi günümüze kalmıştır;
Cyminde (yay 1642) La Pucella d' Orleans (1642;Orleans'lı Hizmetçi)ve Zenobie (1647) Aubignac'ın polemik yazıları arasında Pierre Corneille'ın oyunları üzerine dört eleştirel deneme ve daha birçok eleştirel yorum vardır Bu yorumların bazıları Academie Francaise üyelerini kızdırdığından Aubignac akademiye alınmadı 1654'te kendisi bir akademi kurdu,ama güçlü siyasal ilişkileri olmasına karşın kralın desteğini alamadığı için akademi ölümünden kısa bir süre sonra dağıldı![frmsinsi.com](images/smilies/frmsinsi.gif)
Aubignac,Richelieu'nün isteği üzerine yazdığı en büyük yapıtı La Pratique du theatre'da (1657; Tiyatro Uygulaması) sahnedeki olayların izleyici üzerinde inandırıcı bir etki yaratması gerektiği düşüncesini temel alır Savunduğu şeylerden biri de,oyunun konusunun zaman bakımından düğüm anına olabildiğince yakın bir noktadan başlaması gerektiğidir Ona göre sahne ve kişi değişmeleri izleyicinin imgelem gücüne bırakılmamalı ,karışıklığı önlemek için oyuncu sayısı olabildiğince az tutulmalıdır Çok az satılmasına karşın,bu yapıtın Corneille ve Racine'de somutlaşan Fransız Klasik beğenisinin oluşmasına katkıda bulunduğu söylenebilir Aubignac,Pratique'ten sonra yayımladığı Projet pour le retablissement du theatre français (Fransız Tiyatrosunu Yeniden Kurmak İçin Bir Tasarı) yapıtında,güldürünün düzeyini yükseltmek ve özellikle bu sanatı aşağılanmaktan kurtarmak için bütün halk tiyatrolarının bir genel müdürlüğe bağlanmasını önermiştir Ayrıca tiyatronun gelişmesinin dine zararlı olacağı yolundaki görüşlere sert biçimde karşı çıkmıştır
Kaynak:AnaBritannica cilt 3 sayfa 313 frmsinsi net için derlenmiştir
__________________
Arkadaşlar, efendiler ve ey millet, iyi biliniz ki, Türkiye Cumhuriyeti şeyhler, dervişler, müritler, meczuplar memleketi olamaz En doğru, en hakiki tarikat, medeniyet tarikatıdır
|
|
|