|
|||||||
![]() |
|
|
Konu Araçları |
| hizmetlerinde, kalite, kamu, toplam, yönetimi, yönetiminde |
Kamu Yönetiminde Ve Kamu Hizmetlerinde Toplam Kalite Yönetimi |
|
|
#1 |
|
Prof. Dr. Sinsi
|
Kamu Yönetiminde Ve Kamu Hizmetlerinde Toplam Kalite YönetimiToplam kalite yönetiminin üçüncü yayılma evresi kamu yönetimi ve kamu hizmetleri alanıdır Kamu yönetimi alanında uygulanmakta olan toplam kalite yönetimi, üretim alanında uygulananlara göre benzerlikler içerdiği kadar işlevsel olarak farklılıklar da içermektedir Bir kere kamu yönetimi alanında uygulanan toplam kalite yönetimi, kamu hizmetlerinin özelleştirilmesi sürecinde “kalite” ve “müşteri” kavramını ön plana çıkartarak kamu hizmetlerinin piyasalaştırılmasının ve bu sürecin ideolojik alt yapısının hazırlanmasının olanaklarını hazırlamaktadır Kamu hizmetlerinin özel mallara benzer şekilde alınıp satılacak, pazarlanacak bir olgu olarak görülmesi yeni değildir Ancak neoliberal politikalarla birlikte bu süreç tüm dünyada hız kazanmıştır Üstelik kamu hizmetlerinin kârlı bir alan olarak özel sektörün ilgisini çekmesi hiç şaşırtıcı da değildir Özellikle GATS (Hizmet Ticareti Genel Anlaşması) uygulanmasından sonra sadece Amerika’da 1996 yılında eğitim ve öğretim hizmeti ihracatından kazanç 8 2 milyar dolar, eğitimde ticaret fazlası 7 milyar dolar olmuştur Bunu bir de uluslararası alana taşıdığınızda sağlık ve eğitim gibi kamu hizmetlerinin trilyon dolarlık bir endüstri haline geldiğini söyleyebiliriz Bu nedenle de sağlık ve eğitim gibi kamu hizmetleri alanında çalışan büyük şirketler devletleri, kamu hizmeti alanlarını özel kesime açmaları için zorlamaktadırlar (Frase and Sullivan, 2003) Kamu hizmetlerinin metalaştırılması süreci bir yandan eğitim ve sağlığın özelleştirilmesi, ticarileştirilmesi ve sermayeleştirilmesine yol açarken diğer yandan da kamu hizmeti kurumlarının, hastanelerin, okulların vs ticari işletmelere benzer şekilde işletilmesine, bu kuruluşların özel işletmelerle aynı kefeye koyularak benzer verimlilik ve performans kriterleriyle değerlendirmesine yol açmaktadır Bu anlamda özelleştirme kamu işletmelerinde gördüğümüz süreçtekinden biraz daha farklı olarak kamu hizmeti veren kurumların kâr yaratmak üzere devralınmasını veya yeniden örgütlenmesini; ticarileştirme, kamu hizmeti veren kurumların yan ürünlerinin, destekleyici hizmetlerinin ticarileşmesi, pazarlama ve reklam kampanyalarının odak noktası haline gelmesini; sermayeleştirme ise, kamu emekçisinin değer yaratan ve kâr sağlayan bir emek gücüne dönüştürülmesi ve emek gücünün daha derinlemesine bir mala dönüştürülmesini ifade etmektedir Sermayeleştirme, kamu hizmetleri gibi bütün değerlerin erozyonunu ve bunların değer yaratma sürecinin bir parçası olmasını ifade etmektedir (Rikowski, 2002) Kamu hizmetlerini özelleştirme, ticarileştirme ve sermayeleştirilmesi için uygun teorik altyapı da kurulmuştur Birbirinden farklılıklar taşımalarına veya farklı amaçlarla oluşturulmuş olmalarına karşın egemen iktisat literatüründeki birçok teori bu sürece hizmet etmektedir Kamu mallarını açıklamak üzere 1950’li yıllardan itibaren ortaya konulup geliştirilen kamu malları teorisi 1 ve kamu ekonomisi alanının yine aynı yıllarda ortaya koyduğu beşeri sermaye teorisi 2 , kamu konusunda benzer bir sonuca varmaktadırlar Dolayısıyla kamu hizmetleri kullanıcılarına bir tür kazanç sağladığı için bireylerin bunun finansmanına katılması gerekmektedir; devletin bu hizmeti bedava sunması, kamu hizmetinin finansmanının tümüyle devlet tarafından karşılanması söz konusu değildir Bu teoriler, kamu hizmetlerinden katkı payı alınmasına ve hizmetin fiyatlandırılmasına bir gerekçe oluşturmaktadırlar |
|
|
|