![]() |
Öğretici Metinler (Özet Bilgiler) Tarihî Metinler Felsefi Metinler Edebiyat Dersi |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Öğretici Metinler (Özet Bilgiler) Tarihî Metinler Felsefi Metinler Edebiyat DersiÖĞRETİCİ METİNLER (Özet Bilgiler) Öğretici metinler, bilgi ve haber vermek, ikna etmek, kanıları değiştirmek, uyarmak, düşündürmek, yönlendirmek, tanıtmak gibi amaçlarla yazılan metinlerdir ![]() Öğretici metinler ele aldığı konuya göre çeşitli türlere ayrılır ![]() ![]() Öğretici metinler şu şekilde gruplandırılmaktadır: Tarihî metinler: Tarih olaylarının ele alındığı, anlatıldığı metinlerdir ![]() Felsefî metinler:Felsefî konuları ve felsefenin varlık, bilgi, değer gibi konularını ele alan metinlerdir ![]() Bilimsel metinler: Bilimsel araştırmaları açık ve kesin bir dille , ****llere dayanarak anlatan metinlerdir ![]() Gazete çevresinde gelişen metin türleri: Makale, deneme, sohbet, fıkra, eleştiri, röportaj gibi gazete çevresinde oluşan metinlerdir ![]() Kişisel hayatı konu alan metin türleri: Hatıra (anı), gezi yazısı, biyografi, mektup, günlük gibi kişisel hayatla ilgili olan metinlerdir ![]() Öğretici metinlerin incelenmesinde hangi özellikler göz önünde bulundurulur? Öğretici metinlerin incelenmesinde aşağıdaki özellikler göz önünde bulundurulur: a) Metin ve zihniyet: Her metin, yazıldığı dönemin sosyal, ekonomik, siyasî yapısını, sanat anlayışını yansıtır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Öğretici metinler; toplum, kültür ve sanat hayatıyla ilgili düşüncelerin dile getirildiği, okuyucunun bu konularda bilgilendirilmeye çalışıldığı metinlerdir ![]() ![]() Metinlerde ele alınan konular, kullanılan dilin özellikleri, seçilen sözcükler, tutum ve davranışlar da dönemin zihniyetini yansıtan öğelerdir ![]() B)Yapı (plan) Metnin yapısı, kendi içinde anlam bütünlüğü olan birimlerin bir düzene bağlı olarak birleşmesi sonucu oluşur ![]() ![]() ![]() ![]() Paragraftaki birlik ve bütünlüğü sağlamak için giriş, gelişme ve sonuç bölümlerindeki cümlelerin dil ve fikir yönünden birbiriyle bağlantı kurmasını sağlayan bağlayıcı öğeler vardır ![]() ![]() Cümle başı edatları: Cümleleri birbirine bağlayan, boşluklar arasında geçiş köprüleri kuran hatta, oysa, şöyle ki, meğer, nitekim, bunun gibi, bununla beraber ![]() ![]() ![]() ![]() Zamirler:Bağlantıyı kuran zamirler, bir önceki cümlede geçen bir ad veya kavramın bir sonraki cümlede yerini tutarak cümleler arasında birliğin sağlanmasına katkıda bulunur ![]() Sözcük ve sözcük gruplarının tekrarı: Bir önceki cümlede geçen sözcük ve sözcük grubu, bir sonraki cümlede tekrarlanarak cümleler arasında bağlantı kurar ![]() Aşağıdaki örnekte, bağlayıcı öğeler, italik olarak gösterilmiştir: "İnsanın içini dökmeden edemediği dakikalar olur ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Suut Kemal Yetkin Öğretici metinler giriş, gelişme ve sonuç bölümlerinden oluşan bir bütünlük gösterir ![]() Bir eseri yapı bakımından incelerken, metnin yazılış amacı, amaca uygun anlatım biçimi, hedeflenen okuyucu kitlesi, yapıyı meydana getiren birimlerin bağlanışı ve sıralanışı gibi özellikler üzerinde durulur ![]() İçerik ve yapı, birbirini bütünleyen öğeler olarak ana düşüncenin oluşumunu sağlar ![]() Yukarıda Suut Kemal Yetkin'e ait olan paragrafta, metni oluşturan birimler bir ana düşünceyi ortaya koymak için bir araya gelmişlerdir ![]() ![]() c ![]() Öğretici metinlerin amacı bilgi vermek, öğretmektir ![]() ![]() ![]() Öğretici metinlerin incelenmesinde metnin ana düşüncesini tespit etmek gerekir ![]() ![]() Ana düşünceyle metnin kaleme alındığı dönem arasında ilişki kurulabilir ![]() ![]() Öğretici metin türlerine göre ana düşüncenin oluşumu farklılık gösterir ![]() felsefî metinlerde soyut bir kavram, bilimsel metinlerde teknik bir gelişme, tarihî metinlerde ve makalede siyasî bir düşünce, deneme, sohbet, gezi, anı gibi metinlerde sosyal yeni bir buluş ifade edilir ![]() D ![]() Öğretici metinlerde dil bir nesneyi, bir kavramı, bir olayı anlatmak, açıklamak ve bildirmek ve okuyucuyu uyarmak, harekete geçirmek üzere kullanılır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Aynı konu farklı yazarlar tarafından ifade edilebilir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Uslubu, Seyit Kemal Karaalioğlu bakın ne güzel tanımlıyor: "Uslûp; sanatçının özel yapış yolu; yazarın duyuş, düşünüş ayrılığı; cümlelerin uzunluğu, kısalığı; kelimeleri seçişi, yazısının ahengindeki ayrılıklardır ![]() ![]() ![]() ![]() Sanat eserlerinde, kompozisyonlarda, insanın düşünüşlerine, duygularına, hayâllerine, heyecanlarına verdiği biçim üslûp'tur ![]() ![]() ![]() Metinlerin türleri ile kullanılan kelimeler arasında sıkı bir ilişki vardır ![]() Bilimsel metinlerde çok sık bir şekilde terimlere yer verilir ![]() Makale türündeki metinlerde doğal dil kullanılır ![]() ![]() ![]() Felsefî metinlerde dil kavram boyutuyla, sözcükler günlük hayattaki anlamlarından soyutlanmış bir görev yüklenerek karşımıza çıkar ![]() Deneme, sohbet, anı gibi türlerde dil, öznel bir şekilde kullanılır ![]() ![]() Hitap edilen kitle de öğretici metinlerin dilinin oluşumunda etkili olur ![]() Antik dönemde düzey bakımından üslup yüksek, orta ve alçak üslup olmak üzere üç gruba ayrılmıştır: Örnek: Yüksek üslup düzeyi son uykusuna dalmak Orta üslup düzeyi ölmek Alçak üslup düzeyi *****mek e) Metin ve Gelenek: Öğretici metinler incelenirken metnin hangi geleneğe bağlı kalınarak yazıldığı, sanatçının gelenekle ilişkisi tespit edilir ![]() Felsefe, bilim, gazete çevresinde gelişen ve kişisel hayatı konu alan metinler, yapı, tema, dil ve anlatım gibi konularda tarihî akış içinde kendi geleneklerini oluşturur ![]() ![]() Her metin yapı, tema, dil ve anlatım bakımlarından aynı türde daha önce yazılmış metinlerden yararlanılarak oluşturulur ![]() Türk edebiyatında nesir türü, Tanzimat Dönemi edebiyatından sonra gelişmeye başlar ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() F ) Öğretici Metinlerde Anlam Öğretici metinlerde söz ve söz öbekleri (grupları) daha çok ilk anlamlarıyla kullanılır ![]() ![]() ![]() ![]() İyi bir edebî metin birden çok anlama ve yorumlamaya açık olan metindir ![]() ![]() Öğretici metinlerin amacı, bilgi vermek, aydınlatmak, açıklamaktır ![]() Örnek 1 İnsanların çoğu kaybetmekten korktuğu için, sevmekten korkuyor ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() W ![]() ![]() Yukarıdaki metinde insanların korkma nedenleri açıklanmıştır ![]() ![]() ![]() Örnek 2 Tabiat ile hayat, insanoğlunun şekil vererek güzel ve faydalı eserler vücuda getirebileceği muazzam bir malzeme deposudur ![]() ![]() ![]() ![]() Mehmet KAPLAN Mehmet Kaplan'a ait olan ikinci metin okuyucuyu aydınlatmak amacıyla yazılmıştır ![]() Örnek3 Yalınlık: Yalınlık; sa****k, gösterişsizlik, bir düşünceyi herkesin anlayabileceği bir açıklıkla anlatma; süssüz ve kısa, anlamı kuvvetli ve kesin sözdür ![]() ![]() Yukarıdaki metin, yalınlık hakkında bilgi vermek amacıyla yazılmıştır ![]() ![]() g ![]() Edebî metinlerde metnin yazarıyla metin arasında sıkı bir ilişki olduğunu belirtmiştik ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() h)Yorum Okuyucu, öğretici metni inceledikten sonra metnin yapısı, düşüncesi, anlatımı, yazılış amacıyla sezdirdiği anlamı, metnin anlamının zaman içinde değişip değişmediğini, metnin okuyucuda uyandırdığı duyguları yorumlar ![]() |
![]() |
![]() |
|