![]() |
Soru Cevap Metodu |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Soru Cevap MetoduSoru Cevap Metodu temel iletişim araçları - genel öğretim yöntemleri Soru sormak her türlü öğrenmenin başıdır ![]() ![]() ![]() Soru, her zaman öğretimdeki temel iletişim araçlarından biri olmuştur ![]() ![]() Bu metodun tarihte esas kullanıcısı, Antik Yunan filosofu Sokrates'tir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sokrates'in bu metodu nasıl kullandığına kısa bir örnek, Ek'te verilmiştir ![]() Sokrates'in soru cevap metodunu kullanması " Çılgınca yapılan şey çılgınlığın, ölçülülükle yapılan şey ölçülülüğün eseridir, değil mi? Kabul etti ![]() Kuvvetle yapılan kuvvetlice, zayıflıkla yapılan zayıfçadır, değil mi? Evet ![]() Peki, bir şey hızla yapılmışsa hızlı, yavaşça yapılmışsa yavaş yapılmıştır, değil mi? Evet ![]() Peki, aynı şekilde yapılan bir şey, aynı ilkenin; karşıt şekilde yaplılan bir şey de karşıt bir ilkenin eseridir, değil mi? Kabul etti ![]() Söyle bakalım şimdi, güzel diye bir şey var mıdır? Evet ![]() Bir güzelin çirkinden başka karşıtı var mıdır? Hayır ![]() Devam edelim, iyi diye bir şey var mıdır? Evet ![]() Bir iyinin kötüden başka karşıtı var mıdır? Hayır ![]() Aynı şekilde, seste tiz bir şey var mıdır? Evet ![]() Bu tizin pesten başka bir karşıtı var mıdır? Hayır ![]() O halde her karşıtın birçok değil bir karşıtı vardır, değil mi? Aynı fikirde olduğunu söyledi ![]() Hadi, şimdi üstünde anlaştığımız şeyleri bir daha gözden geçirelim, dedim ![]() Evet ![]() Karşıt bir şekilde yapılan bir şeyin, karşıt ilkelerin eseri olduğunda da anlaşmıştık ![]() Evet ![]() Çılgınca yapılan bir şeyin ölçülülükle yapılan bir şeye karşıt bir şekilde yapıldığında da anlaşmıştık, değil mi? Öyle ![]() Ölçülülükle yapılan şeyin ölçülülüğün, çılgınca yapılan şeyin çılgınlığın eseri olduğunda da anlaşmıştır ![]() Evet ![]() O halde bu şeyler karşıt bir şekilde yapılmışlarsa, karşıt bir ilkenin eseridirler, değil mi? Evet ![]() Oysa biri ölçülülüğün eseridir, diğeri çılgınlığın ![]() Evet ![]() Karşıt bir şekilde, değil mi? Kuşkusuz ![]() Öyleyse karşıt ilkenin eseridirler ![]() Evet ![]() O zaman çılgınlık, ölçülülüğün karşıtıdır ![]() Öyle görünüyor ![]() Peki ama, demin çılgınlığın belgeliğin karşıtı olduğunu kabul etmiştik, hatırlıyor musun? Evet, dedi ![]() Bir karşıtın tek bir karşıtı olduğunu da kabul etmiştik ![]() Evet ![]() Öyleyse bu iki savdan hangisini geri alacağız, Protagoras? Bir karşıtın tek bir karşıtı olduğunu ileri süreni mi, yoksa bilgeliğin, ölçülülükten başka bir şey olduğunu, her ikisinin de erdemin parçaları olduğunu, farklı olmakla kalmayıp yüzün parçaları gibi gerek kendileri gerek özellikleri bakımından birbirine hiç benzemediklerini ileri süreni mi? Bu iki savdan hangisini geri alacağız, diyorum ![]() ![]() İstemeye istemeye benimle aynı fikirde olduğunu söyledi ![]() O halde ölçülülük ile bilgelik aynı şeydir; demin de doğrulukla dindarlığın hemen hemen aynı şey olduğunu görmüştük ![]() ![]() " Soru-cevap yöntemi ile doğrudan öğretim yapıldığı gibi, bu metodu kullanarak yazılan eserler de vardır ![]() ![]() Sormak erkektir, cevap vermek de dişidir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Ortaçağlarda soru-cevap, sadece dinî bilgilerin doğru öğrenilip öğrenilmediğini kontrol amacıyla kullanılıyordu ![]() ![]() ![]() Günümüzde soru-cevap yöntemini Sokratvari şekilde uygulayan bir sistem yoktur ![]() ![]() Sorunun birçok çeşitleri vardır ![]() En doğruyu seçme soruları Tamamlama soruları Hatırlama soruları Sentez yaptırma soruları Analizci sorular Sentezci sorular (karşılaştırma, karar verme, sebep-sonuç gösterme v ![]() ![]() Soru-cevap yönteminin şimdiki uygulaması genellikle tartışma ve yoklama (sınav) şeklinde olmaktadır ![]() ![]() ![]() ![]() Soru cevap yönteminin faydaları Öğrencinin başkalarını dinlemesini; bunlara karşı kendi fikirlerini üretme ve bunu nazik, mantıklı, etkili bir tarzda söylemesini sağlar ![]() ![]() Öğrencinin derse aktif olarak katılmasını sağlar ![]() ![]() ![]() Öğrenciyi güdüler, sosyalleştirir; ona öğrendiklerini uygulama ve yorumlama imkânı verir ![]() Sınıf içinde hem öğretmenle hem tartışma arkadaşlarıyla sağlıklı iletişim kurmayı sağlar ![]() ![]() ![]() ![]() Kişinin kendi kendini değerlendirmesini sağlar ![]() Öğrencinin hatırlama, yargılama, değerlendirme, karar verme ve yaratıcı düşünmesini sağlar ![]() Öğrenci, kendisine de her an soru sorulabileceği veya söz düşeceği ihtimali ile dersi veya tartışmayı dikkatle izleme disiplinine alışır ![]() ![]() Öğretmene, sınıf içindeki kişilerin bilgilerini, bir konuyu kavrama, analiz, sentez, değerlendirme ve uygulama güçlerini ölçme imkânı verir ![]() ![]() ![]() Anlatılan konuların tekrar ve pekiştirmelerle daha iyi öğrenilmesi sağlanmış olur ![]() ![]() ![]() Soru-cevap yöntemi, her dersin öğretiminde kullanılabilir ![]() ![]() Soru cevap yönteminin sınırlılıkları Soru, bir konuyu bilen ve anlamış kişiler için bile, sıkıcı bir şeydir ![]() ![]() ![]() ![]() Sorulara cevap veremeyen öğrencinin kendine güveni azalır ![]() ![]() ![]() Yukarıdakine bağlı olarak, eğer sınıftan sürekli yanlış cevaplar gelir veya hiç cevap gelmezse, öğretmenin de kendine güveni azalır ![]() Sorular iyi ifade edilemez ise, anlaşılmaz, kasıtlı ve yönlendirici olursa öğrencinin serbest düşünmesi engellenmiş olur ![]() Soru-cevap yönteminin en büyük sakıncalarından biri de, konunun çok fazla dağıtılması, dersin "kaynatılması" ve dolayısıyla programın yetiştirilememesidir ![]() Soru-cevap yönteminin iyi kullanımı için neler yapılmalıdır? Soru, dilbilgisi kurallarına uygun olarak sorulmalıdır ![]() ![]() ![]() ![]() Soru; kısa, açık, anlam bakımından doğru ve uyarıcı olmalıdır ![]() ![]() ![]() Sorular dağınık olmamalı; dersin hedefine uygun, tutarlı, konu ile uyumlu olmalıdır ![]() ![]() Soru; akla, mantığa, gerçeğe ve bilimsel esaslara uygun olmalıdır ![]() Soru; emir veya telkin mahiyetinde olmamalıdır ![]() Soru, gerektiğinde öğrencilerin dikkatini dersin önemli yerlerine çekmek, dersi dinleyenlerin derse yönelmelerini sağlamak, dikkatsiz öğrencileri uyarmak ve disiplin sağlamak amacıyla da kullanılabilir ![]() Öğretmen soru sorarken esnek olmalı, öğrencileri rahatlatmalı; soru veya cevap anlaşılmadığı zaman, aynı söyleyiş kalıbıyla değil yeni ifadelerle, soru veya cevap açılmaya çalışılmalıdır ![]() Sorunun cevabı içinde olmamalı; yani soru cevabı belli etmemeli, telkin etmemeli; öğrencileri düşünmeye, bilgi ve tecrübelerini yoklamaya sevketmelidir ![]() Soru; sorunun içeriği, kolaylığı ve zorluğu bakımından, öğrencilerin zihinsel ve ruhsal gelişim seviyelerine uygun olmalıdır ![]() ![]() Soru-cevap yöntemi dersi mekanikleştirmemeli, öğrencileri ezbere sürüklememelidir ![]() ![]() Soru, bir öğrenciye veya belli bir öğrenci grubuna değil, sınıfın bütününe yöneltilmeli ve sınıfın tamamından cevap beklenmelidir ![]() ![]() Cevaplar aceleye getirilmemeli, "kerrat cetveli sorgulaması" yapılmamalı; öğrencilerin düşünüp cevap hazırlaması için yeterli bir zaman (wait time) bırakılmalıdır ![]() ![]() ![]() Soru veya cevaplar çok tekrarlanmamalıdır ![]() ![]() Öğrenciler de soru sormaya isteklendirilmelidir ![]() ![]() Soru kadar, verilecek cevabın da açık ve net olması sağlanmalıdır ![]() ![]() Sorulara verilecek cevaplarda, öğrencinin kişisel fikir ve tutumlarının sergilenmemesi, belli bir dinî veya ideolojik sistemin propaganda edilmemesi sağlanmalıdır ![]() Cevabın tek öğrenci tarafından verilmesi sağlanmalı, koro halinde veya "her kafadan bir ses çıkarak" cevaplândırmalara imkân verilmemelidir ![]() Eğer isim söylenerek öğrenciden cevap istenecekse, öğrenci numarasına göre baştan veya sondan başlayıp sırayla gitme yerine, rasgele seçim yapılmalıdır ![]() Bu metod kullanılırken öğrencileri sınıf huzurunda utandırıcı, mahcup edici, onur kırıcı durumlara düşürmekten kaçınmalı; bilakis "iyi", "güzel" gibi sözler veya notlarla öğrenci ödüllendirilmeli; bu şekilde daha sonraki soru veya cevaplara katılmaları teşvik edilmelidir ![]() |
![]() |
![]() |
|