Fecr-İ Ati Dönemi |
12-20-2012 | #1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
Fecr-İ Ati DönemiFecr-i Ati dönemi Fecr-i Ati dönemi Fecr-i Ati Döneminin Genel Özellikleri 1 20 Mart 1909′da Hilal Matbaası?nda toplanan Şahabettin Süleyman,Yakup Kadri, Refik Halit, Cemil Süleyman, Köprülüzade Mehmet Faut, Tahsin Nahit, Emin Bülent, Ali Süha, Faik Ali ve Müfit Ratib gibi yeni bir hareket başlatmayı planlar Ahmet Haşim de bu harekete katılır Böylece Fecr-i Ati Encümen-i Edebisi Beyannamesi, 24 Şubat 1910′da yayımlanır Fecr-i Ati edebiyatı, II Meşrutiyet?in ilanından sonra Servet-i Fünûn dergisinde yayımlanan bir bildiriyle başlar 2 Edebiyatımızda ilk edebi bildiriyi (beyannameyi) yayımlayan topluluktur 3 Edebiyatımızda ilk edebî topluluktur 4 Servet-i Fünûn edebiyatına tepki olarak doğmuştur 5 ?Sanat şahsi ve muhteremdir? (Sanat kişisel ve saygıya değerdir) görüşüne bağlıdırlar 6 ?Edebiyat ciddi ve önemli bir iştir, bunun halka anlatılması lazımdır? görüşüne sahiptirler 7 Batıdaki benzerleri gibi dil, edebiyat ve sanatın gelişmesine, ilerlemesine hizmet etmek; gençleri bir araya getirmek; seviyeli fikir münakaşalarıyla halkı aydınlatmak; değerli ve önemli yabancı eserleriTürkçeyekazandırmak; Batıdaki benzer topuluklarla temas kurmak, böylece Türk edebiyatını Batı edebiyatına yaklaştırmak, Batı edebiyatını Türk edebiyatına tanıtmak amacındadırlar 8 Servet-i Fünûn?a bir tepki olarak ortaya çıkmasına rağmen, şiir sahasında bu edebiyatın özelliklerini sürdürürler 9 Şiirlerinde işledikleri başlıca temalar tabiat ve aşktır 10 Tabiat tasvirleri gerçekten uzak ve subjektiftir 11 Dil bakımından Servet-i Fünûn?un devamıdır Arapca ve Farsça kelime ve tamlamalarla dolu, günlük dilden uzak ve kapalı bir şiir dili oluşturmuşlardır 12 Aruz veznini kullanarak serbest müstezat türünü daha da geliştirmişlerdir 13 Fecr-i Aticiler tiyatro ile yakından ilgilenmişlerdir 14 Şiirde özellikle Sembolizmin etkisi söz konusudur Hikâyede Maupassant, tiyatroda ise Henrich Ibsen örnek alınır 15 Belli bir sanat anlayışında, belli değer ölçüleri etrafında birleşmeyi değil, ferdi hürriyeti ve bunun sonucu olarak da çeşitliliği savundukları için kısa sürede dağılmışlardır Dağılmalarında özellikle Ömer Seyfettin ve Ziya Gökalp?in çıkardıkları Genç Kalemler dergisi etkilidir Yani Milli Edebiyat hareketinin başlaması Fecr-i Ati?yi bitirir 16 Fecr-i Ati Edebiyat-ı Cedide ile Milli Edebiyat arasında bir köprü görevi görür 17 Fecr-i Ati?nin en önemli temsilcisi Ahmet Haşim?dir 18 Fecr-i Ati Beyannamesine imza atanlar: Ahmet Haşim, Ahmet Samim, Emin Bülent (Serdaroğlu), Emin Lami, Tahsin Nahit, Celal Sahir (Erozan), Doktor Cemil Süleyman, Hamdullah Suphi (Tanrıöver), Refik Halit (Karay), Şahabettin Süleyman, Abdülhak Hayri, İzzet Melih (Devrim), Ali Canip (Yöntem), Ali Süha (Delibaşı), Faik Ali (Ozansoy), Fazıl Ahmet (Aykaç), Mehmet Behçet (Yazar), Mehmet Rüştü, Mehmet Fuat (Köprülü), Müfit Ratib, Yakup Kadri (Karaosmanoğlu), İbrahim Alaattin 19 Milli Edebiyat?ın başlamasıyla Hamdullah Suphi, Ali Canib ve Celal Sahir?in bu harekete katılmalarıyla topluluk 1912′de dağılmıştır Yalnızca Ahmet Haşim Fecr-i Ati edebiyatının temel ilkelerine bağlı kalmış ve Milli edebiyat hareketine katılmamıştır 20 Fecri Ati?nin görüşlerini, Yakup Kadri, Celal Sahir, Ahmet HAşim, Müfit Ratip, Mehmet Fuat ve Ali Canib Resimli Kitap adlı dergide; Mehmet Rauf, Hüseyin Suat ve Raf Necdet de eleştirilere Servet-i Fünûn?da cevap verdiler |
|