|
![]() ![]() |
|
Konu Araçları |
aşık, edebiyatının, geleneği, genel, olma, özellikleri |
![]() |
Aşık Edebiyatının Genel Özellikleri - Aşık Olma Geleneği |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Aşık Edebiyatının Genel Özellikleri - Aşık Olma GeleneğiAşık Edebiyyatının Genel Özellikleri - Aşık Olma Geleneği Aşık Tarzı Halk Edebiyyatı - aşık tarzı halk şiirinin türleri ve özellikleri - Aşık olma geleneği Âşık edebiyatı, bir yanıyla toplumsal işbölümünün arttığı, bir yanıyla da özellikle XV ![]() ![]() ![]() Âşık edebiyatı, bireysel yaratmayla olur ![]() ![]() ![]() Âşık edebiyatı ürünlerinin en belirgin özelliği mani, ninni, ağıt, tekerleme gibi halk edebiyatının diğer türlerine göre söyleyeninin belli oluşudur ![]() ![]() ![]() Âşık şiirlerinde ise "tapşırma" denilen son dörtlük ya da bentte söyleyenin adı anılarak bu ürünün kime ait olduğu kayda geçirilmiş olur ![]() 16 ![]() ![]() ![]() ![]() 19 ![]() ![]() ![]() Özellikleri: 1 ![]() Aşık veya ozan denilen kişilerin, saz eşliğinde söyledikleri şiirlerden oluşur ![]() 2 ![]() Genelde sözlü olmasına rağmen şairler, şiirlerini ?cönk? dedikleri defterlerde toplamışlardır ![]() 3 ![]() Şairler, sazlarını omuzlarına alarak köy köy, kasaba kasaba, şehirşehir dolaşmışlardır ![]() 4 ![]() Şiirlerde anlatım içten, canlı ve yalındır ![]() 5 ![]() Şairler, halkın içinden çıktığından halk dilini kullanmışlardır ![]() ![]() ![]() ![]() 6 ![]() Nazım birimi dörtlüktür ![]() 7 ![]() Koşma, semai, destan, varsağı gibi nazım şekilleri kullanılmıştır ![]() 8 ![]() Hece ölçüsünün 7?li, 8?li ve 11?li kalıplarına ağırlık verilmiştir ![]() 9 ![]() Aşk, tabiat, gurbet, ayrılık, ölüm, özlem, kıskançlık, yiğitlik, toplumun sorunları, insan davranışları, bunlarla ilgili eleştiriler konu olarak işlenmiştir ![]() 10 ![]() Şiirlerin son dörtlüğünde şairin adı veya mahlası geçer ![]() 11 ![]() Göz kafiyesi anlayışı yerine, kulak kafiyesine ağırlık verilmiştir ![]() ![]() ![]() 12 ![]() Genellikle yarım ve cinaslı kafiye kullanılmıştır ![]() 13 ![]() Benzetme (teşbih) ve kişileştirme (teşhis) dışında edebi sanatlara fazla yer verilmemiştir ![]() 14 ![]() Bazı ürünlerde yöresel özellikler görülür ![]() 15 ![]() Şiirler genellikle hazırlık olmaksızın irticalen yani içe doğduğu gibi söylenir ![]() 16 ![]() Divan Edebiyatı?nda görülün kalışlaşmış benzetmeler (mazmun) Halk Edebiyatı?nda da vardır ![]() ![]() 17 ![]() Divan Edebiyatı daha çok düşünceye önem verdiği için soyut bir edebiyattır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 18 ![]() Şiirler, işlenen konulara göre ?koçaklama, güzelleme, taşlama, ağıt? gibi adlar alır ![]() 19 ![]() Aşık Edebiyatı hayali olaylardan çok, gerçekçiliğin ön plana çıktığı bir edebiyattır ![]() Halk Şairlerinde Âşık Olma Geleneği, Aşıklık Geleneği Dinin büyüden sıyrılmaya ve kurumlaşmaya başladığı süreçte siyasal otorite topluluklar içinde birinci plana geçer ![]() ![]() ![]() İslami çerçeve içerisinde güzel sanatlarla birlikte saza ve söze getirilen sınırlamalar, siyasal otoriteyle eklemlenmiş dinsel otoritenin şaman geleneğinden gelen ozan şiirini etkilemesi ve yeni sosyo kültürel koşulların dayatmasıyla âşık tarzı oluşmuştur ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
|