![]() |
Tanzimat Edebiyatı Sınav Soruları |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Tanzimat Edebiyatı Sınav SorularıTanzimat Edebiyatı Sınav Soruları Servet-i Fünun Edebiyatı Soru ve Cevapları - Fecr-i Ati Edebiyatı Soru ve Cevapları 1 ![]() ![]() ![]() Aşağıdakilerden hangisinde Paul Valéry ile aynı anlayıştadır?(ÖYS-1982) A) Tevfik Fikret B) Cenap Şehabettin C) Yahya Kemal D) Ahmet Haşim E) Orhan Veli 2 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() A) Kemalyalı Kadın - Ahmet Mithat Efendi B) Sefiller - Şemsettin Sami C) Emil - Ziya Paşa D) Telemak - Yusuf Kamil Paşa E) Robenson Hikayesi - Ahmet Vefik Paşa (ÖYS - 1987) 10 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Yukarıda belirtilen edebiyat anlayışına uy¬gun eserler veren yazarımız kimdir? A) Namık Kemal B) Şemsettin Sami C) Ahmet Mithat Efendi D) Halit Ziya Uşaklıgil E) Yakup Kadri Karaosmanoğlu (ÖYS - 1987) 11 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bu parçada şiirlerinin ortak özelliklerinden söz edilen şairler, aşağıdakilerden hangisiyle adlandırılır? A) Beş Hececiler B) Tanzimatçılar C) Yedi Meşaleciler D) Servet-i Fünuncular E) Milli Edebiyatçılar (ÖYS -1987) 12 ![]() ![]() ![]() ![]() Paragrafta sözü edilen dergi ile iki yazarımız aşağıdakilerin hangisinde bir arada verilmiştir? A) Malumat; Hüseyin Cahit, Ahmet Rasim B) Servet-i Fünun; Halit Ziya, Mehmet Rauf C) Genç Kalemler; Halit Ziya, Ömer Seyfettin D) Servet-i Fünun; Samlpaşazade Sezai, Hüseyin Cahit E) Malumat; Mehmet Rauf, Hüseyin Rahmi (ÖYS - 1988) 13 ![]() A) Edebiyat-ı Cedide sanatçıları hikâye ve romanda realizm ve natüralizm, şiirde parnasizm ve sembolizm akımlarının etkisinde kalmışlardır ![]() B) Tanzimat edebiyatının ilk döneminde eser veren romancılarımızda romantizm akımının etkileri görülür ![]() C) Edeblyat-ı Cedide sanatçıları, şiir, hikâye, roman, fıkra, makale türlerinde eser vermişlerdir ![]() D) Ömer Seyfettin, hikâyelerinin konularını, günlük hayattaki gözlemleriden, çocukluk anılarından ve tarihten almıştır ![]() E) Türk edebiyatının ilk realist eseri, Recaizade Mahmut Ekrem'in İntibah adlı romanıdır ![]() (ÖYS - 1989) 14 ![]() A) Divan şiirindeki "parça güzelliği" anlayışı yerine, Tanzimat şairleri konu birliğine ve "bütün güzelliği"ne önem vermişlerdir ![]() B) Divan edebiyatında sanatçılar, seçkin kişiler için eser vermiş, Tazimatçılar ise halk için yazmayı amaçlamışlardır ![]() C) Divan edebiyatında aruz ölçüsü kullanılmış, Tanzimat edebiyatında ise aruzun yanında az da olsa hece ölçüsüne yer verilmiştir ![]() D) Divan nesrinde söz hünerleri gösterme, Tanzimat nesrinde ise birtakım düşünceleri halka yayma amaçlanmıştır ![]() E) Tanzimat nazmında, Divan edebiyatı nazım biçimleri tümüyle bırakılıp Fransız şiirinde görülen nazım biçimleri benimsenmiştir ![]() (ÖYS -1989) 15 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Burada sözü edilen sanatçı aşağıdakilerden hangisidir? A) Ahmet Haşim B) Cenap Şehabettin C) Süleyman Nazif D) Faruk Nazif Çamlıbel E) Yahya Kemal Beyatlı (ÖYS -1989) 16 ![]() A) Sone, terza-rima gibi nazım biçimlerinin benimsenmesi B) Aruz vezninin kullanılması C) Romanlarda, olayların genellikle İstanbul dışında geçmesi D) Nazmın nesre yaklaştırılması E) Yabancı sözcüklerle yüklü bir dil kullanılması (ÖYS - 1989) 17 ![]() A) Edebiyatı, düşüncelerini halka yaymak, bu yolla toplumu geliştirmek için bir araç olarak kullanmıştır ![]() B) Eski edebiyata karşı olduğu halde yeni düşünce ve kavramları yaymak amacıyla yazdığı şiirlerinin çoğunda, biçim ve dil bakımından eskiye bağlı kalmıştır ![]() C) Batı, şiirlerini tanıtmak amacıyla Fransız şairlerinden manzum çeviriler yapmıştır ![]() D) Edebiyattaki yerini nezir alanında özellikle makale, piyes roman, eleştiri, tarih türünde yazdığı eserler belirlemiştir ![]() E) Yazıda konuşma dilinin kullanılmasından yana olmuş ve özellikle tiyatrolarını oldukça sade bir dille yazmıştır ![]() (ÖYS - 1990) 18 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Aşağıdaki şairlerden hangisi İstanbul'u, şiirlerinde bu parçada belirtilen yönleriyle yansıtmaya çalışmıştır? A) Cenap Şehabettin B) Tevfik Fikret C) Mehmet Emin D) Mehmet Akif E) Celâl Sahir (ÖYS - 1990) 19 ![]() A) Ahmet Haşim B) Yahya Kemal Beyatlı C) Ziya Paşa D) Ahmet Muhip Dıranas E) Faruk Nafiz Çamlıbel (ÖYS -1990) 20 ![]() A) Tevfik Fikret - Yahya Kemal Beyatlı B) Yahya Kemal Beyatlı - Ziya Paşa C) Ahmet Haşim - Mehmet Akif Ersoy D) Mehmet Akif Ersoy - Tevfik Fikret E) Ziya Paşa - Ahmet Haşim (ÖYS -1991) 21 ![]() A) Kafiyede, şekilden çok, ses benzerliğine önem verme B) Konu birliği ve bütün güzelliğine önem verme C) Nazmı nesre yaklaştırma D) Konuyla vezin arasında bir ahenk ilgisi arama E) Herkesin anlayabileceği bir dil kullanma (ÖYS -1992) 22 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bu parçada sözü edilen edebiyat topluluğu ve onun üyeleriden biri aşağıdakilerin hangisinde birlikte verilmiştir? A) Tanzimat - Abdülhak Hamit Tarhan B) Servet-i Fünun - Cenap Şehabettin C) Garipçiler Orhan Veli Kanık D) Milli Edebiyat - M ![]() E) Cumhuriyet Dönemi - Faruk Nafiz Çamlıbel (ÖYS - 1993) 23 ![]() A) Dil ve edebiyat üzerine görüşlerini Londra'da çıkan Hürriyet gazetesinde yayımladığı "Şiir ve İnşa" makalesinde anlatmıştır ![]() B) Şiirlerinde konu birliğine ve bütün güzelliğine önem vermiştir ![]() C) Fransızcadan manzum olarak Türkçeye çevirdiği bazı şiirleri, asıllarıyla birlikte Tercüme-i Manzume adlı bir kitapta toplanmıştır ![]() D) Batı edebiyatı yolunda eser veren ilk Türk sanatçısıdır ![]() E) Düşüncelerini yalın ve açık bir anlatımla söylemeye, konuşma dilini yazı dili haline getirmeye çalışmıştır ![]() (ÖYS - 1993) 24 ![]() ![]() ![]() ![]() Bu parçada aşağıdaki yazarların hangisinden söz edilmektedir? A) Hüseyin Rahmi Gürpınar B) Recaizade Mahmut Ekrem C) Yakup Kadri Karaosmanoğlu D) Reşat Nuri Güntekin E) Halit Ziya Uşaklıgil (ÖYS - 1993) 25 ![]() A) Recaizade Mahmut Ekrem B) Tevfik Fikret C) Abdülhak Hamit D) Cenap Şehabettin E) Ahmet Haşim (ÖYS - 1994) 26 ![]() A) Dil, yabancı sözcükler ve yabancı dil kurallarıyla yüklüdür ![]() B) Arap ve Fars edebiyatlarından alınan, kaside, kıta, mesnevi gibi nazım biçimleri kullanılmıştır ![]() C) Konu ile ölçü arasında bir uyum olmasına özen gösterilmiştir ![]() D) Uyağın göz için değil, kulak için olduğu görüşü egemendir ![]() E) Beyit başlıbaşına bir bütün sayılmış ve düşünceleri anlatan cümleler bir beyitiçinde tamamlanmıştır ![]() (ÖYS -1994) 27 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bu parçada sözü edilen sanatçı aşağıdakilerden hangisidir? A) Ziya Paşa B) Cenap Şehabettin C) Namık Kemal D) Recaizade Mahmut Ekrem E) Tevfik Fikret (ÖYS-1995) 28 ![]() ![]() ![]() ![]() Bu parçada sözü edilen sanatçı aşağıdakilerden hangisidir? A) Abdülhak Hamit B) Muallim Naci C) Şinasi D) Ahmet Vefik Paşa E) Şemsettin Sami (ÖYS - 1995) 29 ![]() ![]() Bu cümledeki bilgi yanlışı aşağıdakilerin hangisinde belirtilmiştir? A) "Şıpsevdi" romanı Namık Kemal'in değil, Hüseyin Rahmi'nindir ![]() B) Alafrangalığın olumsuz etkileri "Şıpsevdi" romanında değil, "intibah" romanında işlenmiştir ![]() C) "Şıpsevdi" roman değil, bir tiyatro eseridir ![]() D) "Şıpsevdi" romanının konusu, alafrangalığın yerilmesi değil, görmeden evlenme geleneğinin yerilmesidir ![]() E) Romanın kahramanı Meftun Bey değil,Ali Bey'dir ![]() (ÖYS - 1996) Cevap Anahtarı: 1)D 2) E 3) E 4)B 5)E 6)B 7)C 8)E 9)D 10)C 11)D 12) B 13) E 14)E 15)A 16)C 17)C 18)B 19)A 20)D 21)E 22)B 23)A 24)E 25)B 26)A 27)C 28A 29)A |
![]() |
![]() |
|