Geri Git   ForumSinsi - 2006 Yılından Beri > Eğitim - Öğretim - Dersler - Genel Bilgiler > Eğitim & Öğretim > Edebiyat / Dil Bilgisi

Yeni Konu Gönder Yanıtla
 
Konu Araçları
dili, edebiyatı, genel, sanatçıları, türk, yüzyıl, özellikleri

Türk Dili Edebiyatı 18. Yüzyıl Türk Edebiyatı Genel Özellikleri Ve Sanatçıları

Eski 12-20-2012   #1
Prof. Dr. Sinsi
Varsayılan

Türk Dili Edebiyatı 18. Yüzyıl Türk Edebiyatı Genel Özellikleri Ve Sanatçıları



Türk edebiyatı, 18 yüzyılda da gelişimini sürdürmüş, gerek nazım gerekse düz yazıda büyük sanatçılar yetiştirmiştir Ancak, bu yüzyılın edebi gelişmelerine asıl damgasını vuran, "mahallileşme cereyanı" denilen yerlileşme olayıdır Önceki yüzyıllarda güçsüz şairlerin çabalarında kendini gösteren Türkçeye dönüş istekleri, bu dönemde güçlü şairlerin katılmasıyla bir Yerlileşme Akımı'na dönüşebilmiştir Lâle Devri (1718-1730)'nin zevk ve eğlence dünyasından edebiyata yansıyan yaşantılar da bu gelişmeyi hızlandırmıştır Böylece bir yandan Âşık edebiyatı, öte yandan İstanbul ağzı ve halk zevki, Divan edebiyatımız üzerinde etkili olmuş, ona daha ulusal bir çehre kazandırmıştır Divan edebiyatımız, bu dönemde iki büyük şair yetiştirmiştir Bunlardan Nedim (öl 1730) Yerlileşme akımının en önemli temsilcisi olmuştur Kendine özgü bir söyleyiş tarzı yaratan Şeyh Gâlip ( öl 1799) ise "Sebk-i Hindî" tarzının bu dönemdeki en önemli temsilcisi olmuştur Koca Ragıp Paşa (öl 1765), Nahifî (öl1778), Fıtnat Hanım (öl1780), Sümbülzâde Vehbî (öl 1809) ve Enderunlu Fâzıl (öl 1810) da bu yüzyılın önemli şairlerindendir

Nesirde ise tarih türünde Raşit, Çelebizade Âsım, Silahdar Mehmet Ağa; tezkirecilikte ise Safai, Salim Efendi ve İsmail Beliğ Efendi sayılabilir Sefaretname türünde ise Yirmisekiz Mehmet Çelebi (öl 1724)'in Fransa Sefâretnâmesi önemlidir

Halk edebiyatına gelince; dinî-tasavvufî konuları işleyen şairlerin başında Pendnâme yazarı Diyarbakırlı Ahmet Mürşidî ile Marifetnâme şairi Erzurumlu İbrahim Hakkı adları anılabilir Aşık tarzında ise Âşık Ravzî, Âşık Mustafa, Âşık Kâmil, Âşık Nuri sayılabilir

Bu yüzyılın genel özelliklerine gelince:

a) 18 yy Türk edebiyatında Yerlileşme akımı belirleyici olmuştur Divan edebiyatının temsilcileri, Âşık edebi-yatından ve halk zevkinden etkilenmiştir Halk edebiyatı deyim ve söyleyişleri şiire girmiş, şiir dili kısmen sadeleşmiştir

b) Özellikle Lâle Devri'nde sosyal yaşayış edebiyata yansımıştır

c) Sefâretnâmeler, düzyazı edebiyatımıza yeni bir çeşni getirmiştir

d) Âşık edebiyatının gelişmesi, önceki yüzyıldaki kadar parlak olmamıştır

e) Edebiyatımız, Batı edebiyatından etkilenmeye başlamıştır

MAHALLİLEŞME (YERLİLEŞME)

Yerlileşme eğilimini ise biçim ve öz açısından iki ayrı düzeyde ele almak gerekmektedir Biçimde yerlilik, dilde, söyleyişte yabancı sözcüklerden kaçınmak, Türkçeye yönelmek olarak özetlenebilir Türki-i Basit (basit Türkçe) adı verilen bu akımın temsilcileri XVI Yüzyıl ozanlarından Tatavlalı Mahremi ile Edirneli Nazmi'dir Nazmi'nin basit Türkçe şiirleri 45000 beyti aşan divanına serpiştirilmiştir Ancak konular divan şiirinin konularıdır, ölçü olarak da aruz kullanılmıştır Türkçeye yöneliş Nazmi'yi halk şiirlerinde çokça görülen cinas örneklerine itmekle kalmamış, benzetmelerde yaşadığı çevreden, yaşamdan yararlanmasına da yol açmıştır Yabancı sözcükler kullanmadan salt Türkçe şiirler yazılabileceğini de kanıtlamayı amaçlayan bu eğilim yaygınlık kazanamamıştır

XVIII yüzyılın sonlarında Nedim ile belirginlik kazanan yerlileşme eğilimi ise öze ilişkindir Nedim'in divan şiirine yenilik getirdiğini söyleyenler, kalıpları kırdığını, bilinen manzumlarla yetinmediğini, yaşamı yansıttığını, yalın, akıcı bir söyleyişi olduğunu; şiirlerinde neşe ve alayın, ten zevkinin dile getirildiğini söylerler Ama ondan önceki divan şiirine bakıldığında, bu sayılanların hiç de yeni olmadığı görülür Dahası Nedim'deki neşeyi ve alaycılığı Baki'de bile bulabiliriz Hele Rumelili ozanlarda yerlilik, neredeyse genellenebilecek bir özelliktir Kısacası Nedim'i gelenekten koparmak olası değildir Ancak, yine de onda kendisinden önce gelenlerden, hatta çağdaşlarından ayrılan, realite ile hepsinden başka ve daha sıcak bir şekilde kaynaşmış bir tarafında bulunduğu görülür Nedim'in şarkı biçimini yeniden canlandırması ve bu biçimin en güzel örneklerini vermesi yanında; yansıttığı dünya ne ölçüde gerçekse, gerçekliğe yaklaşırsa; duyguları ne ölçüde içten ve yürekten geliyorsa, dili de o ölçüde gerçeğe yaklaşır İstanbul Türkçesinin en güzel örnekleri sayılabilecek dizeler yazmıştır

Ama, Nedim'in açtığı bu çığır da yaygınlık kazanamaz Çünkü geleneğin dışına çıkamamıştır Lale döneminin ozanıdır ve dönemin Patrona Ayaklanmasıyla kapanması Onun da sonu olur

NEDİM (1680-1730)

18yüzyılın en önemli Divan şairidir Doğma büyüme İstanbulludur ve İstanbul'u anlatan şiirlerinden dolayı İstanbul şairi diye anılır Bu arada Lale Devri eğlencelerine de özel bir yer ayırır Dini konulardan uzak durur İstanbul Türkçesi ile yazdığı gazel, kaside ve şarkıları ile anılır Şarkı nazım biçimini sevdirmiş, kaside türünde de yenilikler yapmıştır Mesnevi yazmamıştır Hece ölçüsüyle yazdığı bir türküsü vardır Tek eseri divanıdır

ŞEYH GÂLİP (1757-1799)

Divan Edebiyatı'nın son büyük şairidir Tasavvufa gönül vermiş Mevlevi şeyhi olmuştur Şiir dilinde, eskileri taklit etmeyi hoş görmemiş kendine özgü bir üslup yaratmıştır Bu üslup, İran'da gelişen "Sebk-i Hindi" akımının etkilerini taşır 19 Yüzyılda sembolizm etkisindeki Tanzimat şairleri, bu yüzden Şeyh Galip'i beğenirler

Şeyh Galip şiirlerinde halk söyleyişlerine, İstanbul ağzına yer verir Hece vezni ile şiir denemeleri vardır Bu özellik; onun da mahallileşme akımından yana olduğunu gösterir Tasavvuf konu ve temalarının yanında dünyevi aşkı da işlemiştir

Divanından başka en önemli eseri Hüsn ü Aşk adlı sembolik mesnevisidir Hüsn ü Aşk, edebiyatımızın, Allah aşkını işleyen en güzel örneklerindendir


Alıntı Yaparak Cevapla
 
Üye olmanıza kesinlikle gerek yok !

Konuya yorum yazmak için sadece buraya tıklayınız.

Bu sitede 1 günde 10.000 kişiye sesinizi duyurma fırsatınız var.

IP adresleri kayıt altında tutulmaktadır. Aşağılama, hakaret, küfür vb. kötü içerikli mesaj yazan şahıslar IP adreslerinden tespit edilerek haklarında suç duyurusunda bulunulabilir.

« Önceki Konu   |   Sonraki Konu »


forumsinsi.com
Powered by vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
ForumSinsi.com hakkında yapılacak tüm şikayetlerde ilgili adresimizle iletişime geçilmesi halinde kanunlar ve yönetmelikler çerçevesinde en geç 1 (Bir) Hafta içerisinde gereken işlemler yapılacaktır. İletişime geçmek için buraya tıklayınız.