![]() |
Servet-İ Fünûn Sanatçıları |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Servet-İ Fünûn SanatçılarıSERVET-İ FÜNUN EDEBİYATI GENEL ÖZELLİKLERİ Bu edebiyat Recaizade Mahmut Ekrem ile Muallim Naci arasındaki eski edebiyat yeni edebiyat tartışmasında Recaizade Mahmut?un yol göstermesiyle Servet-i Fünun etrafında toplanan gençler tarafından oluşturulmuş bir harekettir ![]() ![]() ![]() ![]() Bu dönemin ana karakteri Çağdaş Fransız edebiyatına benzer eserler vermektir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Yukarıda belirttiğimiz gibi bu dönem yazarları Fransız edebiyatını örnek almışlardır ![]() ![]() ![]() Özellikleri 1-Sanat sanat için görüşü benimsenmiş seçkin zümre edebiyatıdır ![]() 2-Konuşma dilinden tamamen uzaklaşılmış Arapça ve Farsça dil kurallarına fazlaca yer verilir ![]() ![]() 3- Din dışı konularda eser vermişlerdir ![]() 4-Baskı nedeniyle Tanzimatçıların kullandığı kavramları kullanmazlar suya sabuna dokunmayan kavramlar üzerinde dolaşırlar ![]() 5-Fransız edebiyatından etkilenmenin bir sonucu olarak batıdan ?Sone?-?Terze-Rima? ve serbest müztezat biçimleri alınır ![]() 6-Aruz ölçüsü kullanılır hece ölçüsü hiçbir zaman ciddiye alınmaz ![]() ![]() 7-Göz için kafiye yerine kulak için kafiyeyi kabul ederler ![]() 8-Nazım nesre yaklaştırmışlardır ![]() 9-Beyit hakimiyetinde bütün hakimiyetine geçilir ![]() 10-Şiirin konusu genişletilmiştir ![]() ![]() 11-Halit Ziya?nın Mensur Şiir adlı eseriyle edebiyatımıza ilk defa mensur şiir girer ![]() 12-Roman tekniği gelişmiş,romanda gereksiz tasvirler ya da konu dışı gereksiz bilgilerin verilmesinden kaçınılmıştır ![]() 13-Roman ve hikayede yazarın kişiliği gizlenmiştir ![]() ![]() 14-Olaylar İstanbul?dan alınmıştır ![]() 15-Olay kişileri çoğu zaman aydın kişilerdir ama bazı küçük hikayelerde halk tabakasından kişilere de yer verilmiştir ![]() 16-Batı uygarlığına özellikle Fransa?ya hayranlıkları vardır ![]() 17-Fransızca kelimeleri sıklıkla kullanmışlardır ![]() Servet-i Fünun Sanatçılarının En Belirgin Ortak Özellikleri 1-Hüzne ve hüzünlü manzaralara düşkünlük vardır ![]() 2-Hakikatten kaçarak hayale ve tabiata sığınma vardır ![]() 3-Sanat sanat içindir görüşünü benimsemeleri 4-Günlük hayatın ufak tefek meselelerini konu olarak benimsemeleri Servet-i Fünun Edebiyatının Önemli Sanatçıları Tevfik FİKRET (1867-1915) Bu dönemin en güçlü yazarlarındandır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Servet-i Fünun döneminde yazdığı şiirler kişisel ve sanatlıdır ![]() ![]() Edebiyatımıza müstezat şiir şeklini getirmiş soneyi çok iyi kullanarak yaygınlaşmasını sağlamıştır ![]() Eserleri: Rubab-ı Şikeste:Bu kitapta bulunan şiirler Servet-i Fünun döneminde sanat için sanat görüşüyle yazdığı şiirler bulunmaktadır ![]() ![]() Haluk?un Defteri:Bu kitapta oğlu Haluk?un kişiliğinde istediği neslin özelliklerini,onlara verdiği öğütleri anlatmıştır ![]() ![]() ![]() Rubabın Cevabı: Bu kitap Tevfik Fikret?in toplumcu ve vatan şiirlerinin olgun ve güçlü örneklerinin olduğu kitaptır ![]() ![]() Şermin:Hayatının son dönemlerinde çocuklar için yazdığı bir kitaptır ve bu kitap hece ölçüsüyle yazılmıştır ![]() *****Tevfik Fikret hiç roman ve tiyatro yazmamıştır ![]() İstanbul?u anlattığı SİS şiiri İstanbul?u kötüleyen karamsar bir şiirdir ![]() ![]() Toplumcu görüşle yazdığı ve memleketin Batı medeniyeti seviyesine gelmesini istediği şiirleri ;Haluk?un Vedası(Annesi ölmüş bir kızı anlatır)Tarih-i Kadim(M ![]() Cenap ŞAHABETTİN (1870-1934) Asıl mesleği doktorluk olan şair Servet-i Fünun edebiyatında Tevfik Fikret?ten sonra gelen en önemli şairdir ![]() ![]() Şiirde bir ahenk oluşturmak ister ve kelimeleri müzikal değerlerine göre seçer ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Hem parnasizm hem de sembolizmin etkileri şiirlerinde görülür ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ** Şiirde serbest müstezat tarzını ilk ve en iyi kullanan şairdir ![]() ![]() ![]() Şiirde güzellikten başka bir şey aramadığını güzel sanatlarda fayda aranmayacağını söyleyen şairin nesir alanında da önemli eserleri vardır ![]() ![]() Bir şiirde birden fazla ölçü kullanmasıyla ünlüdür ![]() ****Şiirlerini Evrak-ı Hayal adlı bir kitapta toplayacağını söylemesine rağmen sağlığında yapamamıştır ![]() ![]() Nesir alanındaki eserleri Hac Yolunda,Avrupa Mektupları ![]() Mektupları,Nesr-i Harp,Nesr-iSulh ve değişik yazılarını topladığı Evrak-ı Eyyam, Beğendiği vecizelerini Tiryaki Sözleri, Yalan(dram) Körebe (komedi) Halit Ziya UŞAKLIGİL (1867-1945) Dönemin roman ve hikaye temsilcisidir ![]() ![]() Türk romanına tamamen batılı bir çehre kazandırmıştır ![]() ![]() ![]() ![]() Halit Ziya romanlarındaki kahramanları kendi yaşadığı çevreden seçer ve bunları bir gözlem sonucunda oluşturmuştur ![]() Yazarın hikayelerinin dili romanlarına göre daha sadedir ![]() ![]() Romanları:Aşk-ı Memnu,Mai ve Siyah,Kırık Hayatlar,Bir Ölünün Defteri,Ferdi ve Şürekası?dir Mai ve Siyah? ta Ahmet Cemil adlı kahraman sanat hayalleriyle yaşar fakat içinde bulunduğu çevre ve Babıali?nin kırıcı olayları arasında tüm hayalleri yıkılır ![]() ![]() Aşk-ı Memnu Sanatçının başyapıtıdır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Kırık Hayatlar diğerlerine göre sade bir dille yazılmış bir romandır ![]() ![]() Önemli Hikayeleri: İzmir Hikayeleri,Aşka Dair,Onu Beklerken Kadın Pençesi Roman ve hikayenin dışında yazar hatıra türünde de yazdığı Kırk Yıl,Saray ve Ötesi,Bir Acı Hikaye adlı eserler servet-i fünun dönemi ve Osmanlı?nın son dönemi için önemli bir belgedir ![]() *****Halit Ziya edebiyatımızda ilk MENSUR şiiri yazan kişidir ![]() Mehmet RAUF (1875-1931) Servet-i Fünun edebiyatının ikinci büyük romancısıdır ![]() ![]() ![]() ![]() Yazarın en önemli eseri Eylül?dür ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Eserleri: Siyah İnciler:Mensur şiir kitabı Romanları: Genç Kız Kalbi, Ferda-yı Garam, Karanfil ve Yasemin, Salon Köşelerinde, Son Yıldız, Define, Kan Damlası Tiyatro: Cidal,Pençe,Yağmurdan Doluya Hüseyin Cahit YALÇIN (1874-1957) Hikaye,roman ve eleştiri yazarı aynı zamanda gazeteci olarak tanınmıştır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Eseleri Hayat-ı Muhayyel ,Hayal İçinde,Edebi Hatıralar,Talat Paşa ------Dönemin Bağımsızları---- Hüseyin Rahmi GÜRPINAR(1864-1944) Ahmet Mithat tarzını geliştirmiştir ![]() Roman tekniği kusurludur,olay akışını kesip ansiklopedik bilgi verir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Romanları: Şıpsevdi,Mürebbiye,Kuyruklu Yıldız Altında Bir İzdivaç, Kesik Baş,Gülyabani,Cadı,İffet,Sevda Peşinde,Evlere Şenlik Ahmet RASİM (1867-1932) Ahmet Mithat tarzını sürdürmüştür ![]() ![]() ![]() ![]() Hatıra Türündeki Eserleri: Gecelerim,Falaka,Muharir Şair Edip İnceleme ve Gözlem Eserleri: Gülüp Ağladıklarım,Muharrir Bu Ya, Şehir Mektupları Romanları:İlk Sevgi,Güzel Eleni,Endişe-i Hayat,İki Günahsız Sevda Mehmet Akif ERSOY (1873-1936) İslamcı şair olarak bilinir ve toplum için sanat görüşüyle eserler vermiştir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
|