11-29-2012
|
#1
|
Prof. Dr. Sinsi
|
Formula 1 Araçlarinin Teknik Özellikleri
MOTOR
Formula 1 otomobillerinde 8,10 silindirli 3 litre (3000cc) hacimli motor vardır Silindir sayısının çok yakın bir gelecekte 12'ye çıkması bekleniyor Bu motorların beygir gücü ise 750-850 arasındadır Bu motorlar maksimum beygir gücünü 14 bin ile 17,500 devir/dakika arasında verir Formula 1 otomobillerinin
0-100 km hızlanması yaklaşık 3 saniyedir Ancak "Çekiş kontrolü" sistemi olmadığı için patinaj yapan araçlar çok vakit kaybeder
Şöyle bir kıyaslama yaparsak 1993 yılındaki yarışlarda "Çekiş kontrolü" sistemiyle donatılmış Williams otomobilinin 0-100 değeri 1 6 saniye idi Otomobillerin viraj içlerindeki süratleri de son derece yüksek Burada da 2 G - 3 G kuvvetlerine çıkabiliyorlar Bu konuda değiskenlik, pistin durumuna göre seçilen değişik kanat grupları ve ayarlara bağlı
LASTİKLER
Her pilotun, her yarış için (3 gün) toplam 36 normal (kuru zemin) ve 28 yağmur lastiği kullanma hakkı vardır Sıralama Turları öncesinde her pilot Grand Prix boyunca kullanacağı iki ayrı özellikteki normal lastiği, yarış direktörlüğüne bildirmek zorundadır Pilotlar, sıralama ve ısınma turları ile yarış sırasında toplam 28 lastik (14 ön aks ve 14 arka aks) kullanabilirler
FREN SİSTEMİ
Formula 1 araçları karbon balata ve karbon disk kullanımı sayesinde inanılmaz derecede kuvvetli frenlere sahipler Bu frenler yaklaşık 700 derece sıcaklığa eriştikleri zaman en yüksek performanslarını veriyorlar Otomobilin fren sistemine yardımcı olan bir diğer etken de aerodinamik aksesuarlar Kanat gruplarının yarattığı yere basma etkisinin yanı sıra bir de otomobili frenleme etkisi var
Bu sayede pilot ayağını gazdan çektiği anda -hiç frene basmasa bile- standart bir otomobilin frenine sonuna kadar basılmasına eşit bir frenlemeye uğruyor Formula 1 otomobili Söz konusu otomobilin toplam fren kabiliyeti ise 4G civarında Yani yerçekimi ivmesinin 4 katı
AĞIRLIK
Formula 1 yarışlarında kullanılan otomobiller yaklaşık 550 kg civarinda bir ağırlığa sahiptir Bu otomobilin toplam ağırlığı, tam teçhizatlı pilot ile birlikte 600 kg'dan fazla olmak zorundadır Araç eğer bu ağırlıktan daha hafifse yetkililer tarafından o pilot diskalifiye edilir Bu yüzden araç içinde yapılan değişiklikler yetkililere haber verilmek zorundadır
YAKIT
Formula 1 yarışlarında kullanılan yakıt miktarında herhangi bir sınırlama yoktur Ancak kullanılacak yakıtın nitelikleri yarış direktörlüğüne önceden belirtilmek zorundadır F1 araçlarına doldurulan yakıt özel bir pompa sistemi ve çok yüksek bir basınç sayesinde gerçekleşir Bu pompa 1 saniyede 10-12 litre yakıt doldurur
YARDIMCI AYGITLAR
Pilot ile takım yetkilileri, iki yönlü telsiz aracılığıyla haberleşebilirler Ayrıca pilotlar, elektronik bilgileri otomobillerinin içindeki bilgisayara yükleyebilirler Pit alanından, otomobil üzerindeki bilgisayara uzaktan kumanda yoluyla değişiklik yapılamaz
Aktif süspansiyon ve çekiş kontrolü gibi elektronik aygıtların pilotlar ya da takımlar tarafından kullanılması kesinlikle yasaktır
PİLOTLARIN GÜVENLİKLERİNİN SAĞLANMASI
Darbeleri emici arka çarpma modülleri 1997 sezonu başında her Formula 1 otomobili için zorunlu kılındı Ayrıca her otomobilde, bir kaza anında ve hemen öncesinde meydana
gelen gelişmeleri, olayları, bilgileri kaydetmek üzere, bir kaza bilgi kayıt cıhazı
(ADR - Accident Data Recorder) bulundurulmak zorunluluğu vardır Bu cıhazın kullanımı, FIA'nın, pilotların güvenliklerinin arttırılması amacıyla daha fazla ve ayrıntılı veri elde edilebilmesi için zorunludur
Safety Car
Yarışın güvenlik bakımından sakıncalı görülen kısımlarında
piste çıkan görevli aracıdır Yarış otomobillerinin önünde giderek yarışı bir anlamda dondurur Bu esnada otomobillerin birbirini geçmesi yasaktır
|
|
|