Manisa... | 
     
| 
	
			
			 | 
		#1 | 
| 
			
 
Prof. Dr. Sinsi
 
		
	
		
	
	 | 
	
	
	
	
		
		
			
			Manisa...![]() Manisa’nın güneyinde Sandıkkale Tepesi yamacında, şehre hâkim bir konumda bulunan Ulu Cami Saruhanoğullarından Fahreddin İlyas Bey tarafından 1366’da yaptırılmıştır   Caminin bulunduğu yerde daha önce yapılmış bir Bizans kilisesi bulunuyordu  Caminin yapımında bu kiliseye ait mimari parçalar kullanılmıştır  Manisa Ulu Camisi Osmanlı sanatında revaklı avlu kısmı küçülmüş olarak yeniden ortaya çıkmıştır   Burada küçülmüş halde yeniden ortaya çıkan revaklı avlu cami ile hemen bir planın iki yarısı konumundadır  Antik çağlara ait yapılardan toplanan mermer blokların yanı sıra kaba yontma taş ve tuğlalardan yapılan cami iki ana bölümden meydana gelmiştir   Caminin önünde 17 ooX30 00 m  ölçüsünde bir iç avlu ile15 50x30 00 m  ölçüsünde kapalı, bir bölüm bulunmaktadır  Avluda üzeri açık bırakılan bölüm, kapalı olan kısımda kubbe ile örtülmüştür  Kuzey yönünde merdivenle çıkılan ve oldukça sade kesme taştan bir portal bulunmaktadır  Bu giriş taş kemerlidir ve iki yanında da mihrapçık bulunmaktadır  Girişin üzeri yarım kubbe ile örtülmüştür  Bunun üzerinde tek satırlı bir kuşak halinde kitabe nişin batı duvarından başlayarak iç avluya açılan basık kemerli giriş kapısı üzerinde de devam etmektedir  Kitabenin mealen anlamı şöyledir: “Bağışlayıcı ve esirgeyici Allah adına mescitleri ibadet yeri kılan Allaha hâmd ve yaratılanların en hayırlısı olan Muhammed Peygambere salât ve selâm olsun   Hâlen ayakta duran bu güzel mabedin, camii şerifin ve yüce kapının yapılmasına emir veren ve tamamlanması için gayretle çalışan büyük Sultan   Ümmetinin kullarına sahip, ikinci İskender olarak anılan, asilerle uğraşan, kâfirleri kahreyleyen, Allah yolunda savaşan, muzaffer, mansur, mağfiret sahibi, Allahın lütfüyle güçlü Sultanoğlu Sultan, Saruhanoğlu, İlyasoğlu Ulu Sultan İshak Çelebi, Allah devletini daim etsin  Sene yedi yüz altmış sekiz h 768 (1368)”  Caminin iç avlusu yüksek sivri kemerlerin meydana getirdiği revaklar kuzeyde tek sıra, doğu ve batıda çift sıra halindedir   Buradan kapalı bölüme geçilen avlunun güneyinde ise revak bulunmamaktadır  Bu avlunun doğusunda, yandaki sokağa açılan ve batısındaki medreseye geçişi sağlayan birer kapı daha bulunmaktadır  Bunlardan doğu kapısı nişinin üzeri sivri tonoz ile örtülmüştür  Bu kapı üzerinde kitabe bulunmamaktadır  Giriş kapısı üzerine iki pencere açılmıştır  Avlunun ortasında ise üzeri açık sekiz kenarlı bir mermer şadırvana yer verilmiştir  Revaklar tuğla döşemeli olup avlu ile kapı geçitleri zeminden 50 cm   daha yüksektir  Revaklar pandantifli kubbelerle örtülmüştür  Buradaki sütunlar üzerinde Bizans ve Roma dönemine ait sütun başlıklarının yanı sıra Türk başlıkları da birlikte kullanılmıştır  Girişin batsında içeriden çatıya çıkan taş bir merdivene yer verilmiştir   Bu nedenle de caminin kuzey cephesinin batısındaki dışarıya çıkıntılı minareye çıkışta bu merdivenden yararlanılmaktadır  Minarenin kapısı çatı üzerinde olup gövdesi yeşil, mavi ve sarı renkte tuğlalarla bezenmiştir  İç avlunun güneydeki cephe duvarının önündeki kısım revak döşemesinden daha yüksektedir  Bu cephenin ortasındaki kemerli bir kapıdan caminin ibadet mekânına geçilmektedir  Bu cephede üç kapı vardır ve bunarın iki yanına birer pencere yerleştirilmiştir  ![]() Caminin kapalı bölümü büyük bir kubbenin örttüğü mihrap önündeki sahın ile onun iki yanındaki sahın ile iki tarafındaki ikişer sıra yan ve arka sahından meydana gelmiştir   Mihrap duvarına paralel yedi bölümlü ve dört neften meydana gelen camide mihrap duvarına bitişik iki sütun ve altı payenin oluşturduğu sekizgen planın üzerine kemerlerle oturan 10 80 m  çapında pandantifli mihrap önü kubbesi bulunmakta olup, bu bölüm diğer nefleri kesmektedir  Kapalı kısmın sahınları yuvarlak sütunlar ve sivri kemerlerin taşıdığı basık kubbelerle üzerleri örtülmüştür  İbadet mekânı kuzey cephesindeki pencerelerin yanı sıra doğudaki altlı üstlü altı pencere ile aydınlatılmıştır  Caminin minberi kündekâri tekniğinde yapılmış olup devrinin en güzel örneklerindendir   Günümüzde Manisa Müzesi’nde bulunan minber kapısı üzerinde de bir kitabe bulunmaktadır: “Ümmetin kullarına malik Ulu Sultan İlyas oğlu İshak Çelebi Nasri aziz olsun, bu mübarek minberin yapımını emretti   Sene yedi yüz yetmiş sekiz  (1376)” Bunun altında da “Bunu yazan nakşeden, resimlerini yapan Yusuf oğlu Fatih, imal eden de el dikki oğlu Hacı Mehmet” yazılıdır   Sultan Camisi (Merkez) ![]() Manisa Sultan Camisi’ni Yavuz Sultan Selim’in eşi Ayşe Hafsa Sultan 1522 yılında, külliye ile birlikte yaptırmıştır   Yapı topluluğu cami, sıbyan mektebi, hankâh, imaret ve iki medreseden meydana gelmiştir  Sonraki yıllarda yapı topluluğuna darüşşifa ve çifte hamam eklenmiştir  Medreselerden Dış Medrese olarak isimlendirilen medrese yıkılmış ve günümüze gelememiştir  Kurtuluş Savaşı sırasında hankâh ve imaret yanmış ve yıkılmıştır  Günümüzde bu yapıların yeri Sultan Parkı’na dönüştürülmüştür  Yavuz Sultan Selim Çaldıran Savaşı’ndan sonra 1514’de Tebriz’e girmiş ve Osmanlı Ordusuna katılan Tebriz Türklerinden Acem Alisi’ni (Esir Ali) yanına almış ve Manisa’da yapılmasını düşündüğü külliyenin yapımı ile onu görevlendirmiştir   Külliyenin yapımı için hazırlıklara başlanıldığı sırada Yavuz Sultan Selim ölmüş ve Şehzade Süleyman annesi Hafsa Sultan’ı Manisa’da bırakarak İstanbul’a dönmüş, 1520’de Osmanlı tahtına Kanuni Sultan Süleyman olarak oturmuştur  Bu arada da Acem Ali (Esir Ali) Ser Mimarlığa getirilmiştir  Caminin yapımına büyük olasılıkla 22 Mart 1521’de başlanılmıştır   Hafsa Sultan h 929 (1523) yılında vakfiyesini düzenletmiş ve yapı topluluğu 1523 yılı Ramazan ayında ibadete ve kullanıma açılmıştır  XVI   yüzyıl Klasik Osmanlı mimarisinin örneklerinden olan cami, kesme taş ve tuğladan yapılmış olup önünde beş bölümlü bir son cemaat yeri ile ibadet yeri merkezi kubbelidir  Yapı topluluğu geniş bir avlu ortasındadır  Avluya doğu, güney ve batı yönünden kemerli, kuzeyden ise kubbeli birer kapıdan girilmektedir  Ayrıca batı duvarında bir güneş saati ile hünkâr mahfeline giriş kapısı bulunmaktadır  Sultan Camisinin bir özelliği de Manisa’daki ezani saat ayarının buradaki muvakkithaneden yapılmış olmasıdır   Cami XVI  yüzyıl Osmanlı mimarisinin ildeki en önemli örneklerindendir  Külliyenin ana binası olan cami, kesme taş ve tuğladan sade bir üslupla yapılmış, ortada bir büyük, yanlarda iki küçük kubbeyle örtülmüş, iki minareli bir camidir  Mermer minberi oyma ve kabartmalıdır  Ünlü Mesir Macunu’nun halka saçıldığı cami olması sebebiyle halk arasında Mesir Camii adıyla da anılmaktadır  Cami kare planlı kesme taş ve tuğladan, oldukça sade bir üslupta yapılmıştır   İbadet mekânının üzerini yüksek dikdörtgen bir kasnak üzerine yuvarlak kasnaklı bir kubbe örtmektedir  Önünde yuvarlak kemerlere birbirine bağlanmış altı sütunun oluşturduğu üzeri kubbeli beş bölümlü bir son cemaat yeri bulunmaktadır  Sütunları birbirine bağlayan kemerler beyaz ve kırmızıya yakın renklerde taşların alternatifli olarak sıralanmasından meydana gelmiştir  Son cemaat yerinin giriş kapısı üzerinde sülüs yazı ile iki satırlı bir mısra yazılmıştır: “Bu mekan âşıkların kıblesi oldu, her kim buraya eksik gelirse tamam olur  ” Giriş kapısı üzerine de Arapça yazılı bir kitabe yerleştirilmiştir: Ümmü-üs-Sultan Süleyman-il mekin Kad benet Lillâhi beyt-es-sacidin Mamislühu kadcaeha tarihuhu Hüve Camiün e-ilmüttekin-il-hamidin   Bu kitabenin son tarih mısraı ebced hesabına göre h  929 (1522) yılını göstermektedir  İbadet mekânını örten kubbe iki yarım kubbe ile desteklenmiştir   Kubbenin sağ ve solundaki alçak çift kubbeler ortada birer sütunla duvarlara dayanmaktadır  Caminin sol tarafındaki ikinci kapı sultanlara ayrılmıştır  Mihrap mermerden olup stalâktitli olarak sona erer   Mermer minber üzerinde “Cuma namazı gibi hutbeyi de dinlemek farzdır” anlamına gelen bir yazı bulunmaktadır  İç mekân XVI   yüzyıl çinileri, kubbede kalem işleriyle bezenmiştir  Caminin iki yanındaki minareler kırmızı taştan kuşaklarla bölünmüş, taş kaide üzerine yuvarlak gövdeli ve tek şerefelidir   Avlunun ortasında şadırvan bulunmaktadır  
 | 
	
		
		
		
		
			 
		
		
		
		
		
		
		
			
		
		
		
	 | 
| 
		 |